
Mocht je zin hebben een Golf-killer van Tesla. Of beter gezegd, ID3 concurrent.
Het is toch een wonderlijke wereld bij Tesla. De EV-pionier kondigt auto na auto aan met de mooiste specificaties en bijzonder uiterlijk. Daar worden we allemaal erg enthousiast van natuurlijk. Toch is het nog even wachten op de Tesla Semi, Cybertruck, Model Y en Roadster.
Die Model Y is een enorme hit in de landen waar die al wel te koop is. Als de nieuwe fabrieken dit model ook snel in elkaar gaan schroeven, kan het weleens een gigantisch succes worden. Ja, ook in Nederland zonder extreem bijtellingsvoordeel gaat de Model Y waarschijnlijk als ‘warme broodjes over de toonbank’.
Golf-killer van Tesla
Op die andere drie moeten we kennelijk nog eventjes wachten voordat ze klaar zijn. De Tesla Semi zal wel wat concurrentie krijgen van waterstof-trucks, de Cybertruck moet nog even straatlegaal gemaakt worden en de Roadster is meer een imagobooster dan een waar verkoopkanon. Maar over verkoopkanonnen gesproken, er staat er NOG eentje in de steigers.
Het gaat om de ‘Tesla van 25.000 euro’ of de Golf-killer van Tesla (Tesla Model 2 in de wandelgangen). Eigenlijk ID3-killer, daar het gaat om een kleine elektrische hatchback. Er is ooit één afbeelding gemaakt ter illustratie. Via Weibo laat ‘不是郑小康’ weten dat het model eerder gaat komen dat wij denken. Voor wie 不是郑小康 niet kent, 不是郑小康 schijnt een zeer goed geïnformeerde analist te zijn. Zie het een beetje als de Min-Chi Kuo van Tesla in plaats van Apple.
Prototype
Het prototype van de Golf-killer van Tesla schijnt al klaar te zijn, aldus 不是郑小康. Misschien nog wel belangrijker, ze hebben alles met de toeleveranciers al op orde. Maar het goede nieuws houdt niet daarop, want volgens de doorgaans goed geïnformeerde Tesla-watcher Ray4Tesla kun je de geruchten van 不是郑小康 best serieus nemen. Wellicht moet je het een beetje zout nemen, maar 不是郑小康 heeft al vaker voorspellingen en beweringen gedaan, die later gewoon waar bleken te zijn.
De eerste pre-serie exemplaren zullen nog dit jaar gebouwd gaan worden. Dan is het nog eventjes wachten voordat je ‘m daadwerkelijk kunt kopen. Het test- en ontwikkelingswerk kan soms zo een jaar of twee in beslag nemen, tenzij Tesla dat wederom aan zijn klanten wil overlaten. Het is wel opmerkelijk dat ditmaal de auto wél ontwikkeld wordt, maar dat er nauwelijks iets naar buiten komt. De Cybertruck, Semi en Roadster zijn al jaren geleden gepresenteerd, maar nog niet op de markt. Wellicht dat Tesla nu juist al het voorwerk doet, om zo in één keer met deze Golf-killer op de proppen te komen. Uiteraard houden we je op de hoogte!
De jongens en meisjes van de oude autoindustrie moeten hard aan het werk, dit is echt een elektrische auto voor de middenklasse, als de prijs klopt wat hier wordt gezegd. We zullen zien
@lekkerlinksrijden: hij zal er wss wel uitzien als een kindertekening van de golf 1 om ervoor te zorgen dat de productiekost laag zal zijn, zoals de Cybertruck. Er is altijd veel geroep, eerst zien of ze die ook gaan kunnen verkopen aan de vooropgestelde prijzen
@adyton: in dit geval is er juist geen geroep maar de overbekende oorverdovende stilte. Geen berichtgeving van Tesla, enkel door derden. Als deze auto daadwerkelijk snel komt tegen gunstige condities vindt er een aardverschuiving in het automotive landschap plaats.
@lekkerlinksrijden: een $25k (excl belasting) model van Tesla ken ik de geruchten van maar over euro’s is nooit een uitspraak geweest. Wat ik wel begrepen heb is dat Berlijn tot 2 miljoen auto’s per jaar gaat groeien en wij in Europe onze eigen mini Y krijgen en de Chinese variant daar blijft. Ze zullen onderling veel delen maar worden aparte designs voor de lokale markt.
Prijs klopt omdat er miljoenen van gemaakt gaan worden. “Economy of scale” heet dat heel mooi.
Wright’s law stelt dat de prijs van een product met 10-15% daalt per verdubbeling.
Als Tesla dus miljoenen van dit model gaan maken en traditionele autofabrikanten brengen tientallen modellen uit waar ze er maar honderdduizend van maken, gaan de traditionele autofabrikanten ten onder.
Tevens is Tesla vol gericht op software en de opbrengsten daarvan hebben een hoge marge.
Misschien staat de ID2 er op hetzelfde ogenblik. En liever een product waar de plaatselijke bevolking beter van kan worden. Maar ja, de meeste componeneten zullen wel vanuit het verrre oosten komen.
In Berlijn gaan toch gewoon Duitsers aan de slag?
@Pascal: ja ik vindt het ook wel oneerbiedig om werknemers als componenten te beschouwen
@wimof: Tesla sourced zoveel mogelijk lokaal om milieu impact te beperken.
“Tenzij Tesla dat wederom aan zijn klanten wil overlaten.”…..
Hahahaha, slecht zeg!
Het aantal issues met mijn non-lease model 3 is na ca 2,5 jaar op de kop af 0.
Oh wat toevallig, ik heb tot nu toe met mijn eveneens non-lease Model 3 na 2 jaar precies hetzelfde aantal issues als jij.
Oh jullie ook? Ik dacht dat ik de enigste was met een issue vrije model 3
@Redrum: hier nog een, al rij ik pas 6 mnd (ieder ritje een feestje)
@lekkerdwars: hoera…we hebben de enige 4 tesla’s zonder issues gevonden…proficiat!!! Heb ik geluk met onze mercedes diesel, die is ook net 3jaar zonder issues, vreesde het ergste bij aankoop alleszins.
Je hebt wel een zeker een issue. Een stinkende uitlaat.
@aschja: weet het niet…ik zit op de bestuurdersstoel meestal…
*enige
Het is een grove schande dat Tesla de slechte wagens alleen aan leasemaatschappijen uitlevert. Of is dat niet wat je wilt zeggen?
Ziet er best goed uit. Dat wordt schrikken voor VW.
@machiel: niet alleen VW
Ziet er leuk uit op deze tekening! Eerst maar even afwachten bij Tesla hoe en wanneer hij gaat komen. Voorlopig vandaag onze nieuwe Seat Mii Electric Plus eerst ophalen…
-edit: nutteloze bijdrage-
Nog een goeie inruilprijs voor je Taycan gekregen?
@harrie, haha! Topprijs!
Naast de Taycan had ik een fiat 500e gedaan… Twee auto’s met uitstraling…
Een Mii/Up!/Citigo is (ja, enkelvoud) een prima wagen hoor, relatief ruim, vier deuren en leuk aan te kleden. Actieradius is redelijk te doen als je geen wedstrijdjes met zo’n Taycan gaat doen bij groen licht.
@meetsysteem, klopt idd! Ruim, praktisch en een leuk model vinden wij en 260 km range is voor ons ruim voldoende als 2e auto, merci!
Avec plaisir monsieur, bonsoir!
@goodvibrations, mijn vrouw en ik vinden de Mii Plus leuker en mooier dan een Fiat vandaar onze keuze!. En goede ervaringen met VAG
, hoewel sommigen hier het daar wellicht niet mee eens zijn maar ik woon in FR…
Jij een Porsche, je vrouw (m/v) een Seat, Charles? Lekker traditioneel…
Volgens mij denk jíj traditioneel
@meetsysteem: met zo een naam is het al verwonderlijk dat hij geen tractor rijdt. In België noemen bijna alle boeren “Charel”…
@usmurf, dat is uw kwalificatie echter kent u mij niet. Daarnaast wat is er mis met traditioneel
? Daarnaast de eerste Taycan op de campagne in de Lot waar hoofdzakelijk oude diesels rondtuffen en nu nog een EV erbij hier is toch niet echt traditioneel ?
Zou wel eens fijn zijn dat ze iets presenteren wat daadwerkelijk (bijna) af is en klaar voor productie. De cybertruck is over een paar maanden 2 jaar geleden (!!!) geshowed aan de wereld.
Op zich niet ongebruikelijk dat fabrikanten een concept car jaren eerder laten zien dan het productie model (Porsche Mission E 2015 -> Taycan 2019). Tesla was er alleen niet al te duidelijk over dat het slechts een concept car was en deed het vooral om nieuw geld van investeerders op te kunnen halen.
@Johanneke: Om maar niet over de Roadster te spreken
@johanneke
Volkswagen I Buzz is 20 jaar geleden al geteased. Is er nog niet, en als die komt is het een lelijk slap aftreksel
Eerst maar eens zien, Tesla heeft nogal een reputatie als het gaat over deadlines.
De Golf 8 is al een Golf-killer.
De model 3 werd ook steeds aangekondigd als de auto van 29.995 $/€. Ahum.
Hij is uitgekomen aan 50k€ en met metaallak aangevinkt (bij wijze van spreken) zit je vandaag ook nog steeds aan 40k€.
En dat zijn de basisprijzen dus. Maar wordt gegarandeerd een interessante wagen, die nieuwe, to consider
Bestel hem eens in de U.S…… 34K dollar dat gaan richting de 30k euro……er moet dan nog sales tax over (vermoed ik) maar stel je eens voor dat je in Delaware woont…0%……denk dat je eerder bij vadertje staat moet gaan klagen
EV rijders hebben m.i. weinig te klagen over vadertje staat.
EV-rijders zijn over het algemeen ook de mensen zonder uitkering, huursubsidie en allerlei andere inkomensafhankelijke cadeautjes van de staat.
@bernoulli: dat zijn meestal “legale bandieten”, beetje zoals de politiekers. Ken er voldoende die vroeger een amg, een m reeks of een andere sportwagen kochten op Luxemburgse nummerplaten gewoon om de biv(belasting inverkeersstelling) niet te hoeven betalen. Zijn dezelfde mensen die nu met een model S rijden. Heeft allemaal te maken met politiek en boekhoudkunde. Mijn stiefvader was een zelfstandige en die zei zelf:”manneke ge kunt alleen rijk worden door goed te erven, een gat in de markt te vinden of door de grenzen van het toelaatbare op te zoeken…
@chrisvis niks ‘legale bandieten’. Je hoeft maar modaal te verdienen om overal buiten te vallen op subsidie-gebied, uiteraard ook niet in aanmerking te komen voor een financieel voordelige sociale huurwoning. Een normaal huis kopen kan de middenklasse in de huidige markt ook niet, dus dat wordt lappen voor particuliere huur. Het is precies die middenklasse van +/- modaal tot 2x modaal waar ons land op drijft als je kijkt wat hun belastingafdracht is in verhouding tot wat ze terugkrijgen. (ik praat overigens over Nederland)
@Pascal: wie rijdt er met een tesla 3??? Het middenkader…alleszins niet zoals bernouli zegt de straatboef…die hebben tenmiste soms nog smaak!
@chrisvis da’s precies m’n punt, nu het ‘middenkader’ eens een bijtellingsvoordeel heeft met hun auto (wat inmiddels alweer vlot opdroogt trouwens) is volgens sommigen ineens de wereld te klein. Ik zeg kijk naar het grote plaatje en zie dat die mensen alsnog meer dan genoeg bijdragen.
@chrisvis Waar zeg ik iets over straatboeven?
@bernoulli: hypotheekrente aftrek?
@lowlow: dat soort uitspraken zijn er nooit geweest Euro’s. Voor de misleiding mag je de media bedanken. De Model 3 is in de VS wel zeer beperkt leverbaar geweest voor $35k, zonder subsidie.
het heeft wel potentie als Tesla een middenklasser gaat bouwen. Je kan twisten over Tesla hun manier van communiceren en dat de afwerking niet altijd top is. Maar 1 ding staat vast bij Tesla en dat is dat hun platformen technisch gigantisch goed zijn. Het zal mooi zijn als we straks een middenklasser kunnen kopen voor 25.000 euro met een range als de model 3. Dan gaan we daarmee iig een stap de goede kant op.
VW staat toch bekend voor gesjoemel? Die ga ik echt niet steunen, ook al komen ze uit Europa. Uit zichzelf vernieuwen en voor een beter milieu gaan zie ik ze nog niet doen uit zichzelf. Alleen als ze daar gedwongen toe worden. Het enige wat telt voor die lui is geld, hoe dat maakt niet uit. Deze mensen moeten een beetje gestuurd worden.
Gek toch dat ze geld willen verdienen, bah! Doen andere (auto)concerns toch ook niet? Het idee zeg, geldwolven daar in Wolfsburg.
Dat gesjoemel was zo klaar als een klontje, je gaf stilstaand gas en de motor ging niet hoger dan 2200 toeren, veel te laag om te testen. En daar hebben ze jaren moeten over te doen om dat te vatten.
Uiteraard was de motor niet meer gebouwd om aan de norm te voldoen zonder aan de door bestuurders zo geliefde eigenschappen te komen (veel koppel en een laag verbruik)
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-