We hebben ‘m even moeten missen, maar wanneer de Golf VI komt zal ook die goede oude Cabrio weer ten tonele verschijnen. De eerste generatie bleef 14 jaar hetzelfde en de tweede stierf een stille dood; Volkswagen is altijd nogal lui geweest wanneer het op deze auto aankwam. Dat gaat nu veranderen.
De Eos, die momenteel de dakloze speelt in het Golf-segment, zal meer up-market worden gepositioneerd om ruimte te maken voor de nieuwe droptop met klassiek stoffen dakje. De volgende generatie Eos, die we in 2013 mogen verwachten, moeten we dan ook meer als Passat cabrio zien. Deze ommezwaai hebben we te danken aan Martin Winterkorn, de verse VW-topman die sinds een half jaar grote schoonmaak aan het houden is.
Het nieuwe topless model zal afgeleid worden van de driedeurs Golf VI en qua vorm dichtbij de A3 Cabrio komen. De motoren zijn hetzelfde als in de hatchback (hoewel een GTI of R32 Cabrio er waarschijnlijk niet in zit) en worden standaard gekoppeld aan een DSG zes- of zeventraps transmissie. Verder wordt de auto voorzien van een elektrisch dak, een windschermpje dat zichzelf op- en wegklapt en een stel nekwarmers à la Mercedes SLK. De Golf Cabrio wordt in 2010 verwacht. (bron: CAR, via eGMtech)
Jan C. zegt
Maar zoals ik het begreep zal men ook deze Golf voor twee modelgeneraties behouden, dus de Golf VII cabriol zal onderhuids een Golf VI zijn (net als bij de Mk. III en IV)
victor zegt
ik denk dat ze de eos gewoon golf VI cabrio kunnen noemen en dan 10.000 euro goedkoper met een stoffendakje;)
gerjan zegt
type 1 golf cabrio de mooiste vw ooit gemaakt! vooral de golf werd steeds lelijker. de nieuwe cc is sinds lange tijd weer een leuke vw. verder zegt de afkorting vw het al: volkomen waardeloos.
slk zegt
Ik dacht dat de audi dat gat had op gevuld met de nogal vreemde a3 cabrio.
Jesper zegt
De techniek komt overduidelijk van de Adrie Cabrio, met zn stoffe dakkie.
RX-7 Owner zegt
hoezo geen Gti en R32 , gewoon moter omhevelen en wat andere aanpassingen.
Tedje zegt
Laten we hopen voor de VW fans dattie niet teveel lijkt op z’n lelijke neefje.
Sir Smokalot zegt
Nog een ding: VW neemt de porudctie van de nieuwe Golf Cabrio in eigen hand. Dit betekent dat je voor Karmann, die de vorige generaties nog deed, welhaast mag gaan aftellen tot het einde.
RenesisHP zegt
@Sir Smokalot.
Die kans is inderdaad aanwezig. Buiten VW hebben ze volgens mij vrijwel geen klanten meer. Helaas, weer een carrosier ten dode opgeschreven.
Esprit_de_Flandre zegt
De mooiste is nog altijd de Golf I cabrio. Die zou ik nog willen. Jammergenoeg wil mijn vrouw niet. Hoezo onveilig?
Jan C. zegt
idd voor zowel Karmann als Audi A3.
Jan C. zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
Ejay zegt
@ Esprit de Flandre, ik heb de mijne net een maand geleden verkocht. Zwarte Quartet met grijs leer etc. Was leuk wagentje, maar je hebt er niet zoveel aan als je zelf in het buitenland woont heh. Ik ben geen fan van VW, je kunt eigenlijk wel stellen dat ik een bloedhekel aan VW heb op de een of andere manier, maar de golf 1 is de enige die mij kan bekoren (en Kever en Karmann Ghia).
Even Offtopic, de achtergrond van vandaag is leuk en dat de linkerkant en de rechterkant gespiegeld zijn is stylistisch inderdaad mooier, maar zou je misschien even in Paint het nummerbord van de rechter willen kopiëren en op die van de linker plakken? Ziet er raar uit namelijk.
PS sinds wanneer komen Audi foto’s met nummerborden uit Hamburg ipv Ingolstadt?
Ben zegt
@RX-7 Owner: Wat is een “moter” precies? :D
Nou, dat is niet helemaal waar. De DSG bakken van volkswagen kunnen maar een bepaald vermogen aan. Als dat te groot is, kan de bak het dus niet aan. Dus moeten ze al een aangepaste motor, aangepaste vernellingsbak ed. maken, en daarbij heeft een cabrio niet de carosseriestijfheid van iets met dak.
Arnoud zegt
Maak er dan wel een ECHTE cabrio van. En niet zo’n stalen klap dak dinges. Wat is er mis met een echt canvas dak?
F1-freak zegt
Waarom geen GTi cabrio :( ? Vroeger konden ze het wel:
F1-freak zegt
@Arnoud: Dat doen ze ook. Ik citeer:
“De Eos, die momenteel de dakloze speelt in het Golf-segment, zal meer up-market worden gepositioneerd om ruimte te maken voor de nieuwe droptop met klassiek stoffen dakje.”