Het kabinet houdt de prijzen voor benzine in de toekomst nog even laag.
We willen geen seconde pretenderen dat de benzine momenteel lekker goedkoop is, maar wees ervan bewust dat het veel erger had kunnen zijn. De prijzen lagen lekker op hun gat tijdens de onzekerheid van de Oekraïne-oorlog vanaf 2022. Terwijl wij de prijzen zagen stijgen tot bedragen ver boven de 2 euro per liter, greep het kabinet in. Daar profiteren we nog steeds van. Maar ja, dat is natuurlijk altijd tijdelijk als het aan het kabinet ligt, want het is allemaal niet gratis.
Accijnskorting blijft
Gelukkig hebben we voorlopig niks te vrezen. De Telegraaf meldt dat Kabinet-Schoof van plan is om ook in het jaar 2025 nog korting te geven op benzine. De benzine zou zonder de korting weer tegen de 2,40 euro per liter aan schuren. Diesel is nog goedkoper, maar ook daar zouden de prijzen weer gevaarlijk dicht bij de 2 euro per liter komen. Niet dat de benzine pertinent goedkoop blijft dan wel niet meer gaat stijgen, maar het bespaart toch weer de nodige knaken.
Stijging dreigt
Dat is 2025, ietsje verder in de toekomst volgt een potentieel scenario waar de benzineprijzen ineens vrij explosief gaan stijgen. De korting is namelijk begroot voor 2025, maar om 2026 daar nog eens bij te pakken gaat een dure opgave worden. Er zou zo’n 1,5 miljard euro voor uitgetrokken moeten worden. En dat hebben we niet, dus kan de korting niet vastgehouden worden.
Dus, nog heel even genieten van je benzineslurpers voordat de prijs voor benzine niet meer kunstmatig verlaagd kan worden. Dan kan tanken nog wel eens een duur grapje gaan worden.
Foto-credit: BMW M4-eigenaar kan de hoge prijzen niet meer aan, door @Row1 op Autoblog Spots.
3246cm252kw zegt
Geweldig 1 Europa
maotje zegt
Wat heeft 1 europa hiermee te maken?
cloverleaf zegt
Wat een domme reactie. Luxemburg, Oostenrijk, Litouwen en Polen liggen ook in de EU en hebben veel goedkopere brandstof.
maotje zegt
@cloverleaf
Kost een pak melk, een fles cola en een brood in die landen dan wel hetzelfde als hier in nederland?
maotje zegt
@cloverleaf had je al uitgezocht of brood, melk een cola wel de zfde verkoopprijs hebben als in nederland? Of ben je dr achter gekomen dat die reactie toch niet zo dom was als je dacht?
Het is dom om te denken dat 1 europa gaat over overal dezfde benzineprijzen.
Verdiep je eens in wat 1 europa nou inhoud.
hondafiel zegt
Kwartje van Kok komt eindelijk terug in de portemonnee.
borrelnoot zegt
Haha goedkoop… Vorige week in Samnaun voor 1,37 getankt. Dat was goedkoop.
frederik zegt
Nou ja, korting… Minder heffing zou ik het liever noemen.
racerx zegt
Ik vind het nu de moeite niet om 20km naar België te rijden voor 98, in 2026 wel als ik dat zo lees.
Robert zegt
Of ze het nu via de via de brandstofaccijnzen doen of via de btw-verhoging op o.a. sport en cultuur, het geld pakken ze toch wel van je af..
RiKe zegt
Dus doen ze het liever allebei zodat ze nog meer geld kunnen uitgeven aan kansloze projecten of falend beleid.
RiKe zegt
De verkoop van EV’s stort in, hoe forceer je dan alsnog een overstap naar duurdere mobiliteit (voor de meeste omdat die niet kunnen profiteren van een oprit en zonnepanelen)? Je maakt de andere mobiliteit gewoon NOG duurder.
Mike zegt
Dit zal waarschijnlijk inderdaad het beleid worden het komende decennium om daarna te concluderen dat de consument echt zelf een EV wilde.
audirs3 zegt
Ook zonder oprit of zonnepanelen (zoals de meeste stedelingen niet hebben) is een EV vol ’tanken’ stukken goedkoper dan een tank benzine.
racerx zegt
Duurt alleen zo verrekte lang.
audirs3 zegt
Wat een geldverspilling. Dit grapje kost 1,5 miljard per jaar, bijna 100 per inwoner. En aangezien maar de helft daarvan tot de beroepsbevolking behoort, betaalt de werkende man/vrouw hier dus gemiddeld 200 euro per jaar voor. Ook de thuiswerkers of mensen die fietsend of met OV naar hun werk gaan. Echt onzinnig. Hopelijk valt Schoof 1 snel…
DeWitteCondor zegt
Daar ben ik het niet mee eens. Verbruiksbelasting is een van de ‘eerlijkste’ belastingvormen. Op brandstof zit al een berg aan belastingvormen dus dit relatief kleine stukje zou niet per se ook ten koste hoeven gaan van de autorijder. De mensen die met het OV reizen worden juist gepamperd met subsidie – niet in de vorm van subsidie aan de NS maar wel in de vorm van een staatsbedrijf dat de hele infrastructuur voor de trein overeind houd. Daardoor kunnen ze dat tegen deze prijs blijven doen. De verhouding wordt hiermee, in theorie althans, iets minder scheef. Zo erg is dat niet lijkt me.
pomoek zegt
Mensen die met het OV gaan worden gepamperd met subsidie? Als prorail en NS geen semi overheid waren dan was het treinkaartje onbetaalbaar, gingen er meer mensen met de auto rijden werden de files langer en de co2 uitstoot hoger. Wees blij met ieder persoon dat beslist niet met de auto te rijden en de trein te pakken om te reizen. Dat mag best een klein beetje subsidie kosten.
kilum zegt
Treinkaatjes zijn nu al absurd duur. Als ik samen met mijn vrouw naar Den Haag ga en terug vanaf Haarlem ben ik gewoon 50 euro kwijt aan OV kosten. Met de auto kan ik voor dat geld 5x heen en weer rijden. En dan heb ik niet eens een zuinige auto.
pomoek zegt
Klopt aardig. Wanneer je met meer dan 2 mensen reist ben je eigenlijk gek om de auto te laten staan.
William zegt
LPG is nog steeds spotgoedkoop, maar niemand wil ’t meer. Behalve RAM 1500 rijders.
MarcoM zegt
Reken er maar op dat per 1 oktober de brandstof zeker 10 cent per liter meer gaat kosten.