Je herkent het verschijnsel vast wel. Uit het niets sta je ineens in een file en op een gegeven moment is die file ook plots weer opgelost, zonder dat duidelijk is wat de oorzaak was. Op autosnelwegen in Nederland treden in de spits bijna dagelijks filegolven op.
Door bijvoorbeeld drukte of veel invoegend verkeer ontstaat een kettingreactie van hard remmende voertuigen. Er ontstaat dan een korte file van stilstaand of bijna stilstaand verkeer en deze file verplaatst zich tegen de verkeersstroom in.
Een jaar geleden begon Rijkswaterstaat op de A1 tussen knooppunt Azelo en Deventer met een proef om filegolven tegen te gaan. Men bedacht de “Golfbreker”, een een tijdelijke verbreding van een traject waarin de filegolf wordt opgevangen.
Gebleken is dat de golfbreker de filegolven daadwerkelijk bestrijdt. Zonder golfbreker lost 29% van de filegolven spontaan op, na aanleg van de extra rijstrook is dit 80%. Dit zorgt op zich niet voor een aanzienlijk kortere reistijd over het gehele traject, want dat scheelt slechts enkele procenten. Ook lossen files door de golfbreker niet sneller op wanneer deze onverhoopt toch ontstaan.
Het grote voordeel van de golfbreker is dat deze de robuustheid van het wegennet vergroot. Doordat 80% van de filegolven in de golfbreker oplost, loopt het verkeer op aansluitende wegen minder kans hinder te ondervinden. Verder denkt Rijkswaterstaat dat de golfbreker een positieve invloed heeft op de verkeersveiligheid. Er gebeuren immers veel ongelukken tijdens het filerijden.
Wat mij betreft opnieuw een bewijs dat meer asfalt werkt. (via: verkeersnet)
mashell zegt
Het is een raar stukkie asfalt daar bij Bathmen, maar het werkt echt. Nu alleen nog heel erg duidelijk maken dat het NIET bedoeld is om vrachtwagens te laten inhalen, dat gebeurt er nog wel eens er zijn nog teveel LKW chaffeurs die denken dat er als er 3 rijstroken zijn er dan 2 door de vrachtwagens dienen te worden ingepikt.
Melvivio zegt
@mashell: Zowiezo moet er iets gevonden worden op de inhalende vrachtauto’s. Meerendeel zijn het buitenlandse die zo nodig hun voorganger voorbij moeten.
[
OT: veel files onstaan dus door het remmen van de 1,2,3,4..etc…
Afstand houden zou ook een oplossing zijn, maar dat wil er nog niet in bij vele… Jammer.
[
Een extra rijstrook is altijd fijn :)
antoon zegt
@mashell: (en Melvio)
De golfbreker is er voor zodat iedereen goed door kan rijden, niet alleen de personen auto’s. Dat truckers niet mogen inhalen ook al geld er geen verbod vindt ik neigen naar egoïsme.
Ook de buitenlandse trucks doen werk wat moet gebeuren, ook voor onze economie. Zo denkende kun je de overweging maken om juist ruim baan te maken in plaats van ze nog wat extra vertraging te willen toedoen.
Ik kan mij zelf voorstellen dat als alle trucks statisch achter elkaar blijven rijden dat dit een slecht effect zal hebben op de doorstroming.
Daarbuiten wil ik respect betuigen voor diegene die dit soort oplossingen verzint. Je moet er maar opkomen.
Benjamin1 zegt
@antoon: ja echt hoor! Strenger controleren en allemaal 90 rijden. Als er een vrachtwagen inhaalt duiken alle auto’s op de middelste baan de linkerbaan op wat meestal een km of 30 afremmen betekent. Geweldig voor de doorstroming. Vrachtwagenchauffeurs moeten niet zeiken, of je nou 85 of 90 rijdt maakt echt geen drol uit!
antoon zegt
@Benjamin1:
Er word ook vaak in colonne gereden als het wat drukker is. Als er ruimte is om een tragere voorligger in te halen word dat gedaan. Of het nou auto’s zijn of trucks maakt niet uit. Als je het onnodig vindt dat trucks inhalen moet je consequent zijn en ook zeggen dat auto’s niet mogen inhalen. Het verschil tussen constant 110 rijden en 120 proberen aan te houden is bij drukte is volgens mij nog kleiner dan het verschil tussen 85(of 80) en 90.
Omdat het voor de ene groep beter uitkomt verzinnen ze beperkingen voor een ander. Dan ga je altijd kort door de bocht.
mashell zegt
@antoon: in principe hooft verkeer dan allemaal op 120 gelimiteerd is elkaar niet in te halen. Net als dat verkeer dat op 80 gelimiteerd is (je hebt natuurlijk nog de bestuurlijke dwaling dat caravantjes nu 90 mogen omdat we 90 van vrachtwagens gedogen…) ook inhalen niet zou hoeven. Maar het gebeurt toch omdat er altijd kleine verschillen zijn. Feit is wel dat als 2 vrachtwagens elkaar inhalen dit vaak een kurk in de doorstroming en en het verkeer er achter dichter op elkaar komt wat nou net de aanleiding voor het ontstaan van een file is. Het lekkerste ridjt het inderdaad als je voorganger gewoon met de precies jouw snelheid voor je rijdt.
E34M5Touring zegt
@Benjamin1: Laat me beginnen om te zeggen dat ik ook een enorme hekel heb aan inhalende vrachtwagens. Alleen 85 of 90 rijden maakt (zeker voor internationale chauffeurs) echt wel uit. Als de chauffeur 90 kan aanhouden rijd hij per dag ong. 45km verder dat is 225km per week. In een branche waar elke km telt zijn dit toch centen op jaarbasis. En nogmaals ik rijd het betreffende traject elke dag dus ik weet hoe ongelofelijk irritant het is om weer is te moeten wachten op Bresnev Snikkelvich met zijn lading EHEC Tauge
Esprit_de_Flandre zegt
@E34M5Touring: Zou die 5km/u meer echt veel uitmaken? Als ze dan 2 kilometer verder in een file terecht komen die veroorzaakt is door een inhalende vrachtwagen zijn ze dat voordeel direct weer kwijt…
E34M5Touring zegt
@Esprit_de_Flandre: Een vriend van me is Chauffeur en hij zegt dat dat de reden is en dat het op lange afstanden echt scheelt. De prijzen die de meesten hanteren zijn echt tot op de km berekend en dan is dat gewoon winst. Ik denk dat wanneer je een grote vloot wagens hebt het behoorlijk optelt per jaar
Esprit_de_Flandre zegt
@E34M5Touring: Jaja, dat het opbrengt geloof ik wel, maar als ze nu het inhalen verbieden, en daardoor ontstaan veel minder files, waardoor iedereen toch sneller is waar hij moet zijn, zou dat dan niet meer opbrengen?
mashell zegt
@antoon: bij de golfbreker gaat het effect verloren als de extra baan door een vrachtwagen wordt opgeslokt die maar liefst 1 van zijn 458 voorgangers op weg naar Amsterdam kan inhalen. Op gewone 3 baanswegen is het nog dramtischer daar pikt het langzaamverkeer zomaar 2/3e van de weg capaciteit in terwijl de ze in aantal maar 25% zijn. Een algeheel landelijk (ach wat doe Europees) inhaalverbod voor vrachtwagens met 100m tussen afstand als richtlijn maakt het werk voor de chauffeur ontspannerer, minder saai, minder gevaarlijk en verhindert een balnagrijke oorzaak van file vorming.
Esprit_de_Flandre zegt
@mashell: “minder saai”?
Lijkt me juist veel saaier. Maar daar hebben ze nu een iPad voor natuurlijk…
Jochempie zegt
Strategisch asfalt werkt. Lomp bijleggen niet.
Haakie zegt
Rij er geregeld langs. Die strook werkt écht.
_Eend_ zegt
Gisteren gezien achterop een Duitse LKW:
“Warum hasst du mich? Ich fähre für Sie!”
Ik had net die zin gelezen toen deze aap zijn vrachtwagen voor mijn auto pleurde om zijn voorligger in te halen.
tjorque zegt
@_Eend_: “Warum hasst du mich? Ich fähre vor Sie!”
die duits kon gewoon zelf geen duits :)
mout zegt
@_Eend_: Nou, toen reed ie in elk geval echt ‘voor je’. :D
Maar daar gebruiken ze in het Duits wel een ander voorzetsel voor, geloof ik.
Esprit_de_Flandre zegt
@mout & @tjorque: Nope. “für Sie” is wel degelijk correct. Heb even voor de zekerheid de zin met “vor Sie” geGoogleTranslated…
“Waarom haat je mij? Ik ferry voordat u.”
Waarbij GT meteen ook voorstelt om er “für Sie” van te maken…
Daarnaast kan je ‘Ik rij voor u’ ook interpreteren als ‘Ik vervoer dingen voor je, dus haat me aub niet’
mout zegt
@Esprit_de_Flandre: Ik moest ‘m een tweede keer lezen, omdat ik van ‘hasse’ ‘haasten’ maakte.
Waarom haast je me, ik rij toch voor je. :P
doewap zegt
Wat is Duits voor een filegolfbreker?
Juist!
Autobahnenstauwellenbrecher
Volgens mij zijn ze ook beter voor het milieu dan al die remmende en optrekkende auto’s.
panda zegt
Shockwave test: http://youtu.be/Suugn-p5C1M
mustol zegt
Ik weet nog wel meer goede anti-file maatregelen. Een keep-your-lane systeem zoals je dat in Amerika wel ziet. Dus niet steeds van rijbaan wisselen. Rijdt een stuk rustiger en geeft een betere doorstroming.
Verder een snelheidsverhoging voor vrachtwagens en een snelheidsverlaging voor auto’s, zodat die verschillen wat kleiner worden en het liefst zodat ze allemaal even snel kunnen. Levert een betere doorstroming, betere veiligheid en minder frustraties vanwege inhalend vrachtverkeer.
mashell zegt
@mustol: het is een oplossing. Het werkt ook in Canada, daar rijdt alles 100. Maar mensen willen helemaal niet langzamer gaan rijden en het vrachtverkeer is hier niet in die technische staat dat allemaal 100 laten rijden verantwoord is.
KaCh1ng zegt
@mustol: minder file misschien , maar lijkt me niet echt veilig zo , van rechts inhalen…
Esprit_de_Flandre zegt
@KaCh1ng: Oogjes openhouden hé. Dan lukt het wel…
FIAT127 zegt
Afstand houden is idd ook een oplossing volgens mij. Dan hoef je tenslotte minder snel te remmen.
Ik heb ook ergens al gelezen dat automatische cruise control hier ook bij helpt. Sterker nog, de conclusie was dat als (slechts) 10% ACC had dit een sterk filevermindernd effect had.
Plan: stimuleer de aanschaf van ACC. Dat lijkt me goedkoper en minder ingrijpend dat het wegennet weer op de schop te nemen.
Ps., heb géén aandelen in ACC fabriek.
Esprit_de_Flandre zegt
@FIAT127: Stimuleer = verplicht…
KoFFiE zegt
Wat ook gewoon werkt is in een file een grote afstand houden met je voorganger en iets trager rijden als het verkeer toch nog iets vooruitgaat… Er zullen er een paar tussenkruipen ja – maar je moet minder op je rem gaan staan wanneer je voorgangers ook remmen. Een amerikaanse unif heeft enkele jaren geleden dat hiermee met slechts enkele personen een file compleet kunnen oplossen…
mashell zegt
@KoFFiE: Klopt. Maar het vervelende is natuurlijk dat een paar mensen die een paar kilometer langzamer rijden dan de rest normaal gesproken juist de oorzaak van een file kunnen zijn, immers achter de sukkelaars neemt verkeersintensiteit gewoon toe. Dit soort maatregelen kan dus alleen worden toegpast worden door professionals in wit met roze auto’s met blauwe zwaailichten.
GTR zegt
het verbaasd mij gewoon dat mijn woonplaats Lochem een keer op autoblog afgebeeld staat. Het is een eer! Haha.
E34M5Touring zegt
@GTR: Lochemer ja me Too
GTR zegt
@E34M5Touring:
Kijk ’s aan, we zijn overal te vinden haha. De auto op je afbeelding komt mij ook wel licht bekend voor! Maar kan zijn dat ik het mis heb!
mout zegt
@GTR: Hola. Niet overdrijven hé. Er is een snelweg afgebeeld, waar je vanaf moet om tijden over binnenweggetjes te rijden naar je woonplaats.
Da’s iets anders dan ‘mijn woonplaats staat erop’.
Trouwens, er zijn honderden woonplaatsen die het niet tot autoblog schoppen. Voor plaatsnamen moet je misschien op plaatsnaamblog.nl zijn?
GTR zegt
@mout:
Oh jij bent zo’n mierenneukertje ja? Ik zie Lochem staan daar ging het mij om. Volgens mij is dit ook de eerste post die je ooit hebt gezien van mij, dus ga niet meteen de stoere jongen uithangen en zeggen: ‘dan moet je op plaatsnaamblog.nl. Vergeet niet dat men hier plaats wat hij wil, al is het soms irrelevant. Dat er soms wat irrelevante reacties onder een blog staan geeft autoblog juist dat klein beetje dat het nog extra goed maakt. Vergeet niet dat de blogs ook niet altijd lekker traditioneel zijn, en dat is ook de reden waarom ik meerder keren per dag op autoblog kijk. Dus bijdehandje, lang verhaal voor een kort moraal: Bijdehand doen, doe je bij iemand anders :)
Northwestern zegt
Het zou ook helpen als mensen ook echt kunnen AUTORIJDEN en vrachtwagens gewoon op de rechterbaan blijven. Iedere keer die middenbaankutten en gare linksklevers die de boel ophouden… Inhalende vrachtwagens al helemaal. Scheelt heel wat files als de wegen goed gebruikt worden.
Cantago zegt
Inderdaad, alweer bewijs dat je meer asfalt nodig hebt voor meer auto’s! Simpel en effectief, goed plan dus!
Yellomello zegt
psies, alles minimaal 4-baans, kunnen de truckers zich uitleven met 87,7 en 88,2 km/u op de twee rechter banen, de bejaarden en huisvrouwen daarnaast, en de linkerbaan voor de snelle rijders.
zdev zegt
De meeste van dit soort files worden veroorzaakt door mensen die plotseling vrachtwagens gaan inhalen. Ze gooien hun blikkie zonder te kijken naar links en kruipen dan met 5KMh verschil voorbij. Gevolg: iedereen in de ankers.
Met een beetje pech blijven ze links om de vrachtwagen 1KM verderop ook nog even in te halen.
Sommigen noemen het hun recht om zo in te halen.
Ik noem het poging tot doodslag.