Een redelijk unieke kleur op de BMW Z8.
Deze heerlijke plaatjes kunnen we je niet onthouden. Bij onze zuiderburen -voor degene zonder topografische kennis: in België- staat een heerlijk uitgevoerde BMW Z8 te koop. Mocht je nu geen kennis hebben van de E52: met ‘heerlijk uitgevoerd’ gaat het niet over de opties. Iedere Z8 is namelijk precies hetzelfde uitgevoerd, op de kleur van het exterieur en het interieur na. Zoals gewoonlijk zijn de grijze en zwarte muizen iets rijkelijker vertegenwoordigd. De waarde is naast de staat dus ook nog erg afhankelijk van de (wan)smaak van de eerste eigenaar. De smaak van de eerste eigenaar van deze BMW Z8 is iets unieker dan gemiddeld, oordeel zelf.
De rode BMW Z8 die te koop staat
De kleur: gewoon rood. De eerste eigenaar besloot deze kleur ook door te trekken naar het interieur waardoor het dashboard en de stoelen ook in rood leer zijn gehuld. Onder de kap zit de 4.9L V8 die goed is voor 400 pk en 500 Nm koppel. Schakelen doe je met de zesbak. Als je daar bedreven in bent moet je hem in 4,7 seconde naar de 100 km/u kunnen krijgen. Dit exemplaar zag het levenslicht in november 2000. In de laatste twintig jaar heeft hij wel wat ervaring opgedaan want de teller staat op 171.130 kilometer.
De Z8 in een notendop
De eerder genoemde 4.9L V8 motor is de S62 motor van BMW. Deze werd door het merk ook in de E39 M5 gelepeld. In tegenstelling tot de M5 was er in de Z8 alleen een handbak aan deze motor te koppelen. De motor is dan ook het enige wat er over is gelepeld uit een andere BMW. Alles, zelfs de knopjes voor de stoelverstelling, is speciaal voor de BMW Z8 ontworpen. De Z8 is geproduceerd van 2000 t/m 2003 in een oplage van 5.706 stuks waarvan enkele werden omgedoopt tot Alpina. Zoals gezegd kon je geen opties aanvinken. Zaken als een elektrisch verstelbare stoel, stoelverwarming, een hardtop met verwarmde achterruit, Harman Kardon geluid en een Motorola telefoon uit het jaar 0 waren standaard. De BMW Z8 is een echte mix tussen klassiek en modern. Zo heeft de E52 een moderne startknop. De eerste eigenaar van het exemplaar dat te koop staat in België kon voor het leder kiezen tussen rood, zwart en beige.
Te koop
De BMW Z8 die bij onze zuiderburen te koop staat heeft dan al wat ervaring en is niet zo gelimiteerd als de Alpina Roadster V8 maar heeft wel een unieke kleurstelling en een gunstig prijskaartje. De vraagprijs voor dit exemplaar bedraagt 149.900 euro.
De website van Bavaria Motors is zeker goed voor wat uren kijkplezier. Naast de BMW Z8 hebben zij nog een aantal bijzondere auto’s te koop. Van een doodgewone BMW X1 met een vraagprijs van 28.900 euro tot de zeldzame eerste Porsche 964 3.8 RSR Le Mans Pack met een vraagprijs net onder de zeven cijfertjes (999.999 euro).
ladapowa zegt
Blijft een icoon. Tof ook dat er gewoon lekker mee gereden is. Die garagequeens wordt je gauw beu.
donvincenzo zegt
Het is niet waar dat iedere Z8 qua opties hetzelfde is uitgevoerd. Er is de Z8 van BMW, maar er is natuurlijk ook nog de Alpina Roadster V8 (zoals later in het artikeltje ook vermeld).
pyrat zegt
“In tegenstelling tot de M5 was er in de Z8 alleen een handbak aan deze motor te koppelen. “
In de M5 ook..
Ik vind hem alleen maar mooier worden met de jaren, alleen rood is niet de beste kleur imo.
tenaci zegt
@pyrat: dat rood is inderdaad een nadeel. Zou het enorme heiligschennis zijn hem zilver te spuiten? Dat smoelt dan wel weer fantastisch met dat rode interieur.
deSjonnies zegt
” Wie betaalt, bepaalt “
tenaci zegt
@deSjonnies: ja das waar, je zou het gewoon moeten doen. Ik denk dat hij er heus niet minder waard van wordt.
jules713 zegt
Zelfs donkerblauw zou kunnen
pyrat zegt
@tenaci: ja of zwart, normaal geen fan van zwart maar op een z8 met de chromen accenten en dan dit rode interieur ook heel mooi
lecomte zegt
@pyrat: En bij Alpina kon je hem als automaat geleverd krijgen. It’s magic ?
kuip zegt
@lecomte: ja, maar dan lag er de 4.8 v8 in (of 4.6 ik twijfel). Maar niet de 5.0 uit de M5.
z4coupe30si zegt
@kuip: klopt. Ik heb dat nooit begrepen.
Snap dat Alpina meer op comfort gericht is, maar dan nog. Waarom de heerlijke M5 motor vervangen voor een ‘standaard’ M60 / M62 motor
unknown32 zegt
@z4coupe30si: De Alpina had meer koppel en was meer gericht als cruiser dan als sportwagen. Ik heb duizenden kilometers met de Alpina mogen rijden en dat was echt een fantastische auto! Een zwarte met zwart interieur, heerlijk
pyrat zegt
@z4coupe30si: past eigenlijk beter bij het karakter van de Z8. Iets minder vermogen maar door het hogere koppel in de praktijk net zo snel (zo niet sneller).
E34M5Touring zegt
4.8is blok uit de X5.
johnhert zegt
@E34M5Touring: Wat op zijn beurt tóch weer een Alpina motor is dacht ik ? De enige Bmw ooit welke als Bmw standaard met Alpina motor is geleverd.
bmw2coupeeigenaar zegt
Mooi wrappen in het zilver of chroom.
boomhauwer zegt
@bmw2coupeeigenaar: een polo of een golf wrap je, alles met iets van waarde niet. Ook al is het kleur paars met groene hartjes.
flutterby zegt
@boomhauwer: waarom niet? Is de lak gelijk goed beschermd.
rikus zegt
@flutterby: Dat denk je. Tot je de wrap eraf haalt en ziet wat er achter blijft. Je zult niet de eerste, en zeker niet de laatste zijn met lakschade.
boomhauwer zegt
@flutterby: zoals rikus zegt, vaak meer schade bij het verwijderen van wrap dan dat het beschermt.
vaakbenjetebang zegt
Ik kan je maar één plusje geven maar je verdient er duizenden. Wrappen dòe je simpelweg niet op een auto van enige substantie. Een beetje hetzelfde als een ‘spray tan’: het getuigt van weinig klasse. Op een racer, een Carbagerunner, een bedrijfswagen: wrap maar een eind raak. Op een Z8 of vergelijkbaar? Doe maar niet.
mashell zegt
Wat is dat nou voor onzin, rood is altijd de beste kleur! Mits je nog in leven bent, ben je al bijna dood dan ga je voor grijs, ben je van binnen al overleden dan wordt het zwart.
vbarchetta zegt
@mashell: helemaal mee eens! Dacht al ben ik nou de enige die rood de beste kleur vind op zo’n (sport) auto…?!
degrotemuis zegt
@mashell …Behalve BMW uni rood. Dat past niet zo lekker op de Z modellen, uitgezonderd de Z1. Die blauwtint die op de Z8 leverbaar was staat wel erg goed, komen de accenten en de velgen ook mooier op uit.
Rood op rood was sowieso niet mijn keus geweest, omdat de roodtinten niet lekker aansluiten. Scheelt wel dat t Dash paneel niet in exterieur kleur is gespoten, dat had t erger gemaakt. Maar smaken verschillen.
Op zich niet heel veel geld voor een Z8. Ik kijk nog wel eens wat ze doen en heb ze de afgelopen 5 jaar amper onder de 2 ton gezien.
paulvtec zegt
Toch maar weer meedoen met de Euro jackpot loterij :-).
roadronner zegt
Er zijn gelukkig wel meer rode Z8’s waarmee gereden wordt, zoals deze met Alpina velgen (in 2015 gespot in Las Vegas):
https://i.ibb.co/wNfQKW6/z82.jpg
https://i.ibb.co/9WSdtHY/z81.jpg
pretje zegt
@roadronner:
Of die rode uit de Breeman collectie ….
nout zegt
Damn die wordt lekker oud zeg. Ik was er vroeger niet zo van onder de indruk, maar imperfectie is karakter geworden…
boomhauwer zegt
@nout: welke imperfectie? Ik zie nergens iets hieraan dat ik denk.. Goh dat zou mooier zijn als…
tenaci zegt
@boomhauwer: ok, een kleintje dan. ……de klokken achter het stuur zaten.
Ik snap echt niet zo goed waarom ze daar zitten. Als de 507 ze daar nou had gehad, maar die had ze netjes achter het stuur.
nout zegt
@boomhauwer: dat het destijds een auto was die behoorlijk aan de prijs was voor wat je kreeg, een beetje een aparte keuze. Niet het modernste qua prestaties, niet de beste qua ervaring. Is ook aardig afgerammeld door TG ttt meen ik me te herinneren. Maar nieuwprijs en prestaties zijn elementen die altijd naar de achtergrond verdwijnen als een auto niet meer nieuw is.
e38ossie zegt
De E39 M5 is ook nooit met automaat geleverd. Alleen een handbak. De Z8 was destijds de snelste BMW die te koop was. Regelmatig stuk mee mogen sturen in die tijd. De tractiecontrole greep in de derde versnelling op droge weg nog in.
djohnson zegt
In Rotterdam rijdt een rode Z8, zie hem met regelmaat in Kralingen rijden
karhengst zegt
Te koop voor een zacht prijsje.
rikus zegt
De hype rondom deze Z8 nooit echt begrepen. Want het is geen hyperexclusieve wagen, gezien er 5700 van gebouwd zijn. En ze zijn op grote schaal te koop op de occasionmarkt. Op internet discussiëren mensen hierover alsof het een unicorn is.
boomhauwer zegt
@rikus: dat heb ik met de F40..
rikus zegt
@boomhauwer: ook zoiets.