En alsnog is de goedkoopste Tesla van Marktplaats nog best wel duur. Maar daar krijg je wel wat voor terug!
Het is opmerkelijk dat Tesla nog geregeld als ‘nieuwkomer’ wordt betiteld. Ondanks dat het een van de nieuwere automerken is, bestaan ze al sinds 2003 en sinds 2008 bouwen ze auto’s. Dat is dus al 13 jaar dat ze aan de weg timmeren. Ze zijn wel harder gegroeid dan wie dan ook.
Omdat we deze 10 dagen extra veel aandacht besteden aan de elektrische auto, kan De Maatstaf niet ontbreken. Dat is de Tesla Model S. Deze auto is al in productie sinds 2012. Het is tevens de goedkoopste manier om een Tesla te kunnen kopen. We hebben even Marktplaats aangeslingerd en dit is ‘m! Ja, er staat nóg een goedkopere Model S-occasion te koop, maar die wordt geadverteerd met een ex-BTW prijs. Inclusief kom je ook wat hoger uit. Daarbij willen graag aandacht geven aan de toffe gasten die wél correct de prijzen vermelden.
Performance
De auto in kwestie is een Tesla Model S 85+ Performance. Dit was de eerste snelle Model S, nog voordat de Ludicrous, P90D, Plaid en dergelijke er kwamen. In principe heb je met 422 pk behoorlijk veel vermogen tot je beschikking.
Het mooie is dat Tesla de actieradius altijd wel voor elkaar had. Dankzij de 85 kWh-batterij (van de de naam ’85’) kon je 460 km halen, aldus de NEDC. Dat was hopeloos optimistisch, maar 350 kilometer kon je moeiteloos halen. Dan moest je niet elke stoplicht-sprint maximaal iedereen vernederen. In 4,6 seconden zit deze auto namelijk op de 100 km/u. Tegenwoordig kijken we er niet van op, maar dat was in 2013 echt heel erg snel voor zo’n grote auto. Sterker nog, dat is het eigenlijk nog steeds. Het is dat Tesla nu auto’s bouwt die sneller van hun plaats komen dan Formule 1-auto’s.
Prijs goedkoopste Tesla van Marktplaats
De goedkoopste Tesla van Nederland heeft sinds 2013 maar liefst 316.900 kilometer gelopen. Dus ja, je kunt stevig doorrijden met een Tesla Model S. De vraagprijs bedraagt 26.500 euro. Dat is een prijs inclusief BTW.
Er zijn meerdere redenen voor deze forse prijs. Tesla’s behouden nu eenmaal erg goed hun waarde. Je hebt de voordelen van een EV, maar niet de nadelen zoals een matige actieradius of lange laadtijden. Sterker nog, met deze auto’s kun je tegen gereduceerd tarief gewoon gebruik maken van het supercharge-netwerk. Nog een financiële incentive is dat je voor deze 2.100 kilogram zware schuit géén motorrijtuigenbelasting hoeft te betalen tot 2025.
De advertentie voor de goedkoopste Tesla van Marktplaats kun je hier bekijken.
janjanjan zegt
Maar voor dat geld krijg je dan ook een premium kofferbakmat!
dutchneon zegt
Volgens mij kun je zelfs gratis superchargen door heel europa met deze auto
mashell zegt
Maar het schijnt wel dat Tesla dat voor oudere wagens zo langzaam maakt dat het onaantrekkelijk is om veel te doen.
Charles Taycan 4S zegt
Koop dan!😜
tortuga zegt
@Charles Taycan 4S: ik wil hem wel als het duidelijk is dat alle kinderziektes verholpen zijn
Charles Taycan 4S zegt
@tortuga, succes ermee! 😜
escort77 zegt
In 2026 betaal je dus MRB voor 2100kg. Ik “vrees” dat ze dan wel massaal geëxporteerd gaan worden.
mashell zegt
Voor 2026 is er een kans dat we een regering krijgen die het inzicht heeft om een MRB tarief in te voeren voor elektrische voertuigen waarmee die met 2100kg elektrisch goedkoper zijn dan een 1300kg benzine bakje. Want anders gaat een organisatie als Urgenda naar de rechter en die zal dan weer niet anders kunnen dan oordelen dat de regering niet voldoende doet om de klimaatdoelen te halen. De regering heeft dus de contractuele (klimaatverdragen) en morele plicht om te zorgen dat deze wagens aantrekkelijk blijven voor de inwoners van ons landje. Of de regering dat moreel besef en inzicht heeft is een andere zaak.
dalmore zegt
Indien de MRB regels hetzelfde blijven als nu. De MRB gaat naar 100%, ze zeggen alleen niet 100% van wat. Benzine tarief? Diesel tarief?
kniesoor zegt
Stel, dat je er in 4 jaar nog eens 100.000 km bij gaat rijden, wat moet/mag je dan nog verwachten qua kosten / batterijen degradatie e.d. ?
jmeverts zegt
@amghans: staat al aardig research online over de capaciteit van de accus. Het lijkt erg mee te vallen en ze houden dus heel lang veel capaciteit.
dutchneon zegt
Heb de mijne vorige jaar verkocht voor 34k, exact dezelfde maar dan in zwart met 21”. Had hem naar de 4ton gereden. In 3 jaar tijd bijna 3500 euro aan onderhoud gehad, banden grootste deel, verder airco, draagarmen en remmen. Ging alleen weg omdat ik van 60.000 per jaar terug ben gegaan naar 10.000 per jaar en voornamelijk met zware aanhangers rijdt.
Absoluut de goedkoopste kilometervreter geweest en tevens de snelste.
SimonMc zegt
Ik dacht dat algemeen genomen, de batterij nog 90% capaciteit heeft na 300.00 km.
rollingstoned zegt
@SimonMc: 300 km lijkt me niet bijster veel ;-)
toniominestrone zegt
Toevallig deze week in klokje rond (Autoweek) een Tesla met dik 3 ton op de klok aan de tand gevoeld, kwam er best goed van af.
usmurf zegt
Kan je met deze 8 jaar oude bak nog steeds een Taycan plagen…
bischero zegt
@usmurf: I see what you did there 😜
chrism zegt
Voor dat geld heb ik me recent nog een 335 xdrive GT uit hetzelfde jaar met 80.000km gekocht. En ik tank nog altijd met plezier!
marcomanta zegt
Geen verkeerde prijs. Koop maar eens een vergelijkbare ICE auto en reken dan eens onderhoud, belasting en brandstof….
pomoek zegt
@chrism:https://tenor.com/view/burning-money-ha-danny-devito-its-always-sunny-in-philadelphia-gif-15954739
alassad zegt
Enige nadeel is dat die net uit de garantie gelopen is. Hoeft natuurlijk op zich geen nadeel te zijn, maar als er onverhoopt toch iets met de batterij is hang je er voor 15k minimaal wel in.
Daarnaast hebben deze nog geen autopilot, en ik dacht dat de eerste versies ook niet echt snel meer kunnen superchargen.
Variomatic zegt
Grappig, op *kuch*Autoweeks klokje rond staat er een met 350dkm. Die heeft al een nieuwe motor plus accupakket en daar moet zo ongeveer het hele onderstel aan vernieuwd worden plus de hele remmerij (te weinig gebruikt). Verder een hoop ratels in het dashboard. Punt is, dat zo’n ding economisch totall loss is als er weer een nieuwe motor en accupakket in moet.. dan is 26k nog een hoop geld met dat risico. Zou ik toch liever in een leuke benzine of dieselaar stoppen met 1/3 van die km’s op de klok..
pindakoning zegt
@variomatic: grappig hoe mensen enorm verschillende conclusies trekken. Ik vond het wel meevallen
Variomatic zegt
@pindakoning: luchtvering en dragende delen van het onderstel zijn zwakke punten. Daarvoor, maar ook voor remdelen kun je alleen bij Tesla terecht en die rekent forse onderdeelprijzen. Dat de motor en de accu’s al een keer zijn vervangen stond alleen in het blad, in de video werd daar niks over gezegd. Zit geen garantie meer op deze dus als die weer vervangen moeten worden is het niet meer interessant, kun je ‘m beter ergens tegen een boom zetten..
shalomleon zegt
@variomatic: remmen zijn van Brembo en zelfs al op de universele markt verkrijgbaar. Die luchtvering van destijds van Mercedes en dat ging toch nooit kapot hoor ik hier regelmatig. Noem eens 1 andere auto van pak em beet 1500 kg of zwaarder waarbij je NIET iets aan het onderstel hebt hoeven doen. Vergis je niet, je kan met zo’n ding echt ziek hard door de bocht zonder dat je het echt merkt. Hoe dan ook werkt het gewicht van de auto dan niet mee. Trek zelf maar eens je sneakers aan en ga maar 316.000km hardlopen. Kijken hoe jou dragende delen zijn
Variomatic zegt
@shalomleon: yep, klopt allemaal, maar dat maakt de onderdeelprijzen er nog steeds niet aantrekkelijker op..
BerlingoHdi zegt
@pindakoning: Accu’s waren dus al eens vervangen, wellicht onder garantie, maar als de eigenaar dit zelf moet betalen is de auto al snel oud schroot.
toniominestrone zegt
@variomatic: Jij hebt zaken mee gekregen die in ieder geval niet in het filmpje voor kwamen, niets over de motor of accupakket vermeld.
Variomatic zegt
@toniominestrone: staat in het blad!
Sanitarium zegt
@variomatic Je verdraait wel het een en ander. Word je daar gelukkig van?
Moesten twee draag armen vervangen worden voor , that’s it. Remmen waren nog prima maar hij raadde aan om ze toch te vervangen gegeven de leeftijd van de auto.
Hele onderstel. Lol.
tenaci zegt
Foto’s voor de advertentie zijn met een aardappel geschoten?
marcomanta zegt
@tenaci: raboscanner
bischero zegt
@tenaci: niet zo neerbuigend over mijn Nokia 6230!