Een trouwe AB-lezer kwam tot zijn verbazing opeens zijn oude auto tegen als okkazie in Estland. Gek is alleen wel dat ‘ie de bron van de eeuwige jeugd lijkt te hebben gevonden…
Tsja de veroudering, de aftakeling, het is een feit van het leven. Je kan nog zoveel quinoa knagen, vitamientjes slikken en lekker sporten; op een gegeven moment wordt iedereen ingehaald door de tijd. Althans dat is de waarheid waarbij de meesten van ons zich neerleggen. Er zijn natuurlijk ook vrije geesten die denken dat het misschien niet zo hoeft te zijn. De potentiële bron van de eeuwige jeugd is niet voor niks een vaak terugkerend thema in mythen en sagen. En ja, nu we van telomeren en dergelijke weten, komt het eeuwige leven misschien wel dichterbij dan ooit. Dadelijk nog maar eens kijken op Longecity of er alweer iets nieuws is gevonden…
Voor auto’s gelden in principe dezelfde wetten als voor ons. Ze verstoken dode dino totdat hun circulatie, frame of zenuwstelsel het begeeft op een manier die niet meer te redden valt. Goed onderhoud, goed voedsel en veel liefde helpen om dit moment uit te stellen. Maar voor veruit de meeste auto’s, houdt het uiteindelijk een keer op natuurlijk.
Tegenwoordig worden veel Nederlandse auto’s voordat het einde echt dichtbij komt geëxporteerd naar het buitenland. We zijn namelijk weliswaar zo ver afgegleden dat Jan Modaal inmiddels in een 11 jaar oude frikadel rondrijdt, maar in sommige andere landen is het nog net wat erger. Bovendien zijn er altijd wel een paar verschillen in regelgeving te vinden tussen landen, waardoor een oude Nederlandse hybride of diesel die hier door de subsidie heen is nog interessant is voor een andere markt.
Zo kon het gebeuren dat AB-lezer Daniel zijn oude vertrouwde Volkswagen Golf Variant tegenkwam op een Estse site voor okkazies. Zelf aangebracht R-logo in de grille (foei toch), de trekhaak, de kleur, de velgen, het klopt allemaal. Kan niet missen dus. Het gekke is alleen dat deze Golf wél de juiste elixer gevonden moet hebben om jong te blijven. De blauwe Volkswagen is namelijk een jaartje jonger geworden en heeft opeens een tonnetje minder kilometers achter de rug. Hoe kèn dèt noww…
De Golf wordt namelijk aangeprezen met 195.000 km op de teller. Doch volgens de NAP was de laatste stand al 284.617 kilometer op 11 november van vorig jaar. Daniel vertelt dat hij de Golf eind vorig jaar heeft meegegeven aan een handelaar uit Litouwen. Nu staat deze dus aan de oostelijke zijde van de EU te shinen voor een oud gebouw in (vermoedelijk) Estland.
We hebben nog even een lijntje uitgegooid naar voormalig collega @ikschrijfookoverautos, kenner van de streek, om te informeren naar het aparte nummerbord dat het oude Nederlandse nummerbord emuleert. Maar linksom of rechtsom lijkt hier iets niet helemaal te kloppen. Man man man…Wie had dat gedacht, niet alleen de Nederlandse, maar ook de Baltische importboeren kan je dus al niet meer gewoon op hun woord vertrouwen…
Lennart95vdk zegt
Ligt het aan mij, of ziet die kentekenplaat op de foto’s er raar uit?
RickB zegt
Klopt, omdat de Nederlandse stansletters schaars zijn, gebruiken ze daar de Duitse stansletters voor de gele platen.
wildbeest zegt
Ze draaien tellers terug in het oostblok. Das toch niet te geleuven!!!!!
mashell zegt
Waar baseer je dat op? Zouden het niet al de Nederlandse handelaren zijn die aan de Oostblok handelaren verkopen die dat doen?
Johanneke zegt
Haha in de tekst staat dat ie verkocht is aan handelaar in Litouwen. Niet zo happen, overal worden standen teruggedraaid.
rwdftw zegt
Niet alleen dat, je krijgt er ook een service boekje bij. Dat zal ook vervalst zijn anders valt de handelaar zo door de mand.
Maar het verbaast me niets. Iedere vorm van controle vervalt zodra de landsgrens gepasseerd is. Een oplossing zou zijn om een europees systeem met tellerstanden op te zetten. Daarbij zou niet op kenteken gezocht moeten worden maar op chassisnummer.
Tot die tijd zal dit schering en inslag zijn.
tortuga zegt
@rwdftw: Ja Europese Unie of zo? … oh wacht…
Ot92 zegt
@rwdftw Tenzij ie dealer onderhouden is geweest. Als je het chassisnummer hebt, dan kunnen ze hier in NL bij de dealer zien wat aan de auto is gedaan.
monsieurleloure zegt
@wildbeest
https://www.youtube.com/watch?v=ITtzNO8VONk
Variomatic zegt
Vieze lowlife pauperhandelaren.. spam anders zijn mobiel allemaal even: +37259004903
Of zijn feesboek pagina van zijn handeltje in nephorloges: https://nb-no.facebook.com/3secondzwatches/
Variomatic zegt
..en inderdaad heel raar dat ie er valse Nederlandse kentekenplaten opschroeft.. de originele gele platen worden hier bij export ingenomen. Vervolgens krijgt hij witte exportplaten mee met hetzelfde kenteken. Vreemd dat ie er daar dan weer fake gele op zet.. wat zou de reden daarvan zijn..?
mashell zegt
Zodat het er uitziet als een Nederlandse auto natuurlijk. Nederlandse ex-leaseauto. Altijd in slakkengang op de snelweg getuft, keurig dealeronderhouden. Zo’n gele plaat is een aanprijzing!
Groninger zegt
@variomatic: de auto is op trailer meegenomen en is niet voorzien van export kenteken.
Edge zegt
Zou het kunnen dat importauto’s uit West Europa in die contreien een beter imago hebben dan auto’s die lokaal verkocht en onderhouden zijn? Dat is natuurlijk geen legitieme reden om een valse kentekenplaat op de auto te schroeven, maar het verklaart wel waarom een (ietwat) louche handelaar dat doet.
Loek zegt
@Edge: zoals @mashell al zegt, in Nederland hebben auto’s een luizenleventje i.t.t. de wat meer oosterse regio’s. Waarom ze dan vals zijn, daar zullen meerdere verklaringen voor zijn. Denk dat de echte platen nog in Nederland liggen en hij zelf de platen heeft ‘gekopieerd’. Het kenteken correspondeert namelijk wel met de Golf.
Als het echt zo is dat het imago van een Nederlandse auto beter is, dan vind ik het niet eens vals of louche. Eerder logisch en voor velen een reden om deze auto interessant te vinden.
Alleen de teruggedraaide km-stand is geen excuus voor te verzinnen.
monsieurleloure zegt
@loek
Ben het niet helemaal met je eens , die verkeersdrempels en dat zijn er nogal wat in Nederland slopen je auto
scorer zegt
In België is het niet anders… auto uit het buitenland ? gegarandeerd aan geprutst ! Iedereen zou in 2021 toch moeten weten dat autosjachelaars op deze manier rijk worden ? Mor enfin seg…
ghost zegt
Dit is toch niks nieuws onder de zon?
wildewesten zegt
Hoe herken je een blauwe golf? Daar zijn er toch duizenden van?
Edge zegt
@wildewesten: Ja, maar op deze blauwe Golf zit wel een nagemaakt kenteken met exact dezelfde combinatie als die van Daniel
sportevo zegt
@Edge: ik vraag me meer af hoe hij hem zo tegenkwam. Is hij er dan naar opzoek geweest? Het is wel heel toevallig dat je hem dan opvalt.
Groninger zegt
@sportevo: Ik moet nog het bewijs van inschrijving in het buitenland ontvangen van de Litouwse koper (ivm teruggave rest BPM), had contact opgenomen met hem en hij gaf aan de auto te hebben doorverkocht aan aan iemand in Estland en dat hij hem dat papier zal toesturen. Vandaag de dag wacht ik nog steeds… wel €200,- euro borg gekregen hiervoor.
sportevo zegt
Altijd lastige verhalen. De kans dat je dat papier nog krijgt lijkt mij klein. Aan de andere kant, als je er voor hebt gekregen wat je ervoor wilde hebben is die BPM teruggave een extraatje en schiet je er niet bij in.
Groninger zegt
@sportevo: Ik heb hem voor mijn gevoel toch voor iets te weinig geld verkocht. Als ik nu een vergelijkbare Golf wil in NL met alle opties dat ie had (hij was erg luxe) dan betaal ik gauw €2000,- euro meer dan wat ik er voor heb gekregen. Maarja verkocht is verkocht. Hopelijk ontvang ik het papier nog, gaat om zo’n €350,- euro.
siemi zegt
@groninger: mocht dat niet lukken. Zo lang hij daar te koop staat kan ik een kennis er vast wel even langs laten gaan. Esten zijn vaak goede mensen om zaken je te doen
sirdrinksalotofpetrol zegt
Oud nieuws….boring.
Richmond zegt
Zitten ook andere wielen onder
Groninger zegt
@benja01: de LM wielen lagen in de kofferbak ;) stond op moment van verkoop op winterset.
moveyourmind zegt
Een VW diesel…
Iets zegt me dat er al met de cijfers en papieren gerotzooid was nog vootdat er één kilometer op de teller stond.
tortuga zegt
@moveyourmind: haha 2017 wil zijn grapje terug
zesinlijn zegt
Hoe kan daar nou nog een Nederlands kenteken opzitten. Dat er toch af worden geschroefd als ie wordt geëxporteerd?
Groninger zegt
@zesinlijn: de originele platen zijn inderdaad vernietigd bij export van de auto.
sportevo zegt
@groninger: dat die platen nep zijn, dat is voor ons Nederlanders goed te zien maar waarom heeft die handelaar dat gedaan? Is West-Europese import daar prijs-technisch interessanter en wil hij dat zo laten zien?
Of rijdt die auto daar zo rond?
Groninger zegt
@sportevo: dat weet ik niet en ben ik ook erg nieuwsgierig naar. Ik hoop het antwoord hier te krijgen.
Robert zegt
Joh, bij driekwart van de auto’s die wij Nederlanders uit Duitsland naar ons land halen schijnt de tellerstand óók niet te kloppen. En dan heb ik het nog niet eens over een a dan niet verborgen schadeverleden.
Dat is ook zo’n beetje regel 1 voor auto’s halen uit het buitenland: zelf zoeken en importeren biedt over het algemeen nog de minste risico’s.
erikbennink zegt
Gezien de kilometerstand zijn ze àchteruit naar Estland gereden!
lowlow zegt
Topartikel!!!
slickrick zegt
Simpel , in zijn achteruit naar Estland rijden
tortuga zegt
Even ter zaken… jullie zijn hier toch niet van verschoten?
blo3to3t zegt
Het meest schokkende van dit nieuwsbericht vind ik toch wel het zelf aangebrachte R line logo
Groninger zegt
@blo3to3t: mijn welgemeende excuses
ericd zegt
Overigens ook veel auto’s die bij onze oosterburen vandaan komen en hier voorzien worden van een verschg nieuw nummerbord.
Variomatic zegt
@ericd: en wat is je punt?
madmarky zegt
Nederlandse import zal in die contreien wel een statusdingetje zijn, dat de auto zelfs nog weer wordt voorzien van de namaak Nederlandse platen.
Wat ik alleen niet snap van de handelaar is dat de doortastende autokoper adhv het Nederlandse kenteken nu ook een Carfax rapport op kan vragen met het bouwjaar en de originele in Nederland geregistreerde kilometerstanden.