Leuk he die ID.Buzz? Maar niet goedkoop! Er is nu een goedkope ID.Buzz onderweg, de Freestyle.
Ondertussen mag je de ID.Buzz range bijna uitgebreid noemen. Gisteren schreven we over de nieuwe Cargo versie van de ID.Buzz waarbij eigenlijk alles sneller en beter is geworden.
Vandaag worden nieuwe toevoegingen aan de personenversies bekend gemaakt. Ook die versie valt onder Volkswagen Commercial Vehicles. De bestelwagen mensen binnen VW claimen ook de personenwagenversie namelijk. Het is ze gegund.
Maar het grote nieuws is dat er 2 nieuwe basisversies van de Buzz bij komen en in het internationale persbericht wordt er gesproken over een prijs onder de 50.000 euro in Duitsland. Het gaat om de ID.Buzz Pure en de ID.Buzz Freestyle. Die tweede valt met zijn Duitse prijs van € 49.998 ruim 10.000 euro goedkoper uit dan voorheen de basisversie. Want nu begint de prijslijst in Duitsland bij € 60.892,30. (in NL begint de prijslijst bij € 56.990,-)
Kijk, dat gaat de goede kant op. Logischerwijze verwacht je dat je hier ook iets voor moet inleveren en dat is inderdaad het geval.
ID.Buzz Freestyle en Pure
De ID.Buzz Freestyle en de Pure hebben minder power en een kleinere accu. Kon iedereen voorheen nog rekenen op 77 kWh accucapaciteit, deze basisversies moeten het met 59 kW doen. Dit betekent dat de actieradius ook wil een klapje krijgt. Die is indicatief 330km. En dat zal waarschijnlijk nog wel iets tegenvallen wanneer jij echt de ID.Buzz vol laadt met 5 volwassenen met bagage. Maar goed, de prijs is er naar. Het vermogen van de motor is ook ‘slechts’ 125 kW (170 pk).
Aan de buitenzijde zie je wel dat de Freestyle ‘poor man spec’ is want je krijg gewoon weer ouderwetse zwarte/grijze plastic bumpers. Zwarte stickers aan de onderzijde van de deuren en 18 inch wielen, met wieldoppen. Helaas zijn er nog geen foto’s van beschikbaar, maar we hebben wel een beeld van de Cargo met plastic bumpers en tsja..
Het heeft wel iets stoers, maar dat mag eenieder voor zichzelf bepalen. Vooral de actieradius zal hetgeen zijn waar je een keuze in moet maken.
De Nederlandse vertegenwoordiger van Volkswagen geeft aan dat de basisversie met kleine accu ook naar NL komt, waarschijnlijk in september. Over prijzen nog geen uitspraken. Maar als we kijken naar de huidige basisprisj
ID.Buzz GTX met 1.800 kg maximaal trekgewicht
We hebben natuurlijk ook nu de topversies van de Buzz, dat is de GTX in twee lengtes. De korte versie mag zelfs 1.800kg trekken. De lange versie komt tot 1.600kg. Eindelijk kan je dus nu je airstream met de Buzz trekken (zoals in de hoofdfoto van dit artikel).
Dit komt omdat de GTX natuurlijk een sterkere motor heeft. Overigens heeft de korte versie de 79 kWh accu en de lange versie de 86 kWh accu. Maar beiden beschikken over 2 motoren met in totaal 250 kW (340pk). De WLTP actieradius van die versies is 423km voor de korte versie en 475km voor de lange versie.
Er valt dus zeker iets te kiezen als jij perse een ID.Buzz wilt!
Wij reden eerder 3 maanden met de 77 kW versie als duurtester.
lekkerlinksrijden zegt
330km, in de praktijk met lagere temperatuur ongeveer 200km en met volle belading 150 km in de winter? Wat een vooruitgang is het toch hè
RutgerK zegt
Dat is een eigen ervaring of een mening?
Deze variant wordt natuurlijk niet gekocht om eens per maand naar het vakantiehuis in Zweden te rijden. Deze variant is voor veel klusbedrijven en lokale transportbedrijven prima. Zelfs als is de actieradius 150 kilometer dan nog past het in goed het werkgebied. Een kennis heeft zijn T5 TDI ingeruild op een Vivaro-e. Prima voor binnen de randstad en ook geen hoofdbrekens of wel of niet een binnenstad in mag rijden. Kostentechnisch scheelt het hem ook. Maar goed hij heeft 6 jaar bezit van de T5 doorgerekend en zijn klantenkring over die periode nog eens doorgelicht.
wimof zegt
Laat staan met de trailer erachter, zoals op de foto ( zou hij van laadpaal tot laadpaal geraken?)
nicolasr zegt
Ik zou weleens in die lange GTX willen rijden. Was op slag verliefd op onze duurtester, dus dat zal dan allengs erger worden!
michaelras zegt
en dan weer schade rijden zeker
Allison Burgers zegt
Vroeger was je helemaal het mannetje met 170pk in je Transplofter. Nu is het de instapper.
j4cks0n zegt
Daar hebben we het weer. “Goedkope”. Steeds vaker vergeet de schijnbaar rijkbedeelde Autoblog-redactie dat Jan Modaal een kleine 40k verdient per jaar. Auto’s van 25k worden steevast spotgoedkoop genoemd en ook deze IDBuzz is ineens goedkoop. Enig inlevingsvermogen in het leespubliek zou niet overbodig zijn.
mashell zegt
En enige realiteitszin van Jan Modaal zou anders ook prettig zijn. Een nieuwe auto van €25.000 is in het aanbod van auto’s gewoon goedkoop, de meesten kosten meer. Een auto kost gewoon geld maar heel velen kunnen dat allemaal prima betalen want we hebben op 18 miljoen mensen bijna 9 miljoen auto’s rijden. Natuurlijk snap ik dat je droomt van een nieuwe auto maar dat is voor veel van de mensen niet haalbaar en eigenlijk ook gewoon onverstandig. Is dat erg? Nee, het is minstens de laatste 30 jaar al zo. De realiteit accepteren is een belangrijke stap naar geluk.
pomoek zegt
Dat niet alleen. Auto’s zijn de afgelopen 30 jaar gewoon beter geworden. Airco plofzak, abs, elektrische ramen. Is tegenswoordigs op vrijwel alle auto’s standaard aanwezig. Waren destijds dure opties. Ok, de asbak was standaard aanwezig in iedere voiture, daar moet je nu het “rokerspakket” voor aanvinken..
rbou zegt
Ze moeten ook komen met een versie met een wltp richting de 600km (reeel misschien 450) ipv versies met minder range.
pomoek zegt
Ik blijf dit overigens een boek geld vinden voor een busje. Jammer dat dit niet goedkoper kan. De steelies vind ik dan wel weer gaaf.
monsieurleloure zegt
Een versie die je absoluut niet wil hebben.
Beperkte actieradius en het ziet er niet uit.
p993 zegt
Wat maakt die busjes eigenlijk zo duur?
MarcoM zegt
Goedkoop? Over 5 jaar ja.