Stellantis komt met een soort ‘km-heffing’, waardoor een EV betaalbaarder moet worden voor de massa.
Het bedrijf Stellantis is een mobility-bedrijf dat verschillende soorten van mobiliteit aanbiedt. Nu komt het met een nieuwe variant om een EV te leasen. Voor haar volledig elektrische modellen komt het met een huursysteem, waarbij de gebruiker een vergoeding betaalt per gereden kilometer. Natuurlijk moet je eerst een kleine aanbetaling doen en ook nog een vast maandbedrag betalen.
‘Km-heffing’ voor EV
Je kan (nog) niet alle auto’s bestellen met deze constructie. De zogenaamde ‘Electric As You Go’ is verkrijgbaar voor de Peugeot e-208, Opel Corsa-e en de Opel Mokka-e. Ben je in de markt voor een dergelijke auto dan moet je dus eerst een aanbetaling doen. Het maandbedrag is vanaf 110 euro. Hiernaast komen de kosten voor de gereden kilometers. Dit gaat je 7 cent per kilometer kosten met een minimum van 500 kilometer per maand. Ben je in de markt voor een kleine elektrische auto, dan kan het een goede deal zijn.
Het systeem is niet nieuw, in Frankrijk wordt er al gebruik van gemaakt. Andere landen volgen dus nu. Toch zit er voor ons in Nederland nog wel een beperking aan vast, namelijk dat je er nu alleen gebruik van kan maken als je een oude diesel van voor 2011 inruilt. Of een benzine auto van voor 2006. Dit om het wagenpark ‘groener’ te maken.
Wees gerust, je hoeft niet zelf de kilometers bij te houden. Dit wordt gedaan door de connectivity mogelijkheden die in alle elektrische auto’s van het bedrijf zitten. De techniek is ontwikkeld door Opel Bank, PSA Bank en e-Mobility Business Unit van Stellantis zelf.
Doel
De totale kosten moeten beter afgestemd worden met het werkelijke gebruik, aldus het bedrijf. Hiermee spelen ze in op de populariteit van betalen naar gebruik. Stellantis zegt in een persbericht dat dit nieuwe systeem de weg opent naar ‘vrijheid, eenvoud een duurzaam rijden’.
Johanneke zegt
Zijn dit echt alle kosten? Want dat is serieus goedkoop. 1000km per maand is 70 euro, maakt 180 per maand exclusief stroom. Dat is echt goedkoop. Kan toch bijna niet uit? Zou je ook zelf nog verzekering af moeten sluiten en (straks) wegenbelasting betalen?
royaledeluxe zegt
In Frankrijk doe je een eerste aanbetaling van 10000€, maar daar gaan dan wat bonussen af vanuit de franse regering en een inruilvergoeding wat dan neerkomt op 3000€ en dan +- 180€ per maand. 3 jaar assistentie en garantie. Ik lees niets over verzekering enzovoorts. Oh ja het is een contract van lange duur. Dus je zal waarschijnlijk min 4 jaar vastzitten.
lithiumion zegt
Deze kosten trekken mij direct over de streep, mocht dit het globale kostenplaatje zijn. ‘Give or take’ 15% erbij van genoemde bedrag en dan zit je nog goedkoop.
DeGoudenRaket zegt
Is dit een advertentie…?
Hoe dan ook, 110 per maand, 0.07 euro per kilometer…
Is die 110 incl verzekering, wegenbelasting etc? En ‘vanaf’ 110 euro, moet je bijbetalen voor airco ofzo nog?
En wat is de aanbetaling? En is dat om in te kopen, of krijg je dat terug?
Want afhankelijk daarvan is deze deal te mooi om waar te zijn lijkt me. Zoveel vragen. Ben erg benieuwd.
lekkerlinksrijden zegt
Maar waarom alleen maar oudere diesels en benzine slurpers, elektrisch rijden is toch altijd beter voor het milieu?
goteza zegt
Nee, elke electrische auto extra is ook minder goed. Voor iemand die nu alleen maar loopt of fietst is het natuurlijk niet beter voor het milieu om een electrische auto te nemen.
lekkerlinksrijden zegt
U bent op Autoblog, niet op Groen24
maotje zegt
Niet waar. Jouw gezondheid ondervind totaal geen hinder als er een elektrische auto gemaakt word.
Henkie zegt
Wel interessant. Maar wat als je die kilometers niet haalt met de auto. Ik weet het is maar 6000km per jaar.
Maar er zijn jaren geweest dat ik minder reed.