Dan móet hij wel goed zijn!
De Alpine A110 bewijst dat je niet te veel met je kop in het verleden moet blijven zitten. Het retrosausje van de nieuwe A110 is goed gelukt: het is een compacte sportwagen met een hoop knipogen naar zijn voorvader. Door moderne touches is het echter een auto die tegelijkertijd helemaal bijdetijds is. En het is ook nog eens een geniale sportwagen. Door de 1.8 liter viercilinder met turbo (252 pk) uit de Renault Mégane RS te gebruiken is het blok prima voor zijn klasse, en de Alpine combineert dat met een hoop gewichtsbesparing. Dat terwijl de auto van binnen (helemaal als Légende) bepaald geen kerker is.
We gaan niet weer een lofzang plaatsen over dit leuke sportwagentje, want dat doen we al vaak genoeg sinds de rijtest en de bekroning als Autoblog Auto van het Jaar (stem dit jaar trouwens ook!). Waar we ons vandaag op kunnen richten is het feit dat de auto een seal of approval krijgt van iemand die op papier niet gauw onder de indruk is. Dat is Gordon Murray. Deze Zuid-Afrikaanse ingenieur heeft een twintigtal jaren ervaring als technicus en ingenieur in de Formule 1, alvorens hij aan de slag ging met één van de meest indrukwekkende straatauto’s die de wereld rijk is: de McLaren F1. Een indrukwekkend cv wat binnenkort aangevuld gaat worden door een auto met zijn eigen naam erop. De Gordon Murray T.50 (werktitel).
Als je van plan bent om je naam te zetten onder een auto met meer dan 700 pk en een maximum toerental van 12.100 toeren per minuut, zou je zeggen dat je niet warm of koud wordt van een Frans sportwagentje. Niets is minder waar. Murray heeft een Alpine A110 gekocht en is er dol op.
Gordon has taken delivery of his new @AlpineCarsUK #A110
Could this be the replacement for his Smart Roadster? pic.twitter.com/YwBM0OY9uU— Gordon Murray Automotive (@PlanetGMA) August 30, 2018
In gesprek met Car Throttle zegt Murray dat de Alpine de beste sportwagen van het moment is. Gewoon, door zijn simpele en toch functionele insteek. De auto is voor de 73-jarige ingenieur zo indrukwekkend, dat hij zijn eigen Alpine uit elkaar heeft gehaald om te benchmarken. Nee, de Alpine wordt niet vergelijkbaar met de Murray T.50, maar qua rij-eigenschappen wil Murray wel een bladzijde uit het A110-boekje halen. Zijn persoonlijke A110 was het proefkonijn.
Dit is niet voor het eerst dat Murray dit trucje uithaalt. Ten tijde van de ontwikkeling van de McLaren F1 had de ingenieur vergelijkbare gevoelens over de Honda NSX. Daar bezat hij er ook eentje van en ook die moest uit elkaar om te benchmarken voor de McLaren. De ietwat buitenissige Honda NSX is dus deel van de ontwikkeling van de snelste auto ter wereld, net zoals dat de Alpine nu datzelfde fenomeen beleeft met een sensationele nieuwe supercar. Een groter compliment kun je niet krijgen als autofabrikant.
Ondertussen is de Alpine A110 echter weer helemaal in elkaar. Murray houdt zo erg van het ding dat hij hem als dagelijks vervoer gebruikt. Samen met zijn andere auto, een eveneens zeer bescheiden Suzuki Jimny.
ghini zegt
Hij had / heeft dus ook een smart roadster??
willeme zegt
@ghini: ja. En ook nog een Renault Kangoo, LCC Rocket, Ford Thunderbird ‘57 en een Honda Goldwing volgens mij.
griffendahl zegt
@willeme: en een meer dan briljante Ford Escort
capri288 zegt
@griffendahl: was altijd al gek van de Escort mk1, origineel en getuned in allerlei vormen en smaken. Maar Gordon’s Escort is inderdaad de perfectie nabij?
mashell zegt
@willeme: geen McLaren F1?
reactief zegt
Die man heeft smaak! Een Jimny en een A110! Die zou ik ook wel voor de deur willen :)
Maar dit is een heel mooi compliment naar de A110. Al heb ik eigenlijk ook nog geen enkele slechte review erover gezien of gehoord.
moveyourmind zegt
Lijkt me ook een geweldig sportwagentje die A110. Sowieso mooi, heel erg mooi. Precies de juiste elementen van de oude Alpine overgenomen, maar wel helemaal van nu.
Hulde aan Renault dat ze als één van de weinige massafabrikanten ook nog een dergelijk uitstapje naar het segment van enigzins betaalbare coupés maken.
Dutchdriftking zegt
De man heeft smaak
BaRa zegt
Later als ik groot ben wil ik Gordon Murray zijn ;-)
amersfoorter zegt
Is dat die gast die al 30 jaar teert op zijn McLaren? Leuk hoor maar over zijn 223 ontzettende miskleunen hoor niks…
willeme zegt
@amersfoorter: Je bedoelt een van de VELE Brabham Formule 1 auto’s? Of het iStream patent waar andere fabrikanten (deels) gebruik van maken? Of de SLR McLaren? Of de Rocket? Of de nieuwe TVR Griffith?
550maranello zegt
@willeme: Inderdaad! De man is een absolute genie die altijd het vermogen heeft gehad om out of the box te denken en zo (technische) hoogstandjes te ontwikkelen. Ik hoop dat het hem nog een keer lukt!
vaakbenjetebang zegt
@amersfoorter: De man is aardig vol van zichzelf en uitermate kritisch op van alles en nog wat (ongetwijfeld op zich zelf nog het meest, denk ik zo) en lang niet al zijn projecten bereiken een iconische status als de F1. Maar met ‘223 miskleunen’ doe je de man meer dan een klein beetje tekort.
AstonMartinDriver zegt
Kan het alleen maar beamen: nu 20500 km er op zitten in mijn Premier Edition ??
willeme zegt
@astonmartindriver: Dan heb je eigenlijk de verkeerde nickname ;-). Of heb je ook nog een Aston Martin?
AstonMartinDriver zegt
@willeme: yep, een mooie DBS uit 2008 ?
mrbasa zegt
@astonmartindriver: @willeme dat antwoord had je niet verwacht he! ;)
Waar rij je meer in?
AstonMartinDriver zegt
@mrbasa: Audi S5 ABT cabrio voor de mooie zomerse dagen ?
willeme zegt
@astonmartindriver: erg gaaf!!! Elke dag feest!
tjorque zegt
de M3 E46 staat op mijn lijstje van zou ik ooit toch graag bezitten, maar toch echt wel op een gedeelde eerste plaats met deze prachtige Française!
alpinea110 zegt
Als daily gebruik ik iets anders maar het is inderdaad elke keer genieten als ik in de A110 stap.