Even een stukje rijden omrijden om goedkope benzine te tanken in het buitenland loont niet meer, nu de prijsdaling doorzet.
Brandstof is duur en werd afgelopen tijd alleen maar duurder. Mensen die redelijk dichtbij de grens wonen reden een stukje om om goedkoper te tanken. Vanouds is de brandstof daar goedkoper. Echter, op dit moment loont het niet meer om de grens over te steken voor wat litertjes brandstof.
Goedkope benzine
Alle kleine beetjes helpen. Zeker in deze dure tijden, waar alles maar dan echt alles duurder wordt door de inflatie. Je auto volgooien voor een tientje minder is dan mooi meegenomen. Toch hoef je nu niet meer de grens over om geld te besparen, de benzine in ons land is nu bijna net zo duur. De prijzen verschillen nog wel, maar dan praten we nog maar over een paar cent. Het omrijden, en de kosten daarvan, maakt het dat het de moeite nauwelijks meer waard is.
Dieselrijders waren de afgelopen tijd goed de sjaak. De prijzen bleven stijgen en stijgen. Nu is deze brandstof een goede dertig procent goedkoper geworden deze maand. Een litertje diesel is bijna net zo duur als een litertje benzine. Nog steeds aardig wat geld, maar wel goedkoper dus. In maart van dit jaar betaalde je nog 2,37 voor een liter diesel. Grof veel geld!
Pomphouders
De daling is tevens te zien bij pomphouders, schrijft de Telegraaf. Waar je in Nederland nog in juni 2.50 euro betaalde voor een liter Euro95 is dat nu rond de 1.80 euro. Dat is goed nieuws voor de automobilist, maar ook voor de Nederlandse pomphouders in de grensregio’s. Die zien namelijk weer meer klanten. Het lijkt erop dat de rust weer teruggekeerd is op de markt. Voorlopig dan, want de oorlog in Oekraïne is nog steeds niet over en de zorgen over een recessie zijn nog niet weggenomen. Dit heeft allemaal invloed op de prijs die wij betalen aan de pomp. Negatief en positief.
Korting
De reden van de ‘goedkope’ brandstof in Nederland is dat de accijnskorting van 21% er nog is. Deze is nog tot eind dit jaar geldig. In Duitsland is deze soortgelijke regeling bijvoorbeeld al in september afgeschaft. Het is de verwachting dat in het nieuwe jaar de prijzen weer zullen stijgen. Dit komt doordat de accijnskorting dan verdwijnt en er zal een ‘correctie’ (lees: verhoging) komen door de inflatie.
Geniet dus nog maar even van de relatief goedkope prijzen. Vermoedelijk moeten we in januari 2023 weer wat meer afrekenen.
Johanneke zegt
Voor e10 wel, maar ik tank in Duitsland e5 voor vrijwel dezelfde prijs als hier e10. Als ik dan toch in de buurt ben rij ik graag dat kleine stukje om voor e5.
Dutchdriftking zegt
@Johanneke: De E5 (98) is inderdaad flink duurder TOV van E10 de laatste tijd. Nog niet zo lang geleden was het ongeveer 10 cent extra, nu ruim 25, iemand enig idee waar dit door komt? In ieder geval moeten we 31 december de tank dus nog even vullen.
Robert zegt
Er wordt gewoon minder korting gegeven op E5 dan op E10. Voor E10 moeten de Nederlandse pomphouders de prijs van E10 (en diesel) groot op het prijzenbord langs de weg hebben staan, voor E5 is die verplichting er niet (i.t.t. Duitsland).
Ik ben i.i.g. blij dat ik in m’n huidige auto zonder problemen E10 kan tanken, dat scheelt me op een tankbeurt van ca. 50 liter inderdaad zo’n 12-15 euro.
Vehicle zegt
Zie dat bij de grote merken zoals met die schelp er hier 35 cent verschil wordt gehanteerd tov E10, wat simpelweg een veel te groot verschil is, daarom tank ik altijd E5 bij Sak.ko en ipv €2,139 bij de Schelp betaal ik iets verder €1,899 kijk dat scheelt!
Johanneke zegt
Ik kan ook zonder problemen e10 tanken, maar als ik de keuze heb, doe dan maar e5. Mijn vorige auto moest per se e5 overigens.
faalhaas zegt
Komt door Poetin! Die drukt op de 25 cent knop.
mashell zegt
Kwartje van Poetin?
Pascal zegt
Inderdaad.
Grappig; in dit soort artikelen gaat de aandacht altijd uit naar E10 hier vs. E10 elders….E5 wordt niet vergeleken omdat men weet dat het prijsverschil daarin groter is.
Ook ik rij gewoon nog met 50L aan jerrycan-inhoud naar onze oosterburen om daar Super E5 te tanken; nauwelijks duurder dan bij ons Euro95 E10…
berlinetta zegt
De rust is wat mij betreft nog lang niet terug gekeerd op de markt. Momenteel betaal je ongeveer 1,79 per liter benzine. Dat is nog steeds veel te hoog en die prijs is dan ook nog kunstmatig laag door de accijnsverlaging. De echte prijs zit dus nog steeds ergens rond de 2 euro per liter en dat is gewoon absurd. Wat mij betreft zijn de prijzen weer normaal te noemen als we terug gaan naar de 1,60 per liter.
Daarnaast krijgen we binnenkort de olieboycot die in gaat. Er mag geen olie uit Rusland worden geïmporteerd en even later ook geen diesel meer. Ik denk dat dieselrijders echt flink meer gaan betalen. De prijzen van benzine zullen ook wel stijgen, want er hoeft ook maar iets te gebeuren op de wereld en ze grijpen de mogelijkheid aan om de prijzen omhoog te gooien.
randy zegt
Net over de grens is de aral 102 net zo “goedkoop “als de minimaal 98 die ik in Nederland tank.
Dat wordt weer tanken bij de oosterburen. BEtere brandstof , voor hetzelde geld.
kennone zegt
Per 1 januari verpesten de roverheid dat toch weer voor hun zelf.
5cilinder zegt
De accijnsverlaging is verlengd met een half jaar: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/belastingplan/koopkracht/accijns-op-brandstof
grandmasterb zegt
Verstandig dat ze dat verlengen, veel meer mensen zullen nu in NL tanken i.p.v. bij de buren en zo verminder je ook de inflatie.
berlinetta zegt
Zo verminder je de inflatie helemaal niet. Die wakker je daarmee alleen maar verder aan. Inflatie kan alleen maar verminderen door een lagere vraag. Goedkopere brandstof zal de vraag alleen maar verhogen.
Stefje zegt
Brandstof van personenauto’s is maar een klein deel van de olieconsumptie. Die echte daling zit hem in minder productie van productie, minder energie gebruik op kantoor, minder vliegtuigen in de lucht etc. En die prijzen zijn alweer hard gedaald, dus de deflatie is allang begonnen. Zoek transportprijzen van dit jaar maar op, op niveau van 2021 alweer. Waren 4x over de kop gegaan ouzo.