Je moet alleen wel een handige Harry zijn om de goedkoopste Lexus LFA weer helemaal heel te krijgen.
Wat was het een toestand, hè? Toen je in 2010 meer dan 340.000 euro moest neerleggen voor een Lexus LFA. Dat was ongekend duur voor een auto van Lexus. En dan had het prestigeproject voor het luxemerk van Toyota ook nog wat praktische probleempjes waardoor ze nog op de dealerpleinen bleven verstoffen ook. Had je het nou maar gedaan. In de huidige tijd levert een LFA in goede staat zeven cijfers op.
Goedkoopste LFA
Dat kan goedkoper! In de VS staat momenteel een Lexus LFA te koop die waarschijnlijk geen zeven cijfers kost. Helaas wordt ook vrij snel duidelijk waarom. De zilveren LFA heeft een flinke schuiver gemaakt. De 560 pk over de achterwielen kunnen in slechte omstandigheden nog verrassend uit de hoek komen en dat heeft de eigenaar des tijds geweten. Beelden van deze exacte LFA gingen dan ook al eens het internet over.
Over de staat van deze LFA kun je meerdere dingen zeggen. Ja, hij ligt goed in de kreukels, er is geen één hoek waar de Lexus eruit ziet alsof ‘ie nog heel is. Gek genoeg was de LFA tijdens zijn crash voorzien van de velgen van het Nürburgring-pakket, nu staat ‘ie weer op de welbekende LFA-velgen van het standaardmodel. Wellicht had de eigenaar die nog liggen.
Motorisch goed?
Aan de andere kant kan het erger. De impact lijkt vooral achterin gezeten te hebben bij de zilveren Lexus LFA. De voorkant ziet er nog oké uit en het lijkt erop dat de 1LR-GUE V10 nog in goede staat is. De schade is wel ‘mechanisch’, maar dat lijkt relatief klein euvel te zijn. Mocht je dus een goede deal scoren, dan hoef je enkel de ontbrekende carrosseriedelen te vinden. Het interieur lijkt ook oké: we zien geen overduidelijk geklapte airbags.
Daar zit wel het slechte nieuws in verwerkt, want carrosseriedelen voor een Lexus LFA vinden wordt zowel niet makkelijk als niet goedkoop. Voor de prijs inclusief het bedrag dat je aan Toyota moet betalen voor nieuwe carrosseriedelen kan je waarschijnlijk een intacte LFA kopen.
Kopen
Dan rest dus de vraag: wat moet je ermee? We kunnen nu een lijstje maken van auto’s waar die 4.8 liter grote Yamaha V10 voorin erg cool zou zijn, tegelijkertijd is dat zonde van een LFA die je eventueel nog een nieuw leven zou kunnen geven. Het wordt overigens een goedkope LFA, geen goedkope auto. Copart, die het ding aanbiedt, verwacht nog 710.000 dollar. Dat hebben wij sowieso niet liggen, dus iemand anders mag hem hebben.
Meer lezen? Alles over de geboorte van de Lexus LFA.
lekkerlinksrijden zegt
Ik moest een traantje weg pinken
kniesoor zegt
Zou graag eens een LFA hebben. Maar niet deze. En al helemaal niet voor 710K. Ondanks dat het US Dollars zijn.
Dutchdriftking zegt
Een stuurtje voor de playseat, een velg voor de tuinslang en de motor als tafel. Ik zie potentie.
Van Epschoten zegt
Iets voor Matt Armstrong misschien?
Jens_Roadster zegt
Of Tavarish.
okdoei zegt
Mat*
De hoeveelheid mensen die fan zijn en z’n naam verkeerd schrijft is echt ongekend. Is heel simpel, gewoon ff z’n kanaalnaam checken.
Edge zegt
Gisteren is een Icons aflevering van Jason Cammisa over de LFA uitgebracht. Ik wist wel dat de LFA moeilijk te slijten was door Toyota/Lexus, maar het verbaasde me dat de laatste LFA vorig jaar pas verkocht is. En die is dan nota bene door de dealer in Nieuw-Zeeland waar ‘ie stond zelf gekocht, omdat de auto door veranderende regelgeving voor een bepaalde deadline op kenteken gezet moest worden. Echt bizar als je ziet wat voor prachtig apparaat de LFA is, en ook als je ziet dat ze alsmaar in waarde blijven stijgen.
Als je vermogend bent en van speculeren houdt kan dit zeker wel de moeite waard zijn. Volgens Autoscout staan er nu drie LFAs te koop hier in Europa, eentje voor 875.000 euro (koopje!), eentje voor een miljoen en eentje voor zelfs 1,6 miljoen. In de US of A wisselen ze zoals in de eerste paragraaf wordt beschreven ook al voor meer dan een miljoen dollar van eigenaar. Als je voor drie of vier ton in dollars aan die auto moet laten repareren en hem dan een jaar of 5 tot 10 kunt wegzetten, ben je spekkoper.
Svenska II zegt
Dank voor die Jason Camissa tip! Geweldige video
sharknose72 zegt
Iets voor stipt?
Lambrusco zegt
Of binnenkort te vinden bij een bekende dealer in Rotterdam..
iphonistvongates zegt
Lijkt wel of zo’n alien wezen zich met veel geweld uit een borstkas bevrijd heeft. Ik hoop dat Lt. Ellen Ripley het overleefd heeft.
Johanneke zegt
Toch heeft de LFA mij nooit kunnen bekoren. Automaatje, sowieso al meh, dat heeft een EV ook. Geluid is wel bizar goed, maarja voor de rest, wat moet je er mee. Een lambo of r8 heeft ook een v10 en een automaat en gekke styling. En die worden geen miljoenmiljard waard. Dus wat maakt die LFA nou zo bijzonder.
mashell zegt
Rationeel gezien is het een niet zo mooie sportwagen met V10 (leuk maar geen V12) van een accountants wagen merk die absurd erg hoog in de markt gezet was en zou het eigenlijk enorm moeten afschrijven. Misschien hoopt men op een “halo car” effect zoals de BMW M1, of dat de LFA net zo legendarisch wordt als z’n voorganger de Toyota 2000GT. En vooralsnog lijken “zij” meer gelijk te hebben dan wij…
pechweg zegt
“Automaatje, sowieso al meh, dat heeft een EV ook.” is wellicht het domste argument wat ik ooit gehoord heb om geen automaat te willen.
On topic: het schijnt een technisch hoogstandje te zijn met jaaarenlange ontwikkeling. Ik denk niet dat ik er het geld voor over zou hebben, maar het zal voor de kopers wel te verdedigen zijn waarom dit waardevoller is dan een Lamborghini of Audi V10.
hotze zegt
Nooit de LFA-test van Hammond gezien? Misschien de meest legendarische Top Gear test ooit. En de favotiere auto van Clarkson. Dat zegt toch al iets. 0 tot toerenmax in een supersnelle tijd. En een EV heeft feitelijk toch geen versnellingsbak? Ben het wel met je eens dat bv. de Gallardo ook top is, of een 430 en beide aanzienlijk vriendelijker geprijsd en met middenmotor.
mc96 zegt
Ook leuk om te kijken naar de test van Sandor van Es met de LFA op het circuit van Goodwood. Sandor van Es is tegenwoordig hoofdredacteur van Autoweek maar was vroeger een goede tourwagencoureur. Bij de persintroductie verbrak hij per ongeluk het ronderecord voor wegauto’s op Goodwood. 😀
Fernando zegt
Op mobile heb je er eentje ongevalvrij voor 875.000€.
kniesoor zegt
@Johanneke : Ruimhartig gebruik van carbon in/voor de carrosserie, een 9000 rpm draaiende V10, klassieke proporties van de wagen (lange neus, korte kont) to name a few. Maar zou willen dat de hele wereld er zo tegenaan zou kijken als jij, dan was-ie niet zo prijzig 🙂
hotze zegt
Of is het plaatwerk helemaal van carbon?
Over de reparatiekosten: neem aan dat Lexus heeft ingeschat dat er wel eens schade met een LFA wordt gereden en reserveplaatwerk in de kast heeft liggen? Dat zou aanzienlijk schelen in de kosten.
rollingstoned zegt
Dat er weleens schade wordt gereden weten ze bij Lexus wel. De hoofdtestrijder en zijn co-piloot kwamen om in een LFA op de Nurburgring in 2010, zie:
https://www.motortrend.com/news/lexus-lfa-test-driver-killed-in-crash-in-germany-9096/
rollingstoned zegt
Dat maakt deze auto natuurlijk nog geen 700k+ waard. Dat komt gewoon doordat de markt compleet verziekt is door beleggers en investeerders. Helaas…
Rudeboy01 zegt
De sticker bij de 3 uitlaten met daarop Yoda heeft helaas niet geholpen…
Voor diegene die deze LFA gaat opknappen…”May the force be with you”.
rob5nismo zegt
Tavarish of mat Armstrong kom er maar in