Op de International Motor Show (IAA) in Frankfurt zal Volkswagen uitpakken met maar liefst zes BlueMotion-modellen. Eén van deze modellen is de Golf BlueMotion: de meest zuinige Golf ooit. Vergeleken met de normale Golf verbruikt deze BlueMotion-variant 0,6 liter per 100 kilometer minder: 4,5L/100km. Tegelijkertijd zijn de bijbehorende CO2-waarden gedaald van 135 g/km naar 119 g/km. Op een volle 55 liter-tank kan hierdoor nu wel eventjes 1200km gereden worden!
De bekende 105 pk / 250 Nm TDI motor werd op de volgende punten aangepakt:
* Software-ingreep icm een speciaal filter en langere versnellingsbakverhoudingen zorgen voor 0,2L/100 km reductie
* een ‘flow-geoptimaliseerde’ onderkant, dichte grille en een verlaagd chassis zorgen voor een daling van de CW-waarde van 0.32 naar 0.30
* Lage rolweerstand-banden met 0,3 bar verhoogde druk
“Allemaal leuk en aardig allemaal, maar harder gaat-ie er niet door”. MIS, want de topsnelheid stijgt door al deze aanpassingen van 187 km/u naar 190 km/u. Da’s dan gelukkig minder saai dan ik in eerste instantie dacht.
PieterA zegt
“Eén van deze modellen is de Golf BleuMotion:”
Op zn Frans? :P
on topic: saaaai indeed.
Jonas zegt
Sacre blue, saai idd :p
Boeie ook trouwens ;)
Coolguy zegt
Hij gaat minder snel door die brolbanden die erop zitten.
Hij mag dan wel wat sneller gaan omdat er minder wrijving is maar wrijving is wat mijn auto op de baan houdt!
Coolguy zegt
*sneller :)
Onehp zegt
Dan toch liever een BMW 118d die ook maar even veel (of zullen we zeggen: weinig) verbruikt. Sneller, stiller, homogener, verfijnder, strakker onderstel en na de facelift met een verbazend comfortabele ophanging – zonder het strakke chassi aan te tasten. Beide zijn in Zweden milieuauto’s. Alleen die achterbank is wel heel smal. Maar small is beautiful…
BMW320CI zegt
0 tot 100 in 11,1 seconden vlot genoeg voor de stad , lekker relaxt op de snelweg
ze mogen er bij mij best 1 voor de deur zetten als ik veel kilometers zou maken hoor….
erik zegt
Mijn ervaring is dat als je deze motor chiptuned hij nog zuiniger wordt als je er een beetje behouden mee rijdt. Maar hij gaat dan met 140pk wel als de brandweer.
Warrie zegt
Ik dacht dat bleumotion iets met de motor te maken had, blijkbaar niet dus. Was al dat gedoe rond bluemotion nu eigenlijk om een paar kleine aanpassingen?
PieterA zegt
Bluemotion is niet meer dan een marketingtruc.
Solstice zegt
Wel een nuttiger marketingtruc (in meerdere opzichten, waaronder milieu en financiën) dan de SUV-marketingtruc.
Klassiekerrally zegt
Zuinig is ok, maar ik vind dit nog niet wereldschokkend…
Ewout zegt
@ Onehp: oh echt geef mij de Golf maar, ik heb in een 118d achterin gezeten, wat een RAMP! ik kan er met heel veel moeite en vouwen achterin! in tegenstelling tot mijn lesauto -een golf V welteverstaan- daarin kan ik prima achterin zitten. ff voor de stats: ik ben 1m90 lang
Jordey zegt
kijk die mercedes c bluemotion ziet er dan nog mooi gestyled uit weetje
MrSelected zegt
@Ewout: Ik rijd een auto meestal vanuit de bestuurdersstoel.
Onehp zegt
@Ewout: zoek kleine vrienden ;-) Ik zit met mijn 1m84 zonder probleem ‘achter mezelf’ – maar wel te smal voor 3 vanachter dus. Ga gewoon eens zelf rijden met beide auto’s, en kom daarna eens terug (wel de 118d na de facelift, is nog een stuk beter dan de oude).
W!d zegt
De bluemotion modellen zijn wat mij betreft zeer geslaagd. Door op een hele goedkope manier een aantal aanpassingen te doen zitten de modellen net een klasse hoger en krijgen meer subsidie. Daarnaast ideaal voor de leaserijder die het mooie bluemotion tekentje bij de klant voor de deur parkeren en tel uit je winst:
0,6 l per 100 km bij 40.000 km per jaar en diesel prijs van 1 euro per liter geeft 0,6 * 400 = 240 euro per jaar minder aan brandstof, wie wil dat nou niet?
Ewout zegt
@ MrSelected: het ging ook niet om de bestuurdersstoel, het ging om de bank achterin
Ewout zegt
@Onehp: hmm zit wat in om kleinere vrienden te zoeken haha. ‘k zal een kennis van me eens vragen of ik mag rijden in zijn 118d ;)
hairry zegt
We zullen maar zwijgen over de hernemingen, want ze hebben 3, 4, en 5 de een langere overbrengingsverhouding gegeven. Daardoor is ie zuiniger. Maar is ie luier in de hernemingen. Maar ja met een mooie loopcultuur zijn die volkwagens toch nooit gezegend geweest(pompeduse). Dichte grille hebben ze nog eens gedaan met een generatie passats en waar hadden die toen last van?Hitte? En die banden, wie o wie gaat elke week zijn druk nakijken? Want 0.1 bar minder en je verliest al zoveel procentjes voordeel. Dus PUUR marketing.
Kees zegt
Ik heb een Golf SDI en daar rijdt ik gemiddeld 1 op 22 mee, al jaren. Deze auto lijkt me een uitdaging om gemiddeld 1 op 25 mee te rijden. Mij gaat het om zuinigheid en niet om de paardekrachten. Moet lukken.
David zegt
4.5L/100km lijkt mij gewoon normaal. Ik rij met mijn golf 4 AHF 110pk gechipped naar 130pk ook gemiddeld 4.5L/100km als ik rustig rij zit er zelfs onder