Geheel tegen hun natuur in, waarschijnlijk.
Als FCA (Fiat Chrysler Automobiles) ergens heel erg consequent in is, dan is het in het inconsequente beleid qua modellen in hun merkenportfolio. Er is werkelijk geen touw aan vast te knopen. Chrysler, voorheen één van de grootste merken in de VS, bouwt op dit moment slechts TWEE modellen: de zwaar verouderde 300 en de (eerlijk is eerlijk) goed geslaagde Pacifica. Bij Alfa Romeo is het niet veel beter. De Mito en Giulietta lopen op hun laatste benen, maar een opvolger komt er niet.
Maar dan gaat het bij FIAT wel uitstekend? Niet echt. Vroeger was de Fiat Punto jarenlang de best verkochte auto van Europa. Tegenwoordig is de Grande Punto geen schim meer van wat het was: het model loopt bijna twee generaties achter op de concurrentie. De besteller van Fiat, de 500, is intussen ook al weer 10 jaar oud… Kortom, wat gaan ze doen? Jullie aller @MauritsH deed onlangs al een boekje open, maar nu hebben we wat meer informatie binnengekregen. Een man in een regenjas (wij noemen hem @ibssr) kwam langs bij de redactie en liet een paar afbeeldingen zien met de toekomstplannen van FCA.
We nemen de belangrijkste plannen per jaar met je door:
2018
Naast een paar kleine facelifts zien we voor de 2e helft van 2018 een paar interessante dingen. Ten eerste de 300 Hellcat. Natuurlijk, voor ons totaal irrelevant. Maar in Amerika heb je nog een ouderwetse power-sedan in plaats van de nieuwe Mêh-5 van BMW. Ook komt er een nieuwe Wrangler (afbeelding onder). Het is tevens het jaar dat de Stelvio naar de VS komt. Dat gaat een bijzonder belangrijk model worden voor Alfa Romeo. Als dit een succes wordt in de VS, kan Alfa Romeo dan eindelijk een stap naar voren maken.
Wat we nog meer zien voor de tweede helft in 2018, is de Alfa Romeo ‘Mid-Size’ coupé. Dit is natuurlijk volgens complete Alfa Romeo logica. Ze slaan (de in Europa zeer populaire) stationwagonvariant over en komen met een coupé variant van de Giulia.
2019
Dit wordt het jaar waarin de SUV’s en cross-overs van Dodge worden vernieuwd. Voor ons minder relevant, alhoewel het altijd goed nieuws is om te horen dat de Jeep Wagoneer, een model boven de Grand Cherokee, weer terugkomt. Voor mensen die de Wagoneer niet kennen: dit was de eerste luxe terreinwagen, ver voordat de Range Rover die titel ging opeisen.
2020
Dit wordt een rustig jaartje voor FCA, tenzij ze nog wat modellen moeten introduceren die ze voor 2018 of 2019 al hadden aangekondigd. Helaas is dat goed mogelijk. Hoogtepuntje voor ons: de Giulia krijgt een facelift. De man in de regenjas gaf ons wel een afbeelding van hoe een eventuele SUV boven de Stelvio eruit zou kunnen zien. Wellicht dat deze grote broer van de Stelvio rond deze tijd komt. In principe hoeft deze auto niet lang op zich te laten wachten, want de techniek zal voor een groot gedeelte gelijk zijn aan die van de Maserati Levante.
2021
In 2021 hebben Marchionne en de zijnen voldoende te doen. De Musclecar freaks komen aan hun trekken met de volledig nieuwe Challenger en Charger, die nu al een generatie achter lopen op de Mustang en Camaro. Chrysler krijgt een derde model in de vorm van de Aspen (crossover) en er komt een compleet nieuwe Jeep Cherokee.
Voor Alfa Romeo staat er dan ook veel te gebeuren. De 4C krijgt een opfrisbeurtje, evenals de Stelvio. Maar het meest in het oog springende is dat de 166 na 14 jaar eindelijk een opvolger gaat krijgen. Het complete overzicht check je hieronder:
ukbob zegt
Eerst zien, dan …
banaan7 zegt
@ukbob: geloven?
ukbob zegt
@banaan7: u gaat door voor de wasmachine :)
cpp1 zegt
@banaan7: bier
trustmeiamanengineer zegt
Oke, even aannemen dat dit allemaal waar is vind ik er toch echt te weinig Alfa nieuws tussen zitten. Er moet gewoon ‘ff een nieuwe Giulietta komen en eventueel een afgeleide SUV als dat persé mort…. En wat elektrische en hybride hokken om de toekomst veilig te stellen. Kortom, ik denk (en hoop) dat er wel het een en ander mist aan deze “informatie”.
dirkv zegt
@trustmeiamanengineer: Zeker weinig nieuwe toekomst bestendige dingen bij FCA. Andere auto fabrikanten hebben producten die up to date zijn en die denken al na over 2025/2030. Meneer Marchionne zou eens een paar Duitse stagelopers aan moeten nemen die hem kunnen uitleggen dat morgen ook echt morgen betekent en niet volgende week/jaar.
Als ze dat nu eens gaan snappen kunnen ze in de toekomst gewoon doorgaan met het ontwerpen en bouwen van mooie emotionele auto’s.
Want dat kunnen ze!
toyotafortuner zegt
Hopen dat er uiteindelijk iets van waar komt. Ben toch wel benieuwd naar bijv. de nieuwe Wrangler en de Wagoneer revival
toyotafortuner zegt
btw @willeme: de foto’s linken niet (goed) door. Alle foto’s leiden naar de Autojunk FP.
willeme zegt
@toyotafortuner: Zou je dat nog een keer kunnen testen? Als het goed is, werkt het nu. Alvast bedankt!
toyotafortuner zegt
@willeme: Alles linkt. Top.
tommy_gogh zegt
Jullie vergeten de Chrysler 200
lincoln zegt
Nieuwe Alfa’s aan lelijke mensen verleasen ..
Daar zijn ze dan weer wel consequent in ..
toyotaprius zegt
@lincoln: maskeren kan je leren.
dennisjuh95 zegt
Ik snap de logica niet helemaal achter dit hele gebeuren. Een Giulia station zou toch juist goed moeten verkopen? Dan een coupe en eventueel een cabrio zoals ze bij Mercedes bijvoorbeeld ook doen. En niet zo van: oh daar nog 1 modelletje van dit merk en 1tje van het andere…
Robert zegt
@dennisjuh95: [sarcasme modus] ja, stel je vóór… Het enige continent waar je nog enige vorm van marktaandeel hebt, te pleasen met een model waarvan je wéét dat men erop zit te wachten…[/sarcasme modus]
Je zou bijna hopen dat de telkens weer terugkerende geruchten over een verkoop van Alfa Romeo een keer bewaarheid worden, zodat een volgende eigenaar het merk wél op waarde weet in te schatten.
thefavis zegt
In de inleiding hebben jullie het over Fiat, terwijl dat merk in het verdere artikel niet terug komt. Zijn er geen plannen meer voor dat merk?
roland78 zegt
Wat een hopeloze bende. Teveel focus op grote lompe auto’s (ik snap dat dit in Amerika geen probleem is, maar de wereld verandert snel), geen elektrificatie (idem, maar je kunt China als toekomstige exportmarkt vergeten), weinig modellen in absolute zin (veel kansen voor de concurrentie om marktaandeel af te pakken). Ik ga geen obligaties of aandelen FCA kopen.
lincoln zegt
@roland78:
Dodge Ram en EU zijn de financiers van deze poppenkast ..
Aan hun mooiste product ( fiat panda ) verdienen ze weinig .. te weinig ..
robert110 zegt
Ik las begin deze week dat de 300 Hellcat er juist niet komt.
hans_kreeft zegt
Dit is alleen een op amerikekaansemarkt gericht bericht.
Deze fout maakte autoweek ook al.
hans_kreeft zegt
@roland .
Aandeel fca heeft nog nooit zo hoog gestaan als nu ten opzicht van januari plus 50%
Calimero zegt
Klopt inderdaad, de VS.
De modellen voor Europa van Fiat staan er niet in.
Volgend jaar komt de Argo (onder een andere naam) hierheen en in 2019/2020 komt de nieuwe Panda. Die kennen ze in de VS niet.
De Amerikaanse 500 is nog het model van voor de facelift met een andere wielbasis en motoren dan de Europese die 2? jaar geleden een grondige facelift heeft gehad.
Wat ze in de VS op de markt brengen boeit mij niet zo, net zoals de andere FCA modellen die niet in Europa maar wel in andere werelddelen te koop zijn ( geweest) en op zeker niet in Europa verkocht gaan worden.
Calimero zegt
@milan0: plus dat de Amerikaanse modeljaren anders lopen. Die spreken aan het begin van het jaar al zo’n beetje over het modeljaar van het jaar daar op.
Dat verklaard ook waarom er een facelift voor de 500L op staat voor 2018 terwijl de auto die reeds een paar maanden geleden heeft gehad.
alfalfa zegt
Is de 500 ook als besteller leverbaar?