Elke oplossing is beter dan geen oplossing. Toch is het goedmakertje van Spa 2021 een beetje wrang.
Het is bijzonder vermakelijk om de buitenlandse media te lezen als het gaat om Formule 1. Uiteraard kijken ze er net iets anders naar dan wij Nederlanders. Niet in de minste plaats doordat ‘we’ dit jaar voor het eerst een wereldkampioen hebben!Er wordt nog altijd schande gesproken van de beslissing van Michael Masi tijdens de GP van Abu Dhabi. De overwinning (en dus de titel) die voor Hamilton bedoeld was rigged en ging naar Verstappen.
Maar er zijn nog meer schandes, met name de GP van België dit jaar. Die race was technisch gezien een race: 2 rondes achter de safetycar. Je kunt wel stellen dat de GP België 2021 in het water is gelopen (slechtste woordgrap van 2021 nog even op de valreep). Lewis Hamilton gaf tijdens de podiumceremonie aan dat de bezoekers hun geld moesten terugkijken. Lekker makkelijk roepen voor hem natuurlijk, maar in principe niet minder waar.
Goedmakertje Spa 2021
Kaarten voor Formule 1 zijn schreeuwend duur. Eten, drinken en parkeren tijdens een GP ook. En dan zit je op houten planken zo’n 80 meter van de baan. In het geval van de GP van België: tot je enkels in de blubber terwijl je doorweekt bent. Vervolgens krijg je na uren wachten te horen: er komt geen race, u mag naar huis!
Belangrijk is hoe ze het hebben opgelost hebben. Je zou kunnen aannemen dat de 70.000 betalende kaarthouders hun geld terugkrijgen. Dat gaat sowieso NIET gebeuren. Bummer. Wat dan wel? Nou, eigenlijk nog iets veel ergers dan de vinger tussen de ring- en wijsvinger. Het goedmakertje voor Spa 2021 is namelijk lachwekkend.
Er worden namelijk kaarten verloot. Iedereen die een kaartje had voor de afgelopen GP van België maakt daar kans op. Maar het grote probleem is het aantal. Het betreffen namelijk 20 VIP-kaarten, 50 Gold-kaarten en 100 Silver-kaarten, meer niet! Dus van de 70.000 gedupeerden krijgen er maar 170 een tegemoetkoming.
Reflectie!
Dan is het nu tijd voor een alinea met wat reflectie. Het probleem zit ‘m in de kosten en aansprakelijkheid. Spa is een bijzonder geval. De organsatie heeft weinig geld en het levert de F1 niet heel erg veel op. Het is met name de historische significantie dat Spa nog op de kalender staat. En laten we eerlijk zijn, die races in de zandbak zijn niet echt sfeervol. Dus de organisatie van de GP van België kan onmogelijk iedereen gratis laten terugkomen. Die hebben het geld hard nodig om het evenement überhaupt te kunnen bekostigen.
Dat geld hebben ze niet. Voor de FOM zou het een keurige geste zijn om iets terug te doen, maar bij Spa kan men minder geld verdienen. Daarnaast is er technisch gezien een race gehouden (twee ronden safetycar). Het grootste probleem is natuurlijk de overmacht: een race houden in de stromende regen was levensgevaarlijk en het weer werd er niet beter op. Het is zo’n situatie waarbij het makkelijker is om kritiek te hebben op de genomen beslissing dan om zelf met een gedegen plan aan te komen zetten.
Wat vind jij van de oplossing? Goed gekozen of pure diefstal? Moet Spa of de FOM ervoor opdraaien? Of de bezoeker? En waarom bestond er ooit zoiets als Bassieworst? Laat het weten, in de comments!
Via: Jalopnik.
Robert zegt
Ik snap zo’n organisatie niet. Dit is toch te verzekeren? De nu gekozen oplossing is inderdaad een wassen neus.
karhengst zegt
Niet alles is te verzekeren. En al kon het, dan is de vraag nog tegen welke prijs. De kans op regen is significant, de beoordeling subjectief en de impact groot.
potver7 zegt
Ik snap die bezoekers niet. Dit is toch te verzekeren?
Waarom vind je dat de organisatie zich hiervoor had moeten verzekeren? Al die mensen kopen een kaartje voor een evenement dat bepaald niet voor het eerst is stilgelegd vanwege hevige regenval. Ze weten dat het nat en koud kan worden, en dat de kans bestaat dat er langere tijd niet geracet kan worden.
Even een gekke hypothese: stel dat de organisatie van Spa 2021 bezoekers de optie had gegeven om tegen bijbetaling (pak ‘m beet, 20%) een terugbetalingsoptie te bieden voor het geval de race minder dan x rondjes zou duren. Hoeveel mensen zouden daar dan gebruik van gemaakt hebben – dus zónder de kennis van wat er dit jaar gebeurd is? Niet zo heel veel denk ik…
bischero zegt
Heel simpel, tuurlijk kun je dit verzekeren (zoals ieder evenement, maar waarom zou de organisatie dit doen? Welke rationale? Zeer vermoedelijk (ben te druk om het voor je op te zoeken) staat in de voorwaarden van iedere race (analoog met ieder evenement of wedstrijd) dat het risico voor de afnemer van het kaartje is.
Maar stel, ze schrappen dit artikel, maken de koper blij met zekerheid. Wordt het kaartje 100% duurder, minstens. Heb je dan blije bezoekers?
Kansberekening: hoe vaak is het afgezegd omdat het écht te slecht weer was. Ik kan het mij niet herinneren.
En nee, ik had dit jaar geen kaartje en heb dus per definitie makkelijk l*llen. Overigens zijn er leukere circuits in de buurt om het spektakel mee te maken zonder dat je geconfronteerd wordt met slechte infra organisatie, slecht eten en veel te dure plaatsen.
pomoek zegt
Simpel. Ik vind het niet redelijk dat de volledige ticketprijs wordt vergoed. Dat je een k*t race voorgeschoteld krijgt is nu eenmaal het risico van dit soort activiteiten. Laten we zeggen de helft, dat is redelijk. De organisatie heeft helaas geen geld. De FOM en de coureurs wel. Een aantal van die coureurs (Hallo Hamilton!) vindt ook dat de toeschouwers hun geld terug moeten krijgen. Volgens mij verdienen die jongens samen bijna 200 miljoen per jaar. Laat de tickets 25 miljoen hebben gekost. De helft daarvan is dus 12,5 miljoen. De FOM betaald 7,5 miljoen en de coureurs, die hun mond vol hadden over terugbetalen, de rest.
mashell zegt
Weet je, dat is eigenlijk gewoon een heel redelijk voorstel.
superfunky zegt
@pomoek: helemaal eens. Maar het is nog simpeler: iedereen met tickets voor 2021, gratis tickets geven voor 2022. Als de coureurs dat doen hebben ze mega goede PR (stukken beter dan een doorzichtig promo filmpje van een vermomde LH die kindertjes verrast) en de sponsoren lappen vast de kosten voor ze, dus klaar.
En als 2022 al verkocht is, maak je er 2023 van. Problem solved.
ghini zegt
@pomoek: leuk idee idd, en dan in verhouding van salaris, dus yuki betaald het minst en ham het meest.
civicfk3 zegt
Lewis heeft genoeg geld om voor iedereen een kaartje te kopen, had hij ook kunnen doen ipv de organisatie aan de schandpaal te hangen.
Breinstein zegt
@civicfk3: waarom zou hij het publiek van zijn rivaal gaan betalen, in een race waarbij hij bij de uitslag genaaid is?
ghini zegt
@superfunky: sorry maar dit soort opmerkingen mag je lekker voor je houden. @autoblog
camber24 zegt
Typisch Belgisch dit. Halfbakken oplossing bedenken die wordt weggehoond in de media, en dan verbaasd zijn dat er een bak stront over ze heen komt.
toniominestrone zegt
@camber24: Wat dat betreft organiseren wij Ollanders het een stuk beter! Proest!
Dutchdriftking zegt
Als je de fans echt tegemoet wilt komen, verbeter dan de situatie op het circuit. Daar hebben we komende jaren allemaal wat aan…..
flyerbunch zegt
@dutchdriftking: dat was al gepland..
https://www.autoblog.nl/nieuws/spa-francorchamps-zal-nooit-meer-hetzelfde-zijn-1044656
ty5500 zegt
Ze moeten nu eenmaal roeien met de riemen die ze hebben. Ze bulken niet van het geld en dan vermoed ik dat de diehard fans het kleine verlies verkiezen boven het risico dat de organisatie het een jaar later financieel niet meer rond krijgt. Alle kosten waren immers reeds gedaan.
Zoals hierboven gezegd, je kan nu eenmaal niet alles vergoeden en al zeker niet als het over de grillen van de natuur gaat.
Johanneke zegt
Doe dan niks en zeg gewoon er is geen geld jammer joh. Dit maakt het alleen maar pijnlijker ja.
Breinstein zegt
Ik had verwacht dat Max zijn WK trofee zou omsmelten in 70.000 mini variantjes en deze uitdelen. Kan hij het cadeau terugbetalen. Of doen alleen echte kampioenen dit?
bernoulli zegt
Wat ik niet uit het stuk haal, is door wie die goedmaker nu wordt aangeboden.
Je hebt het circuit en je hebt FOM. Het is de westrijdleiding geweest die besloten heeft niet echt te gaan racen. Daar kan het circuit weinig aan doen.
jaapiyo zegt
Niet chique. Ik vrees dat het een keiharde zakelijke afweging is. Ze weten qua capaciteit dat de de komende jaren met Max sowieso ramvol zitten, dus ze hoeven geen ‘goodwill’ te kopen. Bij de tijd dat Max stopt is dit allemaal alweer vergeten. Neemt niet weg dat deze mensen zwaar genaaid zijn. En dat de race gewoon verreden had moeten worden. Deden ze in 1998 ook en dat werd een klassieker.
ghini zegt
@jaapiyo: tja dat laatste is lastig. Kans op schade en ongelukken was zo groot dat je je überhaupt kan afvragen of dat een race was geworden, dan zou je van rode vlag naar rode vlag gaan, elke keer wachten, opruimen, herstart en wachten op de volgende rode vlag. Schiet niet op, voor niemand leuk en kost idioot veel geld.
petroldrinker zegt
Ik vind nog steeds dat ze gewoon hadden moeten racen, maakt het wellicht is een x een leuke race op spa…
ghini zegt
Ik ben wel benieuwd waarom andere circuits wel geld kunnen verdienen maar Spa niet? Juist een circuit met zoveel historie, waardering van coureurs etc zou toch juist wat waard moeten zijn? Nu heb ik geen idee hoe circuits geld verdienen en waar de kosten allemaal in zitten maar als Spa geen geld kan verdienen dan gaat er toch wel echt iets fout. Er worden toch allerlei races gehouden? Net als andere circuits? Trackdays? Tests? Promo dagen? Events rondom circuit?
ouwedibbes83 zegt
@ghini: ik denk dat een aantal circuits zoals Abu Dhabi, Qatar, Saudi Arabië, Sochi, etc. de F1 graag in hun land zien neerstrijken om zo een positiever beeld van hun land te creëren.
Ze willen graag meer tourisme, want het einde nadert van hun op olie export gebaseerde economie. Nu investeren en grote evenementen naar hun land halen, zet hun op de kaart.
De Belgische overheid heeft die stimulans voor hun economie niet nodig en krijgt het niet verkocht om veel belastinggeld in zo’n evenement te pompen. En waarom zouden ze, Spa is kennelijk zo belangrijk voor de F1 kalender dat FOM wel bijspringt cq hun vergoeding aanpast.
gezondverstand zegt
Het ticket 2022 voor half geld voor iedereen met een 2021 ticket.
Max zegt
Echt een lachertje. Eerlijk zou zijn op kosten van FOM en coureurs. Iedereen die dit jaar een kaartje had en die volgend jaar weer een kaartje koopt: 50% korting op het nieuwe kaartje. Dan is het verlies gelijk verdeeld over iedereen.