Om het af te leren komt Gordon Murray nog met een laatste V12 supercar.
Zowel op het vlak van autosport als op het vlak van de straatauto’s heeft Gordon Murray nadrukkelijk zijn stempel gezet. Sinds de McLaren F1 heeft hij niet stilgezeten, maar hij heeft geen grote wapenfeiten meer op zijn naam gezet. Tot vorig jaar, toen hij met de T.50 op de proppen kwam.
Beleving
Volgens Gordon Murray is de T.50 de enige echte opvolger van de F1. De McLaren P1 en Speedtail worden daarmee dus afgedaan als onwaardige opvolgers. Of dat terecht laten we even in het midden, feit is dat de T.50 een zeer indrukwekkende auto is. De atmosferische 3,9 liter V12 die tot 12.100 tpm gaat is een waar kunstwerkje. Ook is het mooi dat Gordon Murray voor de afwisseling niet focust op zoveel mogelijk vermogen en snelheid, maar op zoveel mogelijk beleving.
Zwanenzang
De T.50 lijkt een prachtige zwanenzang voor Gordon Murray. Hij is met zijn 74 jaar inmiddels wel toe aan zijn pensioen en de verbrandingsmotor gaat langzamerhand eveneens met pensioen. Daarom kan het bijna niet anders of de T.50 is Gordon Murray’s laatste creatie met een V12. Tenminste, dat zou je denken.
Volgende supercar
Niets is echter minder waar, zo blijkt nu. Tegenover Auto Express laat de oude baas namelijk weten aan een volgende supercar met een V12 bezig te zijn. Deze auto zal gebruik maken van dezelfde hoogtoerige atmosferische V12 als de T.50, die gebouwd is door Cosworth.
Twee stoelen
Gordon Murray begint echter qua platform van voren af aan. Ook krijgt deze auto gewoon twee stoelen, in tegenstelling tot wat we gewend zijn van Gordon Murray’s V12 supercars. Nadeeltje is wel dat de Britten nu dus links- en rechtsgestuurde varianten moeten bouwen, zoals alle andere merken.
Project Two
De Project Two – zoals de auto voorlopig heet – zal onder de T.50 gepositioneerd worden. Desondanks zal het alsnog een heel exclusief – en dus duur – speeltje worden. Gordon Murray is namelijk niet van plan er meer dan 100 te bouwen.
Elektrisch
Bij het lezen van dit artikel krijg je misschien de indruk dat Gordon Murray nog wanhopig vasthoudt aan de ouderwetse V12, maar Murray gaat ook zeker met zijn tijd mee. Bij Gordon Murray Design zijn ze namelijk ook al druk bezig met het ontwikkelen van een – naar eigen zeggen – revolutionair platform voor elektrische auto’s en busjes. Ook op dat vlak kunnen we dus nog interessante dingen verwachten van Gordon Murray.
Bron: Auto Express
moveyourmind zegt
Cool, die Bazookasubwoofer achterop.
NeverforgetdemiljoeneninR&D zegt
Laten we aub stoppen met zeuren dat verbrandingsmotoren uitsterven. Ik ben echt van mening dat, met alle liefde die wij voor de verbrandingsmotoren hebben met hun unieke nukken en eigenzinnige karakters, ze nooit zomaar uit ons hart kunnen verdwijnen
herve11f zegt
@nilsauto: Dat brengt niet op jong. Het krioelt hier van de lezers die natte dromen hebben van het uitsterven van de ICE. Sinds vandaag ben ik erachter gekomen dat vele het ook verheerlijken autobelasting te betalen, liefst nog meer dan vandaag want dat gaat het milieuprobleem oplossen.
NeverforgetdemiljoeneninR&D zegt
@herve11f: “het milieuprobleem” oplossen door belastingen te betalen. Overheid: laten we een probleem creëeren dat niet direct levensbedreigend en waar de mens op zichzelf niks aan kan veranderen, want de wereld veranderd nou eenmaal, en laten we er dan belastingen naar gaan maken. Leegkloppen die portemonnee van de burger. Ooit was er een idee dat de overheid zo klein mogelijk moest zijn, dat was ook het idee van de liberale lijn van de VVD, maar tegenwoordig is het micromanagen van het leven van de burger, want die kunnen zelf niks natuurlijk
herve11f zegt
@nilsauto: Precies
ericd zegt
Concept was prachtig. Wat ik zag als productiemodel is simpelweg lelijk.
rolov zegt
Bugatti bouwt geen rhd . Net als vele andere merken. Hij zal hem wel lhd bouwen plus in Japan is het status lhd te rijden .