De Cybertruck verbruikt dermate extreem veel dat je de opgegeven actieradius bij lange na nooit haalt.
De afgelopen weken schieten de nieuwsartikelen omtrent elektrisch rijden als paddenstoelen uit de grond. En nee, het is niet eens de EV10daagse! Het is nu eenmaal een fenomeen dat telkens dichterbij komt. De verkoop van auto’s met verbrandingsmotor is in de toekomst verboden en elektrische auto’s zijn vooralsnog het enige alternatief.
Lekker stil, veel koppel en een hoog rendement. Er valt veel te zeggen voor elektrische aandrijving in een automobiel. Het probleem is alleen dat autofabrikanten de techniek toepassen in de verkeerde auto’s. De Tesla Cybertruck is zo’n auto, net als al die andere elektrische pickups. Volgens Tesla kun je op een volle accu van het AWD model zo’n 547 km afleggen. Niet denderend als je bedenkt dat de accu extreem groot is. Maar ja, het is ook een groot ding. Wat heer: in Lelystad zijn er rotondes die kleiner zijn dan de Cybertruck.
Cybertruck verbruikt enorm veel
De eerste exemplaren zijn een tijdje terug afgeleverd en dus is het nu ook tijd voor de eerste ervaringen van de klanten. Daarbij gaan we uiteraard uit van N=1. Dus omdat één iemand een ervaring heeft gehad, doen we net alsof het representatief is voor alles. Het is stemmingmakerij om je bij het ontbijt te vermaken, niet om je kordaat te informeren.
Enfin, waar het om gaat, de Cybertruck haalt zijn opgegeven verbruik bij lange na niet! Dat meldt Carscoops. De eigenaar in kwestie heeft er al meer dan 16.000 km (meer dan 10.000 mijlen) met de nieuwe Cybertruck gereden en kan dus een idee geven van het daadwerkelijke verbruik.
Anekdotisch bewijs
Van die opgegeven 547 km aan actieradius blijft in dit geval (N=1, N=1) niet zo heel erg veel over. Ongeveer 330 kilometer op een volle accu. Maar ja, meestal vertrek je niet met een volle accu en loopt ‘ie ook niet helemaal leeg. Bij 80% laing kom je ongeveer 263 km ver.
Het laden ging ook niet van een leien dakje, maar hier in Nederland heb je daar ietsje minder last van (want wij hebben een superieur laadnetwerk hier). Maar 263 km op 80% klinkt wel héél erg karig. Dan kun je niet eens een retourtje Zwolle – Rotterdam doen. Nu is het slechts anekdotisch bewijs. Het is dus niet niet waar, maar het hoeft zeker niet voor alle Cybertrucks te gelden.
Doe als wij en ga deugen
Het klinkt misschien stom om te zeggen, maar als het gaat om groen autorijden, zijn er maar twee opties: ga minder rijden en de kilometers die je nog maakt, doe dan rustiger. That’s it. Doe wat wij doen op Autoblog: wij werken namelijk grotendeels vanuit huis en ons redactiekantoor is op een paar minuten fietsen voor de meeste medewerkers.
Kijk, dan zet het zoden aan de dijk om je uitstoot te verlagen. En als je rijdt, ga eens rustig rijden, want dat scheelt aanzienlijk in het verbruik en dus je uitstoot. Nooit geweten dat wij zo ontzettend konden deugen! Maar dus, alleen een EV kopen en dan hetzelfde blijven leven maakt de wereld nog niet beter, helaas.
macchina zegt
Wil het zeker niet goed praten, maar dat zal voor de eigenaar toch ook geen verassing zijn dat ie zuipt? Aerodynamisch een zeecontainer, weegt net zo veel als een maan van Jupiter en is enorm groot. Ik denk dat een F250 ook niet Prius achtige cijfers haalt. Wat mij verrast is dat Tesla een VWtje doet en liegt over de “schone cijfers” van de auto. Ben benieuwd of dit een staartje krijgt in I’ll Sue U(SA)
potver7 zegt
Dat zijn toch geen argumenten? De kenmerken die jij noemt had de auto ook bij het vaststellen van de actieradius door Tesla, dus dat hoort meegenomen te worden bij het vaststellen van de opgegeven range.
Overigens is dit bericht niet heel nieuw, op andere sites las ik dat die 10.000 mijl waren afgelegd in koude maanden (duh, ook in Noord-Amerika is ’t winter), en dat de betreffende eigenaar niet bepaald een liefhebber is van hypermilen. Twee kenmerken die kunnen zorgen voor een aanzienlijke kortere range. Dus of dit nou echt representatief is… maar goed, dat is dus ook de reden dat er tig keer ‘N=1’ in het artikel staat.
mashell zegt
CW waarde is helemaal niet slecht. Het formaat en de banden zijn wel van de verkeerde soort.
Flutterbear zegt
CW waarde gaat maal oppervlakte voor de luchtweerstand en nog eens exponentieel op snelheid. Alleen CW waarde zegt niet zoveel.
321lambo zegt
547 WLTP dat zich vertaalt naar 330 km, valt toch goed mee? Had eerlijk gezegd wel slechter verwacht.
Hangt ook af van de buitentemperatuur en je gemiddelde snelheid.
Met mijn Q4 40 (512 WLTP) haal ik hier in België regelmatig maar 230km-250km zonder daarbij te snel te rijden. Gewoon km’s autostrade doen met 125km cruisecontrol op de teller en buiten wat frisjes.
okdoei zegt
Volgens mij zijn de WLTP opgaves al niet met 125 km/h maar zitten ze eerder rond de 80 km/h. Dus daar ga je al.
JelmerS zegt
Mijn Tesla model 3 performance heeft een WLPT van 530km, in de winter met 100km/u mag je bij 90% volle batterij tegenwoordig ook blij zijn met ca 300km range. Wat een paar jaar geleden toch echt min15% meer was.
Als je Tesla hier naar vraagt dan zeggen ze dat alles verouderd en dus je efficiency ook terug gaat. Dus én je batterij capaciteit neemt af én je gaat meer verbruiken. Dat heb ik nog in geen enkele test of review voorbij zien komen. Vraag me toch af als de NS dit fenoom ook herkent bij een elektromotor…
simonbv zegt
Nieuwe generatie accu’s (LFP?) kan je bij Tesla toch altijd op 100% laden?
mashell zegt
Dat is geen nieuwe generatie batterij, LFP is eigenlijk de oude. Zwaarder en minder goed in snelladen maar daar voor minder problematische materialen en beter bestand tegen gebruik tot 100%.
Flutterbear zegt
LFP is wel degelijk nieuw. Betaalbaar, langere levensduur en veiliger. Nieuw betekent niet altijd sneller, andere factoren zijn veel belangrijker.
mashell zegt
Nee hoor het is het type batterij dat in gebruik was voor de betere EV’s naar Lion gingen. Snelladen is een extreem belangrijke eigenschap voor wie z’n EV gewoon als normale primaire auto gebruikt dus daar wil je geen LFP.
Flutterbear zegt
Nou de primaire EV staat hier vrijwel nooit aan de snellader. En als het voorkomt dan combineren we het met een hapje of een drankje. De auto laad dan met 40 kW snel genoeg dat die klaar is voordat wij het zijn.
Flutterbear zegt
De Long Range batterij van Tesla zat 20 jaar geleden al in laptops. Dat is ook niet nieuw. LFP heeft echter enorme verbetering doorgemaakt om het geschikt te maken voor elektrische auto’s.
Flutterbear zegt
4680 zijn cilinders, dat is geen optimale formfactor voor LFP.
petroldrinker zegt
Tja niks verbazingwekkends toch? Met een Kona EV kan je ook geen Nieuw vennep – Zolder (BE) – Nieuw vennep doen zonder minimaal 2x temoeten laden
maarteno zegt
Nee, maar de kans dat iemand gaat Hypermilen met z’n Cybertruck, acht ik toch een stuk groter dan dat iemand van Nieuw Vennep naar Zolder in België wil…
Allison Burgers zegt
In de tijd van de Hummers las je dit soort berichten nooit. Zuinig zal het nooit worden met zo’n ding. Maar wel schoon.
kilum zegt
18.000 km al in de cybertruck. Dat is serieus veel rijden dan. Zolang is dat ding nog niet op de markt.
mashell zegt
Omdat zo snel te te bereiken moet je wel stevig door trappen en heb je dus een stevig verbruik…
560pk zegt
Is toch bij snelle ice auto niet anders (om van phev maar te zwijgen): m’n M6 rijdt volgens WLTP 1:10 (!). Maar als ik doortrap op de Autobahn doet 1:3 ook gewoon mee hoor. En dan is m’n 80 liter super+ gewoon na een dik uurtje op.
Ik ben geen Tesla fan, en de cybertruck vind ik verschrikkelijk, maar dit bericht is een gevalletje “onderzoek van de open deur universiteit”