Nu er een nieuwe goedkope Cupra Leon is, hebben we nog wel behoefte aan een Seat?
Hardnekkig gerucht is dat Seat zijn koers gaat wijzigen. Het Spaanse automerk zou over een jaartje of tien niet meer de automaker zijn die het nu is. De business gaat wellicht verschuiven naar het aanbieden van mobiliteitsoplossingen. Ok. Het klinkt allemaal dramatischer dan dat het is, want het merk Cupra gaat sowieso gewoon door. Dat merk opereert vanuit dezelfde fabriek in Martorell, dus er gaat ook weer niet zoveel veranderen. Met Cupra kan er simpelweg meer geld verdiend worden.
Er is een nieuwe goedkope Cupra Leon gekomen en die maakt de Seat welhaast overbodig. Aanvankelijk was het plan vrij eenvoudig. Alle snelle Cupra-versies werden een Cupra en de reguliere modellen bleven een Seat. Maar naast een snelle Cupra Leon is er ook een plug-in hybride.
Nu is de Seat Leon er óók als PHEV. Het onderscheid werd gemaakt in vermogen. De Cupra versie heeft 245 pk, de Seat variant 204 paarden.
Nieuwe goedkope Cupra Leon
Maar wat wil het feit? Er is een nieuwe goedkope Cupra Leon met die 204 pk sterke aandrijflijn! Dus waarom zou je nog de Seat-versie kopen? De Cupra Leon met eTSI krijgt nu niet de toevoeging VZ, zodat je weet dat je te maken hebt met de zwakkere broeder. Je kunt kiezen uit de vijfdeurs hatchback of de Sportstourer, de stationwagon-variant. Een zestraps DSG-automaat is standaard, waardoor je in 7,5 seconden naar de 100 km/u kunt sprinten. Op een volle accu kun je 61 km elektrisch afleggen.
Er zijn twee luxeniveaus’s: Essential (basis) en Business (voor zakenmannen ofzo). De Essential heeft al adaptieve cruise control, Apple CarPlay, parkeerpiepers achter en lichtsensor. De Business heeft bipsverwarming, achteruitrijcamera en kan automatisch inparkeren. P{rijzen hebben we ook voor je. De goedkoopste versie (de vijfdeurs Cupra Leon Essential) is er vanaf 44.990 euro. De Sportstourer is 1.500 extra, de Business 3.000 euro extra.
Prijzen concurrentie
Dan kijken we meteen eventjes naar de concurrentie, want is de goedkope Cupra Leon wel goedkoop? Nee, het valt namelijk op dat de Cupra Leon wel behoorlijk prijzig is. Een technisch identieke Audi A3 is enkele duizenden euro’s goedkoper. Toegegeven, die is minder luxe uitgerust maar een Audi doet het aan de borreltafel toch wat beter dan een Cupra?
- Opel Astra 1.6 Turbo Hybrid Level 2 | € 40.499
- Peugeot 308 HYbrid Active Business 180 | € 41.170
- Audi A3 Sportback TFSI e Edition | € 41.500
- Toyota Prius Plug-In Hybrid Dynamic | € 44.695
- Cupra Leon eHybrid Essential | € 44.900
- Volkswagen Golf eHybrid Style | € 45.240
- Mercedes-Benz A250e Business Line | € 48.521
Je kan slim zijn door dan maar gewoon voor de Seat Leon eHybrid te gaan. Slecht nieuws: die is – heel toevallig – nét uit het gamma verdwenen. Dus nu is de keuze simpel eigenlijk. Voor een PHEV moet je naar Cupra, de benzinevariant koop je bij Seat.
Check hieronder wat @wouter van de Cupra Leon vindt:
Meer lezen? Dit zijn 11 hoogtepunten uit de geschiedenis van Seat Cupra!
Allison Burgers zegt
Cupra levert al een tijdje de Leon met 1.5 TSI met 150 PK. PON wil er blijkbaar nog niet aan, maar in andere landen is die gewoon te bestellen:
https://www.cupraofficial.de/content/dam/countries/de/cupra-website/pdf/preisliste/cars-models-pricelist-KL1-NA-NA-NA.pdf
Ben bang dat onze 8e SEAT de laatste wordt.
mashell zegt
Na je 8e Seat komt misschien wel een eerste Cupra! Gewoon de nieuwe naam van Seat! Nu met een sportief smaakje en betere marges. Overigens was mijn eerste Seat de laatste… Ik had er niet veel geluk mee.
Allison Burgers zegt
Haha, Cupra zit wel in het rijtje, alleen dan inderdaad zonder tribals erop. :)
Overigens heeft vrouwlief de meeste SEAT’s bij ons versleten (nu een Leon ST FR). Manlief rijdt braaf elektrisch (geen Cupra).
drtim zegt
Seat wordt voor mij pas overbodig als je Cupra’s kan krijgen zonder die koperkleurige kitch..
reetschild zegt
schandalig hoe VAG met Seat omgaat