
Over vijf jaar moeten auto’s zonder bestuurders ons straatbeeld over gaan nemen als het aan Google ligt.
Tot nu toe dachten we dat wet- en regelgeving een flinke belemmering konden zijn voor zelfrijdende auto’s, maar volgens Google is dit helemaal niet het geval. De leider van het project voor zelfrijdende auto’s, Chris Urmson, laat dat weten aan de Detroit Free Press. De uitspraken zijn gebaseerd op wetgeving van meerdere Amerikaanse deelstaten. In onder meer Nevada, Florida en Californië zijn voertuigen zonder bestuurders gewoon toegestaan. Ook Georgia heeft aangegeven de wetgeving niet aan te hoeven passen om voertuigen zonder bestuurder toe te staan.
Urmson is ervan overtuigd dat de rest van de wereld tot dezelfde conclusies zal komen. Inmiddels is er ruim 1,125 miljoen kilometer getest met de voertuigen van Google. Er zijn nog geen ongelukken veroorzaakt door autonome voertuigen, wel zijn andere bestuurders tegen de autonome auto’s aangereden en er is ooit een incident geweest waarbij een auto door een bestuurder was overgenomen, waarna deze een ongeval veroorzaakte. Boetes pakken lukt ook gewoon met een zelfrijdende auto.
Urmson zegt niet dat de autonome auto geen ongevallen zal veroorzaken, maar dat er een soort acceptatie zal moeten optreden dat er soms ongelukjes gebeuren. Beperkingen voor het introduceren van bestuurdersloze auto’s in ons straatbeeld bestaan alleen in ons hoofd, zoveel lijkt Urmson te willen zeggen. De zelfrijdende auto heeft alleen wat ruimdenkendheid nodig. En nee, we gaan niet uit van auto’s die in noodgevallen door bestuurders kunnen worden overgenomen: de zelfrijdende auto’s van Google hebben geen stuur en zijn ontworpen zodat “een blinde man zijn was kan gaan ophalen”, aldus Urmson.
Zijn er lezers onder ons die kunnen vertellen of er in Nederland wetten of regels zijn die een zelfrijdende auto verbieden?
Was het maar een belemmering..
waarom moet die zo lelijk zijn?
Het zou een goede oplossing zijn voor al die “zgn” drukbezette leaserijders die in de spits met van alles bezig zijn behalve met het besturen van hun Megane, Prius of ander leasegepeupel.
@toniominestrone: thuisblijven zou een nog betere oplossing zijn :D
@toniominestrone: Want drukbezette particuliere bestuurders rijden als engeltjes? Wat hebben leaserijders hier nou weer mee te maken?
@Gulli: zeker niet maar gemiddeld zijn de lease rijders wel vaker bezig met andere dingen.
@toniominestrone: de oneindige haat aan leaserijders. Wellicht jaloezie
Ik geloof best dat het kan, maar ben erg benieuwd of het gaat werken als er gewoon nog mensen omheen rijden
@mrrallycross: je krijgt natuurlijk hele hordes autoliefhebbers die op fora gaan samenscholen om zoveel als mogelijk manieren te vinden om dit soort autootjes het leven zuur te maken. Dan krijg je onderwerpen als “hoe krijg ik die knakker in zijn butt-ugly Google-fahrzeug zo kotsmisselijk als mogelijk gemaakt, met zo weinig mogelijk inspanning mijnerzijds?” :D
Je hebt de wegenverkeerswet 1994 die de ‘bestuurder’ een aantal (heleboel) dingen verbiedt. Het is nog maar de vraag, denk ik, of je de bestuurder bent als de computer zelf beslissingen neemt als het gaat om snelheid, inhalen enz.
Dus: voor de zelfrijdende auto zou de wvw94 niet van toepassing zijn dan.
Ik blijf benieuwd zijn hoe het werkt in in bepaalde situaties. Wat als ik 140 rijd en een Google auto rechts inhaal of hem afsnijd? Hoe gaan ze daar mee om? Kan nog wel even door gaan.
Persoonlijk zit ik er niet op te wachten, zelfs de stukjes werkverkeer vind ik wel rustgevend. Ik ben benieuwd hoeveel mensen hier wel op zitten te wachten.
Leuk dat de mens zo hard bezig is om zichzelf totaal onnodig te maken.
@motoragent:
Jammer dat er mensen erg hun best doen om de lol uit het leven te ontwikkelen….
@jrk68: droevig!
@jrk68: Wel handig om naar de kroeg te gaan bijv.
Als dit grapje ooit werkelijkheid wordt gaan ze de verzekeringen goed mogen herzien. Ik zie als enige oplossing dat iedereen hetzelfde bedrag betaald en bij ongeval betaalt de verzekering ongeacht welke computer in fout is?
@bluebluered: Maar wat als mens en machine zich in het straatbeeld mengen? Ik laat het denken verder aan onze geniale overheid.
@bluebluered: Waarom nog eigenaar worden? Ik zie meer toekomst in auto abonnement als in auto als een dienst.
@flutterby: volgens mij heet dat bus of taxi. Dat bestaat al.
@stephane8200: Mja, als ik met de bus of trein zou gaan werken ben ik 2,5 uur onderweg. Met de auto is dit 40 minuten. Ik werk niet in the middle of nowhere maar in Brussel. Een bestuurderloze auto op elektriciteit die op aanvraag ’s morgens voor de deur staat te wachten zal ongetwijfeld goedkoper zijn dan een taxi. Een abonnement zou inderdaad in de toekomst volgens mij wel eens een optie kunnen zijn.
@stephane8200: Nee dat heet een prive chauffeur..
En hoe had Google de aansprakelijkheid bij schade in gedachte? De fabrikant of de eigenaar? Dat is ook direct de valkuil in Nederland, want het voertuig moet wel verzekerd zijn.
Wat als .. Wat als .. Wat als .. Nou typische Nederlandse claimcultuur knakers .. Opzettelijk een kind doodrijden kost hier 240 uur “werken” .. Doet dit ding in exact 10 dagen ..
Dus! Je bent geen bestuurder maar passagier……Bij ongelukken ben je dan niet aansprakelijk? Of is dat de kenteken houder?…….Ik ga het niet weten jonge…
@norge: Binnen de kortste keren wordt de fabrikant verantwoordelijk gesteld.
Mensen maken fouten, daarom gebeuren er nu ook nog heel veel ongelukken. Een fout in een zelfrijdende auto kan ook voor ongelukken zorgen, maar ik denk dat ze eerder beperkt zullen worden als incapabele chauffeurs een auto voor hun laten rijden. Ik ben wel voor, maar persoonlijk bestuur ik mijn auto liever zelf.
Natuurlijk zegt Google dat.Ik denk (in west-Europa)dat er voorlopig dit soort auto’s alleen zullen worden gebruikt bij bv het laten pendelen tussen grote parkeertereinen en vliegvelden.Iets wat eigenlijk allang bestaat,maar dan zonder veredelde ’tramrails’
@sydney: en ik denk dat het in Europa dankzij bedrijven als Daimler veel sneller gangbaar zal worden dan in de VS. In de VS is er een enorme claimcultuur die remmend werkt op dit soort technologische voortgang.
Ik vraag me af hoe zoiets gaat werken in een drukke winkelstraat. Daar lopen mensen steeds kris-kras door elkaar, soms helemaal op of over de rand van het voetpad om elkaar de kruisen, er wordt overal overgestoken, enz. Vraag me af of dat ding niet een beetje zal tilt slaan van al die beweging – en dus al die te verwerken data – waardoor ie elke 20 cm stopt…
Hoeren ding