Eindelijk krijgt de wereld wat het verdient, een kleine goedkope elektrische Volkswagen.
Het zal jullie niet ontgaan zijn dat de meeste nieuwe elektrische auto’s vrij grote en dure crossovers zijn. Deze zijn populair en er zit flinke marge op. Gezien de hoge ontwikkelingskosten is het voor een fabrikant om dat soort auto’s te leveren.
Later wordt het tijd voor specifieke modellen. Nicheauto’s die wel duur zijn, maar niet in grote aantallen verkopen (denk aan sportwagens) en aan de andere kant auto’s met een kleine marge en enorme afzet.
Minder dan 20.000 euro
In die laatste categorie valt de ‘ID1’. Dat is namelijk de goedkope elektrische Volkswagen die de merknaam weer eer aan moet doen. Een wagen voor het volk. Die auto komt er dan nu eindelijk aan, aldus Autocar. De auto moet minder dan 20.000 euro gaan kosten. Volgens Thomas Schäfer (CEO van Volkswagen) gaat dat nog een hele uitdaging worden.
Over het algemeen verdienen automerken die geen Tesla heten niet zoveel met het verkopen van EV’s. De ontwikkelings- en productiekosten zijn simpelweg te hoog. Nu weet je meteen waarom Tesla dus zoveel waard is: die kunnen in principe iedereen kapot concurreren én winst maken tegelijkertijd.
Voorwielaandrijving
Enfin, terug naar de goedkope elektrische Volkswagen. Deze gaat dus ID1 heten zal op een ingekort ID3-platform staan (MEB-architectuur). Het wordt de zusterauto van de Volkswagen ID 2all, Cupra Urban Rebel en een nog te introduceren goedkope Skoda. De naam Seat wordt in zijn geheel niet genoemd. Een groot verschil met de ID3 is dat de ID1 voorwielaandrijving zal krijgen, puur om @jaapiyo een hak te zetten.
Qua formaat moet je denken aan het B-segment, dus formaatje Polo, ongeveer. Sterker nog, ondanks dat de auto als ID1 op de markt zal komen, is het niet ondenkbaar dat de goedkope elektrische Volkswagen vervolgens als Polo door het leven gaat.
De tijd dat een benzine-Polo niet meer zal bestaan is immers al in zicht als in 2035 er geen auto’s met verbrandingsmotoren verkocht mogen worden. De namen Polo, Golf en Passat zijn natuurlijk ijzersterk.
Flinke motor goedkope elektrische Volkswagen
Je krijgt overigens geen minimale motor en accupakket, zoals je soms wel vaker ziet in deze klasse. Het is de verwachting dat de ID1 een 235 pk sterke elektromtor krijgt met een 57 kWh-accupakket. Daarmee zou je dan in 7 tellen naar de 100 kunnen snellen en 400 km op een accu kunnen halen.
Qua design lijkt de ID Life een goede voorbode te zijn, alhoewel dat zeker niet vaststaat. Er zijn bronnen die zeggen dat de Volkswagen Trinity Concept een voorbode is van de nieuwe VW-designtaal.
De kleine en goedkope elektrische Volkswagen verwachten we in 2025 op de markt. De auto gaat in Spanje gebouwd worden, naast de Cupra en Skoda. Die fabriek is de Seat-fabriek in Martorell, maar zelfs dan mag er geen Seat-versie van komen?
Meer lezen? Dit zijn de 9 leukste A-segment GTI’s op een rij!
autogeak zegt
€20.000 is goedkoop?
kniesoor zegt
Verhoudingsgewijs is dat inderdaad het geval.
oversoft zegt
Ja, dat is goedkoop.
rwdftw zegt
Als je al 18k neer moet leggen voor een Aygo dan is 20k niet zo heel veel meer geld.
Flutterbear zegt
De Aygo is dan wel een korte Yaris en niet het koekblik van de vorige generatie.
kas_par zegt
Ja, dat is voor een auto goedkoop, voor een elektrische auto spotgoedkoop.
Johanneke zegt
Ik ga ervoor hoor. Zolang mogelijk wil ik in een handgeschakelde atmosferische auto rijden, omdat ik dat gewoon mooi vind, maar als 2e auto. Lekker goedkoop! Heb toch een stroomoverschot met al die panelen op het dak.
p993 zegt
Ik houd ook van atmosferische auto’s… vacuum gaat mij vooralsnog te ver.
potver7 zegt
“De auto moet minder dan 20.000 euro gaan kosten”
Hebben we het dan over de kale productiekosten, of de prijs waarvoor het ding tzt in de VAG-webshop te bestellen is?
Ik, sceptisch? Jazeker, VAG zou VAG niet zijn als de prijs straks toch een stuk hoger blijkt te zijn, want ‘strengere veiligheidseisen’, ‘duurdere grondstoffen’ of ‘u krijgt er veel meer uitrusting voor dan aanvankelijk was ingecalculeerd’.
Richmond zegt
Het zal de netto prijs zijn, zonder belastingen
bermtoerist zegt
Dit doet me denken aan de sono sion.
Zou me meevallen als hij er daadwerkelijk komt voor onder de 30 mille.
Edge zegt
@bermtoerist: Mwah. Sono Sion is (of eigenlijk was, want Sono heeft het project Sion gestopt) een auto die helemaal vanaf nul ontwikkeld moest worden door een nieuw bedrijf. En dan was het ook nog een auto met bijzondere techniek (zonnepanelen over de hele body). Dan snap ik wel dat het verdomd lastig is om rond die 20 mille uit te komen en je tussentijds naar 30 mille moet bijstellen.
Maar de ID.1 wordt, volgens de informatie in het artikel, toch wel een ander beestje. Dit lijkt een veel conventionelere EV te worden. Bovendien wordt het een zustermodel van de ID.2, Cupra UrbanRebel en een nog naamloos Skoda-model. Wie weet wil Audi ook wel een premiumvariant maken als VAG-antwoord op de Mini en komt er een A2 (alle elektrische Audi’s schijnen namelijk even nummers te krijgen, als we een artikel van enkele dagen geleden mogen geloven). Dan heb je het dus over ontwikkelkosten die over vier of vijf auto’s uitgesmeerd kunnen worden, en wordt het stukken makkelijker om de prijs van het product te drukken. Zeker als Audi ook nog mee gaat doen, dan kun je op de VW ID.1 wat minder marge pakken end dat compenseren met de premium Audi of sportieve Cupra.
lekkerlinksrijden zegt
Als ze deze voor deze prijs kunnen leveren mogen ze wel een speciale fabriek alleen voor deze ID1 bouwen, want dat wordt echt een klapper in Europa
sleuteltje13 zegt
Ik moet het allemaal nog maar zien, Tesla kondigde zijn Model 3 ook ooit aan als $35K auto.
Flutterbear zegt
Gecorrigeerd voor inflatie is die nu zelfs goedkoper.
mashell zegt
Gecorrigeerd voor inflatie worden alle auto’s al jarenlang relatief gezien steeds goedkoper, ook omdat je steeds meer auto voor je geld krijgt (groter, betere veiligheidsvoorzieningen, meer comfort, meer uitrusting).
Al die wolven die huilen in het blog dat autorijden onbetaalbaar wordt, tja die huilen vooral om het huilen.
Robert zegt
Een EV voor 20.000 mille? Alleen al een accupakket van 57 kWh kost je normaal al dat bedrag (ca. € 350 per kWh). Dan speculeert VAG er op dat óf de prijzen van accu’s een gigantische duikvlucht gaan maken (wat gezien de alsmaar stijgende vraag niet te verwachten is) óf dat de gehele auto wordt opgetrokken uit gerecyclede PET-flessen o.i.d.
Flutterbear zegt
Voor 20k is een accu van 30-35 kWh (200 km bereik) ook prima. Snap niet dat ze voor z’n dure accu kiezen. De grondstoffen zijn ook steeds lastiger te krijgen.
karhengst zegt
Als je het interieur van hun huidige aanbod bekijkt geloof ik dat dat reeds het geval is. Uit pet, voor pet.
arta zegt
Tegenhanger van de Dacia Spring!
Hoop op iets meer bereik, maar als stadsauto is 200 echte kilometer waarschijnlijk wel voldoende.
crashingduke zegt
Ben ik de enige die zich afvraagt wat deze auto zou kosten als hij “maar” 115pk had? Ik heb niets op vermogen tegen, maar de doorsnee automobilist heeft niet meer nodig.
Flutterbear zegt
Mijn eGolf heeft 100 kW en verplaatst die 1500 kg zonder probleem. Alleen de voorbandjes hebben er soms moeite mee gezien er vrijwel niets onder de motorkap ligt. De kosten zijn het overigens niet maar de beperking van vermogen komt bij een EV met name uit de batterij. Meer cellen = meer vermogen. Dit merk je met name wanneer het koud is.
HZW zegt
Je vergeet de vrachtwagen lading aan gewicht dat een accu pakket toevoegt, 115pk voor een 1300-1500 Kg auto wordt ook behelpen.
mashell zegt
Bij een EV heb je voor meer vermogen slechts een klein beetje grotere motor nodig en die kost amper extra en anders dan bij een verbrandingsmotor krijg je er ook geen ook geen hoger verbruik van als je het vermogen niet gebruikt (dat is meestal). Wat bepalend is voor hoeveel vermogen de motor kan hebben is hoeveel stroom de batterij tegelijk kan leveren.
potver7 zegt
Bij een verbrandingsmotor heb je voor meer vermogen alleen wat meer metaal nodig. Of gewoon een andere afstelling van hetzelfde motorblok. Dat fabrikanten er meer voor vragen heeft vooral met marketing te maken.
Donstil zegt
20 mile en dan 250pk en 57kwh.
Not gonna happen.
HZW zegt
De FIAT 500e is ook betrekkelijk duur.
FIAT had ook geroepen dat de productie versie van de CentoVenti, (Panda EV) rond de € 20K zou moeten gaan kosten.
Echter wordt de Toekomstige Panda EV verhuist van het A segment, naar het B-segment, en gaat gebruik maken van Peugeot 208e techniek.
Ik betwijfel of dat ding überhaupt ergens in de de buurt van de € 20K gaat kosten.
Davion zegt
Ik heb zo een vermoeden dat de aankondiging die Ford volgende week (21/03) gaat doen, hiermee te maken heeft, een Ford versie van de ID2, mss wel de vervanger voor de Fiësta ?
machielvdd zegt
Ik zou rekenen op een Ford versie van de ID4: https://www.autoblog.nl/nieuws/kijk-de-volkswagen-id-ford-in-is-aantocht-3429650
ericc zegt
Met andere woorden als autoliefhebber valt er weinig te beleven in EV-land. Met een klein budget kan je niks leuks meer kopen. Of je koopt een vierdehands Taycan…..
jaso013 zegt
Okay, dat is “goedkoop” voor een EV idd. Mooi streven. Hopelijk lukt dit en volgen er meer merken. Hopelijk maken ze dan ook de grotere modellen goedkoper want met een ID1 ga ik het niet redden qua ruimte.