Je kunt op internet al niet meer om Google heen, maar het duurt niet lang meer voor de zoekgigant ook de rest van ons leven overneemt.
Google weigert vooralsnog vrij te geven hoeveel het precies verdient aan zijn advertenties op mobiele platformen. ‘Mobiel’ is in hun ogen namelijk een alsmaar veranderend begrip, zo schreven ze naar de Amerikaanse Securities and Exchange Commission. In de toekomst is het volgens Google bijvoorbeeld prima mogelijk dat we advertenties te zien krijgen op onze horloges, brillen, koelkasten én autodashboards.
Overigens werkt Google al samen met fabrikanten als Audi, GM en Honda om Android in navolging van iOS naar je nieuwe auto te brengen. Daarnaast zijn er al navigatie-apps die op basis van je locatie advertenties aanbieden. Combineer die twee en de plannen van Google zijn opeens niet meer zo vergezocht. Daarnaast zou je in een zelfrijdende auto natuurlijk volop tijd hebben om naar je display te turen.
Of we daar blij mee moeten zijn, is natuurlijk een tweede. Google staat erom bekend zoveel mogelijk data over ons te verzamelen en te gebruiken (of misbruiken?) om specifieke advertenties aan te kunnen bieden. Voor zover dat nu nog niet het geval is, weten ze straks niet alleen waar je naar zoekt op internet, maar bijvoorbeeld ook waar je tankt en luncht. Gezien de reputatie van de advertentieboer niet de veiligste gedachte…
caterpie zegt
Waar gaat het heen met de wereld, een auto als reclame object gebruiken..
flutterby zegt
@caterpie: moet er niet aan denken. Wat is de volgende stap? Stikkers op auto’s of reclameborden langs de weg…?
e1000bmw zegt
Allemaal aan de oldtimers!
norge zegt
Over reclame gesproken, ik wacht nog steeds op een kroontje… @autoblogger ;)
e1000bmw zegt
@norge: hier nog een……….
autoblogger zegt
@e1000bmw523i @norge: OMG, it works!
norge zegt
@autoblogger: Haha, mooi..
e1000bmw zegt
@norge: @autoblogger: Nou, echt hè! :)
C6_R zegt
Gewoon adblocker installeren. Of zou de fabrikant van je auto je dan gaan chanteren met epilepsie veroorzakende knipperende dashboards om een abonnement te nemen?
fejjie zegt
@C6_R: En als je een filmpje wil kijken moet je even in een andere auto gaan zitten :-)
jaapiyo zegt
@C6_R: Ouch…Burn!
sturmer zegt
De informatie over waar je werkt, langs rijd en tankt hebben ze toch al lang? De locatievoorziening staat aan en mensen gebruiken ook nog eens Google now. Qua multimedia en gebruiksgemak zou android of iOS in een auto nog niet eens zo’n gek idee zijn dunkt mij.
robert110 zegt
Het moment dat dit echt gebeurt is denk ik het moment dat ik dingen in brand ga steken en op wegblokkades ga klimmen. Want dat gaat bij mij toch echt te ver.
technopatat zegt
Als behoorlijk intensief google now gebruiker moet ik zeggen dat ik fan ben! Ik plande deze zomer m’n ganse roadtrip op google maps inclusief datums en uren en m’n gsm gaf elke dag zelf via google now de adressen aan, navigatieopties, eetgelegenheden, adressen naar m’n hotel,…
Dit voorjaar was ik in londen en op basis van eetgelegenheden waar ik vroeger al kwam of naar googlede stelde het me zelf op de logische uren restaurantjes voor en ik ben een gans weekend geen enkele keer verloren gelopen of heb zelfs geen enkele keer slecht gegeten (en ja, in Londen is er veel slecht eten te vinden!)!
Reclame bleef mijn inziens wel uit, en gelukkig maar! Je hebt zo wel die gele advertentie voorstellen maar die negeert iedere googlegebruiker toch al van kinds af aan ;-)?
super zegt
@technopatat:
vroeger had je de anwb kampioen om er voor te zorgen dat iedereen netjes de meute volgde, nu neemt google het over, ik vind het allemaal prima
technopatat zegt
@super: De meute volg ik niet hoor, het waren echt restaurants met prima reviews en iets dat prima bij me paste! Ik haal er enkel voordelen en gemak uit :-)! Ik vind het dus ook prima ;-)!
dondeboer zegt
@technopatat: Het werkt inderdaad allemaal geweldig, maar dat is ook precies het businessmodel. Als het goed werkt gaan wij het gebruiken, weten zij wat wij doen en kunnen ze gerichter, dus doeltreffender en dus ook duurder adverteren.
If it’s free, you’re not the costumer, you’re the product.
technopatat zegt
@dondeboer: zolang ik er voordeel van heb is het mij goed :-)! Ik heb liever enkele gele linkjes te negeren dan dat ik een overhead reclame op m’n dak krijg, filmpjes moet bekijken voor ik jaar het echte filmpje kan zien, etc etc :-)!
daan2211 zegt
Sleutel in het contact, dan krijg je eerst een reclame die je moet kijken( of na 5 seconde skippen ) en dan pas kun je starten.. zou wat zijn zeg.