![De Gordon Murray Automotive T.50, die een V12 krijgt](https://www.autoblog.nl/files/2020/07/Gordon-Murray-Automotive-T50-970x612.jpg)
Dat klinkt goed.
De V12 is op sterven na dood. Toch lijkt het erop dat het blok nog een daverend slotakkoord krijgt. Gordon Murray Automotive maakt vandaag namelijk alle details bekend over de V12 voor de langverwachte T.50. Het merk windt er geen doekjes om: volgens hen krijgt hun supercar de beste V12 die ooit in een straatauto heeft gelegen.
Gordon Murray blaast dus hoog van de toren, maar niet zonder reden. De V12, die ontwikkeld is door Cosworth, is ook echt iets bijzonders. Er is geen enkel onderdeel identiek aan dat van een andere motor. De V12 krijgt 650 pk. Dat is an sich niet zo bijzonder, maal wél als je weet dat het blok maar 3.9 liter groot is. Het maximale toerental is ook duizelingwekkend: 12.400 toeren per minuut.
Een V12 is misschien niet meer van deze tijd, maar voor Gordon Murray was het de enige juiste keuze. De motor moest voor hem onder meer heel responsief zijn, een geweldig geluid hebben en ongeblazen zijn. Dat moest dus wel een V12 worden.
![](https://www.autoblog.nl/files/2020/07/Cosworth-GMA-V12-Gordon-Murray-T50-970x545.jpg)
Tegelijkertijd moest de T.50 zo licht mogelijk blijven. Daarom moest het gewicht van de twaalfcilinder ook zo laag mogelijk blijven. Om dit voor elkaar te krijgen is het blok grotendeels opgetrokken uit een aluminiumlegering. De krukas is gemaakt van staal, terwijl de drijfstangen en kleppen van titanium zijn. Het doel is behaald: met een gewicht van 178 kg is het de lichtste V12 ooit in een straatauto. Het totale gewicht van de T.50 komt uit op 980 kg.
Omdat de motor zo hoogtoerig is, zit het met het geluid ook dik in orde. Om de geluidsbeleving nog verder te versterken krijgt de T.50 een zogenaamd Direct Path Induction System. Een soortgelijk systeem was ook in de McLaren F1 te vinden. Het komt er simpel gezegd op neer dat geluid via een inlaat boven de bestuurder in het interieur komt en versterk wordt.
Dit alles klinkt zonder meer veelbelovend. Gelukkig wordt ons geduld niet lang meer op de proef gesteld. Over precies twee weken, 4 augustus dus, zal de Gordon Murray Automotive T.50 met de bijzondere Cosworth V12 zijn werelddebuut beleven.
Dit kan en zal de échte opvolger van de F1 kunnen zijn. P1 leuk, bijzonder, snel, maar niet echt de F1 opvolger
@JamesBond007: Speedtail dan?
@720s: nee, is maar een raar ding vind ik
@720s: Al dat moderne Mclaren spul tesamen komt niet eens in de buurt van de F1 !
@johnhert: dat begrijp ik nooit zo. De F1 kwam ook ineens uit het niets en engineering staat centraal. Is precies wat McLaren nu doet, alleen moeten ze ook zaken doen, dus zijn er ook modellen die wat minder uitpakken en/of wat minder indrukwekkend zijn. Wat ze doen met hun Senna, Speedtail en dat soort wagens is echt wel technisch bijzonder en doet wat mij betreft eer aan de F1. Het is alleen een beetje veel in korte tijd.
@Loek
De F1 zette een hele nieuwe standaard voor supercars. Niets van de concurrentie kwam in de buurt. Zelfs naar hedendaagse maatstaven is de auto buitenaards snel en capabel.
Het enige historische equivalent dat ik kan opnoemen is de Duesenberg Model J. Ook een auto die al het andere deed verbleken.
Dat kan je toch moeilijk zeggen van het spul dat McLaren tegenwoordig maakt. Steriel, fantasieloos en middle of the road. Inmiddels te koop voor een habbekrats op iedere straathoek.
En ze hebben die arme Senna ook nog met z’n haren erbij getrokken. Lachwekkend en treurig tegelijk.
Een auto die dat wel gedaan heeft (in mijn optiek) is de bugatti veyron, de eerste straatauto om 400+ te halen met alle luxe van dien, heeft toch wel voor wat opschudding in the automotive world gezorgd…
@petroldrinker
De McLaren is in rechte lijn een fractie langzamer dan de Veyron. Op het circuit is de F1 veel sneller dan de Veyron.
En de F1 is twaalf jaar eerder geïntroduceerd…
http://www.zeperfs.com/en/duel520-1247.htm
@petroldrinker: mwoah het klinkt als een soort magische grens, echter is het maar 13km/h sneller dan de F1, en dat jaren later en met veel meer vermogen
Het sterke punt van de F1 waren de aerodynamica en looks (de andere grootse Britse F1 ontwerper Newey snapt aerodynamica maar van looks begrijpt de man gezien de Valkyrie helemaal niets). Maar het rijgedrag was eigenlijk helemaal niet zo capabel, Klaus Ludwig de DTM kampioen vond het niet zo’n heel goede wagen. Verder was de F1 natuurlijk vooral vol van compromissen, het ontbreken van de tractiecontrole en ABS omdat McLaren niet het geld had die te ontwikkelen en het ultieme compromis de zitpositie in het midden, leuke gimmick maar toch vooral een besparing om geen links en rechts gestuurde versies te hoeven maken.
@mashell
Dat laatste is natuurlijk klinkklare onzin. Ik denk dat het concept van het stuur in het midden meer geld heeft gekost qua ontwikkeling dan een links- en rechtsgestuurde versie. De auto heet de F1, de centrale rijpositie was juist één van de uitgangspunten van het concept.
Nu mag Klaus vertellen dat het niet zo’n goed auto was maar de F1 is op de Ring veel sneller dan de Veyron. En we weten allemaal hoeveel geld VAG daar in heeft gepompt.
Overigens vond Gordon Murray de F40 helemaal niets…
@karaya: “Dat kan je toch moeilijk zeggen van het spul dat McLaren tegenwoordig maakt. Steriel, fantasieloos en middle of the road. Inmiddels te koop voor een habbekrats op iedere straathoek.”
Daar ben ik het absoluut niet mee eens. McLaren kwam vanuit het niets in 2011 met de 12C die al goedkoper was dan de Ferrari 458, toen ook nog eens veel sneller rond een circuit en sowieso een meer high-tech constructie aan boord had met een betere motor. Ferrari hamert al jaren en jaren door op het gebied van middenmotor supercars in die klasse. McLaren komt uit het niets met een auto die op bijna elk meetbaar vlak beter is. Net zoals de F1 dus, alleen niet in de klasse waar de F1 opereerde.
Datzelfde geldt voor de 720S. In 2017 had die al meer dan 700 pk, een nieuwe manier van high tech insteek en het is één van de eerste ‘middenklasse’ supercars die onder de 3 seconden naar de 100 sprint. Je betaalde er op lokale markten iets meer dan drie ton voor en momenteel dat niet eens. Ferrari en Lamborghini sukkelen daar een beetje achteraan, de Aventador begint extreem oud te worden en de F8 Tributo komt twee jaar later ongeveer waar de 720S al is.
Ook de Senna is erg indrukwekkend qua circuitwerk. Alles wat men er zo lelijk aan vindt is functioneel en zorgt ervoor dat het één van de snelste auto’s ooit is. Niet in harde cijfers, maar gooi hem maar eens een scherpe bocht in. Daar is er bijna niks beters te vinden.
En dat is het volgens mij. Qua harde cijfers en records heeft McLaren niet zo veel meer bereikt sinds de F1. De Speedtail is inderdaad maar iets van 20 km/u sneller en heeft alle technologie van de wereld om dat te bereiken. Maar die hele snelheidswedloop moet McLaren zich ook helemaal niet mee bemoeien, dan moet je achteraan sluiten bij Bugatti, Hennessey, Koenigsegg, SSC en nog veel meer. Het nieuwe McLaren is niet meer gebouwd rondom de snelste auto’s ooit, het is nu gebouwd om de gevestigde orde een klasse lager aan te pakken. En als je dan kijkt naar harde cijfers, doen ze het echt wel prima.
Ik heb altijd al een beetje een zwak voor McLaren gehad dus ik erken dat dit wellicht een beetje gekleurd is, maar zelfs objectief zijn sommige van hun auto’s enorm indrukwekkend en zeker vooruitstrevend in de industrie. Ze ontkrachten henzelf door her en der een hoop vreemde nichemodellen te plaatsen waardoor je het overzicht kwijtraakt.
@Loek
Het is natuurlijk geen toeval dat McLaren haar auto’s net even wat meer vermogen geeft dan de vergelijkbare Ferrari. (duidt op een gebrek aan zelfvertrouwen)
Ik heb niet het idee dat Ferrari daar wakker van ligt of daar wakker van zou moeten liggen. Als een Ferrari als de Tributo al wordt vergeleken met een andere auto is het bijvoorbeeld met de Porsche GT2RS. Beide auto’s die je niet zomaar één twee drie kan kopen omdat er een lange wachtlijst bestaat of de productie beperkt is.
Ik heb nog nooit ergens gelezen dat McLaren daadwerkelijk betere auto’s bouwt dan Ferrari. Bovendien zijn speciale Ferrari’s en Porsche’s geen gewone auto’s, het zijn verzamelaarsobjecten in spe. Beide merken hebben een unieke heritage en bouwen al 70 jaar sportwagens, McLaren is een nieuwkomer met een klinkende naam maar tegelijkertijd een gebrek aan identiteit, De modellenpolitiek is onnavolgbaar, de kwaliteit discutabel en er worden teveel auto’s op de markt gezet. Resultaat is rode cijfers en een onduidelijke lening uit het Midden-Oosten. Ferrari maakt ondertussen per verkochte auto meer dan 80K winst en heeft volle orderboeken. Voor speciale Porsche’s staat men ook in de rij. Wie zit er nu te wachten op McLaren?
@karaya: je vergeet de Alfa 8c uit dezelfde tijd
@geespot
Wel aan gedacht.(ik ben een Alfist) Maar ik denk dat de Duesenberg in rechte lijn gewoon even snel of misschien wel sneller is. De Duesenberg is echter een limousine met een gewicht van 3000 kg en de Alfa een sportwagen. (denk aan een hedendaagse S-klasse die sneller is dan een Veyron)
Overigens was de Lycoming motor van de Duesy technisch geavanceerder dan die van Alfa Romeo en de auto werd tien jaar eerder geïntroduceerd.
Ik ben al fan. De V12 is niet meer van deze tijd, alleen mijn tijd met een V12 moet alleen nog komen :$
Ben een beetje supercar moe. Van mij hoeft het niet echt zo. De eerste F1 blijft legendarisch
@sonnybonds: Ik merk het ook. Alle triljoenmiljoen-dollar luchtfietserij boeit steeds minder. Alles wat over een paar jaar potentieel haalbaar en betaalbaar is vind ik steeds interessanter.
@kle500: Maar dit is Gordon Murray en Cosworth.
@mopar70: Juist. Dat zijn namen die er toe doen in supercarland. Daar mag je niet quasi verveeld overheen lezen.
@kle500: Dat heet ouder worden !
@kle500: en als je een vriendin / vrouw / kinderen krijgt wordt het wéér anders ;-)
Één troost: op elk segment auto kun je je uitleven en het Autoblog motto “Van Meer PK’s Wordt Geen Enkele Auto Minder” blijft altijd gelden!
@johnhert: ben er bang voor.
@sonnybonds: er gaat niks boven een goede oude klassieker.
@sonnybonds dat heb ik nou exact met al die hybride en ev “nieuws”…
Heel erg gaaf, ben vooral benieuwd naar het geluid
Mooi ding, niet met allerlei dinsigheden die afbreuk doen aan een totaalontwerp, zoals vaak het geval is bij McLaren en Lamborghini.
Hoe frustrerend moet het zijn om met een Supercar te rijden met respect voor de Eu-wegcode/regelgeving.
Veel respect voor de technologie en de ingenieurs die de grenzen steeds verleggen, maar daar stopt het voor mij.
Dat anno 2020 een nieuwe supercar op de markt gaat komen met een V12 is al vrij uniek, maar dit gaat gezien de designer en de ethos tijdens de ontwikkeling helemaal speciaal worden.. hopelijk volgt deze in de voetsporen van de F1.
@ Autoblog:
Artikel lijkt wel met Google Translate vertaald.. lijkt, want heel wat kleine typefouten verraden handwerk. Ik blijf ab trouw; maar een beetje strakker tekstwerk én minder clickbait zou het nóg beter maken.
Een érg hoogtoerige V12 ontwikkeld door Cosworth én Gordon…. Al zou de auto eromheen eruitzien als een Juke, het zou me niets kunnen schelen !
Juke: he joh. Bedoelde daarnee??
@vondudenstein: Nissan Juke
@johnhert: dat moet dan toch een gelijkaardige motor zijn als in de valkyrie!?
Hey een nieuwe fan car als ie maar niet verboden wordt door de FIA
Het is niet de mooiste auto, maar een hoogtoerige V12, dat blijft geniaal.
Waarom is de V12 niet meer van deze tijd? Ferrari en Lamborghini gaan ze nog lang produceren. Het is niet omdat groene aanhangers veel schreeuwen dat het ook verboden wordt!
Deze auto gaat nog hoog in de lijstjes komen binnen enkele jaren. Mark my words!