Afgelopen maandag is de campagne rond Goochem het Gordeldier opnieuw gestart. Vanwege het Nederlandse succes hebben negen andere landen Goochem geadopteerd. Tussen 2000 en 2004 is in Nederland het gordelgebruik op de achterbank toegenomen van 32% naar 69%. Deze stijging is waarschijnlijk toe te schrijven aan een combinatie van handhaving door de politie en voorlichting (landelijk en regionaal).
De boodschap van de campagne is dat gordelgebruik altijd noodzakelijk is, ook achterin de auto. Op 14 februari is Goochem in België geïntroduceerd. Op korte termijn zullen Tsjechië, Slovenië en Duitsland volgen. Andere Europese landen zullen later dit jaar nog met een eigen Goochem-campagne komen.
Als campagnemiddelen worden radio- en tv-spotjes via Postbus51 ingezet, maar ook borden langs de snelweg en provinciale wegen, de website www.gordeldier.nl, posters voor basisscholen, folders en artikelen in huis-aan-huisbladen (bron: communicatieonline.nl, via communicatiedagblad.com).
Dus jongens en meisjes: gordels om! daar kun je mee thuis komen.
aad den hollander zegt
hallo ik zou graag willen weten hoe je in het bezit kan komen van zo’n gordeldier zou u dat mijn kunnen beantwoorden bijvoorbaat dank.