De grote designer achter de iconische McLaren F1 vindt dat de hedendaagse hypercars veel te vol zitten met elektronica, waardoor ze niks meer te maken hebben met de ultieme drivers car.
Tegen Motor Sport Magazine vertelt de schepper van de F1 (met één zetel in het midden) dat hij nog één supercar in zich heeft. Daarmee wil hij het opnemen tegen Ferrari’s LaFerrari en McLaren’s P1, maar dan beter. Zijn exacte bewoording:
The fun and new challenge to me would be looking at this new brace of supercars, one-and-half-to-two tonnes, full of electrics and stuff, would be to dump all that and build a driver’s car again.
De ex-designbaas van McLaren stelt dat zijn design van een nieuwe analoge supercar meer zou focussen op gewichtsbesparing en bovendien aangedreven zou moeten worden door een verbrandingsmotor. Geen vernieuwende hybride techniek dus voor meneer Murray, gewoon ouderwets benzineslurpen.
Zijn bedrijf, Gordon Murray Design, moet volgens Murray prima een honderdtal supercars kunnen bouwen. Sterker nog, op dit moment is hij bezig met negen verschillende stadswagens, off-road wagens en sportwagens die in 2017 op de markt moeten komen. De eerste stadswagen uit die lijn, de Motiv, wordt gebouwd door Yamaha.
Meneer Murray kan het in het interview ook niet laten om zijn ongezouten mening te deponeren over het gevoerde beleid van McLaren. Hij zegt het bedrijf verlaten te hebben met een langetermijnstrategie waarin de opvolger van de F1 veel kleiner zou zijn en bovendien een atmosferisch blok zou hebben. Totaal anders dan de MP4-12C met haar 3.8 liter V8 twin-turbo.
Nu nog wachten of hij het klaarspeelt. Want we hebben de man al eerder wat dingen horen roepen. Toen ging het niet om een auto zonder al te veel elektronica, toen moest de nieuwe generatie supercars het volgens Murray vooral doen met minder pk’s. (via auto.cz)
Fotocredit: Autojunk.
jrk68 zegt
Ik zie persoonlijk liever een nieuwe Rocket achtige dan de zoveelste hypercar waar je op de weg geen ruk mee kan.
Maar ja, wie ben ik….
norge zegt
Ook leuk, Jean, wel eentje die een klein beetje waterdicht is?
jrk68 zegt
@norge:
Een waterdichte Rocket is een badkuip, dat lijkt mij niet echt handig.
Ik vraag mij vooral af wat Gordon zou maken van een Alfa 4C achtige.
Hij was ooit heel enthousiast over zijn Smart Roadster, al zou hij hem zelf 100kg lichter gemaakt hebben.
Zoiets dus, een perfecte sportauto waar je ook zonder permanent met je rijbewijs te spelen veel lol kunt hebben. Gewoon een strak sturend ragbakkie dus.
super zegt
@jrk68:
tja, als je veel geld bij elkaar hebt geroofd wil je er wat mee doen toch?
jaguarjunk zegt
Ben benieuwd, maar ik ben bang dat dit in de doofpot valt.
norge zegt
Niet doen! Gewoon de F1 opdateren en opnieuw uitbrengen.
Hupke zegt
@norge:
Dat zou een droom zijn. Eentje die nooit zal uitkomen.
ddimi zegt
Klinkt mooi, een atmosferisch blok
alfista zegt
volgens mij leeft die Murray onder een steen ergens in Schotland, want de ultieme drivers car is onlangs voorgesteld en heet Alfa 4c, geen onnodige electronica, geen stuurbekrachtiging, superstrak, echte rijdersauto, niet geschikt voor foute kappers of freefighters (sorry Badr)…
XiPHiAS zegt
@alfista: Bestaat al sinds 1948 en heet Lotus Cars :-)
gearhead zegt
Murray teert wat te lang op mclaren. Grote bek over dat hij de stadswagen wel even opnieuw zou uitvinden (smartkopie). Niks gezien nog. Seniele oude baas.
Hupke zegt
@gearhead:
Barbaar, heb je enig idee hoe de carrière van Murray eruit ziet?
Teren op mclaren, hahaha
moritzh zegt
@Hupke: Inderdaad haha, zo’n debiele reactie dat het lachwekkend wordt. Gelukkig weten wij wel beter!
alfista zegt
@XiPHias: haha, 4c veegt daar de vloer mee aan, als ze al niet voor ze wegrijden door storingen uit elkaar vallen…LOL
XiPHiAS zegt
@alfista: breek me de mond niet open over Alfa Romeo en hun betrouwbaarheid. ;) LOL
Hupke zegt
Ik ben benieuwd, ik zou graag willen zien wat Murray z’n visie is op een recente supercar.
Spreken we dan over een extreem goed afgestelde traditionele wagen? Of spreken we dan over iets waarbij de electronica niet extreem hard aanwezig is?
mclarenf1lm zegt
@Hupke: Murray kennende zal er vrijwel geen elektronica aanwezig zijn ;)
In ieder geval alleen maar de veiligheidssystemen die nodig zijn om door de keuring te komen, en daarnaast niks anders.
Ik ben in ieder geval zeer benieuwd.
Hupke zegt
@mclarenf1lm:
Hij heeft geen probleem met electronica, wel een probleem met domme, brute rekenkracht.
Vandaar dat ik zo benieuwd ben. Mogelijks komt er zo’n simplistische oplossing voor de tractiecontrole, ABS, ESP (die sowieso tot op enige hoogte aanwezig zullen moeten zijn) dat het een nieuwe wereld opent voor sportwagens.
We kunnen enkel afwachten.
jerry zegt
Hij zal ze ongetwijfeld wel verkopen. Maar tegenwoordig is het 2014 en is milieu en besparing een belangrijk issue.
Vele petrolheads zullen dit geweldig vinden, wat ik goed begrijp.
Maar de toekomst is en wordt het niet.
mashell zegt
Murray is een briljant aerodynamicus. Maar van rijdersauto’s heeft hij eerlijk gezegd niet zoveel verstand. De reden dat de F1 nu toch vooral een museumstuk of garagedochter voor de superrijken geworden is, is dat de wagen slecht bereidbaar is (legendarisch Autobild artikel met Klaus Ludwig, de toenmalig DTM kampioen en de beste van hen allemaal, die de F1 niet eens fatsoenlijk van z’n plaats kreeg). En dat komt door gebrek aan electronica, het is eigenlijk een schande dat de F1 geen ABS of tractiecontrole had. Een moderne supercar doet een rondje Nordschleife voor de marketing maar in de praktijk worden ze gebruikt voor rondjes door London, Monte Carlo of Abu Dubai Dabie. En daar heb je electronica bij nodig om de wagen te beteugelen.
Onehp zegt
@mashell: je toont met je voorbeelden eigenlijk perfect aan dat men met het concept van de supercar weinig kan aanvangen. Je kunt hem niet benuttigen op de openbare weg, en zij die hem kunnen kopen kunnen er meestal ook niet op eigen houtje mee rijden zonder brokken te maken. Kom je dan toch op circuit, is men meestal te bang om te pushen en krasjes in de lak te maken. En als je er wél keihard mee wil rijden op circuit dan wil je eigenlijk betere banden, kun je eigenlijk beter het geld steken in een echte racewagen, een eenzitter en een trailer misschien, nog veel sneller en nog veel meer kicken.
super zegt
@Onehp:
ik kom dagelijks in mc, de meeste soeperkars staan daar gewoon in een garage en zullen in hun leven nooit een circuit zien, rondje port hercule, dat is het wel ongeveer. Net als 99,99% van de rolexex nooit verder onder water zal gaan dan de diepste locale jacuzzi… En het klapvee vindt het allemaal schitterend…
jrk68 zegt
@super:
In Monaco zien ze dagelijks het circuit, jammer dat het permanent filerijden is….