
“Moeten ze alleen wel hun fikken uitsteken”. We horen het u denken.
De internetgigant maakt hun autonome koalabeer auto stukje bij beetje geschikt om in de stad rond te rijden. Dat er vroeg of laat een moment komt waarin zelfrijdende auto’s de normaalste zaak van de wereld zijn lijkt een zekerheidje. Tegen die tijd zijn er echter nog steeds niet-autonome weggebruikers waarmee rekening moet worden gehouden.
Op onlangs ontdekte patenttekeningen wordt duidelijk dat Google een manier heeft gevonden om ook met fietsers overweg te kunnen. Bovenstaande afbeelding laat zien hoe dat ongeveer in z’n werk gaat. Het systeem werkt met camera’s en radartechniek om zo de signalen van de fietser te interpreteren.
Hoe het systeem om gaat met grote groepen wielrenners is nog niet bekend. Iemand suggesties?
En alsnog gaat het vaak mis..
@pudi: Ook de bekende “dikke” vinger?
Zouden die auto’s ook de neiging hebben om wielrenners plat te rijden?
@agera: Dat ligt er aan hoe je zo programmeert. Besluit de auto om tegen een boom te rijden of een fietser plat te rijden? Het is de software ontwikkelaar die dat nu achter zijn tafel moet beslissen. Lastige dilemma’s.
En wat gebeurt er als je toevallig een bekende ziet en je hand opsteekt?
@aschja: dan stop je
@aschja: dan denkt hij dat je op wil stijgen?
En nu de middelvinger.
Allemaal leuk en aardig, maar die autonome Google auto werkt nog steeds met een grote database, waar hij vergelijkbare situaties in opzoekt en daar naar handelt. Ding is dus niet zo intelligent als Google ons wil laten geloven.
@trustmeiamanengineer: Ik roep het ook al een tijd. Iedereen zegt wel heel makkelijk “ja ze hadden al lang volledige autonome auto’s kunnen hebben”. Maar de waarheid is dat het voor computers gewoon enorm moeilijk is als ze met de echte (dynamische) wereld moeten werken.
Herkent-ie ook knipperlichten bij Audi’s?
@donvincenzo:
Wat denk je zelf…?
Wat er niet is, kan je niet herkennen….
@jrk68: knipperlichten zijn idd een optie bij audi ;)
Welke fietser steekt zijn vinger nog op? Ze hebben geen hand meer vrij omdat ze hun iPhone al vast moeten houden/bedienen.
Misschien leren die aso wielrenners het dan is af.
De laatste keer dat ik een fietser zijn hand zag uitsteken bij het afslaan was Noah zijn ark nog aan het bouwen.
Ik denk dat er nog geen systeem is uitgevonden om op wielrenners te anticiperen wat een volk bah
-edit: aangepast-
Ik ben bang dat autonome auto’s zich iets té goed aan de wet zullen houden, wat in de praktijk gewoon niet handig is.
En wat als ik op de fiets mijn arm uitsteek om gedag te zeggen iets aan te wijzen of wat dan ook? Denkt die auto dan dat ik afsla terwijl ik rechtdoor rijd, wat natuurlijk kan leiden tot een aanrijding…
@drivingpleasure: We gaan lol hebben met die dingen :)
Wielrenners mag hij gewoon overeen neem ik aan?
@wielrenhaters: Ook als wielrenner steek ik mijn hand uit als ik afslag. zelfs afgelopen zaterdag tijdens een toertocht.
Maar goed. Ik denk dat de haters de liefhebbers van snel fietsen t nooit eens zullen worden. Er zullen altijd voorbeelden en gevallen t over zijn die ofwel de haters in de hand spelen, ofwel de liefhebbers.
@crosscabouter: Uitzonderingen bevestigen de regel uiteraard. Niet alle wielrenners zijn aso, tuurlijk niet. Er is echter een groot deel, véél groter dan bij “gewone” fietsers, dat er voor zorgt dat veel mensen er een hekel aan hebben. Fietspaden zijn niet voor hen bedoeld, en voorrangsregels kennen vele ook niet. Blijkbaar hebben ze nogal haast ofzo…