Goed nieuws op deze dinsdag: er komt nog een betaalbare Toyota sportwagen. En ook deze wordt weer met andere merken gedeeld.
Vandaag werd bekend gemaakt dat Toyota bezig is met een waar EV-offensief. Voor de industrie is dat heel groot nieuws, maar iedereen weet dat dat hele pragmatische auto’s gaan worden. Hetzelfde als normale Toyota’s, maar dan zwaarder, stiller en je moet telkens koffiepauze houden om ‘m te laden.
Maar gelukkig heeft Toyota ook een andere kant. Zo is er een Toyota GR86 én een GR Supra. Beide zijn relatief gezien heel erg betaalbaar. In Nederland (en België) ligt dat iets anders, uiteraard. Maar er is goed nieuws, want er komt nóg een betaalbare sportwagen van Toyota. Dat meldt Best Car Web.
Nog een betaalbare Toyota sportwagen
Volgens de Japanse kwaliteitspublicatie is het wederom een samenwerkingsproject. In dit geval met de merken Suzuki en Toyota. Dat impliceert al een beetje dat het model onder de GR86 (en dus ook onder de GR Supra) zal worden gepositioneerd. De sportieve coupé zal voorzien worden van een middenmotor én achterwielaandrijving. Op zich is dit geen gekke gedachte, want met kleinere auto’s is deze layout technisch vrij eenvoudig, de motor kan naast de versnellingsbak in het midden worden geplaatst.
Toyota en Daihatsu werken al heel erg lang samen. Sterker nog, de meeste kleine Toyota’s komen bij Daihatsu vandaan. Die 1.0 VVT-i driecilinder in veel Aygo’s en Yarissen is een ontwerp van Daihatsu. Sinds korte tijd werkt Toyota samen met Suzuki.
Swace en Across
Dit zijn voornamelijk strategische projecten zoals de Suzuki Swace (eigenlijk een Toyota Corolla) of de Suzuki Across , dat eigenlijk een RAV4 is. Andersom komt het ook voor, de Toyota Rumion is stiekem een Suzuki Ertiga.
Het is niet de eerste Suzuki met een middenmotor, dat was de Suzuki Cara, een rebadgede Mazda Autozam AZ-1. Voor Toyota zou het een mooi project zijn om de MR2 weer tot leven te wekken. In hoeverre we dit moeten geloven, is niet 100% zeker. Bes Car Web heeft nu nog alleen sterke geruchten, maar in veel gevallen zitten de Japanners er niet ver vanaf. helemaal niet als het gaat om producten van eigen bodem.
Via: Motor1.com
gregorius zegt
Wordt het dan een Kei-car? Of een kei-car+ (Japanse Kei versie en wereldversie met een iets breder onderstel, zoals bij de Jimny?
Want anders lijkt het me onzinnig. Vroeger, ten tijden van de MR2 was er gewoon niet heel veel keus qua ‘sportief’, zeker omdat je zelden een klein auto’tje met meer dan 100 pk vond. Auto’s als de Civic-cabrio waren een uitzondering.
Maar nu, nu heeft elk 2e merk al een 200 pk versie van hun kleinste en krijg je er nog een kofferbak en achterbank bij ook.
SwiftSport zegt
Dat is ook wat ik me meteen afvroeg. In het orginele artikel hebben ze het over een “compacte” middenmoter maar ze gebruiken niet specifiek het woord kei.
Een kei is wel het meest logisch gezien Daihatsu en Suzuki ook vooral kleinere en goedkopere auto’s maken. Dan krijg je dus een soort Honda s660. Je ziet er in Japan wel wat rijden maar volgens mij is het behoorlijk niche. Buiten Japan is een kei, hetzij iets groter en met meer vermogen, volgens mij ook niet aan de straatstenen kwijt te krijgen. Als het fiscaal al niet compleet onaantrekkelijk is dan past de gemiddelde westerling er niet fatsoenlijk in.
Als het geen kei is dan is de samenwerking met Suzuki en Daihatsu weer minder logisch. Waarschijnlijk word de prijs dan een stuk hoger maar dan zit Toyota ook in hun eigen vaarwater want met de GT86, Gr Yaris en Supra hebben ze al alles van “budget” tot wat meer “premium” gedekt. Word het nog duurder dan moet je concurreren met Porsche.
Aan de andere kant, er waren laatst wel geruchten dat Toyota een MR2 opvolger op basis van de cayman 718 (want die gaat uit productie dus mooie manier voor Porsche om er nog wat extra aan de verdienen door het platform aan Toyota te verkopen) of Lotus emira zou gaan bouwen. Nou denk ik dat het Emira platform domweg te duur is maar het 718 platform is niet helemaal onmogelijk. Maar dan zitten ze dus wel met een model wat geprijsd is rond de Supra en ik zie ook niet in hoe iemand zulke gedragen voor een Suzuki of Daihatsu gaat neertellen.
petroldrinker zegt
Zou gaaf zijn als ze er zo een AZ-1 achtige van gaan bouwen….