September vorig jaar schreven we al over het feit dat de oprichters van Google (Sergey & Larry) een filantropische instelling waren begonnen. Het startkapitaal was 1 miljard dollar(!) en één van de investeringen richt zich op hybride auto’s. Er is nu wat meer bekend geworden over de technologie die men wil gaan gebruiken, het gaat daarbij om een soort “power grid” waarbij iedereen energie kan afnemen of aanvragen (verkopen?). De betreffende auto’s krijgen een plug-in systeem en de eerste tests zijn zeer hoopgevend. De miles-per-gallon (mpg) verdubbelde bijna!
Afgelopen maandag presenteerden Google en Pacific Gas & Electric als een aantal aangepaste hybride voertuigen (op basis van de Toyota Prius en Ford Escape), welke zijn omgebouwd naar plug-in hybrids.
Copy-paste uit een artikel van Dennis: Plug-in hybride auto’s zijn voorzien van extra accu’s om de actieradius te vergroten. In tegenstelling tot de hybride auto’s die we nu kennen, is er bij een plug-in hybride auto in het dagelijks gebruik onvoldoende tijd om ook de extra accu’s zelfstandig op te laden. Hierdoor moet de plug-in hybride van tijd tot tijd aan het stopcontact om de accu’s weer volledig op te peppen.
Het project van Google staat bekend onder de naam RechargeIT en heet als doel om de acceptatie van hybride plug-in voertuigen de versnellen. Ook is men bezig om vehicle-to-grid (“V2G”) applicaties te testen. Dit laatste houdt in dat het mogelijk moet worden om elektriciteit uit te wisselen tussen auto’s en een centraal grid: V2G offers the potential to use plug-in hybrids as a battery storage to make better use of our energy and stabilize the grid. Similar to the plug-in hybrid vehicle demonstration, the objective is to collect real world data to understand the benefits of V2G and enable future adoption.
Chip zegt
Die brillemans kwam niet eens uit zijn eigen woorden :)
Leuk initiatief, maar die stroom wordt toch uit olie opgewekt en er gaat een hoop rendement verloren in die tussenstap, dus je kan net zo goed een kleine auto kopen.
Stop maar eens wat meer geld in waterstof onderzoek. Om dit bijvoorbeeld met algen te maken. Maar ow nee, dat wil amerika niet, want dan is hun olie niks meer waard.
joey zegt
amerika? noem het maar gewoon bush want hij verziekt het.
hij heeft de grootste olie maatschapij ter wereld.
en hij is president van amerika dus hij kan zijn olie maatschapij lekker beschermen.
het is al een wonder dat ze nu een beetje gaan diesellen
Racer X zegt
Ik ben nog altijd voor een verbrandingsmotor op basis van waterstof.
SugarFree zegt
@ Chip
Juist.
En als ik het goed lees, wordt alleen de actieradius vergroot, maar niet gezorgd voor een zuiniger verbruik.
Wat betekent dat het als een paal boven water staat dat een Hummer per saldo (dus met alle energieverbruik van produktie en afbraak meegerekend) zuiniger is dan een Prius. En dat is geen grapje.
Josje zegt
@ Racer X
juist… dat hybride gedoe is alleen maar een tijdelijke oplossing
Racer X zegt
@ Josje
Juist, én met een waterstofmotor houdt je het geluid en karakter van de auto zoals wij die kennen in stand.
Ik zit echt niet op een zoefmobiel te wachten…
Markus zegt
RechargeIT… wat origineel zeg, als het 1994 was…
Verder goed bezig die gasten… denk ik (ik ga toch niet in een Prius rijden, doei).
Danny zegt
Ook ik zie hybride niet als een serieuze oplossing. Zoals bij de Prius of de H400 van Lexus is het nog wel te doen, maar als plug-in heeft het volgens mij totaal geen toekomst. Je vervangt een energiebron die direct vervuilt voor een die indirect vervuilt. Ergo, er zullen meer kilometers gemaakt worden!
Voor een schoner milieu (minder uitstoot) is het toch echt wachten op een betaalbaar alternatief voor onze huidige verbrandingsmotor.
Josje zegt
@ racer X
je weet toch wat de mannen van topgear doen met de prius he? ;)
http://www.youtube.com/watch?v=oOvp69lnZbA
Bertjan zegt
@ Chip
Gedeeltelijk met je eens: niet alle electriciteit wordt uit olie opgewekt, ook kolen en gas natuurlijk. Maar vooral kernenergie en meer duurzame bronnen als wind/water/zonne energie zorgen wel voor een positief effect op het verbruik. En ja, er gaat in de tussenstappen wel rendement verloren, maar we moeten reeël blijven; de omzetting in een grote centrale is veel efficiënter dan een verbrandingsmotor in een auto en een electromotor is ook nog eens een stuk efficienter dan een verbrandingsmotor dus netto win je wel degelijk aan efficiency en reductie van verbruik/milieubelasting.
Maar ik erger me ook aan die ophemeling van hybride, want nergens in de verbruikscijfers wordt een reeël beeld geschets omdat het electrische deel genegeerd wordt. En in ieder geval een groot deel daarvan wordt door milieu onvriendelijke centrales opgewekt, nog los van de milieubelasting om die accu’s e.d. te maken.
Beetje zoals met zonne-energie: als je de panelen hebt is het milieu vriendelijk, maar op dit moment zijn die panelen nauwelijks energie neutraal te maken en af te breken tov wat ze opleveren.
Dus:
@ Racer X
100% mee eens
Doe mij maar waterstof in een verbrandingsmotor, maar ook hier een kanttekening: die waterstof is überschoon maar ook die zal gemaakt moeten worden…. met electriciteit waarschijnlijk… :-(
DeAutogids.nl zegt
@Bertjan, we hebben een ander probleem. Waterstof, zoals jij het graag ziet, heeft niet dezelfde dichtheid als benzine. Wat ik bedoel te zeggen: Een gewone benzinepomp heeft een ondergrondse tank. Voor een tankstation met waterstof die dezelfde capaciteit heeft moet je zon tank neer zetten als bij Pernis staan. Ander probleem: Bevoorrading: Je zult veel vaker tankstations moeten bevoorraden. Nog een probleem: Met de zelfde volume tank als in je auto zit zou je minder ver kunnen komen.
Winky zegt
@Chip
Klets niet, de VS heeft bijna geen olie meer en importeert daarom ook veel.
Bertjan zegt
@ DeAutogids.nl
Ok, op zich klopt het wat je zegt, maar dat is wel op te lossen: Als je het onder hogere druk houdt, wordt het vloeibaar en neemt het volume sterk af. Maar goed, hogere druk stelt zwaardere eisen aan tanks en de manier van tanken e.d. dus we kunnen wel concluderen dat er nog het e.a. te doen is voordat we op waterstof rijden :-)
Tot slot: de energiedichtheid van electriciteit is ook een stuk lager. Dat klinkt misschien vreemd omdat electriciteit niet tastbaar is (wel voelbaar trouwens ;-)) maar om electriciteit op te slaan zijn veel en vooral zware accu’s nodig dus helaas is traditionele brandstof qua energiedichtheid en opslaggemak nog onovertroffen.
Fiesta ST zegt
@SugarFree
Dat lees je niet goed, de Miles per gallon verdubbelde, wat betekend dat hij 2 keer zoveel km’s maakt met hetzelfde litertje benzine..
Ik vertel dat verhaal (prius vervuilt meer dan hummer) ook altijd aan de borreltafel, maar ondertussen moet je niet vergeten dat dat ook maar een onderzoek is dat niet meer betrouwbaar hoeft te zijn dan onderzoeken die het tegendeel beweren.
@Chip:
Electriciteit kan ook met schonere methoden worden opgewekt, en als ik het goed heb wordt waterstof ook met behulp van electriciteit gemaakt. (Twijfel ik over dus misschien kan iemand dit bevestigen / ontkennen)
Lampredi zegt
Ik ben erg voor (bio)ethanol: het geeft nog meer vermogen:) en je kunt het nog drinken ook :)
HJ zegt
@Deautogids.nl
tenzij een tankstation zijn eigen water kan splitsen. Zet er een windmolen neer, op het dak zonnepanelen en een stuwdam in de sloot ernaast en je kunt tanken ;)
Bertjan zegt
@ Fiesta ST
Euhm.. op zich leest ie dat wel goed: hij maakt wel twee keer zoveel km/per litertje, DOOR electriciteit. Dus de actieradius voor electriciteit wordt verhoogd.
En ja, één van de manieren om waterstof te maken is met electriciteit.
http://en.wikipedia.org/wiki/Hydrogen
DeAutogids.nl zegt
@HJ: Leuk bedacht. Nu nog een creatieve oplossing voor de tank in de auto. Oh, laat me raden: Een zonnepaneel op de auto en een tank met water….
Alwood zegt
plug-in hybrides vind ik inderdaad wel een goed initiatief. Daarbij zou ik graag nog wel een 4L V8 in de auto willen hebben! :D
steven zegt
idd, zodat die zware accu’s teminste van hun plek komen
HJ zegt
@Deautogids
Nee, je sluit je auto gewoon aan op de uitlaat van je voorganger. Het water dat daaruit komt splits je met elektriciteit uit (inderdaad) je zonnepaneel op je dak. Hmmm… hoezo tankstations? :D
Racer X zegt
@ Josje
http://www.youtube.com/watch?v=8JDiiXr57KQ&mode=related&search=
hahaha!
Racer X zegt
Genoeg research zal ervoor zorgen dat waterstof over een tijd net zo weinig ruimte inneemt als een benzine installatie. Hetzelfde geldt voor het winnen van waterstof. Elektrolyse van water, het verbreken van de verbinding tussen het zuurstof atoom en het waterstof atoom (H2 is de vrije vorm van waterstof) d.m.v. elektrische lading, levert zuurstof en waterstof op. Misschien kan er zelfs een vooraf bepaalde mix van zuurstof en waterstof gebruikt worden om de verbranding nog wat efficiënter te maken. Groenstroom is zoals iedereen al weet allang voorhanden, dus wanneer dat gebruikt wordt is er nog weinig aan de hand.
Wanneer in deze ontwikkelingen eens een keer geld in gestoken wordt en economie + eigenbelang weggecijferd wordt ten faveure van het milieu, gaan we als automobilist een mooie tijd tegemoet. Een tijd waarin we godzijdank niet in een XXL scootmobiel hoeven te rijden…
DeAutogids.nl zegt
@Racer X: Ik geloof ook dat goochelaars kunnen toveren.
1xaston, 1xmurci zegt
Bio ethanol drinken???
euhm goed gek zeker, bio ethanol is nog altijd een mixture van producten, geen zuivere ethanol eh
Racer X zegt
@ DeAutogids.nl
Bedankt voor je mening en je onderbouwende argumentatie…
DeAutogids.nl zegt
@Racer X: Waterstof kan nu al net zo weinig ruimte innemen. Probleem is: Wil jij een potentiele bom in je auto, anders gezegd: We maken het terroristen daar erg gemakkelijk mee. Wellicht te ver van je bed: Wat gebeurt er bij een ongeluk? Zo zijn er er een flink aantal hiaten in je comment. Je zegt over alle problemen “kunnen we later wel oplossen, dus moeten we er nu aan beginnen”. Eerst doen dan denken heet dat concept en de meeste mensen vinden dat verkeerd.
Ik hoop dat je deze onderbouwende argumentatie nog beter vindt.
Bertjan zegt
@ DeAutogids.nl
Okeej, iedereen kent het ongeluk met de Hindenburger en daar heeft waterstof een slechte naam aan over gehouden (even buiten beschouwing latend dat de wetenschappers er nog steeds niet uit zijn of nu de waterstof of eigenlijk de aluminium/ijzeroxide verf van de balon als eerste in brand vloog).
Maar de gevaren van waterstof vallen verde best mee, mits de juiste voorzorgsmaatregelen worden genomen. Zolang het niet mengt met zuurstof is er sowieso niets aan de hand (voor de volledigheid: net als met benzine etc, dat is ook licht ontvlambaar). Een mooie optie is de opslag van waterstof in een soort spons materiaal in de tank.
Toegankelijk voorbeeldje:
http://ec.europa.eu/research/leaflets/h2/page_101_nl.html
DeAutogids.nl zegt
@Bertjan: Slechte vergelijking. Racer X wil waterstof vloeibaar hebben, (1 liter waterstof heeft een groter volume dan 1 liter benzine). Als alles in een drukcontainer zit heeft altijd een mogelijk tot ontploffen.
Racer X zegt
Daarom zeg ik dat er geld geïnvesteerd moet worden voor research, onder andere om het veilig te maken. Eerst doen en dan denken heeft dan ook niets met mijn insteek van zaken te maken.
Tuurlijk ben ik het met je eens, maar problemen zijn er om opgelost te worden. Daar is per slot van rekening de hele wetenschap op gebaseerd.
Bart zegt
Goed media offensief van Google, maar ga eens na wat ze aan energie weg slurpen met hun server parken. Beter investeren ze in zuinigere servers. Ipv de kortzichtige hybrides te sponsoren. Maar marketing technisch wel een goede zet.