En ja, de SUV’s die Gordon Murray wil bouwen die zo relatief vederlicht zijn, zijn elektrisch.
Als er iets ongelukkig samen gaat, is het de opmars van milieuvriendelijke auto’s én de SUV wel. Wat er nu eigenlijk gebeurt: auto’s worden steeds groter, lomper en zwaarder, terwijl een goede milieuvriendelijke auto klein, aerodynamisch en licht is. Zo berichtten we laatst al dat de loodzware Hummer EV momenteel meer impact heeft op het milieu dan een Toyota Corolla. Je kunt je dus afvragen of het wel de kant op moet van de loodzware SUV’s met wat batterijen eronder om de wereld te redden.
Gordon Murray wil lichtgewicht SUV’s
Daarom is het streven van Gordon Murray Automotive om dit anders aan te pakken. Gordon Murray gaat namelijk twee SUV’s presenteren en het doel is om deze elektrisch én lichtgewicht te maken. En hoe! Het streefgewicht van de twee modellen is 1.100 en 1.200 kg. Dat is niet alleen lichtgewicht voor een SUV, het is gewoon vederlicht. Een Mazda MX-5 RF weegt bijvoorbeeld ongeveer 1.090 kg.
Accu’s
Gewicht is en blijft een probleem van EV’s. De SUV’s van Gordon Murray zullen ‘gewoon’ elektrische SUV’s zijn en dus moet je gewicht incalculeren voor een loodzwaar pakket. Wel zou het gaat om een compact accupakket dat zo efficiënt mogelijk gemaakt gaat worden. GMA zou een high-tech nieuw koelingssysteem toegevoegd hebben aan de batterijen om zo meer kracht te krijgen uit minder batterijen. Uiteraard wordt voor de rest van de auto het lichte gewicht bereikt door techniek van de iets minder massageproduceerde modellen van GMA zoals de T.33 en T.50.
Dubbel
Nu denk je wellicht: waarom gaat Gordon Murray SUV’s bouwen als die T.33 en T.50 het soort auto is wat je écht verwacht? Simpel: de schoorsteen moet roken. Een nobel streven van het merk is dat ze niet hun ziel verkopen aan een willekeurig Aziatisch automerk en hun eigen platform ontwikkelen. Van alles is aangeschaft in het Verenigd Koninkrijk om vooral vanuit het thuisland van Murray te opereren. Ook de nieuwe CEO Philip Lee is Brits. Wat we kunnen verwachten van de vederlichte SUV’s is nog niet echt bekend, maar er wordt gericht op de lagere segmenten zodat ook jij ze wellicht kunt betalen. (via Autocar)
Robert zegt
Een EV met een netto massa van 1100 tot 1200 kg? Ambitious but rubbish, zouden ze bij Top Gear vermoedelijk zeggen. Ik voorzie een bereik van een whopping 150 km effectief.
p993 zegt
En dan nog een suv ook. Biedt natuurlijk wel mogelijkh voor pv paneel op dak
flatsix010 zegt
Een paneel op het dak is op dit moment echt een gimmick.
rwdftw zegt
In zijn dromen! Een accupakket weegt een kilootje of 600, dus dan hou je 600 kilo over voor de rest.
Een dag of wat geleden stond hier de nieuwe Wiessmann. Kleine roadster met 91kW accu. Je moet tenslotte ook ergens kunnen komen. Die woog al 1700 kilo. Laat staan een 7 zits people carrier.
flow82 zegt
Nou ja, zijn droom van de T.50 deel ik wel hoor. Die motor alleen al is porno voor de oren richting max revs. Je kan zeggen wat je wil, maar ik geef hem graag het voordeel van de twijfel.
mashell zegt
Een beetje zoals je vriendin (m/v/d) zegt “ïk ga afvallen, heus”.
V8Vantage zegt
Waterstof……????
Onehp zegt
Hier boven. Gewicht is een vicieuze cirkel. Kan je daaruit stappen, dan kan je alles lichter maken, als de structuur maar sterk genoeg is voor de grootte.
Erg benieuwd, ik wil graag een EV die licht, aerodynamisch en ruim is…. Onze id4 is dat niet echt op alvast 2 punten al kan het slechter…