Als een Porsche Taycan 4S net buiten je budget valt is er goed nieuws: de 4S blijft niet de instapper.
De Tesla-killer van Porsche werd geïntroduceerd als de Turbo en de Turbo S. Met deze naamgeving zorgden de Duitsers meteen voor de nodige gespreksstof. Later voegden ze daar ook de minder controversieel genaamde 4S aan toe. Tot op heden is dat het instapmodel. Dat gaat echter niet zo blijven. Porsche zou Porsche namelijk niet zijn als ze niet legio modelvarianten uit zouden brengen.
Porsches R&D-baas Michael Steiner doet tegenover CAR Magazine een boekje open. Hij verklapt dat de nieuwe variant van de Taycan achterwielaandrijving krijgt en een kleiner accupakket. Dat zou dus betekenen dat nieuwe instapper het met minder dan de 79,2 kWh die de 4S tot zijn beschikking heeft moet doen. Dat betekent eveneens een range van minder dan 400 km. Dat is best magertjes voor een auto als deze.
Er staat wel tegenover dat de auto een lager prijskaartje krijgt. De prijsverschillen tussen elektrische auto’s met verschillende accupakketten kunnen behoorlijk groot zijn. Zo is de 4S, die €109.900 kost, bijna een halve ton goedkoper dan de Turbo. De prijs van de RWD Porsche Taycan zal waarschijnlijk dus ruim onder de ton uitkomen.
Volgens Steiner is deze variant van de Taycan bedoeld om het model meer bereikbaar te maken, “in het bijzonder voor markten die geen 4WD nodig hebben.” Als voorbeeld noemt Steiner daarbij China, maar we gaan er gemakshalve even vanuit dat hij Nederland ook tot deze categorie rekent.
Wanneer de RWD Porsche Taycan zijn opwachting maakt is nog niet bekend. Het is ook de vraag of de auto wel een kans maakt. Voor €87.800 heb je namelijk een Model S Long Range met een actieradius van 600 km. Dat is een schril contrast met een bereik van minder dan 400 km. Als je een Taycan wil kun je het dus beter meteen goed doen en voor een Turbo gaan, of op z’n minst een 4S.
Via: CAR Magazine
hbk62 zegt
Liever toch een Porsche. Dan zo’n eenheidsworst als Tesla.
flutterby zegt
@hbk62: Doe mij maar z’n eenheidsworst anders weet binnen no-time de hele wijk welke auto ik rijd.
rutgerg zegt
Tja voor pak m beet 31.000 heb ik een Škoda octavia TDI met een range van 1100km. Kun je net zo min met een Porsche vergelijken als een Tesla…. misschien nog wel meer aangezien de Škoda en de Porsche nog onderdelen delen.
lekkerlinksrijden zegt
@rutgerg: welke onderdelen deelt een Octavia met een Taycan?
flatsixx zegt
@lekkerlinksrijden: Lekker links laten lullen
bartsss zegt
@flatsixx: dat is wat die linkse rakkers doen. Links lullen en rechts een zakken vullen.
ukbob zegt
@lekkerlinksrijden: bekerhouder, asbakje en antenne ;)
lekkerlinksrijden zegt
@ukbob: ventieldopjes niet?
rutgerg zegt
Zoals alle auto’s uit de VAG groep. Geen idee welke maar ze delen allemaal onderdelen.
Dutchcarwizard zegt
Geen enkele markt heeft 4WD echt nodig. Laat staan aan een electrische vierdeurs Porsche.
felixff zegt
@baidu: Recoupereren is alleen wel veel effectiever op de vooras.
Dutchcarwizard zegt
Ik denk dart je de achteras niet aan het blokkeren krijgt hoor, met recupereren.
flutterby zegt
@baidu: Geen idee wat de markt hier mee te maken heeft maar die gebruiken vaak 4×4 vanwege het hoge trekgewicht zodat ze de marktkraam soepel mee kunnen nemen. Een elektrische aandrijflijn zou hier technisch perfect voor zijn, alleen moet de markt niet te ver weg zijn.
mashell zegt
@baidu: sommige inwoners van de Alpen landen beweren 4WD echt nodig te hebben.
cdlop01 zegt
Duitse journalisten hebben de Taycan gereden zoals het hoort, dus snel optrekken en hoge snelheden, bereik , slechts 75km. Bij wat meer gematigde rijstijl, 175 km en bij zeer gematigde rijstijl niet meer dan 300km,…. kruipend door verkeer.
Stijnson zegt
@cdlop01: Hebben ze ook een vergelijkbare test met andere electrische auto’s gedaan?
bosje zegt
Heb je een link oid naar deze test?
jelmer zegt
Matt Farah, van the Smoking Tire, heeft de 4S aan een praktijktest onderworpen en constateerde “without even trying” ruim 450 kilometer te halen.
https://youtu.be/K3AvSjPGuzo
5cilinder zegt
@cdlop01: Matt Farah kwam met normaal rijden op max. 470km met een 4S.
laptom zegt
@cdlop01: onzin. Ik heb vorige week een Taycan mee gehad en behoorlijk zitten te trappen. Meer dan dat je onder normaal rijden verstaat. Na 200km de auto geretourneerd zonder te tanken. Wellicht dat je over de Nordschleife maar 75/100km haalt, maar dat doet mijn 911 ook maar nauwelijks op het circuit.
stuko zegt
@cdlop01: duurt wel erg lang met dat linkje… waiting
bosje zegt
Laatst een Taycan langs zien komen, wat een enorm imposant apparaat zeg. Samen met de Porsche badge en bijbehorend interieur zal dat toch wel wat kopers over de streek trekken. Als hij in de praktijk daadwerkelijk 300-400km ver komt is dat voor een redelijke groep mensen toch meer dan voldoende voor de dagelijkse ritten (en voor de wintersport pak je toch de Macan van vrouwlief).
fanboy zegt
Maar die Macan wordt ook elektrisch.
Als het dan allemaal van die snelle wagens worden waar je niet heel ver mee komt, dan wordt het niet erg praktisch.
Je hoeft Tesla niet te vergelijken met Porsche, je kunt Tesla misschien niet als gelijkwaardig zien etc, maar als je een ton neer legt voor een premium auto, dan is het wel lullig als je er niet zo ver mee komt. En een heel supercharger netwerk mist.
mashell zegt
@fanboy: ionity breidt vlot uit en ze kunnen sneller laden dan de Tesla superchargers, Tesla ondervindt nu de wet van de remmende voorsprong.
flutterby zegt
@mashell: hoe heeft Tesla precies last van de wet van remmende voorsprong als ze bezig zijn om alle locaties om te bouwen naar V3 specificaties?
Volgens heeft Ionity gezegd dat ze in 2021 wil evenaren wat het supercharge netwerk in 2018 was. Inmiddels heeft Tesla zeker niet stil gezeten met de uitbreiding omdat die verkoopaantallen ook moeten kunnen laden.
fanboy zegt
Er ligt al een compleet netwerk van Superchargers. En volgens mij kun je in de praktijk ook niet sneller laden dan Tesla spul. Ja meer KW bij de Porsche, maar hij komt er minder ver mee.
Daarbij komt dat Ionity hartstikke duur is.
Je kunt nu al naar Portugal of noorden van Noorwegen met superchargers. Hiervoor kun je een 6 jaar oude Tesla kopen en nog steeds werkt het mooi. En goedkoop of zelfs gratis.
samvd zegt
@bosje: Of de 992 turbo s van je vrouw ??
w0ut zegt
Bij de 4S heb je toch nog de optie om voor een groter accu pakket te gaan. +8000 euro geloof ik.
Hopelijk is er bij dit model ook een ‘accu upgrade’ beschikbaar.
airditude zegt
Alsof je met een benzine Porsche met flink trappen wel 400km ver komt ?. Blijft verbazend hoeveel mensen als schapen range als maatstaf nemen. Terwijl de meeste van ons echt geen 400 km op een dag rijden. En de uitzonderingen die dat wel doen, zullen hieronder vast het hardste roepen dat zij het wel nodig hebben ?
jelmer zegt
Exact. En alsof range het enige is wat prijs bepaald – in plaats van in combinatie met het merk, de acceleratie, topsnelheid, stuurgevoel, wegligging, remgevoel, remvermogen, interieurontwerp en -materiaal, ….
hbk62 zegt
@airditude: 911 GTS (997) doet makkelijk 1 op 9: ca 700 km op een 90 liter tank
hbk62 zegt
@hbk62: sorry: 800 km
mashell zegt
@airditude: voor de thuis detentie kwam deed ik dat wel, wekelijks een keertje (of twee) 400km (eigenlijk 700km) op een dag rijden. Iets wat ik met een Taycan ook met plezier zou doen, de Taycan kan namelijk erg snel laden.
laptom zegt
Niet als je erop trapt, dan is 1 op 4 ook heel realistisch. Op het circuit is 1 op 2 ook geen uitzondering.
jdeboer zegt
Tja, VW raakt die dingen aan de straatstenen niet kwijt.
Dutchdriftking zegt
Tja, Porsches verkopen zo goed omdat ze zo fijn zijn, Niet omdat ze zo goedkoop zijn. Vergelijking met een Tesla gaat daar al scheef.
jometdebanjo zegt
Fuck Tesla!