Renault is druk bezig om met de Gordini uitvoeringen weer wat pit toe te voegen aan de verder wat suffe line-up. Die ontwikkeling gaat zich nu ook doorzetten in de range van elektrische auto’s.
De gepeperde elektrowaggie zal gebaseerd zijn op de ZOE, de elektrische hatchback die in 2012 op de markt moet gaan komen. De ZOE krijgt een elektromotor met 80 pk maar de Gordini wordt waarschijnlijk voorzien van de elektromotor van de Nissan Leaf. Nissan en Renault werken immers nauw samen. De aandrijving van de Leaf zou opgekieteld kunnen worden tot een slordige 135 pk en een koppel van ongeveer 270 Nm. Dit alles zou mogelijk zijn zonder al teveel in te leveren op de actieradius. Zoals altijd geldt natuurlijk wel dat dan met een fluwelen rechtervoetje gereden zal moeten worden.
De elektrische hot hatch zal niet direct beschikbaar zijn, Renault denkt dat dat te ingewikkeld is voor de kopers. Zeg, Renault, dat maken we zelf wel uit! Wij willen gewoon meteen die hete ZOE Gordini, dan wordt elektrisch rijden misschien eindelijk écht leuk!
kurdmanx zegt
Hele mooie auto. Als ze de Clio zo hadden uitgebracht had de Fiat 500 geen kans
Barryyy zegt
Best mooi autootje. Grappig hoe die opgeladen moet worden, via het embleem. Wat zal dan zijn range en dergelijke worden?
C220AMG zegt
Gaat ‘ie toch Zoe heten? Daar was toch zo’n commotie over in Frankrijk. Een of andere studente die “toevallig” Zoe Renault heet.
However, guitig karretje
dotternetta zegt
Laat maar komen!
Scarbir zegt
Van de zijkant is het natuurlijk net een Yaris, maar ze hebben er een kloek front en een bijzonder lekker kontje aan gelast. Ja, leuk bakkie.
Atenza zegt
Dit is in grote lijnen natuurlijk gewoon de nieuwe Clio. Niet heel bijzonder maar wel heel geslaagd en dat is bij Renault vaak al anders
koekepan zegt
@Atenza: helemaal waar! kvind de nieuwe clio helemaal niets!
huupe zegt
achterkant is een soort fiesta MITO combinatie
Esprit_de_Flandre zegt
“hot hatch” + “met een fluwelen rechtervoetje gereden” = bullshit.
ErikkNL zegt
Het hele elektrische rijden heeft niet zoveel impact op Autoblog :) 10 reacties… tot nu toe ;).
Wel leuk dat ze eindelijk gepeperde godinis gaan maken, maar nu heeft het weer geen benzinemotor. Als ze snel zijn kunnen ze het als de eerste elektrische hot hatch in de markt zetten en dat is ook wat waard.
Citrofiel zegt
Gordini wordt dus de naamgever van blauwe auto’s met streepjes en ‘snelle’ elektrische auto’s. :cry: :roll:
KaCh1ng zegt
auto gaat er nooit zo uitzien, productiemodel zal hiervan een zwaar versufte model van zijn
promotieelektrischvervoernederland zegt
Leuke auto om te zien. Ziet er sportiever uit dan de Nissan Leaf. Hopelijk gaat het studiemodel er in het echt ook zo uitzien…
DannyHoff zegt
Word deze auto niet gewoon de opvolger van de clio?
Bas133 zegt
@Dannyhoff: Nee, dit wordt een model naast de Clio. Een model dat alleen met elektrische aandrijving wordt geleverd
Timmie zegt
Tot nu toe geeft de Gordini-makeover geen technische meerwaarde aan de Renaults. En ik vind dat je moeilijk kan spreken over een suffe lineup. Of zijn we de RS-sen al vergeten! Nee, gewoon omdat de klant door al die belastingen steeds lager op de prijsladder gaat staan, gaat de constructeur mee…
vegazosten zegt
Waarom maken ze van die speciale Zoe weer van die “gewone” flut-autootjes? Ze maken je eerst hoorndol op autobeurzen en shows met hun uitgedoste conceptcars en als het dan eindelijk het moment is dat je er eentje kan of wilt kopen dan zie je een auto die maar heel “gewoontjes” is. Hopelijk lijkt die Fluence veel op de conceptcar volgend jaar. Anders hoef ik er geen meer.
Bas133 zegt
@Vegazosten: De Fluence is het productiemodel al van voorgesteld (ja ook van de ZE).
BMW über alles zegt
jawel, een mooie renault
mooi, zo’n beetje “mazda 2”-achtig
blijft onderhuids wel een misbaksel waarschijnlijk, maar dat zijn we wel gewend bij de fransozen
Dimglor zegt
Prachtige Renault… Kan niet rap genoeg op de markt komen ;-)
astondb9 zegt
Dat is na de megan rs de enige renault die er goed uitziet
vegazosten zegt
Mooi interieur maar dan…. de dag dat ie verkocht wordt krijgt het karretje weer zo’n ordinair spuuglelijk vormgevingske. Zoals de meeste fabrikanten doen. Op de beurs pronken en je gek maken met een blinkende dijk van een kar en dan nadien op de weg rijden ze allen weer met zo’n ouwbollig stuk plastic & metalen blik op wielen.