Kijk, dat is wat je wil met een feest-editie: meer vermogen. De Golf R 20 Years biedt dat.
Gisteren konden we jullie verblijden met de komst van de Volkswagen Touareg Edition 20. Die auto viert het 20-jarige jubileum van de Touareg. Vandaag viert Volkswagen wéér feest. En wéér gaat het om een 20-jarig jubileum. Precies 20 jaar werd namelijk de Volkswagen Golf R32 geïntroduceerd.
Omdat heugelijk feitje luister bij te zetten, viert Volkswagen dat met een feestvarken. Dat doet Volkswagen niet zoals AMG dat laatst deed. Dus niet alleen maar opties die je zelf ook kunt configureren. Nee, de Golf R 20 Years ziet er uniek uit en heeft zelfs meer vermogen. Nice!
Kenmerken
Laten we beginnen met het uiterlijk. Je kunt de Golf R 20 Years namelijk herkennen aan de 19-inch Estoril-wielen. Estoril is een circuit in Portugal, Volkswagen noemt zijn velgen vaak naar circuits. Deze wielen zijn nu voorzien enkele blauwe details, evenals de spiegelkappen. De kleur blauw heet ‘Lapiz’-blue, om precies te zijn. Het is de kleur waarmee de R32 furore maakte in 2002.
Daarnaast krijg je diverse ’20’-badges en wordt er ‘Golf R 20’ geprojecteerd als je de deuren opent. Verder krijg je items op de Golf R 20 Years die normaal gesproken een optie zijn op de Golf R. Denk aan het Akrapoviç-sportuitlaatsysteem en de extra grote dakspoiler.
Motor Golf R 20 Years
Dan de motor. Uiteraard ligt nog steeds de EA888 in het vooronder. Die naam is stiekem geldig voor de gehele motoren-familie (ook de 1.8 TSI is een EA888). In dit geval betreft het de Evo4-versie van de EA888 met de Continental-turbocompressor. Speciaal voor de Golf R 20 Years is deze goed voor maar liefst 333 pk! Wat de exacte prestaties zijn, is vooralsnog nog niet bekend. Ook niet of de auto überhaupt naar Nederland komt.
Het is overigens niet de sterkste Golf ooit gebouwd. Die eer gaat namelijk nog altijd naar de Golf R360S. Dat was een model speciaal voor de Zwitserse markt. Je gaat het niet geloven, maar die motor van de R360S levert dus precies 360 pk. Dat werd behaald dankzij een bypass-module van de firma ABT Sportsline.
De eerste bewegende beelden hebben we ook al voor je:
Meer lezen? Dit zijn alle Volkswagen R-modellen op een rij!
StijnB zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Dutchdriftking zegt
Toch jammer dat deze niet met de geblazen 2.5 VR6 geleverd wordt welke VW wel bied voor de Chinese markt.
jaapiyo zegt
Inderdaad jammer. Doch die zou de S3/RS3 dan in de wielen rijden, alsmede in Nederland waarschijnlijk een ton kosten na CO2 belasting. Ik begrijp dus wel dat VAG daar niet voor kiest, ondanks dat het een gegarandeerde culthit zou zijn.
autodrome zegt
Ja, dat is inderdaad de uber Golf, VR6 en verder modden tot 450-500PK. Kijk dan heb je wat om nog enigzins wat te doen tegen al dat electrogeweld. Die lijken zonder moeite naar rond de 5 a 6 seconden te gaan in de 0-100 ondanks het hoge gewicht.
bernoulli zegt
Maar dan de belangrijkste vraag: zijn die #*&^)_!#-sliders bij deze versie wel verlicht in het donker.
saxoke zegt
-edit: je hebt helemaal gelijk, dat was de Golf VII!-
Cuprafan123 zegt
Voor alle nachtapothekers die hun GTI willen inruilen.
jippie zegt
Jammer dat een bepaald type auto zo ontzettend sleets kan raken. Het imago in de jaren ’80 van de Golf GTI 16V was heel wat imposanter dan van deze auto. Bij dit ding denk je gelijk islamitische bruiloften waarbij kruispunten en overige (snel)wegen onveilig worden gemaakt.
rs6avant zegt
Je kan jezelf de vraag stellen of je een anders schitterende auto (behalve die vreselijke sliders voor volume en klimaat) gaat laten kapen door voorgenoemd tuig. Iets waar heel wat ontwerpers en ingenieurs hun ziel in hebben gestopt.
Kgroot.nl zegt
Vermogen is niet speciaal voor deze editie. Elke MY 23 R heeft 333pk
Visje66 zegt
Klopt, de 8R doet standaard tussen de 340 en 350pk. Echter hebben ze voor deze 20 Jahre wel degelijk de turbo en software aangepast, dus ik vermoed dat deze nog meer zal gaan doen op de bank als de reguliere versie.
Thomas20vt zegt
De 1.0 (e)TSI in de Golf 8 heet de EA211 en de 1.5 (e)TSI is een EA211 EVO. De 2.0 TSI is wel een EA888.
Neur03ngine zegt
Mooie bak! Jammer dat ze de originele motor er niet ingegooid hebben 😀
Btw: Volgens mij is Estoril een (ex F1) circuit in Portugal
yipikaye zegt
Mooie bak.