Als je dan nog niet ‘om’ bent, de goedkope MG ZS EV kost nu 8.000 euro minder dan voorheen voor de particulier.
Wat wil de consument graag zien bij een auto tegenwoordig? Voor de kosten en het milieu is elektrisch is een pre. Voor de zitpositie en de stoere looks wil men graag een SUV. En een naam met een beetje ‘heritage‘. Oh ja, als laatste: een zeer scherpe prijs.
MG ZS EV
De MG ZS vinkt al deze vier hokjes aan. Nu heeft de MG ZS EV niet zo veel te maken het het roemruchte Britse merk van weleer, maar hey: er zijn meer merken die een andere route zijn gaan volgen.
Generieke crossover
De van zichzelf al goedkope MG ZS EV kwam al een paar keer voorbij in diverse artikelen op Autoblog. Het is een van de goedkoopste elektrische auto’s. Het is niet eens een heel verkeerde wagen, gewoon een vrij generieke crossover met een ruime uitrusting. In vergelijking met de Landwinds van vroeger is het de beste Chinese auto ooit die in Nederland verkocht is.
Prijs
De belangrijkste reden om voor de MG ZS EV te kiezen is zijn prijs. Voor 30 mille heb je namelijk een heel ordentelijke crossover met een prima uitrustingsniveau. Maar mocht je de prijs van de goedkope MG ZS EV al interessant vinden, deze is onlangs nóg interessanter geworden.
4.000 euro subsidie
Vanaf 1 juli geldt de regeling dat je als particulier door de overheid gestimuleerd wordt om een elektrische auto te kopen. Als je een occasion EV koopt, krijg je 2.000 subsidie. Koop je een nieuwe elektrische auto, dan krijg je maar liefst 4.000 euro subsidie. Daar zitten natuurlijk wel wat haken en ogen aan.
Plus 4.000 euro korting
Maar de verkopende partij van de MG ZS EV is in een gulle bui en haalt nog eens 4.000 euro van de prijs af. De goedkoopste MG ZS EV (de ‘Comfort’) kost 30.985 inclusief rijklaar maak kosten. Dat wordt na de korting van MG dus 26.985 euro. Met de overheidssubsidie wordt dat 22.985 voor een medium crossover die redelijk in de uitrusting zit.
Luxury
Mocht je een luxere MG ZS EV wensen, dan kan dat ook. Je moet dan kiezen voor de ‘Luxury’. Deze is 2.000 euro duurder en voor dat geld krijg je stoelverwarming, imitatie-leder, panoramadak, Blind Spot Monitoring en 17″ lichtmetalen velgen.
Voorwaarden
De haken en ogen zijn vrij duidelijk. Je moet de auto kopen in de periode tussen nu en 30 juni 2020. Zowel de koopovereenkomst als de registratie van de auto dienen voor 30 juni voltooid te zijn. Met terugwerkende kracht kun je de subsidie ontvangen voor auto’s die na 4 juni 2020 gekocht zijn.
Alle auto’s zijn (uiteraard) voorraadauto’s. De actie is alleen bestemd voor particuliere kopers en private lease. In dat laatste geval krijg je per maand 83 euro teruggestort voor een periode van 4 jaar tijd.
Moet je dit doen?
De kans is groot dat je nu ineens denkt: dat klinkt wel héél aantrekkelijk. Moet je zo’n MG ZS EV kopen? Als je in de markt was voor deze auto: waarom niet? Mocht je in de markt zijn voor een betaalbare EV, dan is zo’n goedkope MG ZS EV absoluut het bekijken waard. We hebben nog niet in de MG ZS gereden, maar gezien de specificaties hoef je geen asflatverslindend monster te verwachten.
Concurrentie
Wat heb je nog meer voor het geld? We rekenen de subsidie even niet mee, want die geldt voor alle EV ‘s. De Opel Corsa-e komt er het dicht bij in de buurt. Die is er vanaf 29.499 euro. Anders kom je uit bij kleintjes zoals de VW e-Up! en Smarts. Dat was het.
reactief zegt
Dit is echt een bizar goede deal door deze korting.
De auto zelf is niet mooi, maar ook niet lelijk. Een beetje saai en generiek. Het is dat ik niet in de markt ben voor zo’n soort auto, maar dit gaat wel wat ICE rijders over de streep trekken denk ik.
bernoulli zegt
Precies dit. Kan me voorstellen dat dit heel veel particulieren over de streep gaat trekken die anders een Captur, Arona of CHR zou kopen.
“Knappe” van deze MG is ook dat het een nieuw model is van een nieuw Chinees merk (die toevallig een oude naam hebben gekocht), maar dat het wel vertrouwd oogt doordat de auto zoveel wegheeft van bestaande modellen.
royaledeluxe zegt
Hij is inderdaad generiek, ik dacht dat de foto’s van een Renault waren…
De prijs is wel echt goed, maar heeft MG dealerships in de benelux?
bernoulli zegt
Van Mossel
cisn zegt
@royaledeluxe: ik dacht dat Van Mossel deze verdeelt
dutchneon zegt
Dat is toch wel de beste aanbieding sinds de 0% outlander ;)
Foramen zegt
Wat een belachelijke subsidie. Ik ben niet tegen elektrisch rijden maar als je zo’n subsidie nodig hebt deze auto’s te verkopen dan is de prijs te hoog, het product te slecht of een combinatie van beide.
eklasse zegt
@foramen: hè? Daar is subsidie toch voor? Omdat de prijs anders te hoog is, het product nog niet goed genoeg of een combinatie van beide.
Foramen zegt
@eklasse: ik vind belasting betalen niet erg maar wel als dit is om bij te dragen aan andermans infantiele auto.
florisje zegt
@foramen: Wij hebben jaren lang belasting betaald om gladde alen goedkoop in Model S, XC90 T8 en andere mastodonten bakken te laten rijden voor een poep en een scheet. Komt er eindelijk een subsidie voor een auto die echt goedkoop is en dan ga je zeuren…
Foramen zegt
@florisje: over die subsidies zeur ik ook hoor, no worries.
bernoulli zegt
Ja, want andere merken geven echt nooit korting natuurlijk.
Of andere landen… https://www.autoblog.nl/nieuws/duitsland-verdubbelt-aanschafsubsidie-ev-tot-9-000-euro-korting-156519
willeme zegt
@bernoulli: 4.000 euro korting op een auto van 27 mille waar al 4 mille subsidie op zit? Bijna Outlander-esque taferelen mijn inziens ;-).
bernoulli zegt
Ha, ja het is bizar veel. Vind het altijd wel geinig om te zien wat nieuwe merken doen om een beetje voet aan de grond te krijgen.
Denk aan Daewoo dat halverwege de jaren ’90 met speciale “taxatieteams” door het land ging om bij mensen een bizar hoog inruilvoorstel onder de ruitenwisser te doen als je zou gaan voor zo’n geyle nieuwe Espero of Nexia.
vaakbenjetebang zegt
Maar wat is het alternatief als nieuwkomer? Een superieur product bouwen en er van uitgaan dat het dan wel goedkomt omdat de concument het snapt? Ga maar eens bij Lexus buurten…
Je kunt je er als nieuwe fabrikant eigenlijk alleen maar in vechten op basis van prijs. Puur op catalogusprijs zoals destijds Daewoo, of via de fiscale route zoals bijvoorbeeld Tesla. En als je product dan goed genoeg blijkt, kun je op basis van gelijkwaardigheid (of superioriteit) concurreren. Tot die tijd ben je overgeleverd aan de koopjesjagers waarvan je dan maar moet hopen dat ze ambassadeur worden van je merk.
bernoulli zegt
@vaakbenjetebang: precies daarom vind ik het leuk om te zien hoe creatief men dan kan zijn. ?
tge2 zegt
@foramen: Iedereen in een verkwanselde Chinese MG. Ik mot em nie, al kostte die me een tientje.
SimonMc zegt
Wat is er tegenwoordig niet Chinees? En Chinees is niet synoniem voor rommel. Kijk in de smartphonewereld maar naar Oneplus, Xiaomi of Huawei. Of de bekende dronemaker DJI, jawel, ook Chinees.
flutterby zegt
@SimonMc: Stop één keer een laadkabel erin en je merkt dat het Chinees is. Wie bedenkt nou dat de klep omhoog wegklapt? Je moet praktisch op je knieën gaan om de aansluiting te zien.. En dat is echt niet het enige vreemde aan deze auto…
vaakbenjetebang zegt
Beetje flauw wellicht, maar hoe zou de kwaliteit van de lak op zo’n MG zijn? Moraal van het verhaal: aan ieder product mankeert wel wat. De vraag is dan of de consument die tekortkomingen voor het geld accepteert.
flutterby zegt
@vaakbenjetebang: nog geen klachten over gehoord, maar de verwachten voor 30k zullen niet erg hoog liggen. Wel nog 4-5 van dit soort voorbeelden die functioneel in de weg zitten en niet alleen een doorn in het oog zijn.
reactief zegt
Je weet dat de olie industrie ook enorme subsidies krijgt?
HyperTeHK zegt
Of mensen zijn te dom om goed te rekenen en kijken alleen naar aanschafbedrag waardoor subsidie nodig is om ze over de streep te trekken.
Tonnie zegt
Op de website van de verkopende partij staat de prijs van €32k incl subsidies en korting.
bernoulli zegt
Bij Van Mossel staat € 26.985 incl. BTW, met in de kleine letters dat je de laatste € 4.000,- bij de overheid moet aanvragen (**Overheidssubsidie: U dient de overheidssubsidie aan te vragen via de website van Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO).)
mashell zegt
@bernoulli: ik zou denken dat niet particulieren maar ondernemers bij die rijksdienst moeten aankloppen. Dus dat van Mossel de papieren even voor je invult.
vacano zegt
Restwaarde? 0,0 ! Max snelheid 140km/u ? Actieradius 265km? Dus ong. 200km !
Als je het je niet kan veroorloven om 10mille extra uit te geven aan bv een Hyundai Kona ofzo spendeer dit geld dan aan een Dacia Duster met LPG
bernoulli zegt
Hyundai. De restwaardekampioenen.
Als je voor het geld van een elektrische Up! in zo’n MG met alles drop en dran kunt rijden, en je bent in de markt voor een EV, dan zou ik het wel weten.
Gelukkig sta ik nu niet voor die keuze. Alles wat je vandaag koopt met een stekker, is volgende week alweer achterhaald.
HyperTeHK zegt
Behalve Tesla dan, gezien de OTA updates en de gigantische restwaarde.
En behalve de Ioniq dan die de efficientiekampioen is.
Dus ja Hyundai is inderdaad tegenwoordig restwaarde kampioen (de EV’s tenminste).
Eigenlijk schrijven alleen de Imiev drieling, accuhuur renaults enorm af, en de Leaf gemiddeld.
De rest van de EV houd een enorme restwaarde en schrijft minder af als de fossielen.
Kortom BS wat je zegt.
florisje zegt
@vacano: Restwaarde 0? Waar haal je dat vandaan? Elektrische auto’s (vooral die met koeling voor de batterij) hebben gewoon een hogere restwaarde dan ICE auto’s. Maar als jij een bron hebt die anders suggereert, ben ik oprecht benieuwd!
vaakbenjetebang zegt
Restwaarde wordt natuurlijk door meer dan alleen een geil gekoeld accupakket bepaald. De vraag is of de tweedehandskoper over 3, 4 of 5 jaar bereid is om de poeplap te trekken en in zo’n MG ZS te gaan rijden. Gezien de voorspelde (maar toch nog niet echt bewaarheide) snelle ontwikkeling van de elektrische auto is dat nog maar de vraag. Ben je dan als Otto Normalverbraucher over 4 jaar beter af met een tweedehands MG ZS die je cash aftikt, of met de hypothetische nog te introduceren nieuwe Renault Captur in de private lease? Niemand die het nu met zekerheid kan zeggen, dus de restwaarde is ongewis.
HyperTeHK zegt
Aangezien er niet in 1x een enorm aanbod is blijft de restwaarde hoog.
Het tweedehands aanbod wordt niet ineens weggeblazen door alle nieuwe flitsende EV’s.
Neem de huidige Nissan Leaf, het is gewoon dezelfde auto met een grotere en dus warmere accu. De ontwikkeling gaat niet zo hard en accu’s blijven niet eeuwig groeien. Qua lange afstand is de 30KWH leaf de snelste aangezien die nog geen rapidgate kent. En de range is voor dagelijk gebruik van de meeste mensen voldoende. 300km in een 24KWH leaf ging afgelopen week ook prima.
Gezien Chademo is de Leaf wel een van de auto’s waarvoor je deel gelijk kan gaan krijgen maar mijn punt is de nieuwe is niet zoveel beter. En ook die wordt nu nog goed verkocht terwijl de snellaad standaard nu al achterhaald is.
Steeds meer mensen beseffen dat een enorme range vaak onzin is. Zeker voor de 2e auto of een woon-werk verkeer auto.
b088y zegt
@vacano: doe je ook handlezingen?
mpc007 zegt
Ik word nog liever gezien in zo’n MG dan in een Duster of welke andere Dacia ook.
wachtmaartotmijnvtecinkicktyo zegt
Hier zouden veel Dacia Duster rijders nog eens naartoe kunnen switchen
Dutchdriftking zegt
Het blijft een Mazda met een MG logo.
HyperTeHK zegt
Ik denk dat je SAIC/MG daarmee een groot compliment geeft.
Misschien iets teveel eer qua afwerking en te weinig qua EV deel.
De range en laadsnelheid is beter als van Mazda, voor het overige wint Mazda natuurlijk. Maar als totaalpakket ontlopen ze elkaar niet veel, knap voor een dusdanig jong merk.
Fijn dat je ook eens een Chinese EV een compliment geeft dutchdriftking.
raoufff zegt
Nou, voor dat bedrag wil em wel hebben maar dan wel met ANWB Wegenwacht Europa Compleet, het is en blijft toch wel een MG. Niet dat daar wat mis mee is ofzo maar toch gewoon voor de zekerheid.
jaromir zegt
@raoufff: waarom europa compleet? Zo ver ga je niet komen met dit bereik ?
HyperTeHK zegt
Ooit van snelladers gehoort? Deze MG is best aardig in staat om 1000km op een dag af te leggen met wat moeite.
De tijd die je daarmee kwijt bent wordt ruimschoots gecompenseerd door het niet langer te tanken.
wjeurs zegt
Er is toch nog steeds geen goed onderzoek gedaan of elektrische auto’s nou daadwerkelijk schoner zijn? Ik weet niet of iemand van jullie wel eens een lithium mijn heeft gezien, of verstand heeft van het verwerken van afgeschreven accu’s maar een zuinige benzine auto vs. een EV SUV van 2800kg… Ik ben benieuwd. Ik vind dat ze het selectief moeten doen, dat er een soort keurmerken moeten komen voor auto’s, naast een energielabel een soort beter leven keurmerk ofzo
pittigesaus zegt
Misschien dat je het eerder als aanvulling op bestaande aandrijftechnieken moet zien dan echt de ultieme oplossing. Ben met je eens dat de vraag of elektrische auto’s daadwerkelijk schoner zijn discutabel is. Wat volgens mij wel zeker is, is dat elektrische auto’s als stadsvervoer ( want dat is die mg volgens mij )wel kan helpen aan een schonere lucht in de stad.
pietertjep85d zegt
@wouterjeuring: dat onderzoek is wél gedaan en de resultaten zijn erg gemakkelijk te googelen. Ik wil niet spoilen maar de resultaten zouden u wel eens kunnen verbazen.
MaartenD zegt
Bizar, die auto wordt praktisch weggegeven, hoeveel marge hebben ze op zo’n auto dat ze er bovenop de subsidie nog een extra korting kunnen geven en nog winst kunnen maken?
tge2 zegt
@maarten020: Chinezen he. Ze kunnen ook een Porsche Cayenne kloon produceren voor een fractie van de prijs van het origineel. Ik denk dat de rest van de autowereld gewoon veel te veel voor hun producten vragen ofwel is de kwaliteit van dit Chinese spul gewoon prut.
b088y zegt
@maarten020: geen BPM, duurste aan de auto is de accu waarschijnlijk.
Topsegment van de Duitse premium auto’s heeft tot 75% marge.
b088y zegt
75% is niet de marge.
Maar een topsegment auto kost ongeveer een kwart van de verkoopprijs om te produceren.
Hierin zijn uiteraard de ontwikkelingskosten en investeringskosten voor de plant niet in meegenomen.
Die 25% zijn de kosten voor onderdelen en arbeid, dus wat het kost om een ‘extra’ auto te maken.
Die zie je veel bij de volume modellen, als een model er in Europa uit gaat (en dus alle investeringen zijn reeds terug verdient), word het model voor een fractie van de prijs doorverkocht in opkomende economie (zoals zuid-Amerika)
flutterby zegt
@maarten020: Markt aandeel winnen. Je kan natuurlijk reclame spotjes uitzenden of gewoon auto’s op de weg krijgen.
mpc007 zegt
Doe subsidie vanuit de overheid kost MG zelf niks.
goodvibrations zegt
Kan best eens flink gesubsidieerd zijn door de Chinese overheid.. Zou eigenlijk uitgezocht moeten worden.. Zo stimuleren ze hun eigen economie ten koste van die van Europa.. Europese autobouwers moeten forse importheffingen betalen of daar produceren en eigenaarschap delen met een Chinees..
mpc007 zegt
Geen medelijden met de Europese fabrikanten; ze kiezen er zelf voor hun EVs met idioot hoge prijzen (wat dus marge) is in de markt te zetten. Denk even aan de e208 GT voor 39 mille. Eigen schuld als iemand anders in het gat springt dat je zelf door inhaligheid laat liggen.
arta zegt
Nu nog even wachten op de Xpang; dat is pas een mooie kopie van de andere fabrikanten.
En dit is echt wel een aantrekkelijke deal. Nieuw rijden en dus garantie, geen HSB, prima bereik en ruimte en bijna geen kosten voor laden.
arta zegt
@arta: correctie XPeng
https://en.xiaopeng.com/g3.html
bernoulli zegt
Wat heeft die auto nu op het dak zitten?
SimonMc zegt
Lidar?
arta zegt
@bernoulli: selfie cam.
Check de review van Björn Nyland. Echt een zinloze feature.
tvr1974 zegt
@arta: alleen een Europees merk logo erop en dan verkoopt ie wel..
BlauweVolvoS40 zegt
Het viel me net op hoe klein de wielen zijn die onder deze auto zitten.
dalmore zegt
Deze auto met zo’n prijs is de eerste elektrische auto die het overwegen waard is om de benzine auto te laten staan.
Ideaal als auto voor erbij om de korte afstanden mee te doen. Ik begin nu zelfs te twijfelen of dit een lagere tco heeft dan een vergelijkbaar formaat/klasse benzine.
Iemand ervaring met de MG? Heb hem wel eens voorbij zien komen maar geen idee hoe zoiets rijdt.
kminne zegt
Je schijnt er in ieder geval uitstekend bejaardensex in the kunnen hebben.
HyperTeHK zegt
TCO ligt altijd al lager van bijna alle elektrische autos aangezien de levensduur veel langer is en alle kosten behalve aanschaf lager liggen.
kenner zegt
Deze rijden al rond in Rotterdam. Van een bedrijf volgens mij. Best geinig hoor
karaya zegt
Mooie manier om de Communistische Partij van China te sponsoren.
Beetje mazzel is jouw auto door dwangarbeiders in elkaar gezet,
dare2think zegt
Chinese auto’s, de nieuwe Japanners, zou ik zeggen. Degenen die dit kopen reden toch al een saaie auto. Door BPM en de absurde nieuwe tarieven vanwege de switch naar WLTP zijn ICE auto’s uit dit segment volledig uit de markt geprijsd, dus of dit, of een vergelijkbare ICE auto met veel minder power.
Tweedehands zal het wel weinig meer opleveren. Wie koopt zo’n ding nou van 10 jaar oud met 100km range.
HyperTeHK zegt
ehm mijn 7 jaar oude Leaf (dus zonder koeling en grootste degradatie van alle EV’s) heeft nog 120 km range van de oorspronkelijke 150 (200 NEDC) over.
Waarom zou deze EV met moderne accu en koeling dat 200% slechter doen? Terwijl de Tesla in dezelfde tijd rond de 10% degradatie zit?
Hier is gewoon een markt voor en met de huidige prijs denk ik dat je amper afschrijving hebt de komende 6 jaar.
Een 2e hands ioniq met minder range en ruimte kost je 20.000 voor een 4 jaar oude auto. Deze heb je nieuw voor 3000 euro meer.
cazzo046 zegt
Nooit een chinees hier.
shicomm zegt
Goed , het mag dan misschien niet zo lekker in elkaar zijn geschroeft en de materialen zijn niet je van het maar dit zijn prijzen waar het eindelijk eens interessant begint te worden !
Nu nog het bijbehorende huis met eigen oplaadpaal regelen…
tranquility zegt
Erg mooie auto die erg op de Mazda CX5 lijkt en dat vind ik een erg mooie SUV. Zeker voor dit geld! Lijkt me een heerlijke hoogzitter! Maar vind het wel een tegenvaller dat er geen LED-verlichting op zit. Ook bij de Luxury uitvoering niet. Zelfs de achterlichten zijn geen LED. Je ziet de nep “LED-lijntjes” op de achterlichtunits zitten maar zie je duidelijk de gloeilampjes zitten wat het geheel “vlekkerig” maakt. Jammer. Allleen de dagrijverlichting is LED. Dit vind ik toch wel een misser bij een 100% elektrische auto.
Ook vind ik dat de 2x € 4000,- korting niet echt doorwerkt in de private leaseprijs. Heb een Nissan Leaf van 2015 privé aangeschaft (24kWh), maar merk wel dat het bereik soms te wensen overlaat dus zat aan private lease te denken, ook vanwege de hogere zit van de MG. Maar een Leaf uit 2015 met nog 86% accucapaciteit zal bij inruil wel niet zo veel doen ben ik bang…