De nieuwste Volvo’s zijn uitgerust met Google Auto. Het complete systeem in de auto maakt gebruik van de diensten van Google.
Apple CarPlay en Android Auto kennen we wel. Maar Google Auto is wat anders. Niet alleen vervangt het Android Auto in deze vergelijking. Het gaat nog veel verder. De nieuwste modellen van Volvo, zoals de XC60, komen met Google Auto. Deze Volvo’s hebben niet langer een eigen OS van het merk, maar draaien op software van Google.
Google Auto en Volvo
Dit brengt een aantal voordelen met zich mee. Ten eerste gebruiksvriendelijkheid. Google heeft met Android bewezen goede software te kunnen maken. Het gebruiksgemak is daardoor hoog. Ten tweede is het briljant dat de virtuele cockpit op deze manier ook functioneert in samenwerking met Google.
Voorbeeldje. Google Maps voor je neus in in plaats van in het midden. En je hoeft niet bang te zijn dat dit enkel goed werkt in combinatie met een Android-smartphone. De diensten van Google zijn ook gewoon beschikbaar op iOS uiteraard. Daarbij is het wel zo dat je dan gebruik moet maken van Google Maps in plaats van Apple Maps om alles eruit te halen.
Dit en meer komt aan bod in de video die Wouter maakte van Google Auto op een Volvo. In de video gaan we wat meer op de diepte in. Kijken dus!
HelldogBE zegt
Blijf het onvoorstelbaar vinden dat men de functie voor speed limiter en rijmodus tegenwoordig meerdere niveaus diep steekt in het infotainmentscherm waar dit voorheen nog via fysieke knoppen op het stuur en de middenconsole kon. Dat alleen al is een ergonomische achteruitgang van formaat bij Volvo.
Ik schakel zelf alvast meerdere keren per rit tussen speed limit en adaptieve cruise afhankelijk van drukte, soort weg en mijn eigen zin om te gassen.
joost1234 zegt
@HelldogBE: inderdaad treurig, liever 1 stuurknop extra. Het wisselen tussen adaptive en normale cruise control dit vaak ook diep verstopt helaas… Ik wil op 2baans weg adaptive, op de snelweg normaal.
karhengst zegt
Maar kan het ook dat euromuntje vinden wat uit je klauwen glipte?
krisp zegt
Dus het enige serieuze verschil ten opzichte van Apple Carplay (en Android Auto) is dat de kaart ook op het tweede scherm zichtbaar is. Waarbij kaarten en navigatieaanwijzingen van Apple Carplay inmiddels ook op het tweede scherm zichtbaar kunnen zijn (bijvoorbeeld bij de ID3/4). Meer info: https://developer.apple.com/videos/play/wwdc2019/252/
Persoonlijk geef ik dan liever de voorkeur voor Apple Carplay. Apple gebruikt je data tenminste niet om advertenties te verkopen.
mashell zegt
Het instrumentenclustertje in de ID3/4 heeft toch helemaal geen kaartweergave? Als je dat wilt moet je de Q4 nemen, die heeft een heel ander instrumentencluster en infotainmentsysteem.
Overigens weet ik niet of ik wel informatie weergave van Apple op mijn instrumentencluster zou willen, op het infotainment ziet Apple Carplay er uit als een iOS user interface en die is inmiddels eigenlijk best wel gedateerd (denk aan de stomme getalletjes bij iconen).
joost1234 zegt
@krisp: navigatie van AA is zelfs al veel langer beschikbaar op instrumenten paneel van auto’s. Maar niet te vergelijken met dit natuurlijk
flatsix010 zegt
Een Google kan dit soort zaken natuurlijk ook gewoon veel beter regelen dan autofabrikanten zelf. Echter is Google te laat aangezien de ‘native’ systemen tegenwoordig ook gewoon steengoed zijn, dit (vooral in de toekomst) een van de weinige differentiatiepunten is aangezien aandrijflijnen zo goed als gelijk worden door de elektrificatie, android auto en CarPlay in dit gat zijn gesprongen én niet al je data gebruikt/verkoopt.
mashell zegt
Aandrijflijnen waren met de drie- en viercilinders natuurlijk ook al vreselijk uitwisselbaar, die hadden niet echt een eigen karakter. Ik denk trouwens dat de native systemen nog wel voorlopen op Android auto, dat is toch wel erg generiek. Maar goed, ik verdien mijn geld met die native systemen en ben dus niet neutraal.
LaCotse zegt
Ben al blij dat de filmpjes het eindelijk doen op Android
mashell zegt
Ahh, daar ken ik Wouter dus van, de Vous Palais NightClub…
frederik zegt
Handig, weet Google voortaan ook precies waar je wanneer rijdt.
lekkerlinksrijden zegt
@frederik: als je je telefoon bij je hebt wete ze dat sowieso wel
lekkerlinksrijden zegt
@lekkerlinksrijden: ☆weten☆
jensonb zegt
en over een paar jaar wordt het systeem niet meer ondersteund en pech, functies weg.
jandevries zegt
Het woord “privacy” is niet gevallen in de bespreking. Dat maakt het een zeer onvolledige bespreking.
Brol zegt
Mooi, maar toch niet zo goed als je denkt. Ik rij nu enkele weken met de auto en heb veel meer problemen dan je zelf ervaart. Zo verstaat het systeem de ingesproken vragen zeer slecht. En de resultaten zijn absoluut niet gelijkend op hetgeen gevraagd werd.
In Maps is het nog niet zo erg, je kan het nog intypen. Maar in het telefoonbestand moet je eeuwig scrollen om tot het nummer te komen dat je wil. Heel gevaarlijk al rijdend.
Nu, dat spraakprobleem zou wel eens een taal en/of accent probleem kunnen zijn. Zou Google moeilijk Vlaams verstaan maar wel Nederlands ? En al helemaal niets verstaan als het een andere taal is dan de gekozen systeemtaal ? Ik werk rond Brussel. Een restaurant heeft hier vaak een Franstalige naam. Lukt niet.
Dat ik het ben, mijn echtgenote of laatst een klant: njet ! 90% faalt.
Oorspronkelijk heb je ook geen offline kaarten in de GPS. Als je een adres aanvraagt, gaat die de route downloaden. Kom je in een streek zonder ontvangst en moet je daar de gekozen route tijdig verlaten door wegwerkzaamheden, heb je het risico plots geen begeleiding meer te hebben.
Naast deze problemen zijn er nog enkele software problemen die opgelost moeten worden. Volvo is bezig aan een upgrade die dit zou moeten verhelpen. Hopelijk voorzien ze ook het lezen van tekstberichten + de mogelijkheid die te beantwoorden door spraakbediening, al ben ik al bang van het resultaat.