De nieuwe goedkope Tesla Model 2 moet de Volkswagen ID3 en Nissan Leaf van repliek dienen.
Tesla gaat als de brandweer de laatste tijd. Bijna alles wat ze introduceren verandert in goud. Elke tweet van Elon Musk wordt geborduurd en opgehangen op alle toiletten. Daarbij vinden we alles wat ze doen gaaf en vooruitstrevend. Nietwaar?
Het is een kolderiek bedoelde intro, maar de wereldominantie van Tesla lijkt dichterbij te zijn dan we denken. Op dit moment is Tesla actief in de hogere regionen van het markt. Hun goedkoopste model concurreert met de BMW 3 Serie. Niet echt het onderste niveau als komt op automotive aanbiedingen.
Premium
Ondanks de puike verkoopcijfers van Tesla (zeker in Europa), staat de concurrentie niet stil. Met name in het hogere segment zijn Audi, BMW, Jaguar, Porsche en Mercedes stevig van hun af aan het bijten. Die merken geven vaak een andere beleving aan premium. Denk aan hele fraaie interieurs, een infrastructuur van paleizen met rode lopers, verkopers als lakeien en enkel langzaam gefermenteerde Kopi Kuwak capppucino van gepasteuriseerde yak-melk. Ofzo. Dat is toch een andere sensatie dan met 500 andere bijtellingsvrekken in de stromende regen op een veld staan te verpieteren om snel op 31 december zo’n rijdend scheerapparaat in ontvangst te nemen.
Goedkope Tesla Model 2
In plaats van de huidige producten en beleving meer premium te maken (kost te veel geld), gaat Tesla de kant op van de massa. Er gingen al de geruchten over een goedkope Tesla Model 2. Als we Autocar kunnen geloven (ze zitten er niet vaak naast) komt deze al heel erg snel. De verkoop moet in 2023 al starten! Deze auto moet zo’n 25.000 tot 30.000 euro gaan kosten en het auto’s als de Volkswagen ID3 en Nissan Leaf heel erg lastig maken. Ter referentie: de goedkoopste Model 3 in Nederland (Standard Range Plus) kost nét geen 50 mille.
De goedkope Tesla Model 2 kan zo voordelig zijn vanwege een nieuw type accu dat ze bij Tesla hebben ontwikkeld. Ze moeten voornamelijk eenvoudiger en goedkoper te produceren zijn, het scheelt de helft aan kosten. Ook de energiedichtheid (grootste nadeel van een BEV) is iets beter. De actieradius moet zo’n 16% beter zijn dan met een hedendaagse accu. De minimale range die Elon Musk wil halen, is 400 km. Alles daaronder is niet Tesla-waardig.
Wat er daarna gaat gebeuren, is nog een beetje gissen. Volgens de Britse publicatie gaat de auto dus Tesla Model 2 heten. Wel is het de bedoeling dat eerst alle andere Tesla’s op de markt komen die gepland staan. De productie zal plaatsvinden in de Giga Factory in Berlijn. De Tesla Semi (die vrachtwagen) werd in 2017 onthuld, maar moet aan het einde van dit jaar worden uitgeleverd aan klanten. De Tesla Cybertruck moet aan het einde van 2022 klaar zijn. Dan staat tevens de nieuwe Tesla Roadster te trappelen van ongeduld.
Charles Taycan 4S zegt
@willeme: ‘Denk aan hele fraaie interieurs, een infrastructuur van paleizen met rode lopers, verkopers als lakeien en enkel langzaam gefermenteerde Kopi Kuwak capppucino van gepasteuriseerde yak-melk. Ofzo. Dat is toch een andere sensatie dan met 500 andere bijtellingsvrekken in de stromende regen op een veld staan te verpieteren om snel op 31 december zo’n rijdend scheerapparaat in ontvangst te nemen.‘
Hahaha! Ik heb weer gelachen op deze prachtige maandagochtend, geweldig en treffend beschreven Willem!👍😉
Ben benieuwd hoe de Model 2 eruit ziet in zijn definitieve vorm, op dat fototje ziet hij er niet verkeerd uit…👌
lars zegt
Haha ik ook Charles, mijn complimenten @willeme
Pascal zegt
Ook smakelijk om deze treffende formulering gelachen :) oh jij kan dit filmpje misschien wel waarderen trouwens: https://youtu.be/bVT_yjB6lDg
goodvibrations zegt
Mooie video. Kort samengevat: Als je echt van rijden houdt de Porsche. Onverslaanbaar, andere categorie..
Ow ja, niet zo goed in IT als een Tesla natuurlijk.. Maar die Taycan maakt me hoe dan ook hebberig..
Pascal zegt
Goede samenvatting ja. Als geld geen rol speelt altijd voor de Taycan gaan.
shalomleon zegt
@Pascal: als geen geen rol speelde hoefde niemand in eens meer electrisch te rijden
flutterby zegt
@shalomleon: Zowel ikzelf als niet technisch vrouw zou graag meer betalen voor een elektrische aandrijflijn. Het rijdt gewoon zoveel soepeler met direct vermogen en met één pedaal.
Charles Taycan 4S zegt
@flutterby, eens! Daar sluit ik mij bij aan!👍😉
misterBo zegt
@Pascal: ik zou absoluut voor de audi versie gaan…mooier dan de porsche taycan
571 PK zegt
@pascal, leuk en enthousiast filmpje! Je zou zo een Taycan kopen!😜👍
Pascal zegt
@Charles zou ik in die prijsklasse zonder enige twijfel doen inderdaad! Opvallend dat het infotainment voor zo’n dure auto toch behoorlijk onder de maat is, maar ach dan maar ff Carplay aanslingeren en is dat ook weer opgelost.
Charles Taycan 4S zegt
@pascal, grappig, als eigenaar van een Taycan heb ik dat totaal niet, het werkt perfect en probleemloos, al 6 maanden! Maar wie ben ik?😜👍
Pascal zegt
@Charles je bent er gewoon aan gewend en weet niet beter vrees ik ;)
Charles Taycan 4S zegt
@pascal, ik vind het belangrijk dat een auto goed rijdt en stuurt en mij rijplezier geeft en een glimlach als ik hem zie staan. Dat biedt mij een Porsche…. de rest is bijzaak voor mij…😉
Pascal zegt
My point exactly :) en terecht ook
dwfc zegt
Willeme is er duidelijk klaar voor …. hij solliciteert duidelijk als tekstschrijver naar de cultuurwereld :-)
De eerste vertoning is einde 2021 !
De naam van het eerste toneelstuk : l’affaire tesla ( met Jaapy in de hoofdrol )
Kaarten te koop bij Autoblog !
bernoulli zegt
Tesla Romeo. Eerst zien, dan geloven.
Johanneke zegt
Ik vind het wel bijzonder dat de auto’s tegenwoordig al gepresenteerd worden terwijl productie en levering data nog jaren van ons verwijderd zijn. Dit was vroeger niet het geval of wel?
okdoei zegt
@Johanneke: vroeger moest je ook inbellen voor internet en kon je nog in de kroeg roken. Tijden veranderen.
pramm zegt
Toch wel. Er waren meer dan genoeg concept cars die op shows te zien waren, maar nog jaren af stonden van hun introductie.
avocado zegt
@Johanneke: all board the hype train! Choo choo!!!
dakarbemo zegt
weer zon pr scheet om de aandelenkoers te pleasen, ga eerst maar eens nieuwe model S’en op tempo uitleveren/produceren en wat van de andere product luchtkastelen realiseren en je borst nat maken voor stevig billenkoek in de US vanwege je misleidende autopilot gebrabbel dat doden oplevert.
Paul58 zegt
@dakarbemo: perfect toch, doe er je voordeel mee;)
Zoals je zelf al aangeeft is dit gewoon weer hetzelfde riedeltje (en gaan er nog veel komen). Ik lach de ballen uit m’n broek. Op deze manier maakt het me verder niet uit hoe goed een Tesla daadwerkelijk is (zullen vast prima auto’s zijn hoor, misschien met een klein beetje gebakken lucht in de kofferbak).
dwfc zegt
En ook nog Cryptoooos in de koffer Kevin :-)
flutterby zegt
@dakarbemo: Dit is allemaal indirecte en niet gevalideerde informatie van een journalist. Dat zou geen effect moeten hebben op de aandeelprijs. Deze combinatie van geruchten zijn ook al ruim een half jaar oud, misschien nog wel langer.
dakarbemo zegt
wanneer elk hyper cryptisch bericht op twitter van Elon al koersen van potentieel mogelijk heel in de verte relevant zijnde bedrijven doet stijgen weet je dat dit soort berichten zeker invloed hebben bij Tesla koersbewegingen.
flutterby zegt
@dakarbemo: de aandelenmarkt is wel wat robuuster dan de cryptomarkt hoor. Daarnaast heeft deze journalist niet hetzelfde bereik als Elon Musk.
dakarbemo zegt
ging niet over crypto, Elon Twittert of bralt regelmatig dingen die door de blinde volgelingen als hints naar bepaalde bedrijven worden geïnterpreteerd waarna deze aandelen door het dak gaan… zonder dat er ooit enig verband is en komt tussen deze vaak kleine toko’s en een of andere bijzondere vinding danwel Tesla.
Corrado16v zegt
Hoe zit het trouwens met die Roadster. Die werd in 2017 geïntroduceerd.
fanboy zegt
@Corrado16v: Die gaat nu dus nog heel langzaam, maar straks heel hard :P
wimof zegt
Nu de ID3, die rijdt al.
RAW zegt
Onderschat de conventionele auto-industrie niet, die lopen in rap tempo in op Tesla. Voor kleinere auto’s is snelladen (het voordeel van Tesla met zijn netwerk) minder relevant, want gewoon thuis opladen is veel goedkoper. De particulier gaat namelijk wel rekenen wat het allemaal kost en dan blijkt die snellader behoorlijk prijzig per kilometer. Ook zijn service (dealers en servicebedrijven) en garantie voor de particulier belangrijker dan voor de zakelijke bijtellingsvrekken. En persoonlijk wil ik gewoon een mooie auto voor mijn spaarcentjes en dan kom ik meestal niet bij Amerikaanse merken uit.
koeberg zegt
Ik voorzie dan ook vooral een continuering van de situatie die al decennia speelt in autoland: Amerikaanse merken doen het vooral goed in Amerika, Europese merken doen het vooral goed in Europa en de Japanners doen het overal goed. Al lijken de Japanners kwa elektrische auto’s de bal te hebben laten vallen en die bal is opgepakt door de Koreanen.
w0ut zegt
Ik zie ook die vergelijkingen met de muscle cars tijden. Grote, zware snelle wagens. Maar voor afwerking en finesse moest je bij de Europese merken zijn. Die waren kleiner met zielige 1600c 4 cylinders maar toch populairder hier.
Pascal zegt
Service is altijd zo’n argument dat in het voordeel van de Duitsers wordt gebruikt. Maar ik ben bij zowel BMW dealers als bij de Audi dealer in die veel te sjieke paleizen altijd te woord gestaan met een overduidelijk arrogant toontje door mannen in pakken die lijken te vinden dat ik blij mag zijn dat ze met me praten. Dit zowel bij de verkoop als bij de service afdeling. Afspraken maken kon altijd pas weken later, een leenauto was vaak maar lastig en bij Audi wilden ze m’n gloednieuwe auto uberhaupt niet eens onder garantie repareren tot ik uiteindelijk maar met juridische stappen ging dreigen. En als je verder iets wilt laten doen, standaard € 110 euro per uur durven rekenen voor een junior automonteur… koekoek!
Ik lees veel slechts over de service bij Tesla en ga er volledig vanuit dat het waar is. Maar mijn ervaring is tot nu toe: even een afspraak maken in de app en ofwel ze komen bij me thuis voor de deur langs of ik krijg zonder gedoe een dikke Model S mee als leenauto, echt niks te klagen zo ver. All I’m saying: het ligt niet zo zwart/wit allemaal.
MarcoM zegt
@Pascal: ik had bijna hetzelfde stukje geschreven, maar dan van een ander merk.
goodvibrations zegt
Ja eens, lijkt soms wel een unique selling point.. Louwman (Lexus) is stukken beter.
Pascal zegt
Klopt (via m’n pa) ook niets dan positieve ervaringen met Louwman.
Variomatic zegt
@raw68: ze hebben Tesla al ingelopen, zie de test van de nieuwe EQS op Auto Motor und Sport: dat ding blaast Tesla compleet weg..
dwfc zegt
Blaast Tesla volledig weg, ook Porsche zetten ze even op afstand.
Blijkbaar is dit artikel nog niet doorgedrongen tot bij Autoblog ….
en een testrit zal überhaupt nog een tijdje op zich aten wachten ….
De Duitsers kan je wel even op achterstand plaatsen doch de bounce back is dan velen malen sterker …
lekkerlinksrijden zegt
Lekkere tekst Willem, je bent op dreef. Een kleinere Tesla is een logische stap, misschien komt er ook nog een 1 daarna als stadsrakker, voor stedelijk gebied met een range van 250km in het b-segment
Pascal zegt
Goeie naam ‘Model 2’. In totaal krijgen we dan de modellenreeks: 2 S3XY
_Eend_ zegt
Als Tesla dan ook de Cybertruck hernoemt naar U en ook nog even een 4 maakt dan is het plaatje compleet.. 2 S3XY 4 U
Die 4 zou dan een 4×4 kunnen zijn ala de Rijdende Zeecontainer (Merc G-klasse) en de Hummer.
Pascal zegt
Je hebt al bijna S3XY CARS, waarbij CARS staat voor: Cybertruck, ATV, Roadster en Semi
flutterby zegt
@Pascal: 2 S3XY Cybertruck Atv Roadster Semi.
tinnemans zegt
Als ik soms lees over de bouwkwaliteit van Tesla’s, dan maak ik me ernstig zorgen over de kwaliteit van een auto van 20 a 25 mille. Ik heb niet het idee dat Tesla, net zoals veel US merken trouwens, veel gevoel heeft voor hoe we in Europa daar tegenaan kijken.
fabian159 zegt
Vast wel een leuke auto voor als mijn 3 jarige zoon binnen 15 jaar zijn rijbewijs haalt, als hij dan al op de markt is.
kevertje zegt
De geschiedenis staat bol van de avant-gardistische, niche, luxemerken die de markt trachtten te veroveren met een goedkoop instap-model, wat dan uiteindelijk hun ondergang werd. Vroeg of laat trapt Musk op de fatale landmijn die hij zelfs zeer selectief lijkt uit te zoeken.
koeberg zegt
Tesla is alleen geen avant-gardistisch, niche, luxemerk. Musk heeft altijd duidelijk laten weten een bulk-fabrikant te willen zijn: lage marge, hoge verkoopaantallen.
Deze model-2 past precies in de richting waar het bedrijf heen wil. Het is juist de model-S plaid die niet past in de strategie.
bassrt zegt
mijn mening is die fatale landmijn de emissie tokens die hij nu nog verkoopt aan de verschillende OEM’ers. Wanneer die niet meer benodigd zijn ben ik benieuwd naar Tesla zijn winstgevendheid. Los daarvan de techniek van Tesla is wel heel goed vind ik. Ze hadden hun techniek moeten verkopen en geen auto’s, maar dat is mijn mening.
HelldogBE zegt
Winstgevendheid op het totaalplaatje lijkt me niet mogelijk als je ziet aan welk tempo men investeert in fabrieken, laadpalen en volledig nieuwe modellen. Toch ben ik ook erg sceptisch wat er gebeurt wanneer de groei van Tesla gestopt wordt door de vooruitgang van de andere merken, pas dan kunnen we volgens mij de balans op maken…
flutterby zegt
@kevertje: Tesla maakt hele gezonde bruto marges hoor (beter dan Audi). Daarnaast worden de winsten met name ingezet op groei om telkens een goedkoper model in de markt te zetten. Zo is de Model Y uit Fremont al goedkoper te produceren dan de Model 3 uit 2018. De Y uit Austin en Berlijn zullen nog voordeliger te produceren zijn.
Cathy Wood heeft zelfs al gehint dat ze rond 2025 de Model 3 ook voor $25k in de markt zouden kunnen zetten. Uiteraard direct de kop in gedrukt door Elon Musk.
MarcoM zegt
@willeme, klopt helemaal, allemaal leuk een dure showroom met heren in keurige pakken, maar wie zit daar nog op te wachten, ja de “oudere generatie” wellicht, maar die royale verlichte ruimtes met allerlei toeters en bellen kosten veel geld en dat zit verwerkt in de verkoopprijs. Doe mij maar gewoon online een auto configureren, immers meestal weet je toch wel wat je wilt, en dan thuis laten bezorgen. Het principe van Tesla snap ik dus heel goed en ik vrees dat de gevestigde orde van Mercedes, Audi, BMW en VW het heel zwaar gaan krijgen.
dwfc zegt
Mmmm ….. in NL apprecieert men online configureren toch niet blijkbaar :-)
Bij jullie begrijpt men enkel … bijtelling.
Verkoopaantallen :
2019 : 30943
2020 : 8966
2021 : 494 ( tem 04/2021)
https://www.autoweek.nl/verkoopcijfers/tesla/
https://tweakers.net/nieuws/182704/vijf-automerken-leverden-dit-jaar-meer-elektrische-autos-dan-tesla-in-nederland.html
De EU is helaas geen lucratieve markt voor Tesla
Pascal zegt
Het lijkt me te vroeg om die conclusie te trekken. Giga Berlin gaat nog open, er worden flinke kostenbesparingen geboekt, de kwaliteit (van vooral de interieurs) gaat hard omhoog en zowel de Model Y als het (ook enorme volume)model waar dit artikel over gaat moeten nog komen. Let’s see how this plays out!
ericd zegt
Tesla’s succes blijft opmerkelijk, te meer omdat de modellen qua design nou niet bepaald opmerkelijk zijn. Zou andere merken genoeg moet zeggen. Een Tesla 2 als een Model 3 waarvan de kont is gechopt, lijkt me niet lekker ogen.
goodvibrations zegt
Tesla zal ook wel vaart moeten houden.. Hyundai en VW komen snel op gang. Wie straks de beste marges kan pakken/duiken in prijs zal winnen.
Tesla is echt extreem gewaardeerd nog op dit moment. Dat full-self-driving laat ook lang op zich wachten. Fysiek is er te weinig redundancy om echt betrouwbaar te zijn, dus dat zou ook nog aangepakt moeten worden..
Leuke wedstrijd dit. Maar ik zou ook best geïnteresseerd kunnen zijn in een model 2 als het goed stuurt en niet te duur is.. Anders liever de iD3 versie van Cupra.. en wellicht (ooit) nog een keer een goed sturende alfa? ;-)
ryser zegt
Ahum, kopi luwak, ahum…