Maar zijn de prijzen van de Dacia Sandero nog competitief?
Gisteren maakte collega @hayte bekend dat Citroën bekend had gemaakt dat de C4 Cactus uit productie is gegaan. Eeuwig zonde, want het was in feite een briljante auto en een bijzondere Citroën. Een een Citroën moet immers bijzonder zijn, anders is het een Peugeot.
Value for money
Gelukkig is niet alles verloren als je op zoek bent naar een value-for-money auto met Franse roots. Er is een nieuwe Dacia Sandero en daar hebben wij nu de prijzen van! Want wat ben je nu eigenlijk kwijt voor een Sandero?
Prijzen Dacia Sandero
De prijzen beginnen bij 13.490 euro. Voor dat geld staat er een Dacia Sandero met een TCe100 Bi-Fuel voor de deur in ‘Essential’-trim. De versie met Bi-Fuel is ietsje goedkoper dan de TCe90 Essential (13.990 euro) op benzine. Puur en alleen omdat de Bi-Fuel net wat minder CO2 uitbraakt. Mocht je denken dat de ‘Essential’ een kale uitvoering is, dan klopt dat. Er wordt trots mede gedeeld dat de 15″ stalen velgen voorzien zijn van wieldoppen en dat dagrijverlichting aanwezig is. Cool! Een radiootje (met DAB+!) en elektrische ramen (voor) zijn er ook.
Comfort
Ondanks dat de Essential wel perfect past bij het nuchtere karakter van de Dacia Sandero, wil je de Comfort-uitvoering. Dan heb je namelijk Apple CarPlay, airco, licht- en regensensor, lederen stuurwiel, elektrische ramen rondom en elektrische bedienbare spiegels. De Comfort is er vanaf 15.090 euro, maar met een beetje onderhandeling-skills zet de Dacia-dealer deze auto voor minder dan 15.000 euro op gele platen voor je.
De CO2-taks is de reden dat de automaat onverkoopbaar is. De Sandero TCe90 CVT (weliswaar in Comfort-trim) kost namelijk 17.990 euro. Van die 17.990 moet Dacia direct 4.598 euro aan BPM storten naar de fiscus (naast 2.192 euro aan BTW). Dit is meteen de reden waarom kleine en voordelige auto’s een zwaar bestaan hebben in Nederland. 18 mille is wel heel erg veel.
Prijs Dacia Sandero Stepway
Mocht je de reguliere Sandero te gewoontjes vinden is er goed nieuws. We hebben namelijk ook de prijzen van de Dacia Sandero Stepway. Dat is de Allroad-versie van de Stepway met stoere bumpers en grotere rijhoogte. Het geheel oogt zo ietsje vlotter.
De vanaf prijs van de Dacia Sandero Stepway is 16.290 euro voor de Bi0-Fuel versie. Een groot verschil is dat de Stepway ook in Essential-uitvoering voorzien is van airconditioning. De Stepway Comfort heeft zelfs climate control! Wat een luxe.
Nu de prijzen van de Dacia Sandero en Sandero Stepway bekend zijn, kun je ze ook bestellen. Je kan de olijke hatchback nu al samenstellen in de Dacia Sandero-configurator. De eerste lichting staat in januari bij de dealers.
Concurrentie
Dan de concurrentievergelijking. Dat is heel simpel, er zijn geen concurrenten. Een beetje Citroen C1, Peugeot 108 of Hyundai i10 begint bij 12-13 mille en is met gelijk uitrusting ook 15.000 euro. De Sandero is een klasse groter én heeft aanzienlijk meer power aan boord.
De enige auto die een beetje in de buurt komt, is de Mitsubishi Space Star. Die is er vanaf 11.180 euro, maar dan heb je de 1.0 Entry. Ga je voor de sterkere en luxere (lees: minder traag en kaal) 1.2 Active, krijg je te maken met een prijskaartje van 14.180 euro. Dan nog is de Dacia groter, volwassener en voorzien van 20 hele pk’s meer.
ttr6 zegt
Knappe aanbieding! Ben eigenlijkwel nieuwsgierig naar ervaringen met zo’n Bio-fuel uitvoering. Want als het verbruik ook redelijk is, dan is dit een scherpe aanbieding en zou in NL goed moeten verkopen…..of kopen we liever iets tweedehands maar dan met een VW logo er op….
Robert zegt
@ttr6: dat hele bi-fuel verhaal is sowieso wat te weinig belicht, want dit is m.i. zeker óók een unique selling point.
Hoeveel auto’s worden er tenslotte nu nog af fabriek geleverd met een LPG installatie? Goed, de MRB ligt wel op een hoger niveau, maar een praktijkverbruik van rond de 1:13 met een relatief schone brandstof, die per liter ook nog eens zo’n 60-65% goedkoper is dan een liter E10 benzine, lach je toch ook iedereen uit om de km-kostprijs… Past ook perfect bij het imago van Dacia.
ddr780 zegt
De MRB is ongeveer €10,- per maand hoger. Als je per maand 15 liter moet tanken (200km) dan heb je het break-even point al behaald. Ik kan me niet voorstellen dat je een nieuwe auto overweegt als je minder dan 2500km per jaar rijdt. Dus Bi-Fuel is altijd beter. Zelfs als je de brandstofprijs niet interessant vindt kan je na het tanken ongeveer 1250km rijden. (60+35 liter). Zonder pauze naar Marseille kachelen. Ik zie dat niet veel auto’s doen. Ik ga het ook niet doen…. :-)
syourt zegt
@ttr6: heb zelf sinds kort de Clio bi-fuel. Eerste keer lpg tanken na zo’n 320 km voor ongeveer 13,50 getankt a 58 cent per liter. Helemaal top.
Johanneke zegt
Ik ben meer benieuwd naar de prijzen van die elektrische dacia.
jensoffbutton zegt
Goede deal lijkt mij.. en qua design is het ook niet echt meer lelijker dan een kale polo..
sonnybonds zegt
Ik ben benieuwd naar de reactie van James May
knapzuur zegt
Belangrijkste is dit is nu een volwaardige auto met climate control en cruise control in Comfort trim + 1 optie van 395 euro en binnen 12 seconden rijd je al harder dan de maximum toegestane snelheid het overgrote deel van de tijd.
Ik zeg prima auto voor Nederland, hoe minder tijd je er in door brengt hoe meer leuke dingen je kan doen met het geld dat je over houd!
hemdem zegt
9000 euries incl. Btw in België. ?
sonnybonds zegt
Ja de auto is goedkoper in Belgie maar de wegen ook. hihihihi
speedster1 zegt
Edoch, 8990 voor de basisversie daar neem ik graag onze slechtere wegen bij! Jullie worden langs alle kanten genaaid (om het maar eens op zijn Hollands te zeggen, lol). Het gaat dan wel om de basisversie zonder turbo met 65 pk. Invoerders in Nederland hebben ook de trend om maar een beperkt aantal versies in te voeren, zeer vreemd, hier in Vlaanderen meer keuze. Dat wordt weer gegarandeerd een verkoopssucces : de echte wagen van het volk!
Johanneke zegt
Ieder land zijn voor en tegens. In nederland heb je voor 25 euro onbeperkt internet met 4g, en geen datalimieten op je thuisinternet. Want oo dat vlak is het hier geen 2004. Maar we worden wel goed genaaid qua belastingen ja.
joejojo2012 zegt
In Roemenie begint de prijs van de 2e gen. Sandero vanaf 7800,- Euro incl. btw. Dit zal nauwelijks veranderen met de 3e gen. Sandero. Grappig genoeg is meer kofferruimte (de Logan) zo’n 500 euro goedkoper tov Sandero
Turbo S zegt
Als je dan zonodig nieuw wilt rijden en het geld niet hebt, financier dan deze ipv maandelijks een hoop geld stuk te slaan aan private lease.
Turbo S zegt
@pjoes: inderdaad te belachelijk voor woorden. De verhoudingen van wat fair en niet meer normaal is zijn hier al lang zoek.
sabrerator zegt
Is die Comfort dan ook een Bi-Fuel? Of daarin te krijgen?
En waarom leveren ze die automaat dan niet met Bi-Fuel? Scheelt dan vast ook weer.
Overigens vind ik nog geen €18.000 voor zo’n wagen met automaat niet gek. Alleen ten opzichte van de handbak is het best een flinke meerprijs.
Goed bezig, Dacia!
tourannetje zegt
Meerprijs voor automaat is veel, maar waar vind in deze tijd nog een benzinestoker met automaat die maar dan 1000 kg mag trekken om je sleurhut te verplaatsen, waarbij je ook nog eens fatsoenlijk in- en uit kan stappen voor en achter met je stramme rug?
pjoes zegt
Sandero basis in wit met 1 optie ‘airco’ (meerpijs 595.00) rijklaar 14.085,-
https://www.dacia.nl/modellen/sandero/configurator/samenvatting.html?conf=https%3A%2F%2Fnl.co.rplug.renault.com%2Fc%2FBABH0%2FAhMcMFUwH
Sandero automaat met wat extra’s € 20.460,–
https://www.dacia.nl/modellen/sandero/configurator/kleur-wielen.html?conf=https%3A%2F%2Fnl.co.rplug.renault.com%2Fc%2FBABH0%2FAhNcNcUPXg-FqKr
LaLancia zegt
Deze auto wordt weer een hit. Buiten Nederland welteverstaan.