Waarom zou je in hemelsnaam goedkope banden op dure auto’s zetten?
Soms krijgen we van die vragen van lezers, dat je denkt: “eh, daar weet ik. het antwoord wellicht op, maar misschien zit er meer achter.” Toevallig kregen we enkele keren de vraag: waarom doen mensen eigenlijk goedkope banden op dure auto’s?
Het is een fenomeen dat je helaas veel te veel ziet. Zo stond ondergetekende laatst in een showroom te kwijlen bij een Mercedes-Benz C63 AMG. Een echte, zonder turbo’s. Wat opviel was dat de auto voorzien was van een setje Nexen-banden. Dat is natuurlijk een enorme afknapper. niets tegen Nexen, maar in veel gevallen sluiten de kwaliteiten van de banden niet aan op de eigenschappen van de auto in kwestie.
Maar toen zagen we nog wat voorbeelden online voorbij komen van dure auto’s met goedkope banden. En dan bedoelen we niet een setje Vredensteins op een nette Alfa Romeo. Dat is gewoon keurig.
Nee, Jaap zag deze bovenstaande Ferrari op Kumho banden te koop staan, bijvoorbeeld. Daardoor doken we even in de materie om speciaal voor jullie op deze schitterende dinsdagmiddag met een antwoord te komen. En wat blijkt, er zijn meerdere redenen! En het niet kunnen betalen is er maar eentje van.
Beperkte bandenmaten
Niet alle premiummerken leveren hun banden meer in ouderwetse maten. Tegenwoordig zijn banden enorm groot qua diameter, maar relatief smal. Oudere sportieve auto’s hebben niet een enorme diameter, maar zijn wel. – relatief gezien – behoorlijk breed. Dat komt nu bijna niet voor.
Dus als eigenaar van een Porsche 928 of 944 moet je uitwijken naar een minder bekend bandenmerk of een setje wielen met grotere diameter kiezen. Dan weet je meteen waarom je weleens modernere Porsche-wielen op een 928 ziet.
Premium is niet altijd premium
Premiumbanden zijn niet per se definitie beter bij bepaalde auto’s. Vaak zijn zo over alles gemeten beter. Maar dat is niet altijd relevant.
Zo zie je in sommige scenes dat ze graag op Nangkangs of Toyo’s rijden. Banden die toevallig goed bij de specifieke auto’s passen. Bepaalde dingen die worden getest zijn minder van belang. Op een trackdayspeeltje als een MX-5 zijn dingen als rolweerstand, geluidsproductie, aquaplanning en dergelijke minder belangrijk.
Een slechte band kan leuker zijn
Daar op voort bordurend: de grens ligt dichterbij met een slechte band. Dat maakt een auto soms ook leuker. Je kan prima Michelin PSS5-banden op een E36 M3 doen, maar dan krijgt de auto met veel meer grip te maken, dan waar het chassis op afgestemd is. Dus je verstoort de oorspronkelijke balans van de auto. Sommige banden scoren niet enorm goed in bandentests, maar hebben wel een lekker progressief karakter. De Dunlop SP Sportmaxx RT2’s op onze 325d duurtester waren niet zozeer de beste banden ooit, maar wel heel erg leuke banden.
Goedkope merken worden beter
Kumho is een bekend voorbeeld van een band dat vroeger nog echt in de budgethoek zat en enorme stappen heeft gemaakt. In veel gevallen wordt Kumho gewoon onder de premium-bandenmerken gerekend. Ook merken als Hankook, Falken, Nankang, Toyo en dergelijke zijn veel beter dan voorheen.
Banden moeten oproken
In sommige delen van de tuningscene is een band niets anders dan een slachtoffer. Zo is in de driftsport een setje slechte achterbanden de eerste stap om meer overstuur op te wekken. Zo’n bandenset moet dan vooral oproken en niet te veel weerstand (dus grip!) bieden. Dan is een budget-setje ideaal!
Auto’s uit collecties
Het maakt niet uit voor collecties. Vaak kiest men een goedkoop setje rubber als de auto toch 24 maanden (of stil) stil gaat staan. Dat worden dan sowieso vierkante banden. Als de eigenaar gaat rijden, komt er vervolgens toch weer premiumrubber op.
Draaglast
Deze reden komt uit mijn Audi-tijd, Untersteuer-era genaamd. De Audi A6 van ondergetekende had relatief platte bandjes. De ideale maat was 255/30 20, maar ik was toen voor 265/30 20 gegaan. Dit in verband met de draaglast. Voor een Audi A6 met 3.0T motor en quattro geldt een hogere draaglast dan bij een 2.0 viercilinder. Zeker bij mensen van de A6-club die hun auto erg verlaagd hadden, was de 265-band te breed, waardoor ze 255 van een onbekend merk eronder monteerden. Dat was dan net een merk dat qua draaglast wel mogelijk is.
Men kan het niet betalen
We hadden ook kunnen zeggen: men vindt het niet belangrijk. Maar dit is de reden die we automatisch invullen. Auto’s kunnen erg duur zijn en leuke auto’s al helemaal. Ondanks dat je bij banden prima in de gaten kunt houden hoever ze versleten zijn, is het typisch zo’n aanschaf die mensen doen als het MOET (lees: tijdens de APK). Je zal dan maar net eventjes krap bij kas zitten en niet het geld hebben om de nieuwste Michelins, GoodYears of Continentals te monteren. Dus ja, ook dat kan gebeuren. Zeker als je je vergist hebt in de onderhoudskosten van je dure auto, waardoor je met goedkope banden de pijn een beetje kan verzachten.
Uiteraard zullen er nog veel meer redenen zijn waarom mensen goedkope banden op dure auto’s monteren. Maar het is dus niet enkel en alleen ‘mensen kunnen het niet betalen’. Uiteraard zijn ervaringen, meningen en adviezen van harte welkom in de commentsectie!
Loek zegt
Het merk dat het internet bezig houdt door diens geinige naam, LingLong, schijnt ondanks de memes best een goede band te zijn. Volgens mij geldt dat voor vele ‘budgetmerken’, dat de banden hoe dan ook prima zijn. Ik mag toch hopen dat als een bandenfabrikant echt gevaarlijke banden maakt, er wel ingegrepen wordt. Ofwel door de garage ofwel door het orgaan dat de markt reguleert.
De reden waarom is natuurlijk zo simpel als het maar kan: geld. En zo min mogelijk ervan uitgeven.
Andreivierfunf zegt
Ik heb ook wel eens testjes gezien waarin Linglong goed scoort. Maar ze scoren dan vaak goed in één heel specifieke situatie. Uiteindelijk zoek je een band die over de gehele linie goed scoort.
Het grootste probleem dat veel mensen goedkope banden kopen is denk ik eerder dan 90% van de consumenten zelf geen verschil merkt. Ofwel de auto is dusdanig middelmatig dat het niet uitmaakt, of de chauffeur is dusdanig middelmatig dat ‘ie het verschil simpelweg niet kan voelen. En als je het dan niet merkt én niet voelt ga je geen 150€ per band uitgeven aan een beetje kwaliteit.
Johanneke zegt
Ik heb ook wel eens gelezen dat bij een ANWB test oid, noodstop bij 100km/uur, als je met de beste band stil stond ging je nog 30 met de slechtste band. Of iets dergelijks. Sommige goedkope banden zijn echt bikkelhard en slijten bijna niet, maar bieden ook echt weinig grip. Mijn 1e auto stond op dat soort bandjes, ik kocht die auto in 2017.
slickrick zegt
Dan heb je het mis, een aantal jaar geleden ging mijn BMW 5 touring in de verkoop, moesten nieuwe achterbanden op ivm APK, de goedkoopste genomen ivm verkoop. Het was een zonnige zomerse dag reed weg bij de garage en eerste bocht op de snelweg met normale snelheid traction control aan, en dit gebeurde vaker die week bij legale snelheden. Levensgevaarlijk, na 2 weken ook een lekke band 🛞. Voor mijzelf alleen A merk en liefst met OEM codering
Andreivierfunf zegt
Ik heb niet echt een dure auto, niet in gebruik en niet in onderhoud. Toch zou ik nooit een Linglong onder de auto laten zetten. In geval van absolute nood waarin je de extremen van een band en je chassis nodig hebt maakt premium rubber gewoon een groot verschil. De voorspelbaarheid van een band is dan veel belangrijker.
Veiligheid moet voorop staan bij het kiezen van rubber voor een auto voor dagelijks gebruik. Pas na dat vinkje ga je kijken welke banden er in stijl het beste onder je auto passen. Ik zet geen PSS5 onder m’n auto, maar de Hankooks die ik er nu onder heb liggen passen perfect bij de auto. 245/45 18 heb ik er rondom op zitten, zoek iets wat past bij het comfortabel weggedrag van m’n S80.
DeWitteCondor zegt
Heb zelf goede ervaring met Toyo. Wel waren die bovengemiddeld slijtagegevoelig. Maar het is ook al een tijdje terug.
grrrrrene zegt
Maar Toyo is ook gewoon een goed A-merk uit Japan dat al zo’n jaar of 80 goede banden maakt. Dat de auteur van het artikel er nog nooit van lijkt te hebben gehoord, doet daar niks aan af. Kumho is ook zo’n fabrikant (maken al 60 jaar banden in Korea)die je hier weinig ziet, maar waar niks mis mee is.
Ik snap dus ook niet wat die merken doen in een artikel over goedkope banden. Ik denk dan echt aan de prijsvechters (o.a. uit China) die ook slecht scoren in onderlinge tests.
Dutchdriftking zegt
Voor veel mensen is onderhoud noodzakelijk kwaad, en zien ze de jaarlijkse APK, en om het jaar verse olie als goed onderhoud… Persoonlijk erg te spreken over Continental. Vroege maakte die dingen nogal herrie maar nu zijn ze heerlijk stil. Voor de winter kan ik de Uniroyals bijzonder aanraden. Gespecialiseerd in regen, en dat past dus uitstekend bij de Hollandse winter. De all seasons schijnen ook niet verkeerd te zijn, maar die levert Uniroyal niet in mijn maat. Nu ben ik sowieso niet zo’n fan van de ‘alle seizoenen nét niet band’ dus zo erg is dat niet.
De meest beroerde banden ooit in mijn ervaring zijn van Mastersteel. Kosten niets, hebben dan ook 0 grip. Op droog wegdek bij overschakelen van 2 naar 3 wielspin bij een VR6 is echt wel heel spannend.
Johanneke zegt
Ik wil juist absoluut geen goedkope banden onder mijn auto’s. En ik heb spotgoedkope auto’s. Het is gewoon gevaarlijker. Ik heb geen zin om mij scheel te betalen aan Michelin oid, maar ik wil wel altijd iets wat goed uit testen komt / een beetje reputatie heeft. Nexen heeft overigens best goede banden gemaakt. Hankook heb ik nooit iets over te klagen gehad. Mijn vorige Galant had 4x Toyo, fijne bandjes.
Heb nu 4x bridgestone onder mijn Galant, topbandjes. 2x Nexen 2x hankook onder de Primera, rijdt ook gewoon goed. Heb ooit hele goedkope banden gehad onder 1 van mijn auto’s, zaten erop toen ik de auto kocht. En dat merkte je direct. 0 slijtage, want bikkelhard, maar met een paar blaadjes en een spat regen begon je al te glibberen. Heel snel wat anders onder laten gooien.
thjvanvlerken zegt
Ik heb na lang denken gekozen voor hankook all seasons. Vergeleken met de continentals net wat minder goed, maar prijs technisch vele mate beter. Ik was benieuwd hoe ze het in de winter deden, en dat was zeer goed, en waar ik woon ligt er nog wel enkele weken sneeuw per jaar. Ik denk dat een set goede all seasons in NL goed te doen moet zijn kost 500-600 euro en kan je 4 jaar of 40k rijden denk ik zo?
bierbuik zegt
Ik heb al jaren Vredestein Sporttac of Ultrac banden onder mijn auto’s, prima banden, maar kosten niet de hoofdprijs.
Als je bedenkt hoelang je met een setje banden doet is de besparing sowieso minimaal, het kost je 1x extra, maar je heb er wel een poos plezier van.
Zo denk ik altijd over aankopen, liever een matras van 1000 euro waar je jaren heerlijk op ligt, dan een van 250 euro waarmee je jaren last van je rug en nek krijgt.
Een rede voor een goedkope band op een auto kan ook zijn voor de verkoop, kan je toch mooi zeggen dat er nieuwe banden opzitten in plaats van bijna versleten rubber.
Loek zegt
@bierbuik: ik rol ook op Vredesteins, denk dat het qua prijs/kwaliteit het beste merk is van het moment.
gregorius zegt
Als je je onderhoud aan je dure auto niet kan betalen: heb geen dure auto.
En als je iets qua veiligheid doet; doe t verdorie goed. Kan je jezelf ooit vergeven als jijzelf of een inzettende van je auto de bocht uitglijdt tegen een boom, of te langzaam remt en tegen iets aankomt; terwijl je op troep stond? Ik niet. En goede banden maken zoveel uit tijdens slechte omstandigheden.
Of kan je je het jezelf vergeven als je zoon een boom inkopt tijden mountainbiken / wielrennen / skieen etc en dat zijn helm goedkoop is enof slecht zit en hij houdt er wat aan over? Nee toch? Zelfde met goedkope ‘beschermende’ handschoenen die in 1 keer door zijn en de handen bloeden toch vrij erg. Een collega van me is ook tegen een paal geknald met skien: niet de beste helm, helm doormidden, 3 weekjes ziekenhuis.
Kortom: als het om veiligheids-producten gaat: doe het niet half ass. Doe t goed, of doe t niet (geen hond die een helm opdoet op zn stadsfiets; ok).
kniesoor zegt
Behalve voor oto’s, die voor één specifiek doel worden ingezet (driften, trackdays etc), is het noodzaak, dat een band goede allround eigenschappen heeft. En afhankelijk van het soort wagen, iets meer focus op comfort (afrolgeluid, soepele wang, lage rolweerstand) danwel sportieve eigenschappen (grip, instant reactie op stuurbewegingen). Goede remeigenschappen (korte remweg) en veilig gedrag bij nat weer moeten dergelijke banden sowieso hebben. Een goede mix van deze eigenschappen is doorgaans het domein van de ‘premium’ merken, net als slijtvastheid, de goedkope zooi laat meestal steken vallen op meerdere onderdelen, soms hele grote. En dienen daarom gemeden te worden. Als de pest. Ook al zijn ze op één specifiek onderdeel misschien wel heel goed.
jlvanleeuwen zegt
Fijne combinatie van pilot sport 4 en continental wintercontact 870 strak weggedrag / veiligheid in de zomer en zekerheid in de “winter” want die stelt niet veel meer voor.
degrotemuis zegt
Vallen Dunlops ook al onder de budget banden? Ik vind de Sportmaxx eigenlijk fijner dan de Conti Sport Contact 6 en de Roadsmart 4 op de FJR stukken fijner dan de Michelin Pilot Road 4 GT waarmee ie geleverd werd.
Ik moet wel zeggen, laatst een 3 serie op Conti Sport contact 7 gereden, die voelen wel weer een slagje beter aan dan de 6.
Banden zijn ook gewoon een lastig onderwerp, je weet pas wat je er echt aan hebt als je ze al eronder hebt zitten in extremere situaties, zoals een noodstop of uitwijkactie. Mensen die een auto als gebruiksvoorwerp zien, denken vaak zwart, rond, misschien nog acceptabel bandenlabel en klaar. Mensen die er wel om geven, blijven vaak bij een merk of zelfs een type hangen, terwijl dat intussen zeker meer niet de beste hoeft te zijn. Dan heb je nog dat auto’s steeds zwaarder worden. Een band die perfect is op een oudere d-segmenter van 1500kg kan goed een stuk slechter werken op een moderne plugin d-segmenter van 1900 of 2000kg. Banden tests zijn ook niet zaligmakend, omdat afwijkende maten en de testauto best een verschil kunnen maken. Het blijft toch een beetje een gok.
SanderB zegt
Ik zoek altijd naar tests op tyrereviews.co.uk kan jede meeste banden getest door verschillende bladen wel op vinden. Echt een aanrader
CL65 zegt
Had 20 jaar geleden al Nankang’s onder mijn 190 amg. Vaak 300km/u+ aangetikt en rondjes over de ‘ring’ zonder issues. Geen van de merken die genoemd worden schaar ik onder de noemer goedkoop.
wopfe zegt
1979 Porsche 928 eigenaar hier. Wilde eigenlijk de echte originele banden uit ’79 proberen te kopen, gevonden bij een specialist in de UK: https://www.longstonetyres.co.uk/classic-car-tyres/porsche/928.html. Werkelijk de enige toko die ze nog verkoopt. Maar die Pirelli’s CINTURATO zijn dus 500 euro per stuk voor de achterbanden en iets minder voor je voorbanden., exclusief verzend kosten. Toen heb ik maar de best next thing gedaan en er Michelins pilot exalto onder geplaatst. Bijna net zo mooi qua retro profiel en speciaal voor oude Porsches ontwikkeld. Het verschil met de 10 jaar oude Toyo’s was bizar qua sturen :) En doet wel pijn hoor de nieuwigheid draadjes hingen nog aan die Toyo’s. Je rijdt natuurlijk maar een paar duizend km per jaar met die dingen.
SpiderIV zegt
Banden, remmen en stuurinrichting zijn volgens mij het belangrijkste voor een auto (ja ik weet dat sommige lezers het infotainment systeem belangrijker vinden).
Een paar honderd euro besparen (als dat het al is) op banden waar je pakweg 30.000 km mee rijdt is mijns inziens hele verkeerde en gevaarlijke zuinigheid.
Robert zegt
Zojuist vier keer Bridgestone banden verruild voor vier keer Hankook Ventus Prime 4. Een verademing qua afrolgeluid (72 om 69 dB).
Maar ik heb ook al eens de plank gruwelijk mis geslagen, en inderdaad werd de keuze eenmaal gemaakt om de reden van beperkte beschikbaarheid van een specifieke bandenmaat. Ik liet een setje Viking banden monteren, die zich bij een temperatuur van onder de 8°C zich gedroegen alsof ze van massief rubber waren.
seatleon zegt
Ik begrijp dat ook nooit zo. Hier in de buurt staat een XC60 met 20″ wielen met daar omheen vier prachtige banden van Landsail. Altijd als ik die auto zie staan denk ik: laten we hopen dat deze bestuurder in een regenbui niet achter mij rijdt. Maar ja, wel goedkoop voer dikke wielen met banden. Ze zijn toch goedgekeurd?
Oopelkadet zegt
Goed artikel @willeme! Ik hoor ook veel verschillende verhalen. Ik blijf met een M sport onderstel toch neigen koop de best dempende band (michelin ps 5 oid) voor comfort anders ga je lange ritten je kiezen niet overleven. Ik ben niet zo van de tandarts eerlijk gezegd.
Ook heb ik op druilerig weer al een paar keer de achterkant teveel zien bewegen op B bandjes dat ik voor daily echt voor veiligheid ga (dus michelin ps5, goodyear assymetric etc). Wat ook invloed op balans heeft is wel of geen breedset. Ik ben niet zo op de breedset voor balans. Zeker op een x drive die ik nu heb kies ik voor dezelfde maten op elke hoek.
Svda zegt
Je loopt zelf toch ook op goede schoenen? Waar zou je slechte banden onder een auto zetten waarmee je minder grip ( of geen ) hebt en met regen alles net een ijsbaan is.
dilbert zegt
Als ik naar een 2de hands wagen ga kijken, en er liggen goedkope banden op de auto, dan ga ik ervan uit, dat op alle vlakken geld gespaard is geworden, ook de onderhoud.
Als ik een nieuw set (altijd 4, permanente 4 wiel aandrijving)) wil gaan kopen kijk ik inderdaad naar een aantal bandentests (Tyre Reviews). De laatste jaren GoodYear Efficientgrip SUV / UG of Michelin (PS SUV) zomer en winterbanden gekocht.
Voor mij is de aquaplaning, wet grip voor zomer & winterbanden belangrijker als levensduur, daar zijn de Goodyear en Michelin erg goed.
In de winter heb ik ipv een “oh jee” gevoel een “yes” gevoel.
Als de vrachtwagens op de Baraque de Fraiture hangen blijven, dan ga ik lekker weggetjes rijden in de Ardennen.
Bij 2400 kg en 2813 kg wil ik zekerheid bij remmen en bochten hebben.
Wel na de bergen van grip bij acceleratie bewust zijn dat het gewicht je in de problemen kan brengen bij ijs / sneeuw.
Voor het grove werk nog AT’s erbij (BFG’s KO2 en Yokohama G015), dan heb je voor alle situaties de juiste banden.
wes12 zegt
Ik heb met een Focus 1 ook wel eens achterstevoren gestaan na een haakse bocht in de regen, oorzaak; goedkope serie Toyo op de achteras. (Geen Proxes)
Neem idd geen risico, dus geen Landsail, Hifly (what’s in a name?) o.i.d.
Kum-ho blijft ook een bijzondere merknaam ;-)
wigboldus zegt
Ik koop geen goedkope banden, bezuinigd niet op banden, ik wil veilig onderweg zijn.
Ik bezuinigd alleen op de aanschaf van de auto,
Hoe beter je de auto verzorgt, hoe langer je er plezier van hebt.