De Golf R-Line is net even wat sportiever en dynamischer voor hen die een GTI, GTE of GTD een stap te ver is.
Vroeger was het leven zo makkelijk. Je kocht gewoon een auto die je wilde met eventueel een paar opties en accessoires. Dat was het. Tegenwoordig gaat alles anders. Auto’s worden gelased, gedeeld, gehuurd of geleend.
Sportpakketjes
Je zou denken dat we daardoor in minder opvallende auto’s gaan rijden, er is immers minder reden tot ’trots’ voor de auto. Maar niets is minder waar. Naast de vermalijde SUV zijn we van nog iets helemaal gek: sportpakketjes! Deze paketten zijn veelal minder sportief dan ze klinken. Je krijgt een kek bumperpakketje, dikke velgen en sportstoelen, meestal. Een van de populairste van dit genre is de Volkswagen R-Line.
Volkswagen Golf R-Line
Dit zijn geen Volkswagen R-modellen, maar hebben wel wat uiterlijke kenmerken en R-logo’s. Dus bijna hetzelfde dus. Althans: voor de buurman. Groot nieuws: er is nu een Golf R-Line! Het is nu een volwaardig model in de line-up, geen pakketje dat je bovenop je Highline of Comofrltine Business moest bestellen.
Best smakelijk
Op zich zijn de meeste ingrediënten van de dynamische Golf best smakelijk. De auto is subtiel verlaagd met 15 millimeter. Tegelijkertijd krijg je 17″ lichtmetalen velgen (model: ‘Valencia’) die wielkasten iets beter vullen. Daarnaast krijg je ook een unieke grille, dikker bumpers met hoogglans zwarte details, LED-koplampen en LED-achterlichten. Omdat de verschillen subtiel zijn, hebben zijn de twee bovenstaande foto’s van een gele normale Golf.
R-Badges
Oh, en we mogen niet vergeten dat het geheel wordt afgemaakt door een diverse badges op het zijscherm, in de grille en op de achterklep. In het interieur wordt de sportieve Golf ook smaakvol sportief aangekleed middels topsportstoelen (bekleed in Sardegna en Art Velours), een R-Line sportstuurwiel, zwarte dakhemel en Carbon Grey afwerkingsaccenten. Standaard heb je een digitale cockpit. Verder is de Golf R-Line behoorlijk compleet uitgerust met items die op mindere Golfs niet (standaard) aanwezig zijn. Denk aan een licht- en regensensor, dimmende binnenspiegel, climatronic, adaptive cruise control, Lane Assist en een groot navigatiesysteem ‘Discover Pro’.
Motoren en prijzen
De Golf R-Line is te besteklen met diverse motoren. Instappen doe je met de 1.5 TSI met 130 pk, deze keuze 33.715 euro. Een stapje hoger staat de 1.5 TSIe met 150 pk, deze kost 38.812 euro, maar heeft standaard een automaat. Dat geldt ook voor de Golf R-Line met 2.0 TDI motor met 150 pk, die 42.440 euro kost.
De Golf R-Line is per direct te bestellen en wordt vanaf augustus 2020 geleverd aan eigenaren waarvan hun blijdschap grenst aan het hondsdolle.
mrtrex zegt
Damn, geloof niet dat er ooit zo weinig verschil in heeft gezeten. Ik ben normaal altijd voorstander van dit soort pakketten, maar bij deze ziet het er niet uit als de moeite van het geld waard.
monsieurleloure zegt
Vind 33 rooitjes voor een Golf met 130 pk een klap geld……
fendercd60 zegt
Ik vind hem maar niks de nieuwste Golf. Hij is te rustig qua design
dalmore zegt
@fendercd60: golf is altijd al rustig geweest. Voor de anonieme autorijder.
Ben het wel met je eens dat de R-line minder rustig mag
grasvreter zegt
33k voor een golfje met minder PK dan 20 jaar oude 2.0 16kleppers. Ben bang dat je ook nogal wat opties mist als je de 33k versie neemt. Bizar veel geld voor iets dat zo niet speciaal is.
potver7 zegt
@grasvreter: die vergelijking gaat op zoveel fronten mank…
grasvreter zegt
Kom maar door dan
saxoke zegt
@grasvreter: comfort uitrusting is niet meer vergelijkbaar, wegligging is niet meer vergelijkbaar, veiligheid is niet meer vergelijkbaar, en, als het puur om prestaties gaat, is de nieuwe met minder vermogen toch sneller dankzij zijn turbomotor.
v10m5 zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
berlinetta zegt
Jezus wat is dat ding duur. Bijna 35k voor een Golf met 130 pk. Had ik niet verwacht.
dalmore zegt
De voorbumper doet me denken, net als meerdere VW modellen, aan iemand die bij de tandarts zit met van die klemmen in de wangen om de mond open te houden. Zijn er meer die dat zien?
potver7 zegt
@dalmore: it can’t be unseen… :)
vincentbaan zegt
@dalmore: nu wel dus
wopfe zegt
Ik heb 4 ruggen betaald voor een golf 4- met een 5 cilinder met 170 pk, automaat en 130.000 km er op. Alle opties, inclusief zwarte Recaro lederen stoelen, helemaal origineel. Mensen die niet zoveel weten over auto’s weten geven nog steeds complimenten over wat een fijne nieuwe auto ik gekocht heb (17 jaar oud). Dat ding daalt niet meer in waarde.
Ik zou werkelijk niets kunnen verzinnen waarom ik blijer zou zijn met een nieuwer model. zwaarder, slechter gebouwd, suffe motoren, nepgeluid, etc etc. Misschien het digitale dashboard dat over 2 jaar alweer gedateerd is?
Ot92 zegt
@Wopfe Zo’n Vr5 klinkt wel goed
wopfe zegt
Ja, altijd een glimlach als je gas kan geven…Mechanisch geluid, klinkt als een halve v10 ;)
laptom zegt
@wopfe: Inderdaad, heb je meer plezier van dan de nieuwere stofzuigers die rondrijden
mashell zegt
Er is iets wat een nieuwe Golf echt heel veel beter doet dan een Golf IV en wat je best vaak doet: een bocht rijden. De Golf IV is de koning van het onderstuur. Modernere auto’s sporen dramatisch veel beter.
wopfe zegt
@marshell point taken, zeker met die 5 cilinder wil hij het liefst rechtdoor ;) Maar het is mijn “daily” dus meer een reisauto dan een stuurauto .
doublechevron65 zegt
@wopfe: juist! Bovendien is het design nog steeds gewoon goed. Goeie investering dus. Veel plezier d’r mee!
wopfe zegt
Ja, op de een of andere manier vind ik hem na jaren “burgermans” auto, toen “petjes” auto weer mooi worden, gaat denk ik meer een klassieker worden dan de golf 3 en 5 op de 1 of andere manier….
rubend zegt
@wopfe: Golf 5 GTI (in mijn ogen) daar gelaten. Dat word ook wel een klassieker verwacht ik.
wopfe zegt
Ja dat is wel een hele leuke uitvoering idd, met name het interieur!
thomasthomas zegt
@wopfe: vr 5 met automaat… dat vond ik vroeger toen ik een v6 4 motion handbak had het nu net helemaal niet.
wopfe zegt
Ik vroeger ook niet, nu als daily in het drukke randstad verkeer juist heerlijk…
potver7 zegt
Badge-engineering-inflatie heet zoiets toch?
karhengst zegt
Dus in plaats van twee fake uitlaten krijg je nu twee echte uitlaten met fake opzetstukjes om het er als dubbele te doen laten lijken?
Optisch vind ik de reguliere bumper overigens fraaier. Zwart plastic is armoe, daar doet een laagje lipgloss niks aan af.
lotuselises2 zegt
@karhengst: weet je zeker dat ze echt zijn? Ook dat durf ik wel te betwijfelen.
michiel_vandelft zegt
Ik vond de Golf 7 met R-Line een serieus dikke auto om te zien. Flinke uitgebouwde en aggesief ogende bumpers, side skirts, dakspoiler, diffuser en een mooie dubbele verchroomde uitlaat. De Golf 8 krijg je vier nep uitlaten, een zwarte C die lijkt op de gejatte dagrij verlichting van de GTE, nee, Deze mogen ze houden. Zeker voor het geld!
mashell zegt
Gejatte dagrij verlichting van de GTE? Het is juist de GTE die dagrijverlichting van de eGolf gejat heeft.
Neemt niet weg dat dit R-line pakketje, net als op de vorige golf, net als een AMG pakketje of een ///M pakketje iets is wat je beter kunt laten.
michiel_vandelft zegt
@mashell: potato, potato
Gulli zegt
Cool, ik kan niet wachten op de volgende hersenloze die hier een knetterpakket op laat zetten en door mijn vinex-wijk komt knallen.
Berend zegt
Skkrt skkrt we kunnen jagen door je buuuuuurt
Ot92 zegt
Nauwelijks verschil…
Roel zegt
Fl 75.000,00 voor een golf