Een soort Street View, maar dan anders.
Het antwoord op alle vragen. De Amerikaanse zoekgigant Google is wat dat betreft ieders beste digitale vriend. Behalve als het om privacy en andere gevoelige dingen gaat. Dan zijn mensen vaak wat minder enthousiast over het techbedrijf.
Met StreetView bracht Google op revolutionaire wijze de wereld in kaart. Het techbedrijf is van plan om met Project Air View een vervolg te geven aan deze technologie. In plaats van foto’s te maken, worden Google auto’s uitgerust met meetapparatuur om de luchtkwaliteit te meten. De resultaten worden vervolgens weergegeven in Google Earth. Zo weet je exact in welke omgeving het een ranzige boel is.
Google komt met Project Air View ook naar Nederland, zo maakt het bedrijf bekend. In samenwerking met de gemeente Amsterdam gaat Google met twee auto’s allerlei stoffen in de lucht meten tijdens een ritje door de stad. De sensoren op de auto zijn geïnstalleerd door slimme koppen van de Universiteit van Utrecht.
Two Street View cars have been equipped with air sensors to measure nitric oxide (NO), nitrogen dioxide (NO2), particulate matter (PM 2.5, PM 10), ultrafine particulate matter (PM 0.1), and black carbon.
Het is een slimme manier van Google om gedetailleerd situaties in kaart te brengen. Vaak worden metingen verrichten op bepaalde punten in de stad. Google weet straks van straat tot straat weer te geven hoe het zit met de luchtkwaliteit.
Met onder meer auto’s en opstoppingen tot gevolg is de kwaliteit in een stad altijd een stuk minder gezond in vergelijking met een dorp. Steden willen dit gaan aanpakken (al slaat Amsterdam hier totaal in door). Met Google’s Project Air View kan worden gezien waar de prioriteiten moeten komen te liggen.
Foto: Jaguar XJS via @toyotafortuner op Autojunk
gove zegt
dit is reden nummer 20 om niet in amsterdam te wonen
fanboy zegt
Zet hem effe in de Coentunnel of Zeeburgertunnel terwijl er file is. Of eigenlijk hoeft het niet, want dan kan ik het antwoord al ruiken.
Maar dit zijn toch eigenlijk moment opnames? Dus flink verstoord als er net een scooter of sjoemeldiesel voor je rijdt?
ghost zegt
Dit wordt ws de druppel die de kan zal doen overlopen…kunnen al die ambtenaren weer hun ego strelen en die maffe plannen voor een autovrije binnenstad erdoorheen drukken.
pomoek zegt
@ghost: omdat de lucht kwaliteit slecht is? Wat is daar maf aan?
bmw2coupeeigenaar zegt
@pomoek: Je bent naif als je daadwerkelijk denkt dat het puur gaat om het verbeteren van de luchtkwaliteit. Het is hoofdzakelijk een doorgeslagen verdienmodel van de linkse rakkers. De petrolhead (jij valt daar waarschijnlijk niet onder) wordt straks als crimineel beschouwd. Als we hier niets aan doen, dan zal naast Amsterdam vele steden gaan volgen.
pomoek zegt
@bmw2coupeeigenaar: Graag hoor ik hoe je precies geld kan verdienen aan het weren van auto’s uit de binnenstad. Of ik wel of niet een petrolhead ben maak ik zelf wel uit dank u, en dat die petrolheads als criminelen gaan worden gezien is denk ik een stelling die vooral door mensen met paranoïde waanideeën wordt aangehangen.
En ik denk altijd maar zo: Beter naif dan paranoïde!
raceface zegt
@pomoek: ben je je bewust van de bekeuringen die wij als nederlander krijgen als we met een dieselwagen die stad in rijden? Zit dus wel degelijk een verdienmodel achter, en al het gaaies dat met buitenlandse platen rijdt krijgen die bekeuringen niet, want die kentekens worden niet herkend. Ik zie het vooral als burgertje pesten. De automobilist wordt van alle kanten kei hard genaaid.
pomoek zegt
@raceface: je kunt dit verdienmodel simpel saboteren door, bijvoorbeeld, niet met je diesel door Amsterdam te gaan rijden?
bbjorn zegt
@pomoek: ze kunnen niet alle auto’s uit de stad verbieden, dat willen de rijken niet en die zijn belangrijk in nederland, dus wordt het waarschijnlijk dat je een uitzondering kan “kopen” op je auto, en dat wordt natuurlijk knetterduur, dus verdienen ze geld
pomoek zegt
@bbjorn: Dat zou kunnen. Maar dat is dus iets anders dan geld verdienen met bekeuringen.
baklava zegt
Met al dat methaan gas van die scheten latende graseters in Amsterdam, ben ik zeer benieuwd naar de resultaten.
fanboy zegt
@baklava: Nee, het meeste vee staat in Brabant, en dat is helaas goed te zien op de kaart (van 2006 weliswaar):
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/0a/PM10_dagoverschrijdingen_in_Nederland_2006.jpg
Dus ja, drukke steden brengen fijnstof maar helaas is het op het platteland niet altijd beter als er industriele veeteelt is (de helft van Brabant bijvoorbeeld)
sanderm3 zegt
@fanboy: En de andere helft is Inteelt : P
por100 zegt
Gaan ze ook achter de boten rijden? En achter trage 50ton wegende kiepwagens? Als je die op blauwe diesel laat rijden/varen doe je meer aan de uitstoot/luchtkwaliteit dan alle auto’s elektrificeren.
gove zegt
@por100: ken wel rooie diesel maar blauwe diesel is nieuw voor me
por100 zegt
@gove: https://futurefuels.nl/blauwe-diesel/
VeniVidiVici zegt
Ach ja, Amsterdam… HET riool van Nederland. Genoeg ranzige ratten te vinden daar!
banaan7 zegt
Lijkt me dat ze dan op verschillende tijdstippen gaan rijden. Want om 01:00 is de lucht anders dan om 17:00 in de spits.
Arnoud zegt
@banaan7:
Élke meting is in deze representatief. Want elke meting geeft aan hoe smerig óf schoon de Amsterdamse lucht op elke willekeurige dag kán zijn. Echter kan je ook zeggen dat geen enkele meting representatief is. Menselijke activiteit is nu eenmaal onvoorspelbaar. De ene dag groter dan de andere. Wel/geen festival, wel/geen symposium, wel/geen VN-top, wel/geen gaypride…
ericc zegt
Als er die dag veel wind is zullen ze niet veel meten.
Dutchdriftking zegt
En wat blijkt, de stad is buiten de milieuzone schoner dan er binnen….