Voor zover je het dus nog een klein broertje kan noemen: de Gordon Murray Automotive T.33 heeft alsnog een V12 en ruim 600 pk!
Als je een beetje autokenner bent, zou de naam Gordon Murray je niet vreemd voor moeten komen. De ingenieur en ontwerper heeft zijn naam gezet op vele projecten, waarvan waarschijnlijk de McLaren F1 de meest bekende is.
Gordon Murray Automotive
Tegenwoordig doet McLaren hele andere dingen, maar Murray wilde toch weer een auto op de markt brengen. Dat deed hij alweer bijna twee jaar geleden met de T.50, uitgebracht door zijn eigen bedrijf Gordon Murray Automotive. Die T.50 kun je het beste zien als de échte opvolger van de McLaren F1: V12, lichtgewicht (minder dan 1.000 kg!), een redline van meer dan 11.000 toeren per minuut en ook de centrale zitpositie geflankeerd door twee passagiersstoelen doet denken aan de F1.
Kleine broertje
Die Gordon Murray Automotive T.50 is dus heftig spul, maar kost ook heftig veel. 2,62 miljoen euro en er komen maar 100 exemplaren. Een mooie halo car, maar er is meer ruimte onder de T.50 dan erboven. Dat begrijpt GMA en dus presenteert het merk een nieuweling die eronder geplaatst wordt. De nieuwkomer heet Gordon Murray Automotive T.33.
Gordon Murray Automotive T.33
Goed, eronder geplaatst worden betekent dus absoluut niet dat het een tamme auto is. Ten eerste belangrijk: de V12 blijft. De motor is in de basis dezelfde 3.9 liter GMA.2 V12 van Cosworth, zonder turbo’s of andere gekte. Gewoon een extreem hoogtoerig blok, die voor de T.33 weer helemaal op maat gemaakt is. De T.50 heeft niet belachelijk veel pk (663 stuks) en de T.33 levert daar eigenlijk maar een paar van in. De benjamin van Murray levert namelijk 615 pk bij 10.500 toeren per minuut en 451 Nm bij 9.000 toeren per minuut. De redline ligt bij de T.33 bij 11.100 toeren. Net zoals bij de T.50 moet deze 615 pk alsnog genoeg zijn voor flinke cijfers, want ook de T.33 weegt met 1.100 kg helemaal niet zo veel. Wat dat doet met de acceleratie en topsnelheid is trouwens niet bekend.
Tof detail: standaard komt de T.33 met een handgeschakelde zesbak, optioneel is een automaat met flippers aan het stuur mogelijk. Net zoals de T.50 is de handgeschakelde Xtrac-bak de op één na lichtste bak in een supercar op het moment: 82 kg voor de hele unit. De allerlichtste is de automaat van GMA, die weegt maar 78 kg. Ook de motor is één brok lichtgewicht: 178 kg voor de hele unit.
Simpel
De Gordon Murray Automotive T.33 is ook perfect voor mensen voor wie het allemaal ietsje minder mag. De T.50 is namelijk nogal uitgesproken door die driezits-configuratie en bijvoorbeeld de grote ventilator achterop. De T.33 is expres zo ontworpen dat ‘ie gewoon mooi is zoals ‘ie is. Twee stoelen naast elkaar en het enige dat je kunt bespeuren dat echt ‘anders’ is, is de gele bestuurdersstoel.
Verder is het namelijk inderdaad een heerlijk ‘clean’ ontwerp. De carrosserie is gemaakt van koolstofvezel en moest volgens Murray gewoon erg mooi zijn. Mooi is natuurlijk altijd subjectief, maar zoals gezegd, er is minder op te vinden dan op de T.50. Het lijnenspel moet het werk doen. Uiteraard wordt er tegelijkertijd gezorgd dat lucht zijn weg rondom de auto en door alle luchtwegen vindt, om zo veel mogelijk downforce en zo weinig mogelijk luchtweerstand te genereren.
We noemen de Gordon Murray Automotive T.33 steeds de kleine broer, maar dat betekent niet dat je goedkoop wegkomt met de nieuweling. Hij moet namelijk nog steeds alles vanaf 1,37 miljoen pond kosten. Ook de T.33 wordt gelimiteerd tot 100 stuks en volgens GMA kun je er ‘alles mee doen qua personalisatie, zodat er geen twee identieke exemplaren verschijnen’. Doe daar je voordeel mee. De GMA T.33 moet tegen 2024 op de weg verschijnen.
rolov zegt
Ja prachtig natuurlijk . Wat een dikke unit. Maar wat een geld weer.
baklava zegt
Ziet er mooier uit dan de t50. en 11.000 toeren, heerlijk man.
B00G1E zegt
Shmee heeft er al een video over https://www.youtube.com/watch?v=umpq3dbReJY
Edge zegt
Ik vind Shmee een beetje een vervelende gozer, maar gelukkig heeft Carfection ook een video.
MaartenD zegt
dit kijkt fijner weg https://www.youtube.com/watch?v=oNHnQdjZ7mA
mrB zegt
Ik snap alleen niet wie bedacht heeft dat een interview in een garage een goed idee is. Zo ongeveer de slechtste acoustiek die je kan bedenken.
mennok zegt
Als hij zo even door blijft gaan met goedkopere modellen en in de buurt van de 50k komt, mag hij mij bellen.
mashell zegt
U vraagt en Gordon Murray draait er één uit: https://en.m.wikipedia.org/wiki/T.25
aJackie zegt
PRACHTIGE TOEVOEGING 😍😍
ghini zegt
Gaaf al vond het design, van beide, wat saai. De techniek daarentegen…. Wanneer moeten de eerste T50s klaar zijn? Ik zou het toch ook wel erg indrukwekkend vinden als hij in vrij korte tijd twee super cars te ontwerpen, bouwen en uitverkopen en daarmee zon 400 miljoen om te zetten.. Daar zullen andere merken jaloers op zijn. AM heeft grote problem met de Valkyrie, terwijl die erg belangrijk is voor de inkomsten. De eerste op de weg is trouwens gespot, is een video van maar ik vertrouw het niet, audio is te goed voor snelle filmpjes met telefoon.. Zou zomaar spel van AM kunnen zijn..
sabrerator zegt
Waaaaaauw.
Alleen maar dat.
Het kan dus nog gewoon.
Een bloedmooie auto met een echte motor ontwerpen.
sabrerator zegt
615pk.
In iets dat net zoveel weegt als mijn MGF….
Donstil zegt
Kijk leuk natuurlijk maar ik denk dan maak eerst dat eerste model maar af, zien we daarna wel verder.
En dan €1,5 miljoen voor 600pk, kolere zeg.
coldzero zegt
De eerste T.50 worden komende maand al geleverd, als ik het goed begrepen heb.
Edge zegt
Gordon Murray is geen Elon Musk hé. Die kondigt niet zomaar nieuwe auto’s aan om relevant te blijven. Hij gaf in zijn interview met Henry Catchpole van Carfection aan dat men dit heel duidelijk als het project dat na T.50 komt ziet, omdat hij zijn personeel wel graag aan het werk wil houden.
Den zegt
Jeetje wat een prachtige wagen dit
jmeverts zegt
Krijg een beetje Isdera Commendatore vibes van de styling
Edge zegt
Kunnen we Gordon Murray alsjeblieft op de een of andere manier 25 jaar jonger maken en intussen het recept voor onsterfelijkheid achterhalen? De beste man is al 75, maar hij zou met zijn genialiteit nog 100 jaar auto’s moeten ontwerpen. Ik kom superlatieven te kort voor hoe briljant ik T.50 en T.33 vind, en vind het vooral ook echt enorm gaaf dat Gordon de moeite neemt om veel van zijn innovaties uit te leggen bij de Engelse kwaliteits-automedia zoals Top Gear en Carfection. Ik kan nu al niet wachten op de andere twee varianten van het T.33 platform
mrB zegt
Wat ik de t.50 een zeer mooie machine vind dezonder te veel poespas, is deze net een beetje aan de saaie kant. Nog wel die hoogtoerige motor, fantastisch!
Over Murray zelf: ik heb bewondering voor wat hij doet, maar het is wel een arrogante kwal. Aan de ene kant hoor ik graag zijn verhaal aan wat ze hebben bedacht voor hun auto’s in het ligt een simpel te houden, in vervolgens jeuk te krijgen bij de pr praat ’there is nothing on the car without purpose blabla’.
Anyway: benieuwd hoe de gma auto’s ontvangen gaan worden, mogen ze maar goed gebruikt worden!
mashell zegt
Echt wat de wereld nodig heeft…. nog meer onbetaalbare sportwagens.
Murray had ooit het idee de wereld te redden met de T.25, dat was een flop omdat het gebakje spuuglelijk was (en Smart hetzelfde beter deed) en nu valt hij weer in de oude routine, sportwagens volgens grootmoeders recept. Jammer, hij kan beter.
willeme zegt
@mashell: oei, dat klopt niet helemaal ;-)
Gordon Murray Automotive is met name een engineering adviesbureau. De T25 was een showcase voor al hun technieken en niet zozeer een auto die an sich bedoeld was om in productie te gaan.
De T25 was ruimer, sneller, veiliger, schoner en (schijnbaar) leuker om te rijden dan een Smart. Dankzij het succes van het verkopen van de patenten van de T.25 kan hij (onder andere) zijn eigen supercars bouwen. GME is nog altijd een adviesbureau.
Overigens is lelijk geen probleem voor een auto. De meest spuuglelijke auto’s zijn enorme successen.
mashell zegt
Dat van de wereld redden met die T.25 herinner is met nog uit een artikel uit de geschreven pers. Misschien was het marketing bullshit om het concept te verkopen maar dat hij daarna weer sportwagens gaat maken valt me flink tegen. Dat is net zo hypocriet als iemand een revolutie ontketend met elektrische auto’s maar aan de andere kant volkomen overbodige vieze rakketten de hemel in schiet.
willeme zegt
@mashell:
De T.25 is ontwikkeld volgens de iStream methode. Dat is een methode om zo licht mogelijk een auto te bouwen. Nu kan dat middels hele prijzige materialen, maar de iStream methode bewees dat je het ook op een stadsauto kon toepassen. Op de T.25 zaten enorm veel patenten. Die patenten worden gebruikt door andere fabrikanten die niet zo’n precies willen of kunnen ingaan. Voor hen is het dan veel goedkoper om bij Murray de kennis even in te kopen dan zelf het ei opnieuw uitvinden. Massaproductie was nooit het doel, ook niet om de complete auto door te verkopen aan één fabrikant.
Murray heeft zich nooit gepresenteerd als wereldverbeteraar. Hij kan auto’s ontwikkelen. Dat doet hij al succesvol sinds de jaren ’70. Diverse bijzondere en succesvolle Formule 1-auto’s en de meest ultieme supercar aller tijden. Dus dat hij een supercar bouwt, is logisch. De vergelijking gaat verder behoorlijk mank denk ik. De GME supercars worden in enorm kleine aantallen geproduceerd. Daarvan moeten we nog afwachten hoeveel men er daadwerkelijk mee gaat rijden.
Dat jij het hypocriet vind, mag uiteraard! Dat staat je helemaal vrij! Kan ik niets aan doen, behalve een toelichting geven ;-).
joostdetaalnazi zegt
@mashell: ik zou de video gaan kijken, je hebt duidelijk geen idee waar je het over hebt.
jvdberg zegt
Dit is het gewoon! Prachtbak. Enige wat rest is dan autorijles, want dit paard is lastig te temmen…
Dutchdriftking zegt
Plaatje hoor!
joostdetaalnazi zegt
T33 is niet het kleine broertje, hij is zelfs iets groter dan de T50.