De prijzen van 2024: wat zijn de goedkopere nieuwe elektrische auto’s van dit moment?
Het is vaak steen en been klagen dat in het nieuwe jaar alles weer duurder is geworden. En ja, voor je koude pils moet je inderdaad meer euro’s aftikken helaas. Gelukkig niet alles duurder geworden. Sterker nog, op autogebied zijn er zowaar kortingen te vinden. Diverse automerken hebben hun elektrische auto voordeliger in de prijslijsten zet.
We zetten een aantal goedkopere nieuwe elektrische auto’s van dit moment voor je op een rijtje. Want eerlijk is eerlijk. Een nieuwe auto is al duur genoeg en EV’s zijn doorgaans niet de voordeligste auto’s. Gaan we!
Fiat 500e – vanaf €28.990
Een elektrische auto shoppen voor minder dan 30k. Met een dikke inflatie van de afgelopen jaren in het achterhoofd zou je misschien denken dat dit een onmogelijke opdracht is. Dat valt wel mee.
De volledig elektrische Fiat 500e scoor je namelijk vanaf een ruime 28 mille. Of bijna 29 mille, zo je wil. Dit is wel echt een elektrische stadsauto met zijn kleine 24 kWh. De WLTP-actieradius bedraagt 190 kilometer. Met tegenwind, vrieskou, verwarming op standje Tropicana blijft daar niet heel veel van over. Met de 500e naar Turijn rijden zou ik niet doen. Tenzij een elektrische auto opladen je hobby is.
Silence S04 – vanaf €18.499
Als het echt allemaal niets mag kosten. Dit is geen volledige personenauto, maar een zogenaamde nanocar. Met 149 kilometer rijbereik en een topsnelheid van 90 km/u. Je mag er mee de snelweg op, dat zouden we echter niet aanraden. Veilig invoegen of iemand inhalen is met een top van 90 misschien vooral andere automobilisten pesten. Dat moeten we binnenkort zelf maar eens proberen. Maar waarschijnlijk is het advies om maar lekker binnendoor te blijven kachelen in je Silence.
Citroën ë-C3 – vanaf €24.290
De planeet redden in je elektrische auto met een Frans sausje doe je vanaf 24.290 euro per Citroën ë-C3. 100% elektrisch en Europees! Mocht je dat laatste belangrijk vinden. Het is in elk geval een zinnetje die we terugvonden op de website van Citroën. De 45 kWh batterij brengt je 320 km WLTP ver en je kunt er tot 100 kW mee snelladen.
BYD Dolphin – vanaf €29.990
Als een vis in het water zit je achter het stuur van de BYD Dolphin. Deze volledig elektrische auto komt uit China, dus mocht je het daar moeilijk mee hebben moet je voor die super Europese Citroën hierboven gaan. De Dolphin is een hatchback met een 427 km WLTP range, wat helemaal niet zo gek is voor het geld. Eentje om rekening mee te houden.
MG 4 – vanaf €32.285
Al iets meer aan de prijs. Toch een inmiddels bekende auto, ook onder leaserijdend Nederland. Qua techniek is het geen hoogstandje. Het rijbereik is 350 kilometer WLTP en met 88 kW snelladen verlegt de MG 4 ook niet de bakens. Toch is het een volwaardige hatchback en is de MG goedkoper dan zijn Europese concurrenten.
Dacia Spring – vanaf €21.750
Een auto die in het lijstje goedkope elektrische auto’s natuurlijk niet mag ontbreken. De Dacia Spring is een goede aanbieding voor wie geen moer geeft om autorijden. Want aan boord van de Spring doe je de nodige concessies.
Het is een behoorlijke herrie op ‘hoge’ snelheid aan boord, wat enige stemverheffing vereist mocht je een conversatie houden op de snelweg met je bijrijder. Maar goed, daar is de prijs dan ook naar. Een 26,8 kWh batterij en een rijbereik 230 km maken de Dacia meer een auto voor in de stadsjungle.
Microlino – € 17.990
Valt in een vergelijkbare categorie met de Silence. Maar omdat de Microline nieuw is in Nederland wilden we je hem toch niet onthouden. Inmiddels hebben alle influencers van Amsterdam al lang en breed hosanna geroepen over dit kleine apparaat. Met een 5.5 kWh accu en een rijbereik van 93 km zijn er elektrische fietsen die verder komen. Maar jij hebt tenminste een deur en een dak boven je hoofd.
Cupra Born – vanaf €36.940
Fors meer centen in vergelijking met de overige kandidaten in het lijstje. We wilden hem toch even aankaarten. Waarom? Alle overige EV’s in dit lijstje doen toch concessies op bepaalde gebieden. Terwijl de Born een volwaardige elektrische hatchback is. Goede stoelen, een prima afgewerkt interieur, kekke kleurtjes om de boel wat meer aankleden. Er is een 58 kWh accupakket aan boord en met een WLTP rijbereik van 425 km kom je nog ergens.
Robert zegt
Eigenlijk is de conclusie: heb je niet meer dan 30k te besteden voor een nieuwe EV, kies dan voor de ë-C3, of spaar nog net ff wat langer door, en koop de Born. En loop je de SEPP subsidie net mis, koop dan de MG 4.
JelmerS zegt
Met die gedaalde prijzen en nieuwe ronde occasion SEPP lekker kijken voor een gebruikte.
MarcoM zegt
WLTP, leuk met een EV, maar in de winter scheelte dat 100 km.
mashell zegt
Yep, WLTP wordt bij 23 graad gemeten. Overigens zegt WLTP niks over jouw verbruik maar over de verschillen in verbruik tussen wagens onderling onder de zelfde omstandigheden. Het enige dat het jou zegt is dat een wagen met een gunstige WLTP ook bij jou gunstiger zal rijden dan een wagen met een minder gunstige WLTP.
lekkerlinksrijden zegt
De Renault 5 komt toch ook dit jaar?
gilettelubbers zegt
Ongelooflijk, wat een prijzen
maotje zegt
Zo gek zijn de prijzen toch niet? Een vw polo 1.0 start ook vanaf 26k
wimbers zegt
dat is toch ook te gek voor woorden?
gilettelubbers zegt
Hiermee sla je toch meteen de spijker op z’n kop? In mijn ogen wel degelijk gekke prijzen
maotje zegt
26 k voor een basis goedkoopste uitvoering polo vind je niet gek?
PunicaOase zegt
Ik mis de MINI, of is die al niet meer leverbaar? Die Born op het plaatje lijkt me een flink duurder exemplaar gezien de aankleding..
herve11f zegt
Wateen keuze voor 30k
gregorius zegt
Mijn schoonmoeder heeft een 2e hands i3 gekocht, zonder extra koffiemolen.
Ik durf het bijna niet te zeggen: maar geweldig ding.
Rijdt super. Draaicirkel is geweldig (door die fietsbanden).
Design van binnen is alsof het een dure Zweedse meubelketen is: licht hout en ruimte.
Voldoende ruimte voor boodschappen of mijn 2 kids achterin in de kinderzitjes.
En omdat dat ding niet zoveel range is, doet ze ook geen gekke dingen meer als 150 km rijden naar iets onzinnigs als ze de kids heeft (en dan klagen dat die kids niet te handelen zijn, nadat ze 2 uur in een zittende dwangbuis hebben gezeten).
O ja, kost 2e hands geen drol.