De Benjamin van de Formule 1 is niet te beroerd om z’n wensen met raceopa Ecclestone te delen, met een fijn interview als gevolg.
Het vraaggesprek vond plaats na de Oostenrijkse race, waar Max prima presteerde en finishte op een fraaie 8e positie. Wie het hele verhaal wil teruglezen kan hier terecht, we pikten er enkele hoogtepuntjes voor jullie uit.
Bernie krijgt als eerste de vraag voorgeschoteld waar hij op z’n 17e zoal mee bezig was. Ecclestone kan zich er weinig meer van herinneren, maar was in die tijd vooral bezig met fietsen, auto’s en motoren. Grappig, hadden ze die al in 1897? Max stelt dat hij intussen z’n droom leeft, hij racet immers in de F1. BE geeft een schouderklopje begeleid door de fraaie uitspraak: “You deserve it. You are a racer!”.
Daarna gaat ’t een tijdje over de vroegtijdig afgekapte racecarrière van BE, die zich al op jonge leeftijd zou ontpoppen tot zakenmeneer. Op de vraag wat beide heren van hun pa hebben geleerd antwoordt Ecclestone “niks”, waar MV juist een hoop te melden heeft. Nee, dat ging niet over grindbakken (ik maak ‘m vast, hoeven jullie het niet te doen), maar papa Jos legde hem vooral uit wat wel en niet handig is als je een F1-carrière probeert op te bouwen.
Nog tips, Max?
Vervolgens krijgt Max de vraag of hij soms nog tips voor Bernie heeft en dan wordt ’t pas echt leuk. MV kijkt BE aan en vraagt: “Can’t you do anything to make these cars louder and faster again?”. Bril-jant. BE is verrast dat een 17-jarige hem die vraag voorlegt, maar antwoordt wel dat hij de turbomotoren met hybridespul en de enorme hoeveelheid instructies vanaf de pitmuur maar niks vindt.
MV beaamt dat en verklapt zelfs het display van z’n Toro Rosso soms helemaal uit te zetten. Gewoon, omdat racen draait om je onderbuikgevoel en niet om de enorme datastroom die z’n engineers op ‘m afvuren. BE is vanzelfsprekend in z’n nopjes met deze uitspraak en belooft te werken aan juist die zaken die het racen interessant maken.
Tot slot krijgt BE de vraag of hij een snel rondje naast Max op Spa zou appreciëren. In tegenstelling tot wat je zou verwachten, antwoordt de ouwe vos met een volmodig “absolutely!”. Nice, we zien de beelden graag tegemoet.
W115 zegt
Och Bernie, sluwe commerciële vos die je bent
mclarenf1lm zegt
Het enige waar ome Bernie iets om geeft is zijn beurs, nu mensen daadwerkelijk ontevreden zijn zullen er wel een aantal dingen gaan veranderen.
bofkont zegt
@mclarenf1lm: EN gelijk heeft hij, doen wij loonslaven immers toch ook ;)
almera-ga16det zegt
Leuke kerel die Max, ik gun het hem. Zolang hij weerstand biedt tegen dat gebitch, fantastisch
Rick-dos zegt
Paar dingen die mij opvallen in dat interview:
1. Max is wel verdomd volwassen in z’n antwoorden. Waarvoor chapeau.
2. Hij kan het goed vinden met Bernie en Bernie mag die knul wel zo lijkt. Denk ook niet dat het gespeeld is, want Bernie kan heel direct zijn. Herinneren wij ons het interview met Rosberg nog? Waarin hij recht in zijn gezicht aangeeft dat Rosberg niet goed is voor de sport. Dit is wel even andere koek.
Voor zijn carrière is het altijd goed om Ecclestone achter je te hebben staan. De kritiek die Massa gaf stelt gelijk niks meer voor als het al betekenis had.
testarossa zegt
@Rick-dos: Wat was de reden dat Rosberg niet goed voor de sport is dan? (niet mee gekregen)
Author zegt
@testarossa: Te weinig swagg (geen grapje)
testarossa zegt
@mauritsh: ahaha, Hamilton was toch een voorbeeld? Typisch gangster gevalletje voor de F1
dawwg zegt
@testarossa: En terecht, hij rijdt de politie zo zoek, kunnen z’n rappende gangstermatties en straatgoochelaars wel gebruiken :)
phaeton zegt
@Rick-dos: Ik begrijp wat je bedoelt, maar de situatie gaat mank. Rosberg rijdt al tien jaar mee.
Dutchdriftking zegt
Haha doet Max toch leuk. Het zijn logische en gebruikelijke antwoorden die waarschijnlijk alle coureurs zouden geven, maar het is leuk om het uit de mond van Max te horen.
jaccovdzaag zegt
Getver, vieze mediageile opa..
vr6audi zegt
Had max ook gevraagd om meer grindbakken, zodat hij zijn vader achterna kan?
(Omdat grapjes over VAG nooit in de tekst ingedekt worden.)
testarossa zegt
@vr6audi: Ga, zoek een ander blog. het liefst één alleen over VAG auto’s want blijkbaar raakt het je wel de waarheid over jou droomauto’s
baars1992 zegt
@testarossa:
Jou interpretatie van “waarheid” is ook nogal subjectief. Minimaal net zo trieste en nutteloze reactie als die van vr6audi….
testarossa zegt
@baars1992: Lol???
mrcabdrivert zegt
@vr6audi: zeg dan gewoon helemaal niks..
Dutchdriftking zegt
@vr6audi: Oliegrapjes worden tegenwoordig al ingedekt in het artikel. Lees het artikel over Audi naar de ruimte maar na.
FlighTom zegt
@vr6audi: Allejezus gast wat een cliché’s… Zeg dan niks.
Ik hoop dat je je bewust bent van het feit dat die mooie VR6 uit je nickname ook door VAG ontwikkeld is.
dailydriver zegt
Vergeet niet Uw schep en emmer!! Daar is waar U ook behoort. kunt U communiceren met mensen van Uw eigen leeftijd.
testarossa zegt
HELD!!
vinox zegt
De opmerking over het uitschakelen van het display vond ik wel leuk.
Wat betreft de opmerking van Bernie: het mag dan van een commercieel standpunt zijn, hij slaat wel de nagel op de kop, nu maar hopen dat hij zijn woord houdt. Als wat meer mensen straatauto’s kopen die ecologisch en economisch meer verantwoord zijn, maken 20 racende V10’s vier dagen per jaar in elk land waar ze racen geen fuk uit imo. De uitstoot daarvan is nog niet genoeg om twintig koeien te evenaren voor een heel jaar.
scottishcarspotter2000 zegt
@vinox: je was me voor, die F1-wagens maken het verschil ook niet…
motoragent zegt
@vinox: Het gaat ook niet over de uitstoot, maar om de boodschap. Als autofabrikant kun je gewoon geen groen imago uitstralen als je ondertussen met V10’s aan het racen bent, dat gaat er bij veel klanten gewoon niet in. Vandaar dat met name Mercedes en Renault zo aandrongen op de V6 hybrids.
lekbak zegt
@motoragent: juist. En daarbij draait de F1 ook altijd om de modernste techniek, en dat die techniek ook relevant moet zijn voor de productie voertuigen. Die antieke atmosferische techniek, hoe leuk ook, is dat zeker niet
bmwpowerm5 zegt
@motoragent: denk niet dat veel klanten die een Mclaren,Ferrari of een Mercedes kopen daar mee zullen zitten
stephanotis zegt
@mautitsh: Held Max “onderbuikgevoel” in de maag splitsen als hij het over intuïtie heeft, zoek je ruzie? ;)
Author zegt
Zeker niet! ;) Maar Max heeft het toch over ‘gut feeling’?
Author zegt
@stephanotis: mautitsh is wel leuk gevonden trouwens, die houden we erin :)
reistje zegt
Hoewel ik persoonlijk ook groot fan en voorstander ben van atmosferische motoren snap ik de stap naar turbomotoren wel. En leuk dat Bernie en de rest zeggen dat de turbomotoren suf zijn maar daar ben je wat laat mee aangezien dat er al voor is gekozen, ze ontwikkeld zijn en er zelfs al een tijd mee geraced word.
Zelfde geldt voor de hybride technology. Waar ik overigens voorstander van ben, maar niet in de huidige vorm.
dawwg zegt
@reistje: Luisteren is ook een vak he…. waar je niet voor geslaagd bent. En die hybride BS moet gewoon weg, heb je helemaal niet nodig; gewoon Turbodruk een bar opschroeven en je bent veel sneller. Bewaar die hybride onzin lekker voor Formule-E.
philipf zegt
Max, je bent een held!
bofkont zegt
Maxje met zijn populistische vraagjes, kan zo de politiek in.
norge zegt
Over dat rondje….Max….Geef hem alsjeblieft een hartaanval….
joostvis zegt
Dat ‘MV’ en ‘BE’ constant leest echt heel irritant. Leuk artikel verder! Ik mag Max graag!
mrrallycross zegt
Max is een baas!