De Golf zelf blijft populair, maar de compacte middenklasse kreeg een flinke klap dit jaar als we kijken naar de Europese cijfers.
De C-segment hatchback is vanouds een razend populair segment. De Golf, Astra en Focus waren niet aan te slepen. Uiteraard zijn dit nog steeds modellen die het goed doen, maar de hoogtijdagen van het segment zijn toch voorbij.
Aan het begin van het jaar was het C-segment nog het tweede segment in de Europese verkoopstatistieken. Inmiddels is het segment van de Golf echter gekelderd naar de vierde plaats. Dat gaat hard op deze manier.
Welke segmenten het dan beter deden, laat zich raden. De kleine en compacte SUV’s zijn gestegen ten koste van de traditionele compacte middenklasse.
We moeten er meteen bij zeggen dat de huidige cijfers een vertekend beeld geven. Dat heeft te maken met het chiptekort. Een analist legt tegenover Automotive News Europe uit dat grotere modellen waarop meer winst wordt gemaakt waarschijnlijk prioriteit krijgen in deze situatie. Een chip kan ten slotte maar één keer gebruikt worden.
Uiteindelijk zal de schade wel meevallen voor dit segment. De verwachting is dat de Volkswagen Golf (die onverminderd populair blijft) en consorten dit jaar goed zullen zijn voor 13% van de Europese verkopen. Vorig jaar was dat 14%.
Met name de verkopen van de Ford Focus kregen een zware klap dit jaar. Die daalden maar liefst met 49% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Ook dit heeft alles te maken met het chiptekort, waar de Focus zwaar de dupe van is.
sportabgasanlage zegt
Ik heb ineens zin in chips…
marcomanta zegt
@sportabgasanlage: met mayo erbij
Johanneke zegt
Komt ook omdat er een nieuwe echte Golf killer op de markt is, de Golf 8.
dijan zegt
Johanneke ; En de ford Focus ??????
Johanneke zegt
Niks mis mee. Met de Golf 8 wel, die valt zwaar tegen. Er is een video waarin een 8 direct wordt vergeleken met een 7, dan schrik je toch wel hoeveel er bezuinigd is.
Dutchdriftking zegt
@Johanneke: Klopt. Mijn broer twijfelde om zijn leaseauto langer door te rijden en zo te wachten op de Golf 8. Uiteindlijk niet gedaan en gewoon voor de Golf 7 gegaan. Is hij nu erg blij mee.
marcomanta zegt
@dutchdriftking: ik kan mij niet voorstellen dat iemand blij is met een golf.
golf1985 zegt
@marcomanta: ikke wel hoor! Nog steeds blij met een oud hok waar ik zelf een sneller blok in heb gelegd! Lach de billen uit mijn broek als ik gas geef🤣
marcomanta zegt
@golf1985: die “oude” Golfs vind ik een stuk beter. Wel eens filmpjes gezien van Saurkraut in Oostenrijk?
golf1985 zegt
@marcomanta: ja die heb ik wel vaker voorbij zien komen op youtube. Ik ga als het goed is volgend jaar naar oostenrijk toe met de mk2!🤌
golf1985 zegt
@marcomanta: ik heb de grootste lol met mijn 36 jaar oude golf 2! Zeker met de 2 liter die erin ligt lach ik me elke keer de billen uit mijn broel als ik gas geef🤣🤌
rolov zegt
@dutchdriftking: ik had echt voor een focus gegaan
saxoke zegt
De kleine en compacte SUV heeft inmiddels het formaat van bvb een vorige Golf of Astra. Daarbij waarderen veel kopers de hoge instap van de SUV’tjes. Een 2008 is niet veel kleiner dan een 308, of een Captur niet veel kleiner dan een Mégane.
Turbo S zegt
De Astra niet aan te slepen? In zijn beginjaren misschien, of toen ie nog Kadett heette.
marcomanta zegt
@mercedesbenze350cdi: Astra is wel aan te slepen, er zit aan de voorzijde een sleephaak -:)