
Om de handbak een waardig afscheid (of in ieder geval een afscheid) te geven heeft Volkswagen een special edition in het leven geroepen: de Golf GTI 380.
De puristen hebben het maar zwaar, want langzaam maar zeker verdwijnt alles wat puristen op prijs stellen. Het enige wat straks nog overblijft is achterwielaandrijving. Atmosferische motoren zijn al passé en hetzelfde geldt voor de handbak.
Volkswagen had ervoor kunnen kiezen om de handbak een stille dood te laten sterven, maar dat doen ze niet. De handbak heeft door de jaren heen heel wat mensen plezier bezorgd in de Golf GTI, dus een waardig afscheid is wel zo netjes. Daarom presenteert Volkswagen de Golf GTI 380.
Je denkt misschien: hoezo afscheid, de GTI is toch al niet meer met handbak leverbaar? Dat klopt inderdaad voor Nederland, maar elders (bijvoorbeeld in Duitsland en de VS) is de Golf GTI nog wel met handbak te krijgen.



Je hebt al door de dat de Golf GTI 380 niet voor ons is. Deze special edition is exclusief voor de VS, voor de liefhebbers van ‘stick shift’. Heel veel missen we er niet aan (behalve de handbak dan), want het is een vrij subtiel pakketje. Het gaat vooral om wat glanzend zwarte accenten en dito velgen.



Het getal 380 slaat helaas niet op het aantal pk’s (zoals bij de Golf R 333), maar verwijst naar de modelcode van de Golf 8. Dit deed Volkswagen al een keertje eerder, met de Golf GTI 337, wat de modelcode was van de Golf 2.
Modeljaar 2024 wordt het laatste modeljaar waarin de GTI met handbak wordt geleverd en daarom zullen álle handgeschakelde GTI’s die besteld worden in de VS een GTI 380 zijn. Dat betekent wel dat de Golf GTI met handbak ietsje duurder wordt, maar met een prijskaartje van 32.500 dollar mogen de Amerikanen alsnog niet mekkeren.
En het valt mij nu pas op, de Golf 8 heeft óók piemel achterlichten.
Het is maar net wat je erin wil zien..
Wel ideaal voor mensen die graag op parkeerplaatsen rondhangen…
https://www.moviemeter.nl/nieuws/martien-meiland-reageert-op-geruchten-uit-boek-parkeerplaatss-ks-ja-klopt-10467
Ik zou gewoon de Nederlandse versie omkitten naar handpak. Chippie, klaar is Kees. Liefst in lichtblauw met donkerblauwe interieur. Chrome stickshift (´het hondenplaatje´….) gemaakt…
Wat een prijzen daar, heerlijk. Helemaal de weg kwijt hier.
OT Verzamelobject in de dop?
….Enne?
Meej, airconditioning……
Komt er ook nog een Limited Extra Special Batch (379,5 stuks) van deze Special Edition. Bij zustermerk Bugatti doen ze hier regelmatig wel aan mee. Hoe moet je je anders onderscheiden als Golf GTI eigenaar?
Gewoon, geen petje op je hoofd zetten, je richting aanwijzer gebruiken en je aan de regels houden.
Geen petje op je hoofd, richting aanwijzer gebruiken en je aan de regels houden.
Dan onderscheid je je meer dan voldoende, denk ik
Ik rij zelf al enkele jaren een 7.5R JD-stage1 motor en weliswaar nagenoeg alle DSG aanpassingen die ze bij JD boden. Ik zou met dat als basis voor mijzelf geen rationeel argument kunnen bedenken om te willen handschakelen, aangezien de DSG echt fantastisch z’n werk doet. Okay, ik doe geen trackdays oid. Ik heb zelf een handgeschakelde Octavia vRS gehad, ook fijne auto maar onderstuurd door de voorwielaandrijving. Als ik het comfort en competentie van de DSG af moet zetten tegen een handbak, dan wint de DSG dat op zijn sloffen.
Voor een wat analoger en authentieker gevoel, tja… dan heeft een handbak wellicht nog z’n appeal…