Het is toch de Golf GTI waar iedereen op gewacht heeft.
De Golf GTI heeft een beetje het Porsche 911-syndroom. Omdat de auto nergens echt wezenlijke steken laat vallen, is het een uitstekende allrounder. Het enige dat je ‘m kan verwijten is dat er hetere alternatieven zijn voor het geld.
De Golf is dus van alle markten thuis. De Golf GTi MkV was een enorme vooruitgang. De Mk7 was dat in mindere mate ook, mede dankzij zijn MQB-chassis. De nieuwe Golf GTI zal op hetzelfde platform staan. Dat is uiteraard al lang bekend. Wat nu ook bekend en bevestigd is: de Golf GTI maakt zijn debuut op de Salon van Genève in maart 2020. Dat meldt Autocar.
Minimaal 245 pk
Autocar weet verder te melden dat er twee varianten komen: een basis-GTI met 245 pk en een ‘Performance’-derivaat met 290 pk. Opmerkelijk, de Duitse media bevestigen al langere tijd dat de nieuwe Golf GTI in standaardvorm aanzienlijk meer vermogen zou krijgen. Gelukkig kunnen we altijd nog naar de lokale chiptuner voor wat meer paarden.
Clubsport keert terug
In dit artikel gaan we uitgebreid in op alle snelle Golfjes die er naast de GTI ook aan zitten te komen. Wat dat betreft zijn er nog geen grote wijzigingen. Logischerwijs komt de ‘TCR’-naam te vervallen van de Golf GTI TCR. Naast het feit dat het een verschrikkelijke afkorting is, dekte Golf GTI Clubsport de lading beter. Die naam wordt dan ook weer van stal gehaald.
GTI was bijna hybride
Dan het hybride gedeelte. Voor lange tijd zag het er naar uit dat de nieuwe Golf GTI voorzien zou worden van 48V-ondersteuning. Bij veel krachtige auto’s kan dit het verbruik behoorlijk drukken. Tot een paar maanden geleden was het ook daadwerkelijk het geval. Matthias Müller had erop aangedrongen dat deze techniek gebruikt zou worden. Op zich geen rare gedachte, de techniek is immers in huis en de architectuur van het EA888-blok is er op voorbereid. De nieuwe CEO, Herbert Diess, heeft het systeem op het laatst gecanceld.
Snelle VW en duurzame C-segmenters
Mocht je een duurzame doch vlotte C-segmenter van Volkswagen wensen, is er natuurlijk voldoende te kiezen. Zo komt er een snelle versie van de ID.3. Tevens zijn er niet één, maar twee Golf GTE’s onthuld. Voor de kilometervreter komt er dan ook nog eens een Golf GTD.
trasimo zegt
*gaap*
focusrs1 zegt
@trasimo: idd denk dat er nog weinig mensen echt enthousiast worden van 290pk op alleen de voorwielen.. succes ermee in dit vochtige land!
trasimo zegt
@focusrs1: eens, ik had nog liever wel een hybride gezien, iets innovaties en nieuws onder de zon en liever ook gewoon meer vermogen. De tijden zijn gewoon veranderd. De grootste bijtellingsknaller van het moment rijdt rondjes om zo’n voorwieltrekkend Golfje, sta je dan met je dikke GTI…..
Stefje zegt
@trasimo: tsja, alle concurrenten van de 911 doen het ook zoveel beter. Toch blijft de 911 heer en meester.
Onderschat niet hoeveel mensen juist een gti willen vanwege de badge. Daarnaast zijn de rijeigenschappen voortreffelijk, juist met voorwielaandrijving in nat weer. Mensen doe zeggen dat je hier geen fun mee kan hebben lach ik graag uit. Net als alle BMW M-series en rwd AMG’s als ze met een beetje regen ineens niet meer zo hard kunnen.
De video van Jeremy Clarkson met de MK7 GTI tegen de m135i spreekt boekdelen.
Ik ben bijzonder benieuwd in welke mate de MK8 het beter gaat doen dan z’n voorganger. Alle stappen vanaf de 5 zijn groot geweest tot op heden.
trasimo zegt
@stefje: ik denk dat de GTI terecht een schare liefhebbers heeft mede vanwege de historie en je zal er zonder twijfel plezier mee kunnen hebben, maar geef mij die m135i maar any day, ik ben zelf gewoon geen fan van voorwielaandrijvers met veel vermogen.
tanzanitef30n zegt
@stefje: sorry maar een Golf7 1.5 tsi met 150 pk word gewoon zoekgereden door een 116i F20 in nat weer. Ze hebben gewoon geen grip, laat staan met 290 pk….
trasimo zegt
@tanzanitef30n: 116i F20 heb ik nog gehad, eenvoudig gechipt naar 210pk, heerlijk bakkie.
Stefje zegt
@tanzanitef30n: we hebben hier een discussie over de GTI, met name die met sper en de daarbijbehorende voordelen, zeker in nat weer, tov een BMW M135i en je begint over dat een 116i beter is dan een 1.5 tsi? Fijn voor je. Maar doe mij lekker de GTI Performance/Clubsport/TCR maar over elke BMW M135/140i. In een rechte droge lijn zit je vast beter in de BMW, maar in elke andere omstandigheid of bij de eerste bocht haak je weer aan met je Golf en ga je er voorbij.
tanzanitef30n zegt
@Stefje: welk merk pet draag jij? Ben je serieus? Je hebt liever een Golf GTI/TCR dan dat je een M140i hebt? Van welk stoel ben jij op je achterhoofd gedonderd toen je nog een kind was?
E34M5Touring zegt
@trasimo: Goed vergelijk man. Een 360kw auto vergelijken met een 155kw auto…. En hij rijdt er rondjes omheen zeg je? Wie had dat gedacht he…
trasimo zegt
@e34m5touring: not the point…
E34M5Touring zegt
@trasimo: couldda fooled me
cloverleaf zegt
@trasimo: not YOUR point…
Besides; wie is er sneller in Oostenrijk? Succes op je nokia winterbanden..
trasimo zegt
@cloverleaf: en mijn punt ging het hier om, waar daar reageerde hij op. Apart dat je (for some reason) over wintersport begint en daar een punt over probeert te maken. AWD’s winnen het daar natuurlijk eenvoudig van een GTI die de aandrijving alleen maar op de verkeerde wielen heeft. Check volgende keer anders ff de feiten voordat je iets roept. https://www.youtube.com/watch?v=9GAdW4Xa3MU
tierelier zegt
@trasimo: Niet iedereen wil een saai stille laadpaal gebakje met variabel vermogen die na 2-3 keer 0-100 aan een kabel moet.
trasimo zegt
@tierelier: ahja… want een Volkswagen Golf met voorwielaandrijving is de definitie van spannend? Vergeet je pet niet wanneer je weer plaatsneemt achter het stuur van je golfje en ga aub even aan de kant als ik er langs wil.
tierelier zegt
@trasimo: Saai still, en voordat je op je bestemming bent, ben je al 20 identieke model 3s en s’jes tegengekomen. Doe mij maar zo’n Golf ja.
trasimo zegt
@tierelier: je hebt gelijk Golfjes zijn veel exclusiever. Prima ieder z’n ding dus, hartstikke goed.
tierelier zegt
@trasimo: Moet je nagaan als alles elektrisch moet, over het hele gamma bijna geen verschil… Wat is nou het voordeel van die extra 100 stille pk’s..
https://www.youtube.com/watch?v=Qbike6mRqWQ
trasimo zegt
@tierelier: ik krijg zelf geen halfje van die DSG scheetjes altijd, en voor je het weet mag je er weer mee naar de DSG dokter. Wat er leuk is aan extra pk’s behoeft toch geen toelichting hoop ik?
troljedemoeder zegt
@trasimo: Oef! Dat zal ‘m leren! Vertel eens wat over de specs van jouw racemonster. 225 kW’tje?
trasimo zegt
@troljedemoeder: tsja wie de bal kaatst… 270kw/553nm/368pk
troljedemoeder zegt
@trasimo: Wie de bal kaatst? Jij was er zelf als de kippen bij met een openingspost waarmee je er gelijk maar met gestrekt been ingaat.
Probeer te accepteren dat niet iedereen onder de indruk is van Tesla.
trasimo zegt
@troljedemoeder: ik mag m’n eigen mening wel plaatsen toch? Daar lijk jij zelf ook altijd vrij weinig moeite mee te hebben. Als je het woord ‘gaap’ al een gestrekt been vindt, zou ik nog maar eens een paar van m’n eigen reaguursels teruglezen als ik jou was.
degrotemuis zegt
@trasimo: Ik zie liever geen hybride meuk erin. Extra gewicht bij een toch al relatief zware hatch. Daar wordt een hot hatch lauw em vooral ook minder leuk van. Ook met meer vermogen in ruil.
Je tweede punt snap ik niet. Hoezo tijden veranderen? Even dertig jaar terug: Een peugeot 405 sri was ook duidelijk sneller dan een peugeot 205 gti 1.6 en had ook niet bepaald moeite om een 205gti 1.9 het leven zuur te maken. En het kon ook best vlot de hoek om. Toch vond ik de 205jes leuker rijden. Het betrok je meer bij het rijden, daagde je meer uit. Ging vlijmscherp door de bocht, liet zich sturen met het gas als je dat beheerste, klonk ook bruter. De 405 was sneller, sprints en top, comfortabeler, minder listig, stiller. En toch minder leuk. Nogmaals, 30 jaar geleden. Daarna hebben we een tijd gekend waarin de lease tdi tjes aardig heerser van de snelweg waren. Sneller op tussenacceleratie, reden ook prima, niet per se leuker. En na wat jaren mueslibakken nu electropower. Sneller, veel stiller, geen trillingen, maar niet per se leuker dan een hot hatch. Hot hatch is beleving. Die beleving is nu minder dan vroeger, maar nog steeds moet een hot hatch dat geven. Een eis die niet geldt voor bijtellingsknalller EVs. Die mogen meer grand tourer dan gti zijn.
Ik zou prima tevreden zijn met een ev als daily, maar in het weekend met een bochtig weggetje voor me en de keus tussen een ev of gti wint de gti voor mij.
trasimo zegt
@degrotemuis: prima, fair enough
mikje90 zegt
@trasimo: Dat heb ik ook bij alles van VAG, behalve bij Porsche en Bentley. Ze zullen vast ook niet voor de nieuwe golf GTI een beetje een leuke nieuwe ietwat exotische motor ontwikkelen, ze zullen wel weer een oud karakterloos blok uit het schap pakken.
woutera zegt
@mikje90: Bugatti en Lamborghini zijn dus maar saai?
trasimo zegt
@mikje90: ook de Audi RS modellen kunnen mijn goedkeuring wel wegdragen…. maar verder houdt ’t wel op :)
fanboy zegt
Maar zo’n hybride vorm had toch ook kunnen helpen? Namelijk tijdens acceleratie hangen een hoop systemen niet meer aan de motor.
En de GTE’s zijn ook snel.
Maar goed, hopelijk wordt hij er betaalbaarder van.
Stefje zegt
@fanboy: gte’s zijn zeker niet snel. Op papier misschien, maar in de praktijk waardeloos.
kennone zegt
@stefje: ben ik het wel mee eens. Ook met de Abart rijden de GTE’s niet van me weg, en dan heb ik maar 176PK en een (te kleine) turbo die bij een hoger toerental echt uitgeademd raakt.
stephane8200 zegt
@kennone: GTE acceleert redelijk snel de eerste meters en dan alleen als de accu vol is. Als de accu leeg is, is het een 1.4TSI met 170pk. Dat is niet zo bijzonder.
inbedrijf zegt
@stephane8200: fout. Als de accu leeg is heeft ie 150pk als je 4km batterij hebt kun je gebruik maken van beide krachtbronnen tot 130km met beide bronnen heb je 204PK
stephane8200 zegt
@inbedrijf: inderdaad. Je hebt gelijk. Even goed blijft het statement gelijk: 150pk is op zich niet indrukwekkend.
Verder wel een fijne auto. Geen klachten over.
inbedrijf zegt
@stephane8200: 150pk is inderdaad niet interessant en zonder een beetje juice in de batterij is hij geen snelheid monster. Zou interessant en de badge GTE meer waarde hadden gegeven als de batterij zoals bij tesla op de bodem tussen de wielen hadden geplaatst. Maar ja achteraf…
Stefje zegt
@stephane8200: 150pk is idd niet indrukwekkend. Als je dan beseft dat je dan nog vele kilo’s aan accu’s meesjouwt tov een ice 150pk auto dan is het ineens heel weinig :)
inbedrijf zegt
@kennone: denk dat het gewicht verschil tusssen de GTE en de Abarth is.
E34M5Touring zegt
Heb mijne vorige week bij JD op 270pk laten zetten. Wat een beul is het geworden!! Echt supergaaf! Was nooit van de Golf GTI maar heb mijne nu een tijdje en het is toch wel een hele fijne all rounder. Niet zo scherp als een Megane oid maar ik vind hem erg prettig. En nu met dat extra vermogen, echt veel lol mee!
kennone zegt
@E34M5Touring: ?? ik snap sowieso nooit dat mensen hem graag origineel willen houden. Geeft idd zoveel meer rijplezier dat extra vermogen
fendercd60 zegt
Die Golf op de foto boven aan is best wel vet zo.
kempenaer zegt
Zeer benieuwd naar de nieuwe Golf GTI.
Een icoon.
Doet eigenlijk alles goed.
Zonder schreeuwerigheid.
Dutchdriftking zegt
Een nieuwe Clubsport is een goed idee. De 40 jahre was geniaal!
johnhert zegt
De golf 7 nog altijd een fraai model, maar de koplampen van de 8 zijn niet om aan te zien. Daar helpt geen 245, 290 of 3000 pk aan…
mpgc zegt
De GTI zal ongetwijfeld weer een hele goede auto worden. Maar het is wel weer een beetje “meer van het zelfde”. Weinig innovatie.
niex zegt
Een golf laat nergens steken vallen, behalve dat ik depri wordt van zelfs hun “nieuwe” versies.
rikv99 zegt
Ik was eigenlijk ook al heel verbaast dat de nieuwe RS6 niet een 2,9 V6 met Hybride was.