De Golf R 20 Years is NIET de snelste hot hatch op de Nordschleife, maar toch heeft Volkswagen een recordtijd neergezet.
BMW M bestaat dit jaar 50 jaar, AMG bestaat 55 jaar, maar ook Volkswagen heeft dit jaar wat te vieren. Het is namelijk 20 jaar geleden dat de Golf R32 het levenslicht zag. Dit heugelijke feit viert Volkswagen met de Golf R 20 Years.
Deze speciale Golf werd in mei al onthuld, alleen verklapte Volkswagen toen nog niet hoe snel deze hot hatch precies was. We wisten alleen dat de Golf R 20 Years 333 pk had, 13 meer dan de normale Golf R.
Nu weten we ook welke prestaties daar bij horen: een acceleratie van 0-100 km/u in 4,6 seconden en een (begrensde) topsnelheid van 270 km/u. Indrukwekkend, maar deze cijfers zijn identiek aan die van de standaard Golf R.
De Golf R 20 Years heeft nog wel wat extra’s, maar die zijn optioneel ook gewoon op de reguliere Golf R te bestellen. Denk daarbij aan de dakspoiler en het uitlaatsysteem van Akrapovic. De verschillen zijn dus niet spectaculair.
Desondanks is de 20 Years wél sneller op de Nordschleife. WTCC-coureur Benny Leuchter heeft namelijk een tijd van 7:47.31 geklokt. Dat is 4 seconden sneller dan de standaard Golf R.
Volkswagen meldt trots dat dit de snelste Volkswagen R ooit is op de Nordschleife. Dat klinkt leuk, maar dit is natuurlijk wel een heel specifiek record. Zo lusten we er nog wel een paar.
De Golf R is dus niet de snelste Volkswagen ooit op de Nordschleife. Sterker nog: het is niet eens de snelste Golf op de ‘Ring. De Golf GTI Clubsport S (van de vorige generatie nota bene) was sneller, met een tijd van 7:47.19. Die tijd was neergezet door dezelfde coureur, dus daar lag het niet aan.
Voor ons als Nederlanders maakt het trouwens allemaal toch niet uit. De 20 Years is bij ons niet leverbaar, dus de keuze is snel gemaakt. Een normale Golf R is gelukkig ook snel zat. Dan maar geen 13 pk extra.
Robert zegt
Dergelijke vergelijkingen gaan gewoon compleet mank, als je de onderlinge verschillen niet weet te nivelleren:
– buitentemperatuur
– asfalttemperatuur en rubber op de baan
– bandenmerk, -type, -formaat, -druk
– drukte op de baan
En zo zullen er nog wel meer externe factoren zijn die een rondetijd kunnen beïnvloeden.
mashell zegt
Nee, helemaal niet. Als zo’n fabrikant besluit een recordpoging te doen dan doen ze dat niet op een druilerige dinsdagmiddag waarin ze niks anders te doen hebben maar dan doen ze dat onder de ideale omstandigheden. En omdat zij daar rekening mee houden hoeven wij dat niet te doen.
saxoke zegt
Qua drukte vermoed ik dat deze golf op dat moment alleen op de baan was.
Johanneke zegt
Misschien ook maar eens een rondje doen. Ben ik de snelste Nederlander in 1 van mijn 3 auto’s met een feesthoedje op. Ik bel Guinness vast.
petert zegt
Toen ik de foto zag dacht ik het record van de snelste witte golf met blauwe spiegelkappen.
potver7 zegt
LOL je bent me net voor… ;)
mashell zegt
Dus een GTI is sneller dan een Golf R? Waarom zou er iemand dan nog een Golf R willen?
dondeboer zegt
Een coureur is sneller in een GTI, maar Jan met de pet is sneller in een auto met 4wd, en hot hatches worden gekocht door Jannen met petten. Daarbij is de R de dikste en duurste versie, en dus de beste bragging rights.
joki zegt
Had hij de temperatuur gelaten, en niet één graad verhoogd, was dat GTI-record zeker gesneuveld!
audirick1995 zegt
Ben ik de enigste die heb gelezen dat de Gti CLUBSPORT S sneller was? Dus niet de normale Gti🙈