Seksisme in de auto-industrie, deel 651.
Het Britse ClickMechanic hield een steekproef onder 182 autobedrijven. Er werden offertes opgevraagd voor diverse werkzaamheden, om te checken of er prijsverschillen zaten tussen de mannelijke en vrouwelijke aanvragers. En dan de open deur van de dag: ja, garages (in dit geval in Engeland) laten vrouwen meer dokken voor reparaties. Want vrouwen kun je alles wijsmaken, aldus de garagist anno 2015.
Als voorbeeld een nieuwe koppeling voor een Ford Focus uit 2011: mannen mochten gemiddeld 803 euro aftikken, voor de vrouwtjes kwam het bedrag op 866 euro uit. Slechts 6 procent van de benaderde garages hanteerde gelijke tarieven voor beide seksen.
In Birmingham was het verschil het grootst en betalen vrouwen gemiddeld 31% meer, gevolgd door Manchester (28%) en Glasglow (20%). Alleen Sheffield en Edinburgh zijn wat meer Asha ten Broeke-minded, en laten mannen juist meer betalen.
Dus dames, mocht je nog een moment zoeken om die women-only autogarage uit de grond te stampen, dit is het moment.
tvr1974 zegt
Ik denk dat de leaserijders het meeste “getild” worden door garages.. Die kijken namelijk niet om of op naar de rekening…
Dutchdriftking zegt
@tvr1974: Dan word de leasemaatschappij getild. En ik denk dat hun juist heel veel verstand van onderhoud hebben.
gtwillem zegt
@dutchdriftking: je hebt volkomen gelijk, sterker nog die hebben vaak al vaste afspraken over wat de kosten mogen zijn. Ik weer nog goed in mijn tijd bij Peugeot dat de monteurs zich aan een heel strak tijdschema moesten houden. (Als voor een grote beurt 6 uur is afgesproken kan er niet ineens 9 uir in rekening gebracht worden, tenzij er een paar dingen mis waren).
Dutchdriftking zegt
@gtwillem: precies, maar krijg je dat goed onderhoud voor een goede prijs, of afgeraffeld werk? Daar zit je als leasemaatschappij natuurlijk ook niet ol te wachten.
SimonMc zegt
@dutchdriftking: Hun? HUN?
tvr1974 zegt
@dutchdriftking: een particulier zegt ; ik bestel mijn banden wel bij de bandenboer, olie en water vul ik zelf bij enz enz. Die let op wat er gebeurt.
Een leasemaatschappij die zegt; wat kosten die nieuwe banden en kan daar een korting af? Het zelfde met de olie e.d.
Moer ik doorgaan
Dutchdriftking zegt
@tvr1974: Een particulier sprokkelt overal wat vandaan, een leasemaatschappij spreekt een onderhouds contract af voor een hele berg auto’s. Dan krijgen ze goed onderhoud en dikke korting.
larsdbs9 zegt
@tvr1974: lease maatschappijen kunnen soms ook wel heel moeilijk doen hoor. Ja ze laten wel optijd alle onderhoud doen, maar op sommige dingen kunnen sommige maatschappijen er lastig zijn
rw1994 zegt
@larsdbs9: Zoals nieuwe zomerbanden als de leasetermijn nog 3 maanden is en het profiel 2mm. Maar de bandenwissel moet wel plaatsvinden.
stephano zegt
@rw1994: Mijn rijexamen is daardoor ooit in het water gevallen! De rijinstructeur was ervan op de hoogte dat de banden van de auto te weinig profiel hadden, maar de lease maatschappij waarvan de lesauto was, vond dat het nog wel even meekon. Echter was de examinator wat kritischer en keurde de auto af, waarna mijn afrijden een maand verschoven moest worden!
audirijder zegt
@tvr1974: Absoluut niet, de leasemaatschappijen kunnen van hun hele vloot zien bij welke garage de onderhoudsprijs afwijkt. En als de garagehouder niet met een goed antwoord komt wordt de garage gewoon op de zwarte lijst geplaatst. Gevolg is dat het verboden is voor leaserijders die nog te bezoeken.
sydney zegt
@tvr1974: Het tegenovergestelde is waar.Je moet bijna voor alles toestemming vragen bij de leasemaatschappij.Als er echt nieuwe(winter) banden bv onder moeten en die auto moet nog een maand of drie/vier moet de bestuurder zich vaak heel kwaad maken op de leasemij. om die alsnog eronder te krijgen.Idem voor remmen en ander onderhoud.Ze keuren bijna niets meer goed in de laatste maanden van het contract.En in de rest van de looptijd zijn ook niet bepaald meegaand.
audirijder zegt
@sydney: Verschilt ook heel erg per leasemaatschappij en de contracten die je werkgever daarmee heeft.
Grosso modo heeft de meerderheid van de leaserijders wel met een strenge leasemaatschappij te maken.
mashell zegt
@audirijder: als leaserijder merk ik dat eigenlijk alleen aan de B merk banden die het bandencentrum er op moet zetten.
stgp zegt
@mashell: daarom naar de huisleasemij van je merk gaan en de grote jongens links laten liggen. De huismaatachappijem geven meer aan onderhoud want broekzak, vestzak en tevens voeden ze het occasion park van de dealers dus gewoon A-merk banden en volledig onderhoud….maar ja, dat tientje over je norm heen he ?
dennisdd zegt
@tvr1974: geloof dat maar niet, ze worden juist tot op de laatste cent leeggeknepen. Voor ruitenvloeistof bijvullen hebben ze al toestemming nodig van de leasemaatschappij. Daarbij krijg ik in mijn geval tegenwoordig direct een mail met de factuur om te kijken of er geen zaken op staan die er niet op horen.
Dutchdriftking zegt
In Nederland hebben we toch zoiets als een Bovag? Die zou dit soort praktijken moeten voorkomen. Ik hoop dat er een reagluurder is ( @gtwillem ? ) die van de hoed en de rand weet.
clarkson zegt
@dutchdriftking: In nederland is het het garagebedrijf zelf die de factuur opmaakt bij onderhoud. Het is natuurlijk ook hier het geval dat het garagebedrijf soms een half uurtje meer rekend als ze weten dat de klant er niks over zegt. Maar ik denk dat het goed uitzoeken is waar je je auto voor onderhoud brengt. Geloof het of niet maar er zitten ook eerlijke garagehouders tussen!
noodles zegt
@dutchdriftking:
De Bovag is van en voor de branche, denken dat zij de belangen behartigen van de consument is een tikkeltje naïef.
Vrouwen kunnen altijd nog in natura betalen als ze de rekening echt te hoog vinden.?
bierbuik zegt
@dutchdriftking: een autoblogger heet dat!
knipperlichtje zegt
@dutchdriftking: wat dacht je van de Algemene Nederlandse Wielrijders Bond?
gtwillem zegt
@dutchdriftking: veel prijzen liggen al vast, voor zowel onderdelen als werkplaatstarieven. Echter heeft een dealer hier nog altijd een bepaalde vrijheid in. Elke situatie kan immers anders zijn waardoor het verwisselen van een koppeling langer of korter duurt.
Persoonlijk ben ik benieuwd hoe het onderzoek is uitgevoerd. 182 stuks is volgens mij sowieso niet representatief, en ik weet ook niet hoe de stratificatie geregeld is. Daarbij mis ik wel het stukje dat het bij vrouwen verschillend is. Hoe hebben ze dat gemeten, waren de situaties exact gelijk? Dit onderzoek roept mijn inziens meer vragen op dan dat het beantwoord.
moveyourmind zegt
@dutchdriftking: Bovag is zoals eerder genoemd een brancheorganisatie. Leden hebben zich wel te houden aan bepaalde voorwaarden, maar leden zijn uiteraard vrij om prijzen van onderhoud zelf te bepalen. En als jij als consument met de offerte akkoord gaat is er gewoon een rechtsgeldige overeenkomst. Wel heb je een duidelijk omschreven garantie op reparaties.
Nog een nuttig weetje, je rechtsbijstandsverzekering hoef je niet te bellen als je een ondeugdelijke occasion koopt zonder Bovag garantie: ze helpen je dan niet eens.
Zelf laat ik de auto onderhouden door een specialist die alleen RDW erkend is volgens het bordje (een erkenning die trouwens niets zegt)dat op de kop op het raam van de showroom hangt. De facturen zijn niet eens gespecificeerd, maar dat hoeft ook niet, want ik weet zeker dat wat er is afgesproken gebeurd is en zonder dat het op papier staat heb ik gewoon garantie op reparaties. En daarbij zijn de prijzen ook nog eens erg schappelijk. Goud waard zo’n garagebedrijf, zeker met een wat onderhoudsgevoelige en minder gangbare auto.
clarkson zegt
Heeft het niets me maken met dat vrouwen minder goed met hun auto omgaan?
reinier73 zegt
Goh. Mannen bij horeca duurder uit dan vrouwen
sydney zegt
@reinier73: Haha.En het is nog waar ook.
Dutchdriftking zegt
@reinier73: En daar kom je nou eenmaal een stuk vaker.
gtwillem zegt
@reinier73: helaas dat er bij de garage nooit een schone deerne klaarstaat om de Subaru van een setje nieuwe Bridgestones te voorzien ;-).
Edge zegt
Tja, het zal er wel mee te maken hebben dat vrouwen in het algemeen minder interesse hebben in/verstand hebben van het technische gedeelte van een auto, en dus makkelijker op te lichten zijn. Toch verbaast het mij wel enigszins. Ik had eigenlijk verwacht dat de vrouwen juist goedkoper uit zouden zijn omdat ze hun looks en charme in de strijd kunnen gooien.
Rick-dos zegt
Die garagisten hopen allemaal dat de dames in natura willen betalen.
Ook zo seksistisch van die garagisten…
e1000bmw zegt
@Rick-dos: zoals de waard is… ?
sydney zegt
In al onze vestingen zitten er gastvrouwen en receptionistes die 8 van de tien keer de factuur opmaken.Dus hoe dat dan met seksisme zit weet ik ook even niet.
sydney zegt
@sydney: Datzelfde geldt overigens voor de bedrijven waar ik hiervoor(vanaf 2000)heb gezeten en degene waar ik weleens over de vloer kom.
griffendahl zegt
@sydney: op basis van de input van een monteur neem ik aan? Een keer gehad bij de Peugeot dealer, even de destijds net gekochte 206CC laten controleren en de distributie laten vervangen. Mijn vriendin d’r auto dus zij alles regelen. Zaten wel wat puntjes die auto volgens de dealer, zou op zo’n 2500 euro komen om alles op te lossen, toen mijn vriendin de garage vertelde dat ze dat even met d’r vriend (mij) moest bespreken die HTS Autotechniek studeerde viel het allemaal wel wat mee en kon het ook voor 600 euro allemaal klaar… Je snapt, die betreffende Peugeotdealer hebben we daarna gemeden als een enge ziekte…
mashell zegt
@sydney: als jullie alleen gastvrouwen en receptionistes hebben is dat best wel seksistisch toch?
sydney zegt
@mashell: Niet alleen he? Die overige twee van de tien facturen moeten ook ergens vandaan komen.
gop1 zegt
Mooi verhaaltje dat ik ergens las:
”Een tijdje geleden dacht in dat mijn auto nogal zwabberde en ging dus even naar Flip. Flip heeft een eenmansbedrijfje en is een eerste klas automonteur, volgens Flip waren mijn schokbrekers aan vervanging toe. Ik kreeg een leenauto mee en Flip ging met mijn auto naar de Kwik-Fit om daar vier nieuwe schokbrekers te laten monteren, terug in zijn garage zet hij de auto op de brug en smeert de nieuwe schokbrekers in met een teer achtige verf…goed tegen de roest, zegt Flip. Twee weken later was ik weer bij Flip om mijn auto APK te laten keuren, weer krijg ik een leenauto mee en hij begint mijn auto na te kijken op gebreken. Als de auto in orde blijkt gaat Flip naar een ander filiaaal van Kwik-Fit om de auto te laten keuren. De Kwik-Fit monteur loopt om de auto heen en gaat op elke hoek drukken om de schokbrekers te testen, dat is niet best meneer, die zijn echt aan vervanging toe. Als u denkt dat het nodig is, dan moet dat maar, zegt Flip. Na een paar bakken koffie is de auto klaar, nieuwe schokbrekers en een nieuwe APK. Dan komt de rekening, 19,00 Euro voor de keuring en een kleine 240,00 Euro voor de schokbrekers, Flip legt een briefje van twintig op de bali en het garantiebewijs van de schokbrekers van twee weken geleden! Had u dat niet eerder kunnen zeggen!, zei de monteur. Hoezo?,ze waren toch aan vervanging toe, zegt Flip”
escort77 zegt
@gop1: Haha, mooi verhaal! En het mooie is dat het zomaar op waarheid gebaseerd kan zijn…
Dutchdriftking zegt
@gop1: Haha mooi verhaal!
purepet9000 zegt
@gop1: Waarom gaat Flip er met jouw auto vandoor?
gop1 zegt
@purepet9000: Ik heb geen idee, dat vond ik ook raar. Misschien ga ik het verhaal aanpassen..
robert110 zegt
Het valt mij altijd op dat mannen bijna altijd iets te zeggen hebben over de rekening, of ze willen extra uitleg, of ze willen het vervangen onderdeel zien etc. Vrouwen doen dat bijna nooit. Ze hebben het dus ook een beetje aan hun zelf te danken.
moveyourmind zegt
Niet helemaal on topic, maar hij blijft leuk: de garagetest door het programma Rambam.
http://www.youtube.com/watch?v=zo-P_Ml3Kvw
exclusieviteitsfreak zegt
Wat moeten we hier van denken . . .
e1000bmw zegt
@Ricardo: ik had een advertorial voor http://www.carsom.nl verwacht… ???
Dev zegt
Oh hé weer een Britse pakje boter onderzoek. Stop nou eens die bullshit onderzoeken te linken joh.
mrrallycross zegt
Alleen omdat ze waarschijnlijk minder verstand ervan hebben? Ik ken mannen genoeg die er nor minder verstand van hebben dan een baksteen
rnej zegt
@mrrallycross: mijn eerste gedachte. mijn moeder zet zelfs menig man in z’n hemd als ’t om kennis van autotechniek gaat…
philipf zegt
Logisch, meeste hebben er geen verstand van.