Gordon wie? Gordon Murray! De briljante ontwerper/techneut die in zijn loopbaan meerdere Formule 1 auto’s heeft ontworpen voor Brabham en McLaren zoals de Brabham BT46B ‘Fan car’. Maar het grote publiek kent hem vooral als de ontwerper van de McLaren F1. Bij McLaren was hij ook nog betrokken bij de ontwikkeling van de SLR, maar omdat hij niet de vrijheid kreeg die hij wilde stapte hij daar op en begon zijn eigen bedrijf.
In 2007 zag Gordon Murray Design het licht en sindsdien hoorden we vooral verhalen voorbij komen over de revolutionaire T25 stadsauto. Die auto moet niet alleen kleiner en slimmer worden dan de Smart ForTwo en Toyota iQ, maar ook nog eens op een hele slimme manier gebouwd gaan worden (iStream). Gordon Murray heeft namelijk een productiesysteem bedacht waarbij slecht 1/5 van de gebruikelijke ruimte nodig is.
Denk echter niet dat Murray niet meer droomt over sneller supercars. Het T25 project heeft hij voornamelijk ontwikkeld om uiteindelijk het idee, patenten en productieprocessen te kunnen verkopen. Hij weet ook wel dat het onmogelijk is om als kleine partij een kleine goedkope stadauto te ontwikkelen, bouwen en verkopen.
En zodra Gordon genoeg geld heeft verdiend met het verkopen van licenties voor zijn iStream productiemethode gaat de ontwikkeling van zijn nieuwe supercar in de hoogste versnelling. Momenteel is hij op bescheiden schaal al bezig met de ontwikkeling van de McLaren F1 opvolger. Hij heeft echter wel een waarschuwing: de nieuwe supercar krijgt een lagere topsnelheid en minder pk’s. Blijkbaar komt de foucs meer te liggen op weggedrag en rijbeleving.
Volgens Gordon moeten we ons klaarmaken voor een nieuwe generatie supercars waarbij pk’s minder belangrijk zijn. Zijn nieuwe auto is een doorontwikkeling van ‘Project P8’. Die auto zou McLaren samen met Mercedes ontwikkelen en zou de opvolger moeten zijn van de SLR McLaren.
Maar zoals we weten gingen McLaren en Mercedes ieder hun eigen kant op. De SLR is dood, Mercedes komt met de SLS AMG en McLaren werkt hard aan de ‘P11’. Die P11 zal volgens Murray overigens een grote teleurstelling worden. Een te grote auto, met een te zware motor en die combinatie is volgens Murray dodelijk.
Ik ben dan ook zeer benieuwd naar de auto waar hij zelf mee op de proppen gaat komen. (via: carmagazine.co.uk)
Duidelijk zegt
“Een te grote auto, met een te zware motor en die combinatie is volgens Murray dodelijk.”
Een man naar men hart :D
Eentje die doorheeft dat pure power aan het overkill-syndroom kan lijden.
Ik ben benieuwd wat hij uit zijn mouw schud.
San Sebastiano zegt
Dit is wel erg oud nieuws… Weken geleden al stond er een interview in de Autovisie en de T25 zou toch twee jaar geleden al af zijn?
robbie zegt
@San Sebastiano: Het interview met CAR is gister gepubliceerd. Wel heb ik even mooi update geven over alle activiteiten van dhr. Murray. Zijn we weer lekker op de hoogte ;)
Savipe zegt
techeut > techneut?
Mr. V8 zegt
Uhmm, dit was toch allang bekend?!
Jesper zegt
Begrijp me niet verkeerd, ik heb eindeloos respect voor deze man, maar deze uitspraak valt bij mij echt verkeerd…
Hoe zit het dan met “no replacement for displacement”? ;)
GOD zegt
Ik hoop dat ie weer gebruik gaat maken van een BMW motor :D
rsh zegt
@Jesper, doe mij de 2,8 V8 Bi-turbo van de F40 maar boven een 5.0 V8 ;-)
slappehap zegt
Mensen die de P11 als kleimodel gezien hebben schatten de grootte in ergens tussen de Audi TT en de Audi R8, dus pak ‘m beet 4 meter 30 lang. Het gewicht zou zo’n 1200, hooguit 1300 kg gaan bedragen en het vermogen ongeveer 550 pk, geleverd door een AMG 6.3l V8.
Dat lijkt mij voldoende om de concurrentie met de 1380 kg zware Ferrari 458 aan te kunnen, maar wordt volgens Murray een grote teleurstelling.
4 metertjes klein, 800 kg licht en iets als een gekietelde TT-RS motor met 400 pk zou ik geen teleurstelling vinden.
BouncingBullet zegt
Moet Mr. V8 backen, dit is oud nieuws.
MrZap76 zegt
pff ik heb al 2x een P11 gehad (nissan primera p11 1997-2001 model)
:)
M-lover zegt
tja, een auto met topsnelheid boven de 300 vind ik eigenlijk ook helemaal absurd, 250 is ruim genoeg om het nog een heel klein beetje veilig te houden op de openbare weg!
ik ben benieuwd!
San Sebastiano zegt
@Robbie: dat weet ik toch ;-)
Svensson zegt
Geen turbomotor alsjeblieft. Ik hoop echt dat ze kiezen voor een lichte, hoogtoerige N/A motor met ITB’s.. zoals dat ook in de McLaren F1 het geval was, maar dan uiteraard wat kleiners en lichters. Zoiets als de Powertec RPB V8 uit de Radical SR8 LM bijvoorbeeld.
Rick dos zegt
En hier weer wel…..f*ck! Waar blijft mijn shoarma!
gschoots zegt
Zo gek is dat toch niet als je bedenkt dat een Ariel Atom vergelijkbare prestaties levert als absolute supercars wanneer er maar genoeg bochten in het circuit zitten. Je kunt wel een 2000 pk monster bouwen maar als je er alleen mee rechtdoor kunt is dat ook niet echt leuk….
ZonParaplu zegt
Of nog beter, een hartley V8. :D
Het laatste prototype perst nu bijna 500 pk uit de 3.0 liter twin hayabusa.
Jorden zegt
Maar een pagani Zonda F komt dus eigenlijk uit de toekomst??? want die auto heeft het dus allemaal al; laag gewicht, genoeg pk’s. Alleen die prijs hé! :P
Cantago zegt
Wat een gezeik wederom zeg, nu zeggen ze allemaal dat ze niet zo veel pk’s willen, maar in mijn ogen is dat puur en alleen om het “groene” imago te tonen. Als de techniek wat verder gevorderd is, en het algemeen geaccepteerd is dat CO2 niet slecht is voor het milieu, maar juist die andere afvalstoffen zoals roet wel, dan komt er vast weer een auto met echt veel pk’s. Ik denk alleen dat er nu meer op weggedrag, gevoel en besturing geconcentreerd wordt. En dat mag ook wel! Want er rijden nog erg weinig auto’s zonder rond! (Prius oa).
Hopelijk rijden we over 10 jaar in perfect te besturen lichte auto’s, met heel veel beheersbare pk’s!
BananaFlip zegt
Interessant… en weetje, die Gordon kan wel eens heel erg gelijk hebben.
AMG Powerrr zegt
@slappehap,
’t is een 6.2(!) AMG…
Gordon Murray moet wel gelijk hebben, na zoiets goddelijks te hebben gemaakt genaamd McLaren F1!
Cantago zegt
Een AMG? Na die goddelijke BMW motor? Wat een mislukking zou dat zijn zeg…