Maar nu heeft hij natuurlijk ook geen geld om scheermesjes te kopen…
Sergio Marchionne, CEO van Fiat en van Chrysler, staat voor het tweede jaar op rij voor $ 0 op de loonlijst van de Amerikaanse autofabrikant, een schril contrast met de tientallen miljoenen die zijn collega-CEO Alan Mulally binnenharkt. Doet de sympathieke Italiaan dan een Victor Mullertje (geen loon, maar wel een miljoen aan ‘vergoedingen’)? Nope, ook een bonus laat hij liggen. Het enige waarvoor Chrysler betaalt zijn de onkosten voor zijn appartement in Michigan.
Dit is vanuit PR-oogpunt natuurlijk een briljante zet. Geen betere manier om acceptatie en respect door je arbeiders af te dwingen dan door een dergelijke actie. Bovendien vangt hij bij Fiat natuurlijk wel een prima salaris, ik geloof in de basis ongeveer net zoveel als de oprotpremie van de volgevreten baas van een zekere woningbouwcorporatie in Nederland.
En laten we eerlijk zijn: als je zo hard werkt als een CEO van een groot bedrijf dan heb je toch geen tijd om je geld uit te geven. En hoeveel kost zo’n trui nou helemaal? Hij heeft nooit iets anders aan.. (via Detroit Free Press)
Polo90 zegt
HAHA lekker stukje weer jongen! “ik geloof in de basis ongeveer net zoveel als de oprotpremie van de volgevreten baas van een zekere woningbouwcorporatie in Nederland.” haha nice!
umadbrah zegt
@Polo90: :D ik zeg ook +1
kaasboerin zegt
Misschien wel leuk tegenover z’n personeel, maar ik las een maandje of 3 terug een stuk in het FD; Een interview waarin hij vertelde hoe lui zijn werknemers in zijn hoofdkantoor in Italië wel niet waren, en dat als hij zijn hoofdkantoor in Polen zou hebben, de Polen het dubbele aan werk zouden leveren met evenveel man. Wat ik overigens dan wel weer stoer vind van Marchionne.
kickass zegt
Sympatieke kerel! :)
fisto zegt
Echt een baas, deze baas.
Roelio zegt
Denkt ook eens aan anderen en het bedrijf. Dat kun je van veel CEO’s niet zeggen…
kaasboerin zegt
@Roelio: Tuurlijk.. Weet je wel wat een CEO is? Heb jij de verantwoordelijkheden gezien van zo’n CEO??
Roelio zegt
@kaasboerin: Ik weet heel goed wat een CEO is en ik weet heel goed wat voor verantwoordelijkheden ze hebben en wat ze hebben gedaan om CEO te worden. Maar er zijn altijd mensen (recent voorbeeld dhr. Staal van woningcoorporatie Vestia) die zelf hun zakken vullen en een bedrijf achterlaten met een gigantische schuld, waar de burgers voor moeten opdraaien. En herriner je de oud CEO van Porche nog die een gouden handdruk van bijna een half miljard meekreeg?? Het gaat hier om absurde bedragen dus is het mooi dat er mensen zijn die voor niets werken omdat ze al blij zijn met wat ze hebben en geen onnodige kosten creëren om zichzelf een bonus te geven van een paar miljoen.
Hupke zegt
@Roelio:
Da’s dan de schuld van de eigenaars van de firma dat ze hun CEO niet goed genoeg in het oog hebben gehouden. Zij zijn dan ook de schuldigen en ze worden erdoor gestraft doordat hun bedrijf verneukt is. Heeft de rest van de wereld niets mee te maken. Als de staat dan wil tussen komen is dat een misselijke vorm van staatsinmening in de economie maar nog altijd treft de CEO geen schuld.
jack_abarth zegt
De beste man begreep de uitspraak “I make you an offer, you can’t refuse” niet helemaal ;-)
sir_smokalot zegt
+1 :)
mout zegt
@jack_abarth: roflol!
Italianen en engels he…
Carreza zegt
(Misschien een toepasselijk alternatief voor de titel…)
“Marchionne geeft Chrysler zijn fiat voor $0 loon”
sir_smokalot zegt
Die is inderdaad niet onaardig :)
baasbas zegt
@Carreza: lol.. Scherp
In principe kan loon ook nog weggelaten worden
E34M5Touring zegt
@Carreza: Misschien was Smoke net met een ander Thema bezig ;)
Carreza zegt
@E34M5Touring: daar heb je een punt(o). :D
E34M5Touring zegt
@Carreza: Het is wel zijn schrijfStilo (heel flauw sorry)
E34M5Touring zegt
@Carreza: Laten we dan sluiten met een Bravo (of a) voor de Schrijver. ik ben weg, op zoek naar een vrouw om te Palio.
Carreza zegt
@E34M5Touring: :D
norge zegt
Leuke publiciteit stunt,maar er zal wel genoeg geld op een andere manier binnenrollen bij deze truien meneer…
kaasboerin zegt
Toevallig net een Lancia Thema zien rijden door Amsterdam voor ’t eerst.. Ziet er wat ronder uit allemaal.
potma zegt
Ik denk dat het feit dat salaris in de US relatief hoog belast wordt belast ook een rol speelt. Winst uit ondernemingen daarentegen weer een stuk minder.
Zo schijnt Steve Jobs ook jaren voor een schamel maandsalaris van $ 0,08 dollar bij Apple op de loonlijst te hebben gestaan. En daar kon hij ook ieder jaar een nieuwe SL AMG voor betalen.
raphael zegt
@potma: Jobs was miljardair door zn aandeel in Walt Disney. Waarom zou je jezelf dan een salaris in je eigen bedrijf betalen?? Marchionne is zeker geen arm man maar dat zijn toch heel andere bedragen.
lincoln zegt
ongelooflijk ..
wat een held ..
wat een karakter ..
Marchionne for president ..
maw ..
de Chrysler bailout is nog steeds een groot vraagteken ..
subsidies bij Fiat zijn niet helemaal fris ..
er komt dit jaar een ontslag golf bij de club ..
begrijp me goed ..
Marchionne is een auto-man in hart en nieren ..
en een superslimme peer ..
maar zo gaan dit soort dingen nou eenmaal al eeuwen lang ..
raphael zegt
Kijk, dat is iemand die het snapt. In tegenstelling tot die Mulullo. Ook marchionne heeft van een verliesgevend bedrijf een zeer winstgevend bedrijf gemaakt. Niet alleen dat, marktaandeel is het meeste gestegen van ‘de grote drie’, marges zijn gestegen én de fabrieken werken efficienter. Stond laatst een interessant artikel over Marchionne in Fortune. Over hoe hij in tegenstelling tot al die bureaucraten in Amerikaanse autobedrijven die op de 300ste verdieping van een gebouw belangrijk doen, ‘gewoon’ tussen de accountants en het lager management onderaan het gebouw z’n intrek nam. Marchionne snapt het.
lincoln zegt
@raphael:
symbool-politiek snapt het campingvolkje wel ..
hoeven ze tenminste niet na te denken ..
raphael zegt
@lincoln: Jup campingvolk wel, Mulullo niet eens.. moet je nagaan…
mellie zegt
miss de 1e baas die enigzins nog op een beetje respect kan rekenen van zijn werknemers
heidekonijn zegt
Geweeeldig, wat een baaas. Zou helemaal geweldig zijn als hij Alfa, Lancia en Maserati eens even niet kompleet de venieling in aan het verkrachten was, maar je krijgt waar je voor betaalt natuurlijk.