Het is bekend dat er vanuit China hard gewerkt wordt om goedkope auto’s te maken. Maar er is nog een ander Aziatisch land, met ruim 1 miljard inwoners, dat druk bezig is met een inhaalslag. Ik heb het over India. Dat land heeft overigens veel met China gemeen. Zo hebben ze beiden enorm veel inwoners, barre arbeidsomstandigheden en de automotive producten blinken vaak uit in slechte kwaliteit en slecht design. Om dat laatste te compenseren staan de Chinezen vooral bekend vanwege hun kopieergedrag. Daar kun je je erg druk om maken, maar je moet dat natuurlijk zien als een compliment…
Veruit de grootste en meest ambitieuze autoproducent in India is Tata. Afgelopen week kregen we een voorproefje van de plannen van dit Indiase automerk. Tata onthulde op de autoshow in New Delhi de goedkoopste auto ter wereld: de Tata Nano. Met als bijnaam “The people’s car” moet deze budgetcar bewijzen dat een auto niet duur hoeft te zijn. De prijs is namelijk 100.000 roepies, omgerekend ongeveer 1.750 euro. Even ter referentie, in Nederland koop je voor dat geld een tweedehands Golfje van 15 jaar oud met ruim twee ton op de teller.
Voor de mensen die denken dat er toch niemand in zo’n goedkoop hok gaat rijden, think again. Kijk bijvoorbeeld eens naar het label in je kleding, made in..? Juist, zonder enige schaamte kopen we de H&M leeg voor wat nieuw textiel, maar een auto uit India is een stap te ver?
Goedkope productie is echter niet het enige waar Tata zich op richt. CEO Ratan Tata heeft nog veel meer plannen. Zo is het bedrijf een hybride auto op lucht aan het ontwikkelen en is men al maanden bezig om de Britse automerken Jaguar en Land Rover over te nemen. De deal is zo goed als rond. Tja, daar rij je dan in je authentieke Engelse auto…
[ gepubliceerd op nu.nl, 16 januari 2008 ]
321bhp zegt
kleding is wel even wat anders als een auto, ik heb liever dat er een stikseltje loslaat na 2 jaar ipv van een wiel.
Turbopaultje zegt
Je moet het zien als een soort VW Kever voor India anno 2008.
In ca. 2 jaar tijd werken c.q. paren kan een Indier uit de “middenklasse” zich deze auto verloorloven. Uiteraard zijn veiligheid, comfort en duurzaamheid niet te vergelijken met onze Europese auto´s, de Dacia Logan bijvoorbeeld.
Het blijft echter een ongelofelijke prestatie een complete auto neer te zetten voor zo weinig geld. En daarom bibbert de industrie nu echt wel………….
Josbedal zegt
Het is wel een mooie prestatie maar ik zou mij meer op mijn gemak voelen in een 15 jaar oud golfje…
En kleding met auto’s vergelijken, dan vergelijk je beter appelen met peren denk ik :p
Ivan zegt
Ik moet nog zien of die autotjes net zo betrouwbaar zijn als mijn Golfje van 18 jaar oud. Dit jaar voor het eerst wat moeten lassen om de APK door te komen en verder nog nooit problemen mee gehad.
Patrick zegt
Als het een VW Nano zou zijn, dan zou er uiteraard anders gereageerd worden, maar industriëel racisme zit diep ingebakken bij sommige lagen der bevolking.
KvA zegt
Er zijn al jaren Indiase auto’s op de Nederlandse markt, ik noem maar een Suzuki Alto of een Hyundai Atos (en de opvolger i10), en van die wagens is ook een gedeelte van de ontwikkeling in India gedaan.
Ik heb vorig jaar een bezoekje mogen brengen aan twee toeleveranciers in India, en ik moet eerlijk zeggen, die werken gewoon op europees niveau. De fabriek van Van Doorne’s Transmissies in Tilburg (nu Bosch) kan daar niet aan tippen, om maar een voorbeeld te noemen. Niet dat dat Europese niveau die Indiërs boeit, die willen alleen maar Toyota achterhalen. Die lui hebben daar zo’n drive om dingen te verbeteren, over een paar jaar komen er veel meer auto’s uit India en heeft niemand dat hier door. Niet alleen Tata, maar ook merken die hier al een stuk gewoner zijn.
En voor India is de Tata Nano ideaal. harder dan 70km/h rijden ze daar toch niet. Botsveiligheid is al helemaal geen issue als je weet dat het verkeer in de steden toch meer stilstaat dan rijdt.
lincoln zegt
@Patrick .. kort en bondig .. en helemaal gelijk ..
Tata .. Tata .. waar ken ik dat ook alweer van ??
o,ja .. mijnheer Tata vond nog wat centjes op zijn nachtkastje .. heeft daar toen maar even hollands trots Corus van gekocht ..
ja .. dat zijn echt regelrechte onderontwikkelde apen .. daar bij Tata ..
Thibaut zegt
We vergeten hier soms dat door vele mensen een auto puur gezien wordt als een vervoersmiddel. Hoe het eruit ziet, maakt niet veel uit als de lage prijs het compenseert (wel liefst niet te opvallend/afwijkend). Als de prijs echt laag wordt, maakt het voor sommige ook niet meer uit of de wagen veilig is.
=> Zet die Nano hier op de markt, en verkopen zal het.
Thibaut zegt
Nog een toevoeging:
Ik studeer in Gent en zit op kot in een gebouw van de universiteit. Hier zijn ook heel wat buitenlandse studenten gehuisvest. En waar denk je dat veel van de niet-Europese studenten vandaan komen? Jawel, India, Bangladesh en omstreken.
We hoeven ons niet druk te maken over dat kopieergedrag. Dat is een typisch economisch verloop en toont aan dat het tijd is om te innoveren.
Daar moeten we ons in onze streken op richten: creativiteit, innovatie, kenniscentra, … Altijd een stap voor blijven.
Ejay zegt
Wellicht een keer tijd dat autoblogger een keer in India gaat kijken voordat er voorbarige conclusies getrokken worden. De beste man Tata, en zijn opvolgers uit de familie, heeft bijvoorbeeld het dorpje waar hij begonnen is omgetoverd tot een moderne stad waar bijna alle werknemers van Tata wonen. Deze mensen hebben een prima salaris en prima arbeidsvoorwaarden. Dat geld overigens voor veel fabrieken in India. Je hoort alleen van de excessen. Bovendien zie je daar verschrikkelijk veel Tata’s. Alles is daar Tata of Mahindra. Af en toe een Toyota of Suzuki en hier en daar een Mercedes.
Als je weet hoe men in India rijdt. Ze gebruiken de toeter voor alles. Je kan bijna een woordenboek maken voor de verschillende toetermanieren. Zo is 1x kort toeteren “pas op, ik ga inhalen” en is lang toeteren “domme lul, kijk eens uit waar je rijdt”. Dan maakt het ook niet uit hoe veilig de auto is, zolang hij veiliger is dan een motorfiets vind iedereen het prima als ze zich er eentje kunnen veroorloven.
Ik zie dit ding graag tegemoed komen en kan een stap voorwaarts zijn voor India’s autoindustrie qua design en techniek en denk eens na. Denk je echt dat er plannen zijn om dit naar Europa of de USA te exporteren?
autoblogger zegt
@Ejay: je hebt gelijk, maar we kunnen wel aannemen dat de gemiddelde arbeidsomstandigheden een stuk slechter zijn dan hier in Nederland/Europa.
Frasker(Maserati MC12) zegt
Tata kan ook best (naar mijn smaak) mooie auto’s maken, kijk hier maar naar
http://members.home.nl/jvandermaar/myweb3/tata%20xover.jpg
http://members.home.nl/jvandermaar/myweb3/tata%20cliffrider%20rear.jpg
http://gblx.cache.el-mundo.net/elmundomotor/especiales/2002/03/ginebra2002/imagenes/novedades/tata_aria_g.jpg
banaan zegt
@autoblogger : je schrijft “de automotive producten blinken vaak uit in slechte kwaliteit en slecht design”.
Hoe “weet” je dat? Er heeft nog geen enkel merk uit India zich in Europa op de markt gewaagd. Hoe kan je dan oordelen over hun kwaliteit?
Turbopaultje zegt
Om aan te geven dat de mobilitieit daar echt booming is : Maruti (= indische Suzuki) en Mahindra (gaat samenwerken met Renault) zijn nog 2 voorbeelden van autoproducenten in India.
Een van de traditionele autobouwers in India snapt het nog niet helemaal, Hindustan Motors……….:
Voorts zijn o.a. Mitsubishi, Toyota , BMW en diverse westerse toeleveranciers al lang vorort………..
lincoln zegt
@Ejay ..
ik wil geen auto die inelkaar gezet is door onderbetaalde kinderen ..
lincoln word bijv. gemaakt door overbetaalde gepensioneerde notarissen ..
lands wijs / lands eer .. want andere mensen zielig vinden .. is zielig ..
(ben het met je eens .. ben daar ook geweest nml.)
Frasker (Maserati MC12) zegt
DIt soort auto’s kunnen best wel een succes worden denk ik. Die kleine autotjes zijn handig voor in de stad en ze zijn goedkoper. Daarintegen is er een grote groep mensen (in china, india etc.) die een duurdere auto niet kan betalen. De Fiat 500 (oude) werd toch ook zo’n succes omdat er zoveel mensen waren die een auto van die prijscategorie zochten? Daarom denk ik dat deze auto best wel eens succes zou kunnen hebben.
Bramzel zegt
@Patrick: Helemaal mee eens, goed gezegd.
@Ejay: Mooi gesproken :)
De meeste mensen vergeten hier dat Tata echt niet probeert in te spelen op autoliefhebbers. Ze voorzien hier een hele bevolkingsgroep opeens van een auto voor de prijs van een scooter. De fout die ik de hele tijd gemaakt zie worden is dat men de autos van daar in het straatbeeld van hier plaatst. En dat moet je niet doen.
Johan zegt
En dan loopt iedereen te zeuren over het milieu, maar ik ga er vanuit dat die dingen Euro 2 doen ofzo. Nu gaat heel Indië daarin rijden.
Wij betalen dat al aan sluprtax omdat ze milieuverontreinigend zouden zijn.
Robi zegt
Ik ben er zeker van dat deze auto NIET verkoopt in Europa. ten eerste is het zo vervuilend als een wagen van 20 jaar geleden, je hebt amper een koffer en veilig is deze wagen allerminst. daar mag je zeker van zijn.
Als een europees merk dit soort wagen op de markt wil brengen zorgen ze ervoor dat hij hIP is, cool…tof er moet iets origineels aanverbonden zijn, bijvoorbeeld een vlotte elektromotor met een autonomie van 500km.
Een goedkope auto die een auto wil zijn verkoopt hier niet, een auto die een veredelde scooter is gaat er waarscheinlijk wel in slagen om zich op de markt te vestigen. Want in het laatste geval rij je met een dure scooter in tegenstelling tot een goedkope auto.
Al wie een job heeft
3-serie zegt
Zie het maar zo. Voor een frans brommobieltje betaal je gauw 10 mille…..
Ik denk dat die Nano minstens zo veilig en schoon is. Daatbij nog veel praktischer ook. Ze kunnen dat ding simpelweg aanbieden als een max 40 autootje en het verkoopt als een tierelier!!
Even over iets anders. We hebben china, nu India, hoe zit het met Indonesie? Is er nog nieuws dat daar wat te gebeuren valt?
banaan zegt
@Johan: waarom ga je ervan uit dat “die dingen Euro 2 doen” ?
Hij voldoet namelijk aan de Euro 4 norm.
Dat vervuilt al heel veel minder dan de gemiddelde tweetaktscooter, en momenteel rijdt het vol van de scooters in India. Dus qua vervuiling kan deze auto een stap vooruit zijn. Het fileprobleem is een andere zaak.
Maar in Europa is vanaf oktober 2009 Euro 5 van kracht, en daaraan voldoet de Nano niet, dus komt de Nano (voorlopig) niet naar Europa.
Overigens is er in India ook sprake van om Euro-normen of iets vergeljkbaars in te voeren.
lincoln zegt
@3-serie .. kom er net vandaan .. auto industrie is en komt er niet .. lokale markt doet het met japanse auto,s die in nederland niet voorkomen .. hoop ouwe meuk maar ook de grootste dikste nieuwste nissans/toyota,s die je voor kan stellen .. politiek nog te onstabiel om als buitenlandse fabrikant te produceren ..
ML zegt
@3-serie
Ik denk dat hij te zwaar is om als 45 km auto verkocht te mogen worden.
Jan C. zegt
@3 serie: geen echte middenklasse daar. Of je hebt geld of niet. India echter ontwikkeld een middenklasse.
Jan C. zegt
Iran echter is stiekem ook een autoindustrie aan het ontwikkelen. Hoeveel Europese autofabrikanten daar in de laatste jaren zijn ingestapt…
SimonMc zegt
Ik had gelezen dat die goedkoopste auto uit India een rijdende doodskist is…
De stuurkolom is niet zoals gewoonlijk massief, maar uit een holle buis vervaardigd, en ook zouden de rollementen die in de wielen zitten, maar bestand zijn tegen 70 km/h !
Ook veel vijzen ed zouden vervangen zijn door lijm.
MB zegt
Laat maar daar, ziet er in een woord NIET uit!
lincoln zegt
@MB .. maak je geen zorgen .. nederland is voor geen enkele autofabriekant van belang .. ook niet voor goedkope meuk uit india ..
Patrick zegt
@SimonMc: Jij bent waarschijnlijk de grappigste thuis………als de vuilnisbak buiten staat!!!! Hahahahaha een massieve stuurkolom???????????? Wat een giller !!!!!!
En wat die lijm betreft, als je een auto hebt (als je er geen heb mag je die van pappie of mammie nemen) en kijk eens goed hoe de ramen gemonteerd zijn, en begin dan nog eens te zeuren of nog erger, jezelf hopeloos belachelijk maken.
Bramzel zegt
@SimonMc: Als je dat soort dingen leest moet je het even onthouden, en het als bronvermelding noteren als je er slim mee denkt te doen. Misschien word je dan een keer geloofd…
Ejay zegt
@ Lincoln, kinderarbeid komt daar officieel niet meer voor (wellicht op kleine schaal maar dat heb je zelfs in NL tijdens vakantiewerk). Het feit dat ze bij Lincoln en andere Amerikaanse autobedrijven overbetaald worden heeft misschien tot gevolg gehad dat ze miljarden verlies draaien. En die mensen zijn alles behalve zielig.
@ Turbopaultje, de Ambassador, geil. Wel in het roomwit graag. Trouwens ook met Diesel verkrijgbaar. Trouwens, Jeremy Clarkson in de Ambassador: http://video.google.com/videoplay?docid=1955692823005297591
@ Autoblogger, ja, maar omdat in het Westen iedereen loopt te miepen dat hij het salaris zo slecht is en dat 36 uur in de week echt te veel is (en de bedrijven daar in den beginne ook nog naar lusitereden) werden Westerse werknemers te duur en te lui. Met name in NL kunnen we er wat van. Daardoor zijn veel bedrijven met veel manual labor naar het Oosten getrokken. Ze werken daar meer uren en verdienen minder. Maar voor het geld wat ze verdienen kunnen ze net zoveel kopen als wij (PPP u weet wel). Bovendien is een lopende band, een lopende band of hij nou in New Delphi staat of in Zeewolde. Samengevat, ze verdienen relatief net zo veel, alleen zijn de fabriekshallen niet zo mooi als hier.
Komt nog eens bij dat de helpdeskmedewerkers in India veel meer kennis hebben dan de NL variant daarvan (uit eigen ervaring). Als bedrijf zou ik het wel weten.
3-serie zegt
Een Elise word ook verlijmd ;-)
3-serie zegt
Thanks voor de update over Indonesie.
Wel jammer naar wat ik lees. Daar zit toch ook een milliardenbevolking? De Nano zou het daar beslist ook goed doen.
lincoln zegt
@3-serie .. zo,n 200 miljoen .. en verdeeld over een zwik eilanden .. met de huidige president zijn er wel wat bedrijven die zich daar vestigen .. nike doet daar al 20 jaar hele goede zaken (kinderarbeid komt hier ook niet echt veel voor).. voor de rest is het meer een grondstoffen rijk land dan industrieel ..
de inslag van de bevolking is ook niet echt industrieel te noemen .. ook al merk ik ziender ogen verandering/verbetering ..
mashell zegt
“maar omdat in het Westen iedereen loopt te miepen dat hij het salaris zo slecht is en dat 36 uur in de week echt te veel is (en de bedrijven daar in den beginne ook nog naar lusitereden) werden Westerse werknemers te duur en te lui”.
Waarom is welvaart een schande? Want dat is wat je beschrijft, de essentie van welvaart. Vroeger moesten we in West-Europa ook bloed, zweet en tranen werken voor een paar rottige centen. Dat zijn we ontstegen. Waarom denk je dat men in India nog wel bloed, zweet en tranen wil werken? Niet omdat wij opeens lui zijn maar omdat zij ons welvaartsniveau willen bereiken en daarbij passende levensstijl gaan leven. Nu even doorbikkelen en dan genieten. Het zij ze gegund.
On topic:
Jaguar draait zo ongeveer meer verlies per auto dan Tata vraagt voor een Nano. Hoewel die Nano er natuurlijk niet uit ziet is het wel een superdeal en een heel knappe prestatie. Misschien zelfs goed genoeg om de overgetelijke Tata Telco (de slechste auto ooit in Nederland geleverd) te doen vergeten.
X3 zegt
Wat dachten jullie van ons Dafje 33, was niet meer dan echt blik op wielen.
Hoogmoed komt voor de val.
Zal niet zo lang meer duren voor deze werelddelen ons gaan vertellen wat we wel en niet meer mogen.
De koloniale tijden zijn voorbij, wie niet delen wil zal achteraan moeten sluiten en zich tevreden moeten stellen met giften.
Toekomst: Wellicht komt Europe over 100 jaar weer eens boven drijven als we onze welvaart (ONVERMOGEN OM VERDER TE KOMEN) hebben ingeruild voor nuchter vaststellen dat we allen op deze aardbol gelijk zijn.
59-LK-TH (peugeot 307 sw) zegt
Dat is toch de eh… Tata Nano?
roy zegt
Productracisme is iets heel erg Europees. In Amerika kennen ze dit begrip niet/zit dit begrio niet in de genen v/d mensen.Getuige het feit dat in Amerika de Lexus al in de jaren 80 als beste (niet blanke) auto van het jaar uitgeroepen werd, terwijl in Europa nog steeds tegen beter weten in in het product-rascistische achterhoofd van mensen speelt dat een “Japanse” auto kwalitatief niet beter kan zijn dan een “Europese” auto (Fiat, Renault, engelse rotzooi uit de jaren 60?). Dit terwijl onderzoeken en test de laatste 30 jaar het tegendeel bewijzen. Europa blijft vastzitten in haar rigide geloof in haar eigen oude stoomlocs en kolenmijnen, terwijl de wereld om haar heen daar geen enkele acht op slaat en lachend razendsnal verniewd en inhaalt.De wet van de remmende voorsprong wordt dat ook wel genoemd. Het Europese vliegwiel raakt langzamerhand haar momentum die nog stamt uit de tijd van de beginnende zeevaart, mensenhandel, landjepik, uitbuiting, kwijt. Hier moet eerst afebroken worden, voordat iets van de allerniweste tijd gebouwd kan worden, elders springrt men in een mum van tijd van de mideeleeuwen naar het modernset van het modernste, wat in de Europese verzadigde en vastgeroeste infrastructiuur onmogelij is. Laat de onwetende Europese massa maar in de huidige waan.
In de U.S. worden al sinds de vrege jaren 70 Indiase (Beta) studenten en wetenschappers actief gewerfd, vanwege hun uitstekende academische kwaliteiten, die vaak niet in Europa of US zelf te vinden zijn (Iedere beta wil hier sinds de jaren 80 een alfa-manager worden, wat makelijk is en goed verdient). En als je in de US in top van grote technologie/techniek bedrijven gaat kijken zal je vervbaasd staan hoeveel Indiers daar op sleutelposities functioneren: Bose, Gunka, Gupta ,Lakshminarayan, etc. etc. Sla technisch wetenschappelijke publicaties van de “amerikanen” maar open en de stile kracht van de Bose’s, Gunka’s, Gupta’s, Lakshinarayans etc. in de Amerikaanse ontwikkeling op beta-gebied blijkt overtuigend. Ook in de industrie is het aantal Indiers hier op sleutelposities (en ik heb het nietv over sales, representatieve functies, of Marketing) overtuigend. Wat die Indiers vooral in de US leren is hun kennis en intelligentie omzetten in materialisme/materialisering/productie en efficiente samenwerking binnen organisaties/met mensen van allerlei signatuur/ andere kastes. En met Succes. Langzamerhand gaan enkele Indiers met die materialistische levenshouding terug naar India. En dat levert een ontzettende intellectueel productieve potentie op.
Zonder dat we het in Europa (willen) weten kopen wij in Europa al aardig wat producten uit de US, waar een aardig dosis (intellectueel) India is verwerkt. Hier zeggen we ook niet met wantrouwen dat we liever Phillips geluidsapparatuur van 15 jaar willen hebben, dan Bose van 1 jaar. In Amereika is Bose gewoon een Amerikaan die heel goede producten maakt, al jaren lang. Als we in Europa hadden geweten dat Bose een Indier is dan had het Euro-productrascistisch brein waarschijnlijk geroepen dat een Phillips van 15 jaar te prefereren is boven een nieuwe Bose.
Simultaan aan de vergelijking, van een van de “reactanten”, tussen een oude VW Golf en de goedkope Tata die in India is geproduceerd zou ik willen zeggen:
De Tata is werkelijk geproduceerd voor de Indiase markt en daarom voor die markt met veel minder koopkrachtige kopers kwalitatioef veel beter als een Golf. Gezien de intellectuele capaciteiten zouden de Indiers net zo goped een auto kunnen ontwerpen die puur gericht is op de Europese markt en de in Europa gedende klantwensen (kwaliteitseisen). Gelukkig hebben de Indiers dit niet gedaan en beginnen ze bij zichzelf, hun eigen arme bevoling. En gezien de potentie die daar is zulen ze in de nabijde toekomst misschien wel auto’s willen ontwertpen die kwalitatief net zo goed zijn als “Japanse” auto’s, dus beter dan “Europese” auto’s.
=>
In de meeste derde wereldlanden verkiest men (zelf draagkrachtigen) liever Toyotra’s dan BMW’s, Audi’s of Mercedessen. omdat ie auto’s op de van zanderige en slechte wegen in die landen binnen de kortste keren kapot zijn en daar niet voor gemaakt zijn. Licentieverkopen van merken als Fiat en Renaults zijn in vele koloniale gebieden al lang uit de gratie, omdat ze het niet halen bij de kwaliteit die Japanse auto’s in de daar aanwezige infrastructuur tentoonspreiden. En in die gebieden is men gelukkig niet meer zoals vroeger geindoctrineerd met het Europese prpoductracsisme en heeft men in de loop der tijd gewwon een eerlijk kwaliteitsbewustzijn gekregen, gewoon omdat “Europese” wagens veel eerder kapot gaan en doorgaans zeer onbetrouwbaar zijn in de setting waarin de infrastructuur ruig is.
In Amerika weten ze het allang al. Kwaliteit is niet tijd en plaats genbonden en kan van overal komen en moet altijd seriaus genomen/binnengehaald worden. De Euro product-rascist maakt zichzelf nog steeds wijs dat technologische ontwikeingvin de fundament alleen maar van de blanke Europeaan kan komen.