Tesla heeft informatie bekendgemaakt over de komst van het goedkopere model.
Natuurlijk kan de Amerikaanse autofabrikant niet eeuwig teren op de Model S tot en met de 3. Daar moeten een keer nieuwe modellen bijkomen. Het liefste betaalbare modellen voor de massa, zodat een nog grotere groep kennis maken met het merk, wat weer tot een groei van de omzet kan zorgen.
Nieuw Tesla model sneller dan verwacht
Via zijpaadjes was bekend dat er een Model onder de 3 in de maak is, maar nu is het officieel bekendgemaakt op papier. Tesla zegt te werken aan een goedkoper, compleet nieuw model en deze komt eerder op de markt dan verwacht. Die aankondiging deed het merk met de presentatie van de kwartaalcijfers.
We have updated our future vehicle line-up to accelerate the launch of new models ahead of our previously
communicated start of production in the second half of 2025. These new vehicles, including more affordable models, will utilize aspects of the next generation platform as well as aspects of our current platforms
Het eerste kwartaal verliep niet al te jofel voor het merk. Met deze aankondiging plakt Tesla een pleister op een pijnlijke plek. Door groot nieuws te brengen stelt Tesla aandeelhouders gerust dat er nog genoeg in het vat zit.
De productie van de nieuwe elektrische auto moet nog dit jaar van start gaan. In eerste instantie werd dit goedkopere model pas in de tweede helft van 2025 verwacht. De EV maakt voor een deel gebruik van bestaande technieken. Daardoor kan dit nieuwe model van de bestaande productieband rollen.
Beleggers reageerden positief op het nieuws. Het aandeel Tesla sloot gister op de beurs in het groen. Het is nu te hopen dat de Amerikaanse autobouwer inderdaad zijn woord gaat waarmaken. De aankondiging werd natuurlijk gedaan om aandeelhouders tevreden te houden, maar dan moet je ook leveren. Kortom, eind dit jaar of begin volgend jaar kun je een goedkopere Tesla verwachten. Details ontbreken nog.
Tot die tijd is de goedkoopste Tesla de Model 3. De instapper kreeg onlangs een prijsverlaging, ook in Nederland. Daardoor kun je nu inclusief subsidie voor minder dan 40.000 euro in een nieuwe Tesla rijden. Of je breekt de bank en kiest voor zo’n gloednieuwe Model 3 Performance.
scrmeagle zegt
Of je kiest niks
wimof zegt
Nog goedkoper, je houdt wat je hebt, wat is daar mis mee.
En beweren dat dat larie is ontkracht ik meteen, mijn T4 heeft 537300 km
Dutchdriftking zegt
En nu hopen voor Tesla dat deze deadline wel gehaald wordt. Naast een nieuw model zijn vervangers IPV facelifts voor de huidige modellen natuurlijk ook nodig. En als je op het oude continent echt succesvol wilt zijn, dan ook een station op basis van de sedans.
pomoek zegt
De goedkoopste auto van Nederland, een Dacia Spring, kost bijna 17.000 euro. Maar heeft een bereik van 165 km. De Renault 5 die eraan zit te komen heeft een bereik van 260km en kost 25.000 euro. Daar zit nog wel een gaatje voor een auto met een bereik van 200-220km voor een prijs van 20.000 euro denk ik. Dat zou dan voor de meeste gezinnen een auto ” voor erbij” zijn.
potver7 zegt
Dat laatste zou ik toch echt wel willen ontkrachten. Bij de meeste gezinnen die een auto ‘voor erbij’ hebben, is dat een gebruikt exemplaar, die kopen daar geen nieuwe voor. Sowieso wordt 80% van de nieuw geregistreerde auto’s in Nederland zakelijk aangeschaft.
Dus ja, wellicht dat dit soort auto’s uiteindelijk een plekje vinden als auto ‘voor erbij’, maar de initiële aanschaf wordt gedaan door een andere doelgroep.
Richmond zegt
dus een concurrent voor de e-308, astra, Ionic 5, ev6 etc
William zegt
Meestal loopt bij Tesla alles minimaal een jaar uit, dus 2026 is vermoedelijk meer realistisch.
Volgens insideevs heeft Pepsico in 2017 100 semis besteld. Er zijn pas 36 stuks geleverd. En hoe lang is Tesla al met die vrachtwagen bezig?
Mike zegt
Nieuwe modellen, zou de roadster er dan ook eindelijk eens aankomen
Svda zegt
Dan weer niet, dan weer wel. Ik snap wel waarom de aandelen steeds harder aan het zakken zijn.
por100 zegt
Mee eens, heb liever dat Tesla zich focust op betrouwbaarheid nu en dat ze waarmaken wat ze beloven met planning (bijvoorbeeld met nieuwe model Y).
Maar het is natuurlijk ook weer tactiek. Als je nu weet dat je straks voor 25K een auto kan kopen met redelijke actieradius, dan geef je dat nu niet uit aan modellen die nu zoveel kostten met slechte actieradius.
Svda zegt
Betrouwbaarheid in het bedrijf word steeds minder maar ook in de wagens zoals de model 3 als je weet wat daar verder afspeelt. Aandelen hebben boven de 1200usd gestaan paar jaar geleden en nu is het steeds verder aan het wegzakken. Ook op de manier hoe ze met hun personeel om gaan en de klappen gaan binnenkort ook in nederland vallen.